A menedzsmentről 3: A hatalom és az ő gyakorlása

Hatalmat gyakorolni nehéz dolog. Képzeljük el, hogy megkapjuk azt a varázspálcát, amellyel minden, körülöttünk levő dologba és folyamatba beleszólhatunk. Hatalmunk lesz a virágok virágzásába beleszólni ugyanúgy, mint abba, hogy legyen-e ma dugó az M7-esen. Eleinte, vérmérsékletünktől függően, játszanánk az istent, de aztán rájönnénk, hogy a legtöbb dolgot jó, ha valamilyen mechanizmus alapján csinálja az, akinek az a dolga.

Legfeljebb néha ellenőriznénk, hogy jól csinálják-e, kell esetleg valamit változtatni? Ha úgy látjuk, hogy érdemes belenyúlni, esetleg gyakran nyúlnánk bele, akkor rendszeresen felügyeljük az adott folyamatot. Végül, ha abszolút mi akarjuk csinálni, akkor irányítani fogjuk közvetlenül a folyamatot végzőket.

Ha mondjuk sztárséfek vagyunk, akkor csak néha nézünk rá a zöldségaprításra, de rendszeresen felügyeljük az alapmártásokat, a kilónként húszezer forintos szuper marhasteak sütését viszont magunk végezzük.

Az ellenőrzés-felügyelet-irányítás triásza a klasszikus közigazgatás-tudomány terméke, de valamilyen formában azóta jelen van, hogy nagyobb szervezeteket vezetni kell. Az éttermes példát el tudjuk mondani hadsereggel is, vagyis mondjuk Batu kán nem vett részt minden este a táborkerülő őrség tagjainak kiválasztásában (nem irányította az adott tevékenységet), megelégedett azzal, hogy valamelyik magasabb rangú beosztottja szerint, akinek ez a hatásköre volt, megfelelő emberek csinálták az őrség beosztását, erről ő hetente meggyőződik (ő felügyelt) ha mégis aggályaik voltak akkor egy este ellenőrizhették az őrszemeket.

A modern menedzsment tudománya is ismeri a problémakört, komplett rémtörténeteket tanítanak a túlzott delegálás (a nem eléggé szoros felügyelet, vagy az irányítás teljes hiánya) és a mikromenedzsment (amikor a vezérigazgató minden egyes folyamatot személyesen jobban akar érteni, és irányítani) tragikus következményeiről.

A kérdés mindig a bizalom. Mennyire bízunk magunkban, mennyire bízunk az embereinkben és ők mennyire bíznak bennünk?

És a gyakorlat…

Apró műhelytitok, hogy ez nem elméleti írásnak indult, igazából arról akartam írni, ami alább következik, csak ha már erre járunk, érdemes hozzá írni elméleti bevezetőt, illik a sorozatba. Végülis ráérünk.

Már írtam korábban, hogy a finkelsteinizálódás, három éve a választásoktól az az egyre mélyebb kormányválság eredménye. Ez mostmár rendszerszinten is megmutatkozik, innen az egyre súlyosabb válságtünetek és az egyre nagyobbra felvert botrányok sorozata.

A Fidesz már 1998-ban próbálkozott azzal, hogy a magyar közigazgatást, a saját szolgálatába állítsa. Kevés sikerrel, mivel nem tudták hogyan kell bánni a Monarchiában felállt és aztán a szovjet modell által se nagyon felbolygatott rendszerrel, amelynek mindig van egy bizonyos ellenállása. Az akkori Miniszterelnöki Hivatal tükör-referatúrái is már valamilyen felügyeletet próbáltak gyakorolni.

Két dologra kellett azonban rájönni. A bürokrácia felülről is csak lassan reformálható, amíg tagjait nem vonjuk teljes egzisztenciális függésbe. A másik pedig az, hogy a világnézeti vagy más okokból a Fidesszel szimpatizáló bürokraták is csak bürokraták (akik minden ellenkező tapasztalattal szemben általában rendes, becsületes, munkájukhoz értő emberek) , és nem lehet velük bármit csinálni. Ezért nincsen már a korai fideszes miniszterek nagy része a hatalom közelében.

A második nekifutásnál aztán próbálták nem elkövetni ugyanazokat a hibákat.

Jött a kormánytisztviselői státusz, az egyenruhások nyugdíjának megvonása, a bírák kényszernyugdíjazása, a pedagóguskar. Ezek mind-mind azt a célt szolgálták, hogy az államnak dolgozók személyükben legyenek megfélemlítve.

Az ellenálló bürokrácia iránti mélységes utálattól vezérelve, elkezdték az országot mikromenedzselni. Ennek legszebb példája a KLIK, amelyik az ipari iskolák csavaralátét-beszerzéseit is irányítani próbálja, mérsékelt sikerrel.

A mikromenedzselésbe több hiba is csúszott.

Lázár János nem tud a Kossuth térről mindent irányítani. Ellentétben Simicskával, aki csak a fontos lenyúlásokra koncentrált, Lázár politikai tényező, neki teljhatalmat kell mutatni, nem tudja hagyni  „szabadon futni” a kisebb részeket sem.

A helyi hatalomgyakorlási feladatokra azonban a Fidesznek nincs jó rendszere. Az MSZMP-nek volt, hiszen az államigazgatással párhuzamosan kiépített pártszervezet működött, világos függelmi viszonyokkal és eljárásrenddel.

A Fidesznél ez az egyéni képviselők rendszere lett, akik az új, 200 fős parlamenti játékszabályok alapján jelentős területeken komisszárkodnak. Azonban az egyéni képviselő néhány kivételtől eltekintve egész egyszerűen janicsár, aki meg akar tollasodni, mielőtt elhagyja a politikai szerencse őt, vagy az egész pártot.

A másik gond, hogy a kiszolgáltatott bürokráciát helyezkedési kényszerbe hozza, a helyi erőközpont és az országos elvárások között. A bürokrácia pedig, ha veszélyben érzi magát, szabotál. Minél dühösebben verik ostorra a Kossuth térről, annál jobban.

A bürokráciának alapvetően két dologra van szüksége: bizalomra és irányvonalra.

Az állami alkalmazottnak sokszor van szüksége a tudatra, hogy az állami hatalommal élve, annak megbízásából és teljes felhatalmazással. Nagyon cuki Mari néni tizenhét macskája, és Mari néni nagyon szereti őket, és majd megszakad a szíve, mikor el kell altatni belőlük tizenötöt, de megteszi, mert ő az állam megbecsült sintére.

Az állami alkalmazottnak nálunk hagyományosan a státusa ért a legtöbbet, a SZOLGÁLAT, így nagy betűvel. Esetleg a CÉG, a POSTA, a VASÚT, és így tovább. A nekik nyújtott kedvezményeknek sose csak az a célja, hogy a nehéz munkára odavonzza a szegényebb embereket. Valamilyen kivételesség-érzést adni kell, ha az ember sikeresen működő közigazgatást akar Magyarországon. Persze nagyon óvatosan kell adagolni, de enélkül nem működik-

De a státus mellett legalább ilyen fontos, hogy az alkalmazott érezzen valamiféle központi ideológiát, hogy mi kik vagyunk és mit csinálunk. Küzdünk a munkásosztályért, Trianon visszacsinálásáért, a császárért, a kormányzóért, mindegy, de kell valamiféle hit abban, hogy úgy általában a hajót ésszel és nagyjából jó irányba kormányozzák.

Mindez érzékeny hasba szúrást szenved, amikor egyik héten européerek vagyunk, aztán küzdünk Brüsszel ellen, aztán Moszkva ellen, a bevándorlók ellen, mindig valaki ellen.

A beosztottak érzik, hogy a vezetésnek fogalma sincs arról, hogy mit kellene csinálni, és tudják, hogy a hetvenhetedik reform, az valójában pótcselekvés, mint ahogy az is, hogy megint le kell jelenteni a radírgumik számát.

A kormány tehát eljutott odáig, hogy noha óriási hatalma van, nem tudja gyakorolni. Bevezethet dolgokat, ugyanakkor nincs, aki azt végrehajtsa, mert már hozzá sem kezdenek a végrehajtáshoz. A helyi erőcentrumok mennek, amerre mennek. A zenekar leszegte a fejét, és megy, amerre megy, nem figyel a karmesterre.

A finkelsteinizálódás legnagyobb veszélye minden ellenkező híreszteléssel ellentétben nem ránk, hanem a Fideszre leselkedik. Nagy kérdés, hogy a Jobbiknál felismerik-e időben, hogy az egyre abszurdabb hecckampányokba a Fideszt követni nem lehet, mert egyre közelebb mennek a tiszta náci szólamokhoz, amelyekre, szintén ellentétben minden ellenkező híreszteléssel, nincs igény Magyarországon. Nyugalomra, na arra van.

A hecckampányok viszont távolítják a kormányt és vezetőit a valóságtól. Egy-két józanabb fiatal meg próbálna vezetni. Irányítani, felügyelni, ellenőrizni, maguk sem tudják. Csak dühösen olvassák a gépházból visszajövő üzeneteket. Félünk. Elmentünk. Félünk.

 

25 hozzászólás

 1. flashbang52 — 2015-06-10 01:06 

Mikor a kiváltságos helyzetű azzal mentegetőzik az elnyomottaknak, hogy hiszen neki is súlyos gondjai vannak, éppen amiatt van gondban, hogyan tarthatná meg kiváltságos helyzetét.
Franz Kafka

 2. hadrian77 — 2015-06-10 09:42 

Miután Napóleon jól elnadrágolta a poroszokat rájöttek, hogy rossz a hadvezetés. Kitalálták, hogy a különböző szinteken tevékenykedő tisztek csinálják a saját stratégiai, taktikai és operatív dolgukat, de az egy szinttel lejebb tevékenykedő munkájához elég kitűzni a célokat és időnként ránézni, hogy minden rendben van-e. A kiképzés és a tanulmányok során mindenki ugyan abban a rendszerben mozgott, közös volt az értékrend és kialakult a BIZALOM, ami az önálló, hatékony munkához kell.

Ahogy látjuk itt bizalom nincs, önállóság, egyéni munka tilos.
Ajánlani tudom mindenkinek a Csipike , az óriás törpe című gyerekkönyvet! Elég jól bemutatja a mostani helyzetet. 🙂

 3. Tromb74 — 2015-06-11 02:52 

Viszont ha a mi oldalunkról szemléljük a dolgokat, ez a stratégia (hehehe) nagyban meggyorsíthatja az agonizálás egyébként gyakran hosszú és fájdalmas szakaszát.
Na nem, a fájdalmat nem ússzuk meg, csak gyorsabban túlleszünk rajta.
Ha vesszük ezt a Finkelsteint, aki kiválóan ért a szarkavaráshoz, hozzátesszük a Fideszt, akinek soha fingja nem volt arról, mit gondolnak a szavazók, akkor az eredmény egy kordinálatlanul kavargó szar, ami sokkal kedvezőbb állapot, mint a leüllepedettt szar, ami egyik gyengéje a magyarnak.
MANCS 2013:
„…Helms 1972-es sikerét annak köszönhette, hogy a bevándorlásellenes közhangulatra alapozta kampányát. Finkelstein mérései ugyanis azt mutatták, hogy a térségben növekvő munkanélküliséget a helyiek az immigránsok növekvő számával indokolják. Helms végül azzal verte meg demokrata ellenfelét, hogy visszatérően a liberális jelzőt aggatta rá – miközben untig célozgatott vetélytársa görög származására -, és magát csak mint „Amerika jelöltjét” emlegette.”

A régi recept, ezt próbálják éppen megfőzni. Sokáig azt gondoltam, ez a bevándorló hiszti csupán gumicsont, de nem, ez kérem a nagy mű (jelen pillanatban).
Rengeteg agysejtem – s pár üveg sör – bánta, de rájöttem az orbáni taktika lényegére.
Drága maxiszterelnökünk már korábban rájött, hogy választást úgy lehet nyerni, hogy kurva nagy árkot ás, és arra az oldalra áll, ahol többen vannak. Az ároknak mélynek kell lennie, mert különben a birkák nem ugrálnak ide-oda felette, csak lehenterednek az aljára sopánkodni.
Ez a taktika eddig jól bevált, viszonylag hamar rájött, mekkora meg milyen mély árok szükséges a győzelemhez.
Az utóbbi időben viszont elvesztette a fonalat. Ennek legfőbb oka, hogy az ellenség kimúlt, sőt már az emléke is megfakult. Ezért most a próba ásások szezonja van. Hiába ás szerencsétlen, valahogy mindig az árok rossz oldalára kerül, vagy azért mert nincsenek ott elegen, vagy azért, mert egy másik áskálódóval kell osztozkodnia, aki már hosszú ideje, következetesen ássa egyre mélyebbre a saját árkát, mondhatni hiteles, minősített árokásó.
Ezzel szemben jelen pillanatban, ha bizonyos szögből (alulról, jobbról, srégen) nézzük, akkor egy buzi zsidó tanácsára egy cigány savazza az egyébként még csak nyomokban is alig felfedezhető elsősorban muszlim (hoppá hoppá, friendly fire?) bevándorlókat. Na, hát ha erre vevő a keményvonalas, antiszemita jobboldal, én megeszem a kalapomat.
Ám ha mégis gumicsont volt? Hát akkor kicsit rágósra sikerült. Nagyjából 20 millió gyűlt össze plakátozásra polgári kezdeményezéssel 4 nap alatt (és még 10 napig gyűjtenek). Az üzenetek jó része el lesz bölcsészkedve, de lesznek szép számmal olyanok is, amin egy egyszerű kérdés lesz csak, mint pl. QUAESTOR?, OKTATÁS?, EGÉSZSÉGÜGY?
Lényeg a lényeg… A menedzsment nem csak hogy bénázik, hanem gyakorlatilag kapitulált, a vezérigazgató pedig agyvérzés utáni félhülye állapotban kapaszkodik az iróasztalába. Megkockáztatnám, hogy Kövér már nemzetiszínű mezben bemelegít. Persze elképzelhetetlennek tartok egy Orbán nélküli Orbániát, de valami kettős fejedelemséghez hasonló felállás még simán játszhat, ahol Orbán csatakiáltásokkal lelkesíti a harcoló népet (mert harcolni azt kell), Kövér meg döntéseket hoz.

 4. untermensch4 — 2015-06-11 09:45 

@Tromb74:”egy buzi zsidó tanácsára egy cigány savazza az egyébként még csak nyomokban is alig felfedezhető elsősorban muszlim (hoppá hoppá, friendly fire?) bevándorlókat. Na, hát ha erre vevő a keményvonalas, antiszemita jobboldal, én megeszem a kalapomat.”
A zseniális csel az benne hogy a xenofóbiára vevők, a migráns kategóriák összemaszatolásával viszont a széljobbos „értelmiség” és „plebs” között zavarja meg a párbeszédet. És segít viktorovicsnak hogy a „legszélső” szavazók ne szivárogjanak át véletlenül se a jobbikból (az idézett első mondat, a „buzizsidócigánygyíkemberek ármánykodnak a magyarok ellen”-szavazók kiszűrése, egyszerűen és olcsón ), így mondhatja hogy a fidesz a centrum mert még vannak tőle jobbra, a jobbiknál meg esik az átlagos szavazói szellemi színvonal.

 5. flashbang52 — 2015-06-11 10:14 

Uraim le a kalappal !

 6. noirp — 2015-06-12 09:54 

@flashbang52:
Remélem, hogy meleg elleni kendőcske, vagy munkabimbi is játszik 🙂

 7. noirp — 2015-06-12 10:40 

A poszthoz:

1) Az „óriási hatalma van, de nem tudja gyakorolni”, illetve a mikromenedzsment és a bizalom megléte/meg nem léte között összefüggést látok.
Nemcsak kormányszinten, hanem a mindennapjaimban. Az a feltételezésem, hogy az, amit én tapasztalok (és ami a munkanapjaimat megkeseríti), meg a kormány finkelsteinkedése ugyanabból a vezetői stílusból eredhet.
Mikre gondolok tételesen:
— A felsővezető (egyszerűség kedvéért egy személyről beszélek) nem látja át a vezetett szervezetet, így az onnan érkező információval nem tud mit kezdeni.
— Mivel nem érti, ami infót kap, ezért nem is bízik benne.
— Tényleg, és tartósan a szabályok fölött állónak tartja magát. Nem egy hétig játszik istent, hanem vezetése teljes ideje alatt. (Panamajacknek volt egy megjegyzése arról, hogy mentül keletebbre mégy, annál több az úr és annál kevesebb a vezető.) Mindent megtehet és mindent meg is akar tenni.
* részben, mert elhiszi magáról, hogy képes rá
* részben, mert bizalmatlan, „ha nem én csinálom, átbasznak” alapon.
— Az információhiány és a „mindent a Főnök végez” vezetés mihamar kitermel a vezető köré egy holdudvart, amely tkp. arra jó, hogy a kellemetlen valóságot kitakarja a Főnök szeme elől; de befolyásukat ritkán képesek arra is használni, hogy az egész szervezetet kiszámíthatóbb pályára lökjék.
— Igazi másodvonal, amely egyben utánpótlás is lenne, nincs. (Diktatúrákban sincs).
— Az információ fel-és leáramlása is megreked; így a csavarszámlálgatásba feledkezett Fönci figyelmét esetleg elkerüli, hogy — mondjuk — közben ég a galvanizáló üzem. Nem tudja meg időben a valóban égető problémát; megoldása sincs rá.
———————————————————————————

2) Talán ebből az információhiányból, az értelmes delegálás hiányából, illetve az elszigetelődött, saját csalhatatlanságába gyönyörödött vezető beszűkülő látóteréből ered azután a kapkodás, a rögtönzés. Az, hogy nincs irányvonal, vagy az olyan, amilyen, háborús fantáziákkal átitatott; lásd:

„Mindez érzékeny hasba szúrást szenved, amikor egyik héten européerek vagyunk, aztán küzdünk Brüsszel ellen, aztán Moszkva ellen, a bevándorlók ellen, mindig valaki ellen.”
(ez nálunk, kis méretben úgy körvonalazódott, hogy „én mindent megteszek a cégért, de a rektor egy f*sz)
Tudom, ugyanoda jutottam vissza, amin már sokat keseregtem: az egyszemélyi, hirtelen döntéseken és érzelmeken alapuló vezetési stílushoz.
————————————————————————

3) „A beosztottak érzik, hogy a vezetésnek fogalma sincs arról, hogy mit kellene csinálni, és tudják, hogy a hetvenhetedik reform, az valójában pótcselekvés, mint ahogy az is, hogy megint le kell jelenteni a radírgumik számát.”
És, teszem hozzá, ennél jobb eszköz a munkamorál és a motiváció lerohasztására a Földön nincsen. Tapasztalatból mondom ezt is.
Kurmányunk bele se gondol, hogy a pénzen kívül más erőforrást (észt, alkotókedvet, munkabírást) is lapáttal basz ki az ablakon/a határokon.
De az átlagos rózsaszíninges sem gondolja végig ugyanezt.
—————————————————————————————

4) Még egy dolog, amit sem kormányszinten, sem másutt nem látom sűrűn, hogy tudnának:
A beosztott inkább stabilitást igényel, mint harci lelkesedést. Inkább értelmes visszajelzést, mint tüzes szónoklatokat.
Magam is így vagyok, jegyzem meg. A franc se kíváncsi rá, épp kivel veszett össze a Szent Ügy érdekében az igazgató úr, inkább nyugtázni tessen már a sürgősként bekövetelt, de három hete Önnél porosodó laborjegyzőkönyvet, mert a kuncsaft már negyedszer kérdezte, mi a picsát csinál nálunk az analitika ennyi ideig?
—————————————————————–

5) Rövidtávon talán össze lehet tartani a kollektívát harci tűzzel is, de tartósan semmiképpen.
Az állandó frontharcos-fantáziában élő kolléga/párttisztviselő/köztisztviselő/vezető etc.
szvsz amúgysem jó munkaerő. Nem tud hétköznapi, civil tempóra beállni, nem tud munkaközösségbe illeszkedni. Csodát, huszárvágást, egyszerű megoldásokat vár, és felháborodik, ha valamit apró lépésekkel, körültekintéssel kell végigcsinálni, kispolgári gürcöléssel.
Ismerős?
——————————————————————-

6) és utolsó pontom:
„A másik gond, hogy a kiszolgáltatott bürokráciát helyezkedési kényszerbe hozza, a helyi erőközpont és az országos elvárások között. A bürokrácia pedig, ha veszélyben érzi magát, szabotál. Minél dühösebben verik ostorra a Kossuth térről, annál jobban.”

Lehet, hogy végül ez fogja siettetni a rendszer végét, és nem valamely magasztos forradalom? Nem is lenne rossz. Lehet, hogy egy kicsit kijózanodnánk a zászlóvivőkből, váteszekből, szónokokból.

 8. noirp — 2015-06-12 10:42 

Előző hszom ölég hosszú és rondán tördelt lett — a kiugrott/kinézett szemek visszagyömöszöléséről szóló szemészeti számlákat várom töredelemmel.

 9. Tromb74 — 2015-06-12 13:24 

@noirp:

4)

A csatakiáltás pont a stabilitás hiányát hivatott kompenzálni. A csavar az egészben az, hogy Magyarország minden probléma ellenére stabil, bár ez hosszútávon nem fenntartható.
Tehát először is úgy kell csinálni, mintha ezt a stabilitást valami fenyegetné.
Természetesen a fenyegetés valós, csak éppen nem a menekültek-cigányok-EU részéről, hanem a fenntarthatatlan politikai és gazdasági rendszer miatt.
Ezt speciel jól érzékelte a Finkelstein-Orbán páros, csak az a bibi, hogy hiába keresnek, nem találnak olyan ellenséget, ami ellen ők, és csakis ők az ellenszer.

Elég furcsa, és érthetetlen az a kommunikáció, hogy növekvő pályára tettük az országot, meg kicsit mindenki léphet egyet előre, de ezt pár száz menekült veszélyezteti, akik úgy egyébként köszönik szépen, de inkább mennének tovább Németországba, de gyorsan.

Azért nekem meggyőződésem, hogy Finkelstein ezt nagyon benézte. A magyar (és ált. a kelet-európai) xenofóbia nagyon más, mint az amerikai v. az európai. Olyannyira, hogy általában két nagyfröccs után átcsap heves ölelgetésbe.
Tapasztalataim szerint a németeknél pl. pont fordítva van, ott két sör után jönnek elő a rasszista hajlamok. Persze megjegyzem, ott rendkívül erősek az olyan polgári mozgalmak, akik harciasan lépnek fel a rasszizmus ellen. Talán a bor és a sör közötti különbség az ok 😀

Nagyon úgy tűnik, hogy ez a kampány fordítva fog elsülni. Éppen tegnap jöttem haza az árbeiterektől, akik nem éppen baloldaliak v. liberálisok. Annyi volt a megjegyzésük, hogy hát az már nagyon alja ember lehet, akiktől ezek a szerencsétlenek eltudják venni a munkát.
Nagyon érdekes, hogy a cigányokhoz úgy viszonyulnak, mind minden rendes rasszista, de a menekültek esetében leginkább az együttérzés és a segítő szándék jön elő belőlük.

Úgy gondolom a óriási hiba ott van, hogy a cigányság ellenében a varázsszó: EZEK NEM AKARNAK DOLGOZNI, ezzel szembe állítani azt, hogy a menekültek DOLGOZNI AKARNAK…
Na pont ez az a helyzet, amikor a magyar embörnek Soprontól Nyírbátorig az villan be az agyába, hogy EZEK RENDES EMBEREK!!!

http://alovakatanyulakelbasztak.tumblr.com/image/121338966577

Ha kicsit pontosabban próbálnám megfogni a jelenséget, megkockáztatnám, hogy a cigányozás és köpködés ellenére Magyarországon mikroszkóppal se nagyon találni igazi nácit. Vidéken biztosan nem.
Úgy tűnik, erre a Jobbik előbb fog rájönni, mint a Fidesz.

Ja, és a menedzsmentről, mert már megint elkalandoztam. Vannak akik úgy gondolják, hogy a Fidesz azért aszisztál Orbán ámokfutásához, mert már nem számolnak vele a következő ciklusban.Vigye el a balhét, oszt majd lesz valami.

 10. untermensch4 — 2015-06-12 13:37 

@noirp: A szabotázs valós jelenség és egy része szándékos, más része csak megjósolhatóan törvényszerű (utóbbi pl a közalkalmazottak helyére söpört motiválatlan közmunkások). Legutóbb munkaügyi központból hallottam jó kis sztorit: nem tudta lekövetni a rendszer hogy törthónapos státuszváltozása volt sokaknak, volt egy csapat közmunkás aki a mittudomhogyhíják „szocsegélyt” is kapta meg a „fizetését” is. A legjobb az volt aki pár napi munkanélküli segélyt is mert az hónap elején még járt neki.

 11. untermensch4 — 2015-06-12 13:45 

@Tromb74: Egyetértek, a magyar rasszizmus nagyon nem ny-eu-i stílusú. Egy régebbi eset: a néger orvost kedélyesen „tezsvíremezni” kezdte volna a „kalapos cigány” (szociológiailag nem pontos terminus de kalapviselő egyénről van szó), addig amíg észre nem vette hogy a közhangulat alapján az egyébként szénfekete doki fehér, ő meg „büdöscigány”. Ekkor társadalmilag elszigetelődött.

 12. Tromb74 — 2015-06-12 15:37 

@Tromb74:
„Magyarországon mikroszkóppal se nagyon találni igazi nácit. Vidéken biztosan nem.
Úgy tűnik, erre a Jobbik előbb fog rájönni, mint a Fidesz.”

…Ja, most látom csak, lemaradtam valamiről.

Vona Gábor (balról előz, vezet):

„Vona szerint az egyik lövészárokban úgy tekintenek a keresztény magyar értelmiségre, mint akik született nácik, fasiszták, akik semmi másra nem várnak, csak hogy elpusztíthassák a magyar zsidóságot. A másik lövészárokban pedig sokan úgy tekintenek a zsidóságra, hogy született hazaárulók, akik semmi másra nem várnak, csak hogy tönkretegyék Magyarországot. Ő pedig most kijön a lövészárokból, és azt mondja:
Aki náci romantikára vágyik, aki pogromokra vágyik, az eltévesztette a házszámot, annak nincs helye a Jobbikban
Hozzátette, milyen katartikus lenne, ha valaki, azok közül, akik őt nácizzák, szintén kilépne a lövészárkából, vállalva a minden oldalról érkező lövéseket, és lenne bátorsága azt mondani, hogy ebből elég volt. Ő pedig azt mondaná neki középen, hogy „nem kérdem én, anyád hol szült világra, nem kérdem én apád ki volt”. Persze hozzátette, nincsenek illúziói. Szerinte a változás fájdalmas mindig, de hogyan akarhatna segíteni, változtatni az országon az, aki önmaga is képtelen a változásra.”

Megnéztem az egészet:
https://www.youtube.com/watch?v=eLnt7CuJgpc

Azt kell mondjam – magamon is meglepődve -, okosan beszél. Az egyik ami feltűnt, hogy kicsit rágyúrt a retorika skillekre (közelít Orbánéhoz a stílus), a másik pedig az, hogy nem savazta a liberálisokat, a liberalizmust, egy szót sem ejtett róluk. Na ez vajon mi?

Lehet, hogy utálni fogtok, de most azt gondolom, hogy ebben a fasziban van potenciál és úgy tűnik, progresszivitás is szorult belé. Csak az a kérdés, hozzárendeződik-e a pártja, vagy szembeszáll vele?

– a választásokra képes lesz összeszedett, lényegbevágó beszédeket tartani
– Már most azt kell mondjam, míg Orbán az agyatlan zombiknak beszél, Vona egyszerre szól a jobbos értelmiséghez és az egyszerű emberekhez.
– van kiállása (ahogyan Orbánnak is, és ahogyan a liberálzöldeknek nincs)
– Nem valószínű, hogy elveszíti a hitelét, mert a hazudozás helyett hajlamos szolid önkritikát gyakorolni
– eleve, van neki olyan, hogy hitele
– pont annyira „náci”, amit még az ország többsége tolerál
– tényleg tisztában van az emberek és az ország problémáival

Persze programja, meg hozzávaló staff az sehol se nincsen neki, de azt lehet menet közben gründolni.

 13. Tromb74 — 2015-06-12 15:55 

@untermensch4:
Mondom, én napi szinten ápolok kapcsolatot BAZ megye népével. Aki életvitelszerűen segíjből él, lop, csal, az akkor is büdös cigány ha egyébként svéd, de ha dolgozik rendesen, akkor hívhatják akár Kolompár Renátónak is, kiérdemli a „reeeendes magyaaaar gyerek az” titulust.

 14. padi — 2015-06-12 18:53 

@Tromb74:

„hozzárendeződik-e a pártja”

Jó eséllyel igen, illetve:
Alsó szinten igen, mert a kezdeti építkezés a radikálisokkal folyt, de mára van annyi elégedetlen mérsékelt fiatal, hogy ezen a szinten a munkát elvégezzék. Meg sem kell szabadulni a radikális elemektől – egyszerűen kisebbségben maradnak. (Mindezt a tapolcai időközi választásról olvasott riportok alapján mondom.)
Felső szinten kevésbé tudom, mert általában nem hallgatom és olvasom a meghatározó arcok nyilatkozatait, parlamenti felszólalásait. Illetve, bőséges sajtója volt a „köteles” (á la Kövér László) jellegű tagoknak: listázás, izraeli állampolgárság stb. de minden pártba kell ilyen „üde színfolt” (Kövér, Szanyi…). Volner János viszont egészen normális dolgokat mondott mostanában valami riportban.

 15. flashbang52 — 2015-06-12 20:59 

Hogy ki mit mond és hogyan mondja:

… által képviselt stílus a modern technokrata, Nyugat-Európában divatos nyelvezetet használata,civilizált, korrekt, gentlemani módon ..megszólalásai során reagáló pozícióba helyezte magát, ami valószínűleg tudatosan választott stratégiát jelentett. Nagyon jól kommunikált a vitái során. Ha körülbelül 1997 decembere óta figyelemmel kísérjük a hangvételét, azt látjuk, hogy fokozatosan finomodik a választásokig….. rendkívül udvariasan, alázatosan viselkedett. Néha olyan benyomást nyújtott ezzel az alázatos magatartásával, mint egy kisdiák, aki megpróbál megfelelni a tanár bácsinak.( választóknak) .. előszeretettel használta a többes szám első személyt ( mi) ami a közösségben való gondolkodást sugallja. Ezzel a fogalmazási móddal a hallgatóság számára lehetővé tette az érzelmi azonosulást… ugyan ezt erősítették homokszínű öltönyei laza, rugalmas, sportos, könnyed, hatást gyakoroltak a nézőkre. …
Nyílvános megjelenései előtti közvetlen felkészítésén két, egyenként három főből álló csoport dolgozik. Ennél magasabb azonban azoknak a létszáma, akik a felkészítést végzők keze alá dolgoznak. Ebbe a csoportba országgyűlési képviselők, különböző tanácsadók, politikusok tartoztak….

Ezt írták az Úr 1998 esztendejéban amikor is egy ifju szimpatikus fiatalember csúnyán megvezetve az akkori libsi nyuggereket a második fordulóra a nyertes poízcióba hozta fel a pártját.
Még hogy nem léphetsz kétszer ugyan abba a folyóba .. hülyék ezek a görögök 🙂

 16. flashbang52 — 2015-06-12 21:14 

@noirp:

Bimbi minden mennyiségben játszik 🙂 Jut eszembe nem te írtad álnéven a Háború és Békét 🙂
A STANAG 221-38/ Finfisher Big Data termobárikus kódtörö és összefüggés kereső programja viszont jó használatot tett az olvasás során Nme ugrott ki a szemem.( bár a kereszthivatkozásoknál és a gondolat projekcióknál ilyeneket írt ki,— egyetértek – hogy menne abba jó édes… na ez is így van..hogy vernék szájba.. ez is igaz… lóval éljen házas életet… stb 🙂

 17. Tromb74 — 2015-06-12 22:38 

@padi: Azért Novák Előd és neje több, mint üde színfolt. Igazi gerinctelen hernyók, akik kifejezetten megélhetési cêllal náculnak. Mi marad nekik, ha elveszik a játékukat?
Vona úgy tűnik, hogy kezd felnőni a feladathoz, felismerte, hogy ha tényleg nagypályára készülnek, akkor harcmodort kell váltani. A szolid zsidózás, cigányozás még éppen belefér, de az árok betemetésben, vizsla simizésben több a potenciál.
Ahogy említettem, Vona elfelejtette savazni a liberalizmust és a liberálisokat. Orbánnál ez nem fordulhat elő.
Az a helyzett, hogy a Jobbik és a zöld meg liberális pártok között több a közös vonás, mint a különbség. Ha jól rémlik, még a választási programokban is közel 70% volt az egyezés.
Ha a Fidesz idétlenkedését nézzük, simán lehet, hogy balról beelőznek, bár ezt még kimondani is fura.
Ha a két pártot a jelen pillanatban kéne jellemeznem, azt mondanám, a Fidesz egy töbszörös tudathasadásban szenvedő, erodálódó párt, a Jobbik meg egy undergroundból (hehe) a mainstreambe fejlődő valami.

 18. padi — 2015-06-15 07:39 

@Tromb74:

A mai magyar politikusok többsége megélhetési célból nácul, liberul, konzervatul. (Így kapásból Schiffer András jut eszembe ellenpéldaként, akiről tudom feltételezni, hogy nagyjából őszintén a saját véleményét képviseli, és nem is (csak) ebből akar megélni.)
Amúgy pedig Vona és a Novák-Dúró páros is jó eséllyel tisztában vannak azzal, utóbbi kettő hány százalék szavazatot hoz a konyhára. Ha és amíg eleget, akkor és addig találnak valami kölcsönösen hasznos megoldást.

 19. Tromb74 — 2015-06-15 09:11 

@padi: Lehet, de véleményem szerint Novákék és még jó néhány jobbikos a náculáson kívűl másra nem is alkalmas. Egy ilyen szemlélet váltás az egzisztenciájukat veszélyezteti.

 20. noirp — 2015-06-15 11:12 

@Tromb74:
http://index.hu/belfold/2015/06/15/naci_vagyok_vallalom_vona_meg_a_baratom/

Szerintem te túl optimista vagy, művelt barátom, és/vagy magadból indulsz ki. 🙂 Nem szekálásképp mondom.

 21. padi — 2015-06-15 12:44 

@Tromb74:

Lehet. Nem követem túlzottan a megnyilvánulásaikat.

 22. flashbang52 — 2015-06-15 15:42 

Hoppá! Hoppá!
Laser( Gangsta) János főkurmányos miket nem mond itten : )

„Engem azzal bízott meg a miniszterelnök úr, hogy a rám jellemző vakmerőséggel próbáljak a bürokráciának nekiesni, és majdnem már az elhalás állapotába jutottam, mert a minisztériumok semmiféle segítséget nem adtak arra, hogy a rájuk vonatkozó szabályokat hogyan lehetne megváltoztatni.”

Teccet volna olvasni a Ráérünk blogot ( vagy valaki a tanácsadói körből …nem nem a potykaszájú Matildára gondoltam és nem is a D kosaras Melindára … talán van még ott irástudó… Ja hogy nincs…Tudnék ajánlani néhányat… a fizetés egy fél- habonyi legyen. Maradtam tiiztelettel

 23. panamajack — 2015-06-15 15:45 

@flashbang52: Szerintem a Ráérünk blog lassan az összes magyar közéleti szereplőnek kötelező olvasmány kéne, hogy legyen, kb mint Mao kis vörös könyve, vagy a Ruhnama! 🙂

 24. flashbang52 — 2015-06-15 18:23 

Elképzeltem ahogy portréitok előtt a TEK leveri a vigyázzt a Zách utcában !!!
A személyes megjelenés ugye túl veszélyes! Maximum 18 cm golyóálló üveg mögött lenne engedélyezhető, csirátlanított többször szűrt levegő bepumpálásával. 🙂

Valahogy így nézne ki 🙂

https://www.youtube.com/watch?v=1vA4T1wfJLE

 25. komojtalan — 2015-06-18 11:32 

Egy sorozatot tudok ajánlani: Igenis miniszter(elnök) Úr. 3 évadja van, az angol hivatalnokok hatalmát és a politikusok gyengeségét figurázza ki. És ami a szép benne: Szerintem 80-90% -ban igaz. Sajnos nekik volt pár száz évük kiépíteni a demokráciát, mi még csak a 25. évünknél tartunk. Viszont bármilyen fájó, ha ma meg akar valamit csinálni, akkor azt saját kezébe kell venni, mert a többség leszarja. Ha olajat akarsz cserél(tet)ni, akkor jobb ha a kocsid alá fekszel, mert az autószerelő nem cseréli ki az olajszűrőt, nem olyan minőségű olajat tesz bele, stb … Az Okmányirodában miután elírtak egy adatot és észreveszed megkérdik: Zavarja ez, vagy maradhat? A műszaki vezető ha nem lát pénzt az élő fába is beleköt, ellenben ha kap, még a lehullott csempe sem zavarja (garanciában kijavítják), stb … Lehetne folytatni a legmagasabb szintig. Ez nem egyedi probléma, ez országos, hogy ne mondjam Hungaricum. Persze mitől is változna ha a kis ember azt látja a vezetők lopnak, csalnak, hazudnak, erre a normális reakció: Ha XY megteheti akkor én is.

RSS feed for comments on this post.

Szólj hozzá

Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.