Kormánysajtó feat. Tereskova: a faszomnak kell a dióskalács

Az Origó sportrovatától három ember ment el a héten, korábban még több. A mandiner kontroll alá vonásakor rögtön kettő, de nem kell jóstehetség ahhoz, hogy azt mondjuk, hogy valószínű két hónapon belül csak az aristo-szerű debilek maradnak majd ott.

A Fidesz mindent megtesz azért, hogy az iszonyatos pénzért vásárolt médiafölényt kidobja az ablakon.

A kismama esete a patkánnyal

Újságírókörökben ismert legenda (apám még azt is tudja, hogy melyik szerkesztőségben és ki volt az), hogy a jugoszlávok kegyetlenkedéseiről kellett minél durvább dolgokat írni, és ahogy az fáradt értelmiségieknél lenni szokott, egyre hülyébb dolgokat találtak ki, míg valaki be nem dobta: Tito emberei patkányt raknak a földre kötözött terhes nők hasára, arra egy bádogvödröt, elkezdik disznóperzselővel melegíteni, majd a patkány a nőn és a magzaton keresztül kirágja magát.

A legenda szerint az ötletet másnap simán lehozta a pártsajtó. Az tanulság az, hogy még a legsötétebb rákosista propagandának is szüksége van kreatív szakemberekre.

Kirúgási forgatókönyv

A G-nap után a magyar sajtótörténet egyik legcsúfosabb bukását Liszkay Gábor produkálta, a hörrtévétől elhozott intellektuális verőemberekkel. A Magyar Idők sehogy sem bírta átugrani a 10.000 példány/napot. Sehogy, semmilyen cikkel. Egyszerűen nem tudott minőségi embereket felvenni, mert a minőségi ember csömört kap az utasításoktól.

Azóta újabb és újabb médiumok bekebelezése zajlik nagyjából állandó forgatókönyvvel. Valaki bevásárolja magát, a normális újságírók előbb vagy utóbb felmondanak, a maradékot kirúgják, és hatodvonalbeli senkik írják-szerkesztik-mondják a pártmédiát, közvetlen utasítások alapján.

Persze, nem az utasítással van itt a gond, tudjuk, hogy a propaganda az propaganda. Csak épp az étteremben se a nyers mócsingot küldik ki, hanem előbb panírozzák és megsütik. A szöveget fésülni kell, kommunikációs stratégiába illeszteni, dramatizálni, ha kell, ez szakma, amihez művészi véna is kell. Minden jó újságíró egyben rossz író is, akik lelki üdvüket adnák egy kiadott regényért vagy novelláskötetért. Ha belepofáznak, ha meghúzzák a szöveget, kiveszik a fotót, azt nem tűri sokáig.

Parasztba jó lesz ez is?

Eleinte. Eleinte mennek ez a kőegyszerű üzenetek, csak hosszú távon ez a koszt csömört okoz a legprimitívebb fogyasztónál is. Főleg akkor, ha ráadásul kellő humánerőforrás híján nincs feldolgozva rendesen a híranyag. Egy két belsőssel küzdő sportrovat egy idő után lemarad. A piac pedig tele van szabadúszó újságíróval, csak idő kérdése, hogy valaki gründoljon valamit, mert ezek az emberek az újságíráson kívül máshoz nem értenek.

A helyzet jelenleg az, hogy a habonyista fehérzaj mindent elnyom. De a szakemberbázis ilyen ütemű égetése mellett, lavinaszerűen következhet be, hogy a “paraszt” vagyis a célközönség nem eszi meg a dióskalácsot.

A propaganda ugyanis szakma. Nagyon pontosan el kell találni azt a szintet, ahol a közönség még úgy érzi, hogy ő újságot olvas, tévét néz, érdekes amit lát, nem pedig közvetlenül van kötve az agymosó készülékre. Ezt lehet mérni, és a témák szintjén lehet is szabályozni. De ha megvan a téma, azt hírré, cikké, valóságsóvá kell alakítani. Droidokkal az nem fog menni.

 

13 hozzászólás

 1. panamajack — 2017-06-01 16:16 

Hát, aki azt a patkányos dolgot bedobta, azt én az ÁVH helyében sürgősen megkocsikáztattam volna egy fekete Pobjedával. Ugyanis az ötlet Orwell 1984 c. regényéből származik! 🙂

 2. UnA — 2017-06-01 21:16 

Nem rossz eszmefuttatás, de én nem sok reményt fűznék ahhoz, hogy az átlagember szellemi színvonala meghaladja a 888-ét. Vagy a 444-ét. Vagy …

 3. panamajack — 2017-06-01 21:23 

@UnA: aki egybemossa a 888-at a 444-gyel, az szerintem ne nagyon nyilatkozzon meg mások szellemi színvonaláról…

 4. UnA — 2017-06-02 00:41 

@panamajack: Ravasz oldalvágás, de azért fenntartom magamnak azt a jogot, hogy nekem egyik sem tetszik.

 5. heizer — 2017-06-02 08:32 

A Mandinerről: az, hogy egy tulajváltásnál egyesek lelépnek azért nem olyan hűha, előfordul mindenhol – bár a trend az trend. Bukovics már elég régen írt a Mandinerre, bár nem voltak rossz cikkei. Bakó Beát én személy szerint sosem csíptem, ő nekem már annyira jobbközép, hogy az már bal. Az ominózus parlamenti interjúit lehet ugyan hozsannázni, bár ezt semmi másért nem kapta, csak azért, mert Kövér bunkó volt vele. Mondjuk nekem ezek a parlamenti letámadásos interjúk sosem voltak szimpatikusak, a konzervatív újságírástól szerintem ez nagyon távol van. De ez egyéni ízlés.

Ergé maradt a főszerkesztő (aristo egyébként már régóta nem ír a Mandinerre, igen jó közeget talált magának a Tutiblog-Pesti Srácok vonalon, pont oda való), ami szerintem rendben van, az ő neve nálam garancia, én nagyon bírom a stílusát, a világlátását, sajnálom is, hogy nem ír többet. A jövőben majd elválik, hogy mi lesz belőlük.

Egyébként divat utálni a mandit, pedig igazából csak a kommentelői húzzák le, a publikációik többsége szerintem jó. Egyébként a 444 kommentelői moderációval hozzák azt a szinvonalat, amit a mandi szabad véleménynyilvánítással.

A 888 meg pont olyan szánalmas, mint amilyennek a főszerkesztője kinéz. A csávó kinézete, stílusa, mondandója nekem mindig a Múmia első részének Beni nevű antihősét juttatják eszembe.

 6. stoppos — 2017-06-02 13:22 

@panamajack: Az AVÓ nem olvasta, mert tiltott könyv volt. 🙂

 7. komojtalan — 2017-06-02 13:28 

A baj ezzel, hogy milliárdok mennek el nemcsak a vásárlásra, hanem a fenntartásra is. Az még nem is volna baj ha Fideszes milliárdok, de itt az adófizetők, a mi milliárdjaink. Tehát kapuk szart és meg drágán meg is fizettetik velünk. Jó, ezt tulajdonképp minden állami szolgáltatásról írhattam volna … A TV2, az Origo a szakadék szélén, a MTVA egy lépéssel előttük. A sportba nem tudnak beleszólni, ha van műsor a Top 50 -ben az az M4 valamelyik műsora: F1, BL, válogatott meccsek, mivel ezeket máshol nem lehet nézni. Tulajdonképp megvan a meggazdagodás receptje: El kell indítani egy független híroldalt, újságot, TV -t és ha befutott – be fog futni, mert azért a jobboldaliak sem annyira sötétek, azért nem is megy egyik propaganda média sem – 1-2-3 év múlva felvásárolják többszörös áron. Persze ezt egyszer lehet eljátszani. Én azért kíváncsi lennék mit olvasnak a jobbosok? Nem lennék meglepve ha inkább az Indexet, 444 -et, mint a “saját” oldalaikat, tehát akár még öngól is lehet a túlzott bevásárlás. ATV ügyben nem tudom eldönteni mi a helyzet, tényleg megvette e a Fidesz, vagy csak “véletlen találkozás” volt, de sokkal jobban járnak ha hagynak egy kevésbé agresszív TV -t, mintha egy ellenőrizhetetlen új médiumot. Viszont az utóbbi idők bevásárlásai nem ebbe az irányba mutatnak.

 8. professzorpizka — 2017-06-02 16:30 

 9. tudi — 2017-06-02 17:35 

Szerintem már régen túltolták a házat, mert saját megfigyelésem szerint kőfideszes szüleimnél régebben a migráncsozás még kiváltott valami reakciót, de mostanság már semmit. Én ezeket régóta kerülöm, sőt nem is nézem/olvasom. A Mészáros kézben lévő megyei lapból is, ha megnézem az időjárás, a vicc, a Garfield, meg a gyászjelentés esetleg.

 10. tudi — 2017-06-02 17:38 

@heizer:
Én régebben naponta néztem a Mandinert, de mostanában egyáltalán nem, múltkor keveredtem oda és hát a kommenteket elnézve van egy-két fogalmazzunk így érdekes ember.

 11. Tromb74 — 2017-06-02 23:35 

@UnA: 😀 😀 😀
A nemtetszés, és annak kinyílvánítása nem csak engedélyezett, de elvárt ezen a blogon.

A 444 nem felel meg az én ízlésemnek se, de Bede v. UP benne vannak az újságírók azon nagyon szűk körében, akik tudnak írni és tudnak magyarul, van fogalmuk az újságírásról. Illetve ők azok, akik leginkább merítkeznek nemzetközi forrásból is. Egyébként a többiek is hozzák az elvárható minőséget. Nekem inkább a koncepció nem tetszik. A bulvár valamennyire elfér egy ilyen lapban, de a céltalan idétlenkedés nekem nem hiányzik.

A 888 egy másik világ. Alapvetően fogalmuk nincs az újságírásról. Diletánsok gyülekezete. Talán egyedül G. Fodor rendelkezik az úságíráshoz szükséges nyelvtudással, de ettől még nem lesz újságíró. Kéne hozzá kreativitás, illetve szerkesztői véna. Mindkettőnek híján van.

A propaganda gyártás is egy szakma, ahogy a prof. is írja.

 12. bertrand — 2017-06-03 17:20 

@Tromb74:
Igen, a 444 idétlenkedése valóban zavaró. A legnagyobb baj, hogy szeretik összekeverni a híreket a véleménnyel. A rövidhíreket sokszor olyan (egyébként jogosan) gúnyos vagy felháborodott hangnemben írják, hogy az még egy publicistának is előnytelenül sok lenne. A vezető külföldi hírportálokon a véleménycikkek mindenhol jól el vannak különítve – külön kalitkába szerkesztik őket, vagy más színnel vannak kiemelve. Ez a 444-nél is fontos lenne. Nagyon élvezetes savazni a Fideszt, de közben a közbeszéd racionalitására is vigyázni kellene.

Ezzel együtt a 444-esek többsége művelt és bátor újságíró. Közülük Bede és UP csak a legfeltűnőbb arcok. Vannak a 444-nél olyanok, akik kevésbé színes egyéniségek, de a hosszabb cikkeik jól megfogalmazottak és alaposak. Nekem Sarkadi Zsolt, Erdélyi Péter és Magyari Péter a kedvenceim.

 13. infomernok — 2017-06-07 01:30 

Én ki nem állhatom a 444 cikkeinek stílusát, viszont a TLDR; rovat, na az ütős. Az újságírás a javából.

RSS feed for comments on this post.

Szólj hozzá

Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.