Dolgok, amelyek 1938-ban történtek

  • Az évek óta tartó lassú javulás ellenére az amerikai gazdaság újra recesszióban. A munkanélküliség ismét eléri a 19%-ot.
  • Pearl S. Buck az első amerikai nő, aki elnyeri az irodalmi Nobel-díjat. A Nobel-békedíjat a „Nansen-féle Nemzetközi Iroda a Menekültekért” szervezet kapja.
  • A Fortune magazin júliusi számában közölt felmérés szerint az amerikaiak 67,5%-a elutasítja, hogy az Egyesült Államok Európából (Németország, Ausztria, Csehszlovákia) menekülő zsidókat fogadjon be. A válaszadóknak csak 5%-a pártolta a bevándorlási kvóták emelését és a menekültek befogadását nagyobb számban.
  • A 23 éves Frank Sinatrát letartóztatják csábítás és házasságszédelgés vádjával. A vádakat később ejtették.
  • Chester Carlson feltalálja a xerográfiát (fénymásolást).
  • A Német Birodalom annektálja Ausztriát.
  • A Los Angelesben történt súlyos áradások miatt egy héttel késik a 10-dik Oscar-díj átadása. A fődíjat az „Emile Zola élete” című film nyeri el.
  • A California Arabian Standard Oil Company (CASOC) elsőként talál olajat Szaúd-Arábiában.
  • Az 1937 óta tartó második japán-kínai háború tovább eszkalálódik.
  • Április 29-én megszületik Queens-ben Bernard Madoff.
  • John és Joe Kennedy Londonba utaznak, hogy az ott amerikai nagykövetként dolgozó apjuknál gyakornokoskodjanak. Apjuk, Joseph Kennedy a hitleri Németország nagy csodálója és támogatója, a nácik szerint „Németország legjobb barátja Londonban”.
  • A franciaországi futball-világbajnokságon Magyarország második helyezett, miután veszít Olaszország ellen a döntőben. A következő VB-t csak 1950-ben tartják.
  • Meghalt Karinthy Frigyes.
  • Hatalmas hurrikán pusztít az USA észak-keleti részén, az első ilyen 1869 óta. Több, mint 800 halott, 57000 megrongálódott ház, példátlan anyagi károk. A pusztítás nyomai még az 1950-es évek elején is láthatóak.
  • A Müncheni Egyezmény feldarabolja Csehszlovákiát. Neville Chamberlain brit miniszterelnök szerint az egyezmény garantálja a békét Európában.
  • Orson Welles „Világok harca” című rádiójátéka kisebb pánikot okoz az USA-ban, miután sok hallgató valódi híreknek hitte az űrlények inváziójáról szóló fiktív tudósítást.
  • Frida Kahlo első egyéni tárlata a new yorki Julian Levy galériában.
  • Súlyos repülőgép-szerencsétlenség Jersey szigetén, a pilóta és 12 utasa meghalt.
  • Párizsban egy lengyel származású zsidó fiatalember lelövi a német követség egyik titkárát, tiltakozásul Németországban élő családja deportálása ellen. Másnap a német kormány súlyos megtorló intézkedéseket vezet be a zsidó közösség ellen, gyakorlatilag megfosztva a zsidókat állampolgári jogaiktól. Két nappal később egész Németországban véres, szervezett pogrom zajlik, „Kristályéjszaka” néven. Megkezdődik a zsidók tömeges letartóztatása és internálása koncentrációs táborokba.
  • Albert Hofmann először szintetizálja az LSD-t.
  • A Szovjetunióban bemutatják Eizenstein legújabb filmjét, az „Alexandr Nyevszkij”-t, Prokofjev zenéjével. A monumentális alkotás a Német Lovagrend 1242-es támadását hősiesen visszaverő orosz herceg történetét dolgozza fel.
  • Nyikolaj Jezsov leváltásával majd kivégzésével véget ért a Nagy Tisztogatás legnagyobb hulláma. Az új NKVD-főnök a mérsékeltnek tekintett Lavrentyij Berija.

 

források:

https://worldhistoryproject.org/1938/page/1

http://www.independent.co.uk/news/world/world-history/a-berliner-in-1963-but-did-former-us-president-john-f-kennedy-once-admire-adolf-hitler-8629991.html

https://www.washingtonpost.com/news/worldviews/wp/2015/11/17/what-americans-thought-of-jewish-refugees-on-the-eve-of-world-war-ii/

http://www.thepeoplehistory.com/1938.html

https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_the_oil_industry_in_Saudi_Arabia

https://en.wikipedia.org/wiki/Great_Purge

32 hozzászólás

 1. norniron — 2016-07-25 13:19 

1938. május 29.-én hatályba lépett a társadalmi és a gazdasági élet egyensúlyának hatályosabb biztosításáról szóló 1938. évi XV. törvénycikk.

 2. eltopo — 2016-07-25 17:15 

Eizenstein filmjének a címe nem Jégmezők lovagja?

 3. panamajack — 2016-07-25 17:27 

@eltopo: Ja de, magyarul tényleg ez a címe.

 4. Rumcájsz von Jicsin — 2016-07-25 17:44 

” Az új NKVD-főnök a mérsékeltnek tekintett Lavrentyij Berija.”

De gyönyörű! Még a szemem is könnybe lábadt!

Ez az a kurva relatívitás!

 5. xanax — 2016-07-25 20:16 

Naaa…végre véget ért a nyári uborkaszezon 🙂

Hogy én mennyiszer benéztem ide az elmúlt hetekben / napokban valami velős csontért!!!

Megint recseg-ropog Európa, mint a betegségügy itthon, csak még nem omlik össze, de igencsak a májzsugor állapotában leledzik 😉

http://endodiag.hu/betegsegek/a-maj-betegsegeirol

 6. norniron — 2016-07-25 22:04 

1938-ban Szilárd Leó – miután Európát nem találja elég biztonságosnak – az USÁ-ba költözik. Szintén 1938-ban Otto Hahn Németországban az emberiség történetében először mesterséges úton maghasadást idéz elő. Szintén 1938-ban Teller Ede és George Gamow pedig elméletileg kidolgozzák ennek fordítottját, a termonukleáris fúziónak az elméletét, amit 15 éven belül a gyakorlatban is megvalósít.

 7. Tromb74 — 2016-07-26 00:25 

Ezzel szemben…

– A magyar gazdaság stabil, a jövőben mindenki léphet egyett előre 😀
– Gorcsev Iván 21 évesen…. khmm akarom mondani Tiborcz István elnyerte a saját lábon állás különdíját.
– Magyarországon a kormány kezdeményezésére népszavazást tartanak a menekültkvóták bevezetése ellen, bár az ezt tárgyaló brüsszeli csúcstalálkozó záródokumentumát aláírta a miniszterelnök.
– A kormány gyűlöletkampánya nem eredménytelen, Répáshutától Makkoshotykáig tobzódik az iszlamofóbia.
– Szabadon engedik Vizoviczki Lászlót, a legújabbkori Magyarország talán legnagyobb maffiozóját, miután vallomásával tisztázza Magyarország második legnagyobb maffiozóját, Rogán Antalt.
– Széles Gábor kikapcsolja a gravitációt.
– Csonka Magyarország nem ország, Nagy-Magyarország mennyország.
– Egy zsidó filmje nyer Oscart. A film is a zsidókról Saul.
– A Föld legnagyobb ivóvíz kincsén ülünk, amíg a tudjukik el nem lopják.
– Eszkalálódik.
– Remélhetőleg megszületet Lee Harvey Osvald reinkarnációja Bicskén, már most csúzlival lövöldözi a verebeket.
– Orbán Viktor a Posványosi Szabadegyetemen Donald Trumpot élteti, Brüsszel bukását hirdeti. …Rogán Cecília előadást tart az anyaság és önmegvalósítás között tépelődő nőkről.
– Magyarország döntetlenre veri az európa bajnok portugál csapatot.
– Meghalt Eszterházy Péter. …is.
– Rengeteg halottja van az európát súlytó terrortámadásoknak, miközben évente ezreket erőszakolnak meg hazánkfiai (nehezen, halkan), egy német sorozatgyilkos házaspár lebukik, de a legtöbb áldozatot talán a magyar egésszségügy szedi.
-Brexit.
– Orbán Viktor rádiójátéka (a Kossuthon) biztosítja a hisztériát rendszeresen, hosszútávon.
– Tereskova művésznő belefásult a pina mutogatásba, véleményt alkot verbálisan is.
– Súlyos…
– Pogrom az nincs, de Európa szerte szaporodnak a rasszista megnyilvánulások és az agresszió.
– Az LSD már a múlté, az új drog a média. A kormányzati média és az orosz propaganda együttesen letarolta a médiapiacot. Az évtizedeken keresztül elkúrt oktatáson tort ül az ördög. több millió funkcionális analfabéta és alapvető logikai érzék híján lévő, irracionálisan gondolkodó biomassza választhatja meg az ország vezetőit.
– Oroszország bemutat.
– Kilakult az új uralkodó réteg. Az ország és a nép nyakán egy családi vállalkozás áll, kiterjedt baráti körrel. Nem termeli a profitot, hanem összegereblyézi. A gazdasági összeomlás késlekedése lényegében néhány külföldi multinacionális cégnek köszönhető, akik egy excel tábla felett vakargatják a fejüket, de egyelőre kivárnak.

Viszont megint próbálunk a történelemkönyvekre támaszkodva okosak lenni. Nyilván minden más üveggömb masszírozás, és mégis meg kellene próbálni a jelen helyzetet úgy kiértékelni, hogy figyelembevesszük azt is, hogy a világ teljesen megváltozott. (hosszú lesz :D)
Igen, a baljós jelek nagyon is emlékeztetnek minket a II. világháborút megelőző évekre, sőt sok esetben akár riasztóbbak is annál. Viszont az azóta eltelt időszakban nem csak az erőviszonyok, de a világ, elsősorban persze Európa szerkezete is megváltozott. Az ember olyan alapvető tulajdonsága, mint a xenofóbia nem tud eltűnni egykönnyen, de az ebből következő attitüd viszont a körülmények hatására erősen módosul. Ez a két dolog együttese sejtésem szerint mindenképp másfajta kimenetet kell eredményezzen, mint a II. világháború. Hát tejszínhabosan levendula illatút sajnos semmiképpen se.

Ha Európát nézzük, akkor az unió minden nyügével és bajával együtt egy komoly erőt jelent, ami bár se kultúrálisan, se pedig nemzeti alapon nem homogén, mégis a XIX.-XX. századot jellemző nemzeti alapú nacionalizmus mellett feltudott mutatni egy alternatívát, ami még csak nem is az usára jellemző államnemzet, állami nacionalizmus, hanem… Megjelent az a korábban nem nagyon létező identitás, hogy európai. Pl. a brexit kapcsán megszólaltak olyan britek, akik európai identitásukat előbbre helyezték a nemzetinél v. államinál.
Panama kolléga korábban írt a szupermigránsokról, csak éppen példának távoli, egzotikus népek fiait, lányait hozta fel. No, hát európán belül is megjelent a Szuper migráns, mint tényező. Kinek ne lenne rokona, ismerőse, aki Németországban, Hollandiában, Írországban telepedett le. Itt alapított családot, idegen nemzet lejányát v. legényát választotta párnak, közös gyerekeik vannak. Időnként még országot is váltanak, ha a sors úgy hozza.
A szupermigráns ma már nem csak a magasan képzett, nyelveket beszélő munkaerő. Egész európában bárkit szívesen fogadnak, aki dolgozni tud és akar. Pl. az egyik kölni gyorséttermben dolgozó lány kb. az étlapot, pár mondatot, illetve a számokat tudja németül. Ez elég ahhoz, hogy megvesse a lábát egy olyan országban, ahol ha dolgozol és adózol, az állam mögéd áll, és onnantól kezdve csak rajtad múlik, mire viszed. Nem kell nagyra vágyni, ha pár év alatt megtanulod a nyelvet és ügyes vagy a munkában, elég gyorsan lehetsz üzletvezető, vagy valami hasonló. …és ezzel már minden együttjár, amit otthon akkor se bírsz megteremteni, ha vért izzadsz. A mobilitás is könnyebbé válik tartományokon, de akár az egész unión belül is. Sokan azt gondolják, hogy Európában magasabbak a követelmények, mint Magyarországon. Azt kell mondjam, sok területen jóval alacsonyabbak. Munkaerő hiány van.
A lényeg, hogy hasonló helyzetben lévő fiatal v. középkorú rengeteg van Európában. Nekik nem igazán van nemzeti identitásuk, európaiak. Számukra a nacionalizmus kultúrális és állami változata is értelmezhetetlen abban a formában, ahogyan az a XX. század első felére volt jellemző.
A xenofóbia viszont makacs dolog, „majom múltunk” óta cipeljük magunkkal. Csak éppen mástól rettegtünk akkor, mástól a XX. században, mástól a jelenben.
Kezdetben a szomszéd horda, később a feketék v. a zsidók, ma pedig a muszlimok a főellenség. A ma közöttünk élő muszlimokat könnyedén behelyetesíthetnénk a XX. század zsidóival, de azóta nagyon sok minden megváltozott. Feltehetőleg akkoriban a zsidók kevésbé lógtak ki a sorból Európában, mint manapság a muszlimok, mégis simán behergelték a jónépet ellenük, de…
Az antiszemitizmus akkoriban nem csak hogy szalonképesnek számított, de része volt a korszellemnek. Hitler és a náci Németország egy olyan táptalajból csírázott ki, ahol azért az antiszemitizmus jelen volt az irodalomban, a közbeszédben és az emberek tudatában, ahogyan a rasszizmus, vagy a nők elnyomása is. Nem miattatok mondom el, mer’ ti tisztában vagytok vele, de ebben az időben még a feketék, a nők világszerte súlyos diszkriminációnak és agressziónak voltak kitéve. Ehhez képest a náci Németország és szövetségesei túltolták a bringát, de nem azért mert mindenféle módon diszkriminálták meg ide oda hurcolászták az európai zsidókat, hanem a módszeres népírtás volt az, ami kibaszta a biztosítékot (meg bersze egy kibontakozó nagyhatalom rémképe).
Sajnálatosnak tartom, hogy az egész történelem tanítás erre az egy, egyébként valóban döbbenetes és irtózatos eseményre lett felfűzve, mert ezzel törvényszerűen olyan magasra tolták az ingerküszöböt, hogy aki nem akar zsidók vérében fürödni az már nem is antiszemita, csak hát nemzeti, vagy valamilyen öntudata van nekije.
A lecke annyiban azért be lett magolva, hogy az unióban államilag irányított és menedzselt népírtás már nehezen elképzelhető. A korszellem már nem nagyon tolerálja az ilyesmit.
Hasonlóan az európai nemzetek közötti (minusz balkán meg a nagyon keleti régiók) véres csatározás sem várható.
Azért az unió országai azt belátják (minusz Magyarország), hogy az európai egység létkérdés. A kérdés persze az, hogy hol is van Európa határa? Nagyon úgy tűnik, hogy az unió vezető országai azt szeretnék, hogy lehetőleg tőlük minnél távolabb.
A BOK (Balfasz Országok Közössége), aminek mi oszlopos tagjai vagyunk, tökéletesen alkalmasak vagyunk az európai közösség és kultúra mezsgyéjének szerepére (amúgy is saját kultúránk mezsgyéjévé váltunk). Európának jól jön, ha a menekültek és köztük van egy olyan sáv, ahol akár nem európai módon is el lehet intézni bizonyos kríziseket. Tehát van itt egyfajta potenciál, ami ha sajátos módon is, de képes kezelni a krízis egyik részét, a menekültek Európába özönlését.
A nehezebb falat a terrorizmus. Az orbáni kommunikáció lényege, hogy a legjobb indián a halott indián, és ez nálunk, ahol nem igazán vannak indiánok (menekülnek, ahogy tudnak), tökéletesen bevállik, de nem így Európában.
Tegnap éppen fagylaltért álltam sorba (nem érte meg) 25 percet egy kb. 20 ezres kisváros főterén Mannheim közelében, ötvened magammal. Körülnézve azt vettem észre, hogy nagy valószínűséggel én vagyok itt az egytlen hitetlen gyaur kutya. Ez a jellemző egész Németországra. Tehát a muszlimtalanítás logisztikai nonszensz.
A nem sikeres integráció azt jelenti, hogy van több millió muszlim, aki ugyan nem aszimilálódott, de annyira azért integrálódott, hogy nélkülük megállna az élet. A törökök nélkül pl. leállnának a finomítók és az erőművek is, mert ők képezik a kiszolgáló személyzet legnagyobb részét.
Tehát Az unió nagyobb, bevándorlók által sűrün lakott országai számára nincs túl sok választás. Az unión belül a titkosszolgálatok, a különféle fegyveres erők, az ellenpropaganda, de legfőképpen a hatékony és gyors integráció a rendelkezésre álló eszközök. Európán kívül pedig kíméletlen háború a Daesh ellen. Égen, földön. Természetesen ebben a tekintetben is megváltozott a korszellem. Ma már nem lehet üveggé olvasztani az Arab-félszigetet v. Észak-Afrikát, de azért az európai polgár még mindig engedékenyebb a kontinensen kívüli vérengzéssel kapcsolatban. Szívesen benyeli a süket dumát a humánus hadviselésről meg a demokrácia exportról. Persze a kérdés inkább azért kínos, mert minden egyes polgári veszteség az IS malmára hajtja a vizet.

Én úgy látom a jövőt, ami részben a jelen, hogy Európa szerte számolni kell véres terror akciókkal, és azzal, hogy a szabadság és biztonság illúziója szertefoszlik. A közelmúltban történt események Münchenben, Stutgart mellett stb. hatással lesznek a Német gondolkodásra és a belpolitikára is. Ennek már vannak látható jelei is. Magyarországhoz képest annyi a különbség, hogy itt a nehezen meghozott döntés után azonnal kiderül, hogy nem csak szájkaratéra van kapacitás, hanem bizony nagyon komoly potenciál van bekészítve rendrakási célzattal.
A német hozzállás megváltozása pedig az unió hozzáállását is jelenti Európán belül és kívül egyaránt. Na itt fenyeget az eszkalálódás veszélye, mert az események megfogják osztani a muszlim közösségeket. Sokan fognak radikalizálódni, de mégtöbben határolódnak majd el a radikális muszlim vonulatoktól. Hogy milyen lesz az arány az a kommunikáción és a politikán múlik. A németek nem hiszem, hogy elcseszik.
Ha én lennék az unió finkelsteinje, akkor azt a stratégiát tanácsolnám, hogy Európán kívül írtani kell mindent, ami kicsit is emlékeztet a Daeshre, Európán belül pedig erőteljesen kommunikálni kell a terrorizmus üldözését, de minden a muszlimok kirekesztését hirdető szófosásra reakcióként a befogadásra való hajlandóságot kell kommunikálni könnybelábadó szemekkel meg nagymama habitussal. …de ami a legfontosabb, nem szabad kiírtani teljesen az elmebeteg radikális pártokat, nem szabad kinyírni az olyan balfasz kormányokat európa perifériáján, mint pl. a miénk. Látniuk kell a muszlimoknak, hogy azért munkálkodnak itt olyan erők is, amik nem nagyon finnyáskodnának egy kitelepítés v. a vallásszabadság korlátozása kapcsán. Sőt, ha van lelkes közönség, messzebbre is mennek. Jaj, csak nehogy hatalomra kerüljenek. Ez egy nagyon veszélyes játszma, nagyon rosszul is végződhet.
Na, és akkor itt jön képbe (ha nem is 1938, de 1933), amikor Hindenburg hosszú önmarcangolás után, elvei ellenére kinevzte Adolf Hitlert kancellárá azt remélvén, hogy rendet rak, oszt maj’ csak lesz valahogy. Hát lett.

 8. heizer — 2016-07-26 11:30 

@Tromb74: Egy napon belül két poszt (egymásba ágyazva) azért el van ám kényeztetve itt a nagyérdemű.

Szerény véleményem szerint valamit a pszichiátriai krízis ellátással kellene kezdeni meg az ISIS-el. Kicsit úgy tűnik, hogy manapság, akinek NYEu-ban van némi szellemi defektje, és családtól hagyományozott vonzalma az életének kilátástalanságba fordulása után ahelyett, hogy leinná magát minden este a sárga földig mint az régen szokásban volt, úgy érzi, hogy fegyvert kell ragadnia (valamelyik nap beszéltük haveri körben, hogy a flótás, aki levágatta a lábait a vonattal, ha algériai franciának születik mást csinálna a korszellemet figyelembe véve). Szóval amint a magánéleti kudarcok vagy társadalmi kilátástalanságok találkoznak az ISIS propagandájával (és az előttük járók példáival) hirtelen robban a bomba (szó szerint). Ami azt is jelentheti, hogy a megoldás nem a muzulmánok deportálása Európából és a totális megfigyelés bevezetése, hanem a fenti két ok (ISIS és társadalmi kilátástalanság) azonnali megszüntetése, amire semmiféle erőforrást nem volna szabad sajnálni.

Utána lehetne elgondolkodni azon, hogyan is folytatódjon ez az egész civilizációnk megmentése vagy civilizációk összecsapása, vagy civilizációk békés egymás mellett élése projekt, kinek mi tetszik.

 9. panamajack — 2016-07-26 11:54 

@heizer: „hanem a fenti két ok (ISIS és társadalmi kilátástalanság) azonnali megszüntetése” – na igen, ez valóban ideális megoldás lenne. Akárcsak az, ha megjelenne Jézus és Mohamed a Földön, és élő TV-adásban összeölelkezve hírdetnék meg az emberiség békés együttélését, örökkön örökké. És mindkettőre kb ugyanakkora az esély.

 10. heizer — 2016-07-26 12:08 

@panamajack: Elsőre azt gondoltam, Jézus elég volna, mert a muszlimokat is meg tudná győzni, de szegénynek a farizeusokat sem sikerült…

Ettől függetlenül ez nem egy lehetetlen feladat, de ugye ki vállalja föl politikailag. Egy jó, és hatékony, és olcsó pszichiátriai-gondozói-szociális háló amúgy is kellene szinte az egész civilizált világnak, aztán meg ha ez mellett egy gyors szárazföldi hadjárat elsöpörné az ISIS és egyéb kirendeltségeit (Istenem, de sokan megnyalnák az újukat ha Pantherek és Tigerek után Leopardok dübörögnének a líbiai sivatagban) na hát ki bánná. De mivel politikailag tényleg a lehetetlen kategória, inkább jöjjön Jézus.

 11. panamajack — 2016-07-26 14:52 

@heizer: Nem csak politikailag lehetetlen, de technikailag is kivitelezhetetlen. Egyrészt pszichiáterek egybehangzó véleménye szerint a terroristák többsége nem őrült. Legalábbis nem jobban, mint bármelyik gyilkos. Ezért önmagában klinikai eszközökkel szinte lehetetlen előre kiszűrni őket. Plusz egy hatékony, és olcsó pszichiátriai-gondozói-szociális háló kiépítése évekbe-évtizedekbe telik, annyi időnk pedig nincs.

Másrészt az ISIS elsöpréséhez nem hogy Európa, de még az Egyesült Államok sem elég erős. Ugyanis Szíria a nagyhatalmak ütközéspontja, így egyik fél sem küldhet oda (mégha elvileg tudna is – de nem tud) akkora katonai erőt, amely ki tudná őket füstölni (hogy aztán rövid időn belül áttegyék a székhelyüket mondjuk Líbiába vagy Jemenbe) anélkül, hogy egy világháború kirobbantását kockáztatná. Az egyetlen lehetőség az volna, ha a NATO és Oroszország megegyezne (többek között abban, hogy ki legyen a poszt-polgárháborús Szíria vezetője), és EGYÜTT csinálnának rendet. Én nagyon remélem, hogy végül ez lesz, de jelenleg erre semmilyen jel nem mutat.

 12. heizer — 2016-07-26 15:31 

@panamajack: Nem csak az őrülteknek van szükségük lelki gondozóra. Persze valószínű, hogy nincs igazam, vagy ez csak az igazság egyik szelete talán, de most több jel is arra utal, hogy piti bűnözők, lelkileg meggyötört kilátástalan helyzetben lévő emberek, sok sérelmet elszenvedett és senkitől sem szeretett arcok radikálizálódnak, mintha úgy éreznék, végre ezzel lesznek valakik.

Ilyen emberekből számtalan található kis hazánkban is, közös jellemzőjük, hogy nem gondolja senki (ők főleg), hogy lelki-szellemi segítségre volna szükségük, pláne azt, hogy őrültek, sőt legtöbbször mindenki kedves, szorgalmas arcnak ismeri őket. Így aztán általában isznak, asszonyt-gyereket-szomszédot vernek, arcoskodnak, majd isznak.
Most mintha más szippantaná be őket, főleg azokat, akiknek van erre valamilyen foganatjuk (pl. családi muzulmán hagyomány). Számtalan esetben van, hogy az ilyen emberekhez a valláshoz fordulnak segítségért (vagy általában vmilyen közösséghez), de nem mindegy, hogy egy pszichológus, egy jó pap, lelkész, imám, vagy az ISIS toborzó, meg a radikális imám találja meg őket.

Amit az ISIS-ről írsz azzal abszolút egyet tudok érteni,

 13. heizer — 2016-07-26 15:36 

@panamajack: Csak még annyit, hogy nem csak klinikai de úgy tűnik (számomra legalábbis) technikai eszközökkel sem nagyon lehet őket kiszűrni.

 14. panamajack — 2016-07-26 16:08 

@heizer: Nem, sajnos nem. Az internet ilyen szempontból legalább annyira átok, mint áldás.

 15. untermensch4 — 2016-07-26 17:20 

@panamajack: „… valóban ideális megoldás lenne. Akárcsak az, ha megjelenne Jézus és Mohamed a Földön, és élő TV-adásban összeölelkezve hírdetnék meg az emberiség békés együttélését, örökkön örökké.”
1938 után néhány évvel az egyik magyarországi városban a a katolikus pap, a református lelkész és a rabbi legalább heti egyszer együtt sétálgattak és beszélgettek hogy mások ne tudják egymás ellen hergelni a követőiket…

 16. untermensch4 — 2016-07-26 17:42 

@heizer: A ” magánéleti kudarcok vagy társadalmi kilátástalanságok” érdekes téma.
Ha úgy közelítjük meg hogy vannak köztünk európaiak akiknek van ilyene, nem biztos hogy a szociális háló többszörözése a megoldás, főleg ha olyan helyeken is vannak emberek ilyen tünetekkel ahol már nem nagyon fokozható a szociális háttér (konkrétabban, nincs az a háló amin ne bújna/esne át egy-egy breivik). Meg az ilyen mentális izékre mindig elmondják a a pszicho-szakik is hogy a „beteg” gyógyítja magát alapvetően, aki csak várja a kívülről érkező megoldást az csalódni fog.
Szóval ami a társadalmi válságos része a dolognak az az hogy a két nélkülözhetetlen pszeudo-közösség-építő tényezővel van gond. Közös cél és közös ellenség. Európának vagy egy hipotetikus európainak mi az akármilyen „nagy célja” amiben viszonylag sok emberrel egyetért és inkább európai mint nemzetállami keretekben megvalósítható?
Meg mi lenne a közös ellenség (/fenyegető külső körülmény, de egyszerűbb közös ellenséget írni)? Most így hirtelen kézenfekvőnek tűnik hogy „a muszlimok/az ISIS/a radikálisok” de ez ugye már nem egyértelmű, szakajtónyi böszörménnyel jól el tud éldegélni európa, az ISIS ugye külpolitikai okokból rágós falat… úgy önmagában „a” radikálisok elleni „harc” meg a PC-bicigli túltolását okozhatja és a hősies/látványos eredményekkel sem lehet villogni.
De lehetne a mi praktikus ellenségünk oroszország. Ott van finnországtól lengyelországig európának az a része akik sokkal fogékonyabbak az orosz- mint akármilyen egyéb (pl muszlim-) -fóbiára. És amire utaltál, akik nem kompatibilisek a toborzó hittérítőkkel azok esetleg a történelmileg beágyazottabb háborús-fegyveres izékben akarják kiélni a társadalmi elégedetlenségüket de legalább indulásnál még a lelkesedésük része hogy a társadalom érdekében, elismerésért és sikerélményért csinálnának… valamit.
Pénz, paripa, fegyver (meg egy hadsereggel is rendelkező nem túl barátságos, nagyhatalmi ambíciójú szomszéd) van/lenne, frusztrált emberanyag is van, európai haderő meg csak papíron, ha ügyes aki az excel-t használja.

 17. tudi — 2016-07-26 18:37 

Na igen, akkor is történtek érdekességek a világban, bár azért most sem unatkozunk, azért én hálás vagyok, hogy egy az akkori korhoz képest biztonságosabb világban élhetek. Azért az érdekelne, hogy a mostanság elkövetett terrortámadásokban mennyi is volt a muzulmán emberek száma. Meg az IS eddigi tevékenysége több muzulmánt ölt meg, mint keresztényt.

 18. tudi — 2016-07-26 18:43 

@Tromb74: Elvtárs hát visszatért, csak nem egy kis nyaralás? 🙂
A felsorolást annyival egészíteném ki, hogy a rezsicsökkentés működik, soha ennyi áramszünet nem volt nálunk, már kezdtem elfelejteni és a Telekom ügyfél szolgálatával is már már ismerősként köszöntjük egymást. Még a végén Venezuelát is sikerül összehozni. Igaz a szemetet elszállítják időben, meg remélhetőleg a szennyvíz sem a közeli patakban landol.

 19. heizer — 2016-07-27 08:32 

@untermensch4: Csak részben gondolok arra, hogy itt ez azt jelentené, hogy még több pszichológust, még több szociális munkást, még több mentálhigiéniás szakembert az utcákra.
Egyrészt mindenkire ráférne egy olyan mentálhigiéniás gyorstalpaló, amellyel krízishelyzetekben magának és másoknak is tudna segíteni, és bajba jutott, panaszkodó ismerősének nem csak annyit tud mondani, hogy „hajjaj komám ez tényleg nagy baj, de kitartás majd csak jobbra fordulnak a dolgok”, vagy éppen semmit.

Aztán az sem volna hátrány ha indítanának egy kampányt mondjuk „hívd el sörözni a szomszédodat, akivel két éve nem beszéltél” címen. Vagy valami ilyesmi. Az emberek akkor tudnak kijönni a krízishelyzetekből, nem elkallódni zűrös csoportosulások propagandájában, ha látják, hogy közeli-távolabbi ismerőseik szeretettel, támogatólag fordulnak feléjük (feltéve, ha ezek az ismerősök nem maguk is a zűrös csoportok közé tartoznak).

Persze ennek logikus következménye volna, hogy szaporodnának a gyanús bejelentések, a „szomszédom maga alatt van, és félek, hogy a radikális muzulmánokhoz csapódik címen” a titkosszolgálatoknál. De ennek a kezelését is lehetne finoman csinálni, mondjuk egy ilyen bejelentés után a derék szomszéd facebook és google hirdetéseiben megszaporodnának a kivezető utat mutató oldalak ajánlásai. Lehet, hogy ez könnyen vezetne egy képmutató házmesterország kialakulásához, de vajon az nagyobb baj volna e.

Azért arcoskodni a ruszkikkal, hogy levezessük az itteni radikálisaink feszültségeit, hát nem tudom jó ötlet e. De inkább nem. Az amerikai példákat elnézve az sem tűnik jó ötletnek, hogy ezek az arcok a hadseregben vezessék le a feszültségüket, és kapjanak mondjuk komolyabb tűzharc kiképzést.

 20. untermensch4 — 2016-07-27 09:55 

@heizer: Igen, az oktatás és a kultúra félrement interakciója könnyen újra házmesterországot eredményezhet (legalábbis nálunk). Meg vannak introvertáltabb emberek akiknek a szoros kapcsolati hálóba vonása nem biztos hogy jó ötlet.
Az itteni radikális hajlamúink feszültségét az ISIS-en vezetném le (ami akár az oroszokkal összhangban is történhet), az oroszokkal arcoskodásnak a nagy európai csoportkohézió megteremtése a lényege. Jó kis defenzív projekt, a történelmi előzményekkel együtt nem valószínű hogy a „finn-lengyel tengely” országai meg akarnák támadni az oroszokat, legfeljebb ha már tényleg egész európa tényleg mögöttük áll(na).
Mert ha meg nem ezt csináljuk akkor minimum észtország veszteséglistára kerülése csak idő kérdése, kelet-ukrajna mintájára lesz „kelet-észtországi helyzet”. Csak a mostani punnyadás ebben az ügyben (van vmi mozgolódás a határvidéken de csak nyugi) túlzottan hasonlít Neville Chamberlain naiv optimizmusára. Ha 1938-tól akár jelképes B.E.F. létszám van lengyelországban akkor rögtön lehet tudni hogy egy megszállást nem lehet diplomáciailag könnyen eladni/elsimítani.

 21. untermensch4 — 2016-07-27 10:05 

@heizer: ” Az amerikai példákat elnézve az sem tűnik jó ötletnek, hogy ezek az arcok a hadseregben vezessék le a feszültségüket, és kapjanak mondjuk komolyabb tűzharc kiképzést.”
Az ilyen példáknál nem látszanak a lehetséges alternatívák költségei.
Egyszer úgy adódott hogy egy katonai kiképzővel beszélgettem (a katonákkal beszélgetés nekem ilyen küldetésem volt amikor ittam…) és mondta hogy a fiatalkori ismeretségi köre egy része katona lett, más része bűnöző. Ő tudja magáról hogy ha nem lett volna katona akkor bűnöző lett volna és többekről tudja hogy nagyon jó katonák lehettek volna… Sztem ugyanannyi pénzt elköltve (csak bűnügyi költség helyett honvédelmiként) inkább zaklasson vki buckalakókat egy másik kontinensen mint itteni adófizetőket.

 22. rammjaeger — 2016-07-27 11:14 

@untermensch4:

Van az ötleteddel néhány gyakorlati probléma.

Az oroszokkal való arcoskodással a lengyel és balti nacionalisták, talán a moldávok, az ukrán banderisták, az európai SJW-k és az amerikai neokon lobbi között tudsz úgy-ahogy csoportkohéziót teremteni. Ez messze nem egyenlő a nagy európai egységgel, de még egy nagy NATO-egységgel sem, mert ebből a franciák, a németek, a britek nem fognak kérni. A feszültség levezetésére legfeljebb Ukrajnában lenne jó, mert folyamatosan lehet tölteni azokat a nacionalista golyófogókat egy lassan forgó donyecki húsdarálóba, akik más esetben a maffia sorait, vagy a közrendet felforgató valamilyen más fegyveres zendülő csoport sorait erősítenék.

Persze tény, hogy az oroszokat lehet kezelni az EU minden bajáért felelős bűnbakként, elvégre hónapok óta ez megy az európai média fősodrában. De erre szerintem kb. a lakosság 15-20%-a vevő – igaz ők erősen felülreprezentáltak a médiakövető, és a médiában szót kérő közönség között.

A másik probléma, hogy az oroszokkal szembeni harckészültség feladata nem egyeztethető össze a fenntartott világnézeti irányvonallal. A lengyelek, az észtek azért vevők erre az arcoskodásra, mert ennek megvannak náluk a nemzeti hagyományai. De ez az érzület csak olyan kulturális közegben van jelen, ami ejropéer szemszögből etnocentrikus, félig-meddig klerikális, rasszista és szexista. Márpedig nem lehet egyszerre globalista-liberális kultúrharcot vívni, meg a nemzeti sérelmeket tüzelni az oroszok ellen. Pont a nemzeti nacionalizmusok jelentik az EU egyetlen működő belső ellenségképét. (Külső ellenségképe az EU-nak nincs is.) Nem lehet egyik nap a lengyeleket szexizmussal meg homofóbiával vádolni, másnap meg elvárni tőlük, hogy vérüket hullajtsák a Narva vagy Königsberg felszabadításáért vívott harcban.

A harmadik probléma, hogy ha a NATO túltolja a biciklit, és kiprovokál egy orosz válaszlépést Narva ügyében, kiderül, hogy a szövetségi egységfront csak illúzió, mert a németek, a franciák biztos nem fognak csapatokat küldeni oda harcolni, nem beszélve más tagállamokról.

Amit elképzelhetőbbnek tartok a közeljövőben, az egy korlátozott háború a kalinyingrádi enklávé bekebelezésére, amerikai főszereppel, lengyel és litván kisegítő szárazföldi erőkkel, eddig ki nem próbált, meglepetésszerűen új módszertan szerint. Vagy egy kiprovokált forradalom Minszkben, ami ürügyet ad a beavatkozásra. De ezekre sem lehetne ráhúzni, hogy összeurópai projekt.

 23. untermensch4 — 2016-07-27 13:49 

@rammjaeger: Sztem félreérthetően fogalmaztam. Semmiképpen sem konkrét háború kiprovokálása lenne az oroszokkal szembeni arcoskodás célja. Nem is az lenne a „tálalás” módja hogy a lengyel+balti nacionalisták kapnak maguk mögé európai léptékű tűzerőt. „Szerencsére” ahogy írtad is, ehhez a rossz kifutáshoz az alapállapotához képest a NATO-nak túl kellene tolni a biciglit de pont a németek-franciák ezt nem hagynák mert ők nem is akarnak az oroszokkal arcoskodni.
Ekkor jönne elő az „előnyt kovácsolni a hátrányból”, az európai sokszínűség előnyünkre fordítása. Az eu fizetőképesebb fele szépen csinálja a ” globalista-liberális kultúrharcot”, ha jól mennek a dolgok akkor a „határőröket” is erre intik. Ha viszont az oroszok tolnák túl a biciglit (hiába etnocentrikus és ne européer ha ők egyszer a nagy bekerítésként élik meg a történelmet…) akkor az időlegesen a kulturkampf-ból felszabaduló erőforrások akár mehetnek is az eu-s honvédelemre, kiszöldemberke-elhárításra, ilyesmi. Ez úgy adna mozástér-izét diplomatáknak hogy mindenki megtalálhatja boldogan a maga helyét (mármint főleg az európaiak de jó esetben stabil együttműködés fejlődhet ki az oroszokkal). Csak sajna az eu terjeszkedési hajlama kissé beteg, sztem az ukrán-fehérorosz -halmazból max ukrajna nyugati csücske eu-kompatibilis. A keleti olyan emésztési problémát okozna mint görögország.

 24. professzorpizka — 2016-07-30 07:30 

@rammjaeger: Jó kérdéseket feszegetsz, mert az oroszokkal szemben/mellett/-val/-vel viszony meghatározása valóban az EU egyik aktuális problémája. Mert valóban az van, hogy ügyes agitprop és titkosszolgálati eszközeik/embereik vannak, de ha tényleg annyi bajt okoznának, mint amennyit nekik tulajdonítanak, az nagy baj lenne.
Pont a tegnapi demokrata-hackelős híren gondolkodtam, hogy ha tényleg az oroszok voltak, akkor most az oroszoknak hamarosan nem lesz jó. De rámondani bármilyen értesülésre, hogy „az oroszok voltak” nos az erős.

 25. rammjaeger — 2016-07-30 09:00 

@professzorpizka: A 28 EU-tagállam között nincs meg az oroszokkal kapcsolatban a közös érdek, melynek alapján közös, egységes viszonyt lehet meghatározni, deklarálni.

 26. untermensch4 — 2016-07-30 13:34 

@rammjaeger: Ha nem is közös, de nem több mint hat különféle választható cselekvési módra leszűkíthető a lehetséges érdekérvényesítés? Csak azért mert akkor már az európai hagyományok gyökeréig leásva (görög-római gyökerek) meg lehetne oldani az ilyen döntési dilemmákat, sorsolással. A dobókocka lehet a matematika alkalmazott demokratikus szövetségi jogállami izéje…

 27. rammjaeger — 2016-07-30 14:12 

@untermensch4:

Ha van 6 választható cselekvési mód az oroszokkal való kapcsolattartásra, akkor nem lehet arról beszélni, hogy az EU meghatározta a viszonyát az oroszokkal.

 28. untermensch4 — 2016-07-31 08:35 

@rammjaeger: A meghatározás módja lenne a dobókocka. Nem feltétlenül rossz ötlet bevonni matematikusokat a diplomáciába, a kubai válságnál olyan jól kiszámolták meddig lehet feszíteni a húrt, hogy (legalábbis a sztori szerint) egyetlen ember igen/nem szavazatán múlt hogy kitörjön a harmadik világháború.
Kevésbé hidegháborús az EU-orosz viszony.

 29. Tromb74 — 2016-08-10 11:50 

Hmmm. Picit a blog aktivitása pihenget.

A bloggazdával éppen a Facebookon agyusztálunk egy oldalt, ami a népszavazáson való részvételre, eredménytelen szavazatok leadására buzdít.

Akit érdekel, megtalálja itt:

https://www.facebook.com/%C3%89rv%C3%A9nytelen-1371449892868378/?fref=ts

 30. untermensch4 — 2016-08-10 22:08 

@Tromb74: Rájöttem hogy bejelentkezés nélkül is lehet vmennyire nézegetni. De sajnos továbbra sem vagyok kompatibilis vele, agyilag.
Meg még ez is… http://oriblog.blog.hu/2012/08/13/nem_ugyfel_hanem_termek

 32. untermensch4 — 2016-08-17 16:41 

@heizer: ” Miután egy magányos fiatal a való életben nem találja meg a számítását, közösségi portálokon keresztül, posztokra kattintva, képekre, videókra reagálva kopogtat a virtuális közösség ajtaján. Ahogy telik az idő, úgy lesz részese a rítusoknak, vállalja a közösség jelképeit és ünnepli annak hőseit.”
Ez az „első lépés” nekem pont olyannak tűnik ami jól gépesítetten figyelhetővé teszi az illetőket (főleg így a bigdata-korszakban).
De még nekem is lehet igazam (sőt vszeg mindkettőnknek…):
„A radikálisok maszkulin szubkultúrájában a mártíromság önmegvalósításként és a mások fölötti végső hatalom gyakorlásaként jelenik meg.”
Amit állítok az az hogy a „nyugati” kultúrában nincs olyan „mártírkodási” lehetőség amiben viszonylag gyorsan, látványosan meghalva demonstrálhatja vki hogy a paradicsomba (pozitív túlvilág-izé, a név lényegtelen) kerül.
Na erre lehetne egy aprócska „megoldás” (inkább csak a probléma átalakítása) ha egy „hagyományos” mártírkodási lehetőséget (a háborút) nem hermetikusan elzárnának hanem túlnyomás-szelepként felhasználnának bölcs vezetőink.

RSS feed for comments on this post.

Szólj hozzá

Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.