A kifejezés és a csinálás

Ma lenne a nyolcadik vagy kilencedik critical mass, amikor is többezer biciklista tüntet azért, hogy… na ez az. Miért tüntet? Kik ezek? Mit akarnak? A szervezők rájöttek, hogy itt már annyit csavargatták az objektívet, hogy elmászott a fókusz, nem látni pontosan, ki, miért, hogyan tüntet.

Hiszen az eredményt mára nagyjából elérték, Budapesten aránylag nyugodtan lehet kerékpárral közlekedni, tízből hét-nyolc alkalomal nem dudálnak az emberre, ha miatta csak hússzal lehet átmenni a Szabadság hídon. A rendőrök sem vadásznak ránk, hogy hordunk-e bukót vagy van-e világításunk (a válasz nálam mindkettőre igen, még mielőtt…). A csajok járhatnak rózsaszín habosbabos bringákkal, a geekek full karbon csodákkal, a romkocsmák népe rendbehozott életmód-roncsokkal, az életben Suzukit vagy  hároméves fauvét vásárlók meg különböző trekking gépekkel.

Akkor meg minek tüntetni? Ez felvet egy érdekes kérdést, ami a magyar civil társadalom és a magyar ellenzékiség egyik legfontosabb kérdése. Kevés irritálóbb dolog van annál, amikor egy fideszes arcon röhögi az aktuális ellenzéki megmozdulást, hogy dehát pajtikáim, amiért tüntettek az nem is tilos, nem “tilosabb” mint Belgiumban, vagy tudomisén, Lettországban. A legirritálóbb az, hogy általában teljesen igaza van. Aztán jönnek a magyarázkodások, hogy igen, de Lettországban támogatás is jár a dologra. Na és?

A civilség az pont attól az, hogy az állampolgár nem várja meg, míg az állam kiutalja neki a részére járó napi 35 dkg előfőzött, előemésztett, gyorsan felszívódó boldogságot, hanem fogja magát és boldog. Ha magától nem boldog, akkor csinál valamit, amitől boldog lesz.

A nagy Orbán-démonizálásban oda jutottunk, hogy a “rendszer” az oka annak, hogy nem tehetünk ezt, azt és amazt. Ez pontosan olyan, mint amikor valaki az elhízásra keres mentségeket. Fogyhatnék, de… Emlékezzünk vissza a dolog harminc évvel ezelőtti változatára! Tényleg elhisszük az akkori, nyugatmajmoló, pártközeli zenészeknek, hogy azért nem csináltak nemzetközi karriert, mert nem lehetett nyugatra menni? Vagy futballistáknak, hogy azért nem kellettek nyugaton mert a rendszer nem engedte ki őket? Ugyan. Jó volt az a punnyadás és tespedés itthon.

A mai helyzet annyiban más, hogy Orbán sokkal konfrontatívabb politikus, mint Kádár volt, ezért az ellenzéke gyakran harcol valamiért, amit a szokásos magyarázat szerint Orbán vesz el a magyaroktól. Ez két okból hibás elképzelés és irány. Egyrészt, ahogy fent leírtam, az istenadta nép szeret tespedni, másrészt helybe megy a tüntető a pofonért, hiszen valójában nem tilos itt semmi. Csak senki sem csinálja.

Kiváló illusztrációja ennek a Critical Mass. A bicajozás tényleg korlátozottan művelhető, ellenségesen kezelt, társadalmilag el nem fogadott dolog…volt. Mára nem az, ki van harcolva a szabadság és most jön az igazán nehéz része: élni vele. Biciklis túraegyletet alapítani. Leboltolni a kerületi önkormányzattal egy derűs tavaszi vagy őszi szombat délelőttre egy háztömb körüli amatőr versenyt, a helyi pék nagydíjáért, amely egy hét ingyen briós az ifjúsági kategóriában és két hétig napi egy kg ingyen kenyér a felnőtteknél. Bukósisakviselést népszerűsíteni. Lehúzós bicajszervizesek ellen szervezetten fellépni. Bicajsávért lobbizni. És ami a fő, együtt, a hasonló emberek társaságának örülve nagyokat bicajozni. Örülni, hogy tinédzser lányunkat nem valami drogtanyán fogják egyszer a falnak támasztani, hanem a klubból a Norbika, akit ismerünk, rendes gyerek.

Ez a következő lépcső, amelyről most férfiasan beismerték, nem tudják hogy kell oda fellépni. Dehogynem tudják, egy fél éven belül rá fognak jönni, hogy semmi baj nincs, csak felnőttek. Már többek, mint egy csomó hülye aki a bicaját emelgeti a belvárosban. Elértek valamit, önszerveződés, egyéni kezdeményezés által.

Ha akárki azon gondolkozik, hogyan kell boldogabb országot csinálni, jobban teszi, ha azon gondolkozik, hogyan tegye programja részévé az ilyen kezdeményezések támogatását, bátorítását. Attól ugyanis semmi nem lesz itt jobb, ha kicsit piszkálunk a költségvetési makroszámokon, vagy épp lecserélünk egy-két tenyérbemászó közéleti szereplőt. Emlékezzünk, kiket cseréltünk le, amikor ezeket a macskajancsikat megválasztotta az ország.

Az a rengeteg bizonytalan szavazó csak boldog akar lenni. Semmi mást. A harcos civilek meg, akik minden apróság miatt a Parlament elé rohangálnak, nem politikai erő, hanem társadalmi. A mostani állapotból akkor lesz kitörés, ha végre rájövünk arra, hogy a szabadságjogok akkor érnek valamit ha élünk velünk. Ja hogy ez ott fent valakinek nem tetszik? Nem tilos, tehát szabad. Tilos? Akkor nem szabad, de lehet. Nem olyan bonyolult koncepció ez, az adócsalással már az egész ország megértette. Ugyanezt kell kerékpáron és lekvárfőzéskor előadni, és egy szép napon azt veszi majd észre a polgár, hogy ugyan Szijjártó tényleg egy irritáló alak, de a nap süt, és mivel a ház előtt már túl magas a fű, lenmyírja, aztán délután kerületi tekebajnokság. És a haza fényre derül.

17 hozzászólás

 1. panamajack — 2012-09-22 12:13 

Prof Pizka megmutatja a kimosakodott proli Fidelitas-nak hogyan is gondolkodik az IGAZI ifjú konzervatív. Le is rohadtlibsiznék egyből, ha olvasnák…

 2. nadiposzi — 2012-09-22 16:15 

A ház előtti fű (értsd közterület) magunktól való lenyírása, a két-három-huszonhárom méter járda csúszásmentesítése télen, nos ez lassan olyan indikátor, ami mellett elválik a szar a májtól.

 3. hadrian77 — 2012-09-22 21:52 

Ez megint ilyen pesti izé ,amit vidékiek nem értenek.

 4. Rókakígyó — 2012-09-23 08:57 

épp panaszkodott egy rendőr, hogy a rendőrszakszervezet teljesen megszűnt, mert a vezetőket valamilyen módon lebeszélték erről a dologról. Mondtam is neki, hogyha megszűnt, akkor lehet, hogy nem is volt szükség rá, ugyanúgy mint ahogy a kiszre, az úttörőkre, népfrontra sem volt szükség.

Amire meg szükség van az lesz és megmarad.

 5. pobeda — 2012-09-23 16:50 

Na, azért itt is van(volt) felvonulás. (Talán még egy városban lakunk 😀 )

 6. pobeda — 2012-09-23 16:51 

@pobeda: Hadriannak. :))

 7. sirdavegd — 2012-09-23 18:31 

Én szervezem a szegedi Critical Masst. Maszlag helyett jöjjenek a szubjektív tények:
1. Azért csinálom, mert az emberek szeretik. Nem a politikus miatt, aki soha a büdös életben nem fog keróra ülni és a saját városa működésével sincs tisztában (van úgy, hogy a legnagyobb közlekedési trollok ott ülnek a Városüzemeltetési Bizottságban…).
2. Szóval: amíg összejön úgy ezer ember, kb 40 rendező, és 5 rendőr, addig miért ne legyen?
3. Szépen süt a Nap, kint vannak egyetemi professzorok, akadémikusok, bolti eladók, bicajszerelők, fodrászok, meg úgy mindenki, családostól, nagymamástól és szépen végiggurulunk a városon és közben beszélgetünk a mellettünk haladó tök ismeretlen emberekkel. Mindezt úgy, hogy az eseményt nem támogatja a bugyigyár és a gatyagyár, nem áll mögötte párt, meg uniós forrás, csak pár lelkes civil.
No, ezért csináljuk, minden más csak porhintés.

 8. sirdavegd — 2012-09-23 18:47 

A budapesti CM lemondásáról:
jómagam a 3. generációs főszervező vagyok Szegeden 2006 óta és én is mindig arról álmodozok, hogy ez lesz az utolsó, a következőt majd más rendezi. A Külüék meg 2006 óta nyomnak évi kettő CM-et, ami legalább 12 db. Ennyiszer kell tárgyalni a rendőrséggel, útvonalat egyeztetni-foglalni, kishivatalnokokkal mókázni, összevadászni a kellő számú rendezőt (ez a legnehezebb), kidolgozni a biztosítási tervet, aztán pár napig nem nagyon aludni előtte, mert ugye biztos minden rendben lesz. Utána menet közben haladni a felvezető rendőrautó mögött és a kormányra ragasztott térképen követni a csapatmozgásokat és nézni, működik-e az, ami az elmúlt hónapban kitaláltunk. És aztán szembesülni vele, hogy a népség megtölt egy egész hidat elejétől végéig, és az emberek szeretik és árad feléd a szeretet. És aztán a végén megemeli a tömeg a kerókat és megigéred nekik, hogy igen, április/szeptember 22-én legközelebb ugyanitt ugyanekkor, love and kisses 🙂 .
Ráadásul CM van rendező és bejelentés nélkül is magától, mert az emberek szeretik. Az pedig nem elegáns, hogy nem védjük meg őket a felvonulás során biztosítással.
Ráadásul az elmúlt alkalmakkor sikerült összehozni azt, hogy a helyi civil szevezetek is kiállítsanak rendezőket. Ott van pl a Greenpeace, akikről az ember max azt tudja, hogy mindenhová odaláncolódnak és pénzt gyűjtenek az utcán. És egyébként tök értelmes arcok és képesek megmozdulni, ha egy szombati délután megcsodálatosításáról van szó. Még akkor is, ha egy fél biológiai kutatóközpont állománya vonul el az orruk előtt keróval 🙂 .

 9. FilcTroll — 2012-09-23 20:40 

Nagyon egyetértek a proffal, kerékpáros budapestiként annyit tennék hozzá, hogy ma már inkább önkritikus és minőségi tömegre van szükség bringafronton. Hihetetlen sok feladat van még e téren, szakmai, morális meg mindenféle.

Bár régóta bringával közlekedem, CM-en sosem voltam még. Az utolsóra azért elmegyek tavasszal. 🙂

 10. hadrian77 — 2012-09-23 20:56 

@pobeda: Én nem költöztem mostanában:) De ahogy elnézem az itteni felvonulás képeit sok “operettfelvonulót” látok:)

 11. hadrian77 — 2012-09-23 20:59 

@hadrian77: Emlékszem még, 25 éve reggelente komoly tömegek jártak dolgozni itt a gyárakba biciklivel, ráadásul vidéken (falun) még most is rengeteg embernek ez a rövid távú napi közlekedés eszköze. Ezért mondtam, hogy inkább pesti dolog.

 12. rognork — 2012-09-24 07:07 

szerintem meg még bőven van mit javítani, ugyanis pont a belvárosi zsúrpubi útvonalakat csinálták meg (ahol a bkv sűrűség kb tízszerese a külső kerületekének), viszont nem lehet a várost normálisan átszelni É-D irányban, mert a proliknak már csak a kavicsos szarra kihelyezett 6-os tábla jutott.itt kéne cm-et tartani, a soroksárin is lehetne akkora bonyodalmat okozni, mint a belvárosban. Nem beszélve arról, hogy pesten jó darabon nincs bringaút északra, budán meg szűk és sok a gyalogos (és mégis ide kell átjönni).

 13. hadrian77 — 2012-09-24 08:14 

@rognork: belvárosi zsúrpubi útvonalak – a sok operettbiciklista van előtérben

 14. helloworld — 2012-09-24 09:47 

@Rókakígyó: Csalókra és gazemberekre nincs szükség, mégis lesznek mindig.
Optimista vagyok… 😀

 15. professzorpizka — 2012-09-24 10:12 

Az ember egy napig nem néz a blogjára, oszt mivan 🙂

Eza poszt amúgy, a valaki félreértette volna, pont arról szólt, hogy mennyire nagyrabecsülöm a critical mass szervezőit. Csak épp úgy látom, ohgy elértek olyan magasra, ahol már lényegesen meg kell változniuk és másoknak is fel kell zárkózniuk melléjük. Nagyon jó ötletnek tartom pl a Soroksárin végiggurulást és társait.

Hadrian: Igen, ismerem a jelenséget amit írsz, tudok két bringával kimenni az állomásra, ha ez mond valamit 🙂 De pont az lenne a lényeg, hogy ha a biciklivel járó emberek kitaláltak valamit, elértek egy célt, akkor jön az, hogy mindenütt, helyben élni kell a lehetőséggel.

És itt jön a civil kontroll. A politikus okos állatfajta, hamar rájön, hogy a választók bicajoznak, nekem is bicajozni kell. A legenda szerint Kósa Lajos annak ellenére ugrott ki vagy húsz éve egy repülőből tandemugrással, hogy a székre nem mer felállni, olyan tériszonya van. Ha viszont megelégszünk azzal, hogy bringázni szabad és elismert dolog, akkor azzal csak azt érjük el, hogy lesz egy újabb dolog amit majd kiutal nekünk az állam, csatornafedeles, táblával kijelölt, villanyoszlop-szlalomos bicikliút formájában.

 16. hadrian77 — 2012-09-24 19:21 

@professzorpizka: végül is természetes folyamat, hogy ha elérjük a kitűzött célt, akkor arra építve újabb célokat tűzünk ki és próbálunk meg elérni. A masszásoknak is meg kell találni az új célokat és tovább menni. különben lassan le fognak épülni az eddigi eredmények is.

 17. zolcsi67 — 2012-09-24 23:57 

Az egyik példához (bár tudom, hogy csak hasonlat) némi finomítás.

Zenészek, futballisták (stb…) közül csak az keres kifogást, hogy “mert nem engedtek”, aki nem is kellett volna.

Orszáczky Jackie vagy Puskás Öcsi kellett. Póka Egontól vagy Albert Flóriántól sohasem hallottad azt a nyafogást, hogy “mert nem engedtek ki”.

RSS feed for comments on this post.

Szólj hozzá

Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.