A Reményhez

Mi vesz rá egy orvosilag nem elmebeteg embert arra, hogy magára csatoljon egy kiló robbanóanyagot, kezébe vegyen egy kalasnyikovot, és elinduljon azzal a céllal, hogy minél több ismeretlen, neki semmit sem ártó embert rántson magával a halálba? Felnőtteket, gyerekeket, válogatás nélkül? Miközben lehet, hogy neki magának is vannak (voltak) gyerekei, szülei, szerettei? Tényleg ennyire mások „ezek”? Tényleg genetikai és/vagy kulturális kérdés ez? Vannak a fehér, keresztény népek, akik eredendően jók, racionálisak és építők, míg a bokszosképű muzulmánok és niggerek megrekedtek egy alacsonyabb evolúciós színten, és csak az erőszakból értenek? Vagy az iszlám civilizáció eredendően destruktív és toleranciára képtelen, amely nem tűr semmiféle kompromisszumot, és csak „vagy te, vagy én” alapon tud más kultúrákhoz viszonyulni? Egyszerűen megrekedtek a középkorban és nem tudnak, de nem is akarnak továbbfejlődni? Nincsen remény?

Remény… Talán pont itt kellene keresni a választ a fenti kérdésekre. Szerintem az egyetlen dolog, ami egy öngyilkos merénylőt (vagy bármilyen öngyilkost) borzalmas tettének elkövetésére motivál, az a reménytelenség. Az emberbe genetikailag kódolva van a létfenntartás ösztöne, amit nagyon-nagyon nehéz felülírni. Képesek vagyunk önfeláldozásra a csoport érdekében, de csak akkor, ha minden más lehetőséget kimerítettünk. Ha meg vagyunk győződve róla, hogy a saját életünket már nem éri meg védeni. Hogy jobb lesz nekünk holtan. A különféle gyilkos és öngyilkos ideológiák is jól tudják ezt. Az általuk alkalmazott indoktrináció egyik fő eleme az, hogy kiöljék a reményt a tagjaik lelkéből. Hogy a kamaszsrác úgy érezze, soha egyetlen nő sem fogja őt annyira szeretni, hogy önszántából az övé legyen. Hogy a bajtársain kívül soha senki nem fogja őt tisztelni és becsülni. Hogy ezen a világon ő egy senki, és az életének csak az ügyért vállalt „mártírhalál” adhat értelmet. Olyan belső félelmeken, bizonytalanságokon játszanak jól kiérlelt pszichológiai módszerekkel, amelyek mindenkiben megvannak. Először csábítanak, majd kényszerítenek. Lépésről lépésre csinálnak az érző emberből gyilkológépet. Minden lépés önmagában kicsi, logikusan következik az előzőből, és nagyon nehéz nem megtenni. Minél messzebre jut az ember a „beavatottságban”, annál nehezebb kiszállni, egyrészt a kétségtelenül jelenlévő megfélemlítés és kényszer miatt, másrészt mert mire az ember odáig jut, hogy ölni utasítják, már elkövetett egy sor olyan kisebb bűnt, ami miatt nem csak hogy zsarolható, de szégyelli is magát érte, és már csak a kognitív disszonancia feloldása miatt is muszáj folytatnia a megkezdett utat. Nem csak az ISIS működik így, hanem a drogbandáktól kezdve az SS-en át a kollektív öngyilkosságot elkövető világvége-szektákig minden olyan szervezet, amelynek az indivíduum megszüntetése a célja a totális hatalom érdekében.

Ebben az értelemben (és történelmileg nézve is), az iszlám terrorizmus egyáltalán nem középkori csökevény, hanem egy modern totalitárius mozgalom, amelynek sokkal több köze van a náci és kommunista terrorállamokhoz, mint a középkori kalifátusokhoz. Az ISIS módszerei is teljesen XXI-dik századiak, az internet, a közösségi média felhasználása ideológiája terjesztésére, a horrorfilmeket idéző gyilkosságok feltöltése a youtube-ra, az aprólékosan megtervezett „cool” ellenkulturális márkaépítés (mert marketinges szemmel bizony pontosan ezt csinálják, nem kis részben ezért sikerül nyugat-európai fiatalok ezreit beszervezni), a multicégekre és drogkartellekre emlékeztetően kifinomult finanszírozási módszereik mind-mind azt mutatják, hogy „ezek” egyáltalán nem egy csapat kőkorszaki ork, hanem ugyanúgy korunk termékei, mint mi magunk. Mi, akik egyre egyenlőtlenebb társadalmakban élünk, akik egyre kevésbé tudunk felelősen gondolkodni, egyre inkább a fogyasztással helyettesítjük be a boldog és teljes életre való törekvést. Mi, akik nem vagyunk képesek ellenőrzés alatt tartani a környezetpusztítást, nem tudjuk megállítani a holnap felélését, akik hovatovább már a saját vezetőinket sem vagyunk képesek elszámoltatni. Akik el sem tudjuk képzelni, mit érezhet manapság egy szegény afrikai vagy közel-keleti országban háborúk és nélkülözés közepette felnövő fiatal, amikor a tévében vagy a neten látja, hogy micsoda esztelen pazarlás folyik a gazdag világban. Miben reménykedik ő? Milyen jövőt láthat maga előtt? Ki törődik vele? Ugyan miért mondana nemet az ISIS vagy az Al-Kaida toborzóinak, amikor hatalmat, dicsőséget, elismerést és 77 hurit ígérnek neki? Mit veszíthet? Ráadásul nem is kell ehhez feltétlenül Szíriában vagy Irakban felnőni, egy európai bevándorlógettó vagy egy borsodi cigánytelep sem feltétlenül kínál egetrengető perspektívákat… (persze nyilván nem ugyanaz, de az igények sem azok)

És itt elérkeztünk hozzánk, a keresztény/zsidó/fehér/európai középosztályhoz. Mi miben reménykedünk? Abban, hogy a kényelmes világunk csak nem omlik össze a mi életünkben? És a gyerekeinkkel mi lesz? (már akinek van – azért a remény nem egy utolsó szempont a döntésben, hogy valaki gyereket vállaljon-e) Abban reménykedünk, hogy megvédenek minket? Kik? Mitől? A terrorizmustól? Hogyan? Hermetikusan lezárt külső és belső határokkal, a személyi szabadságjogok szigorú korlátozásával? Háborús pszichózissal és mindenki iránt való bizalmatlansággal? Európa újra felélesztett szélsőséges ideológiáival, ahonnét maga az ISIS is rengeteget tanult, és amelyeknél jobban semmi sem alkalmas rá, hogy a több ezer Európában élő radikális iszlámistából több százezret csináljunk? A fasiszták védjenek meg minket az iszlámistáktól, mert ők a „mieink”? Nem érezzük úgy, hogy ezzel pont azon a lejtőn indulunk meg lefelé, ahová a terroristák akarnak lökni minket, és amelynek az alján már most felsejlik az Armageddon, aminek előidézése az ISIS deklarált célja? És ha a terrorveszélyt sikerül is kordában tartanunk, a globális felmelegedéssel mi lesz? Semmilyen ideológia nem tud annyi migránst és öngyilkos merénylőt termelni, mint az, ha elsivatagosodik a mediterrán térség.

Egy világkorszak határán élünk. Vége az időnek, amikor a „világ” valami nagy, tágas dolgot jelentett, ahol mindenki kialakíthatja a saját, biztonságos kis területét, miközben megfeledkezhet a többiről. A világ fojtogatóan szűk lett, ha Afganisztánban megvadul egy törzs vagy Jemenben túlságosan megerősödik egy fanatikus hadúr, annak Párizsban, Londonban és New Yorkban is megisszák a levét. Ezen sem kerítés, sem bombák, sem cyber-megfigyelés sem tud alapvetően segíteni (bár tüneti kezelésként szükség lehet rájuk). Egy dolog segíthet: a remény. Vissza kell venni, vissza kell adni a reményt – a jövőben, az emberiség fejlődésében, a képességünkben arra, hogy fel tudunk emelkedni a kihívásokhoz, hogy nem nézünk félre, nem ijedünk meg, nem adjuk fel, hanem igenis a jobbik énünk győz a félelmeink, a haragunk, a fásultságunk fölött. Itt az ideje megmutatnunk, hogy elsősorban nem keresztények, muszlimok, zsidók, hanem EMBEREK vagyunk, akiknek a remény legalább annyira létszükségletük az élethez, mint a kőolaj. Mutassuk meg! Legközelebb Párizsban, november végén, a klímakonferencián.

74 hozzászólás

 1. labrys — 2015-11-17 17:06 

Tökéletes poszt.
+1

 2. untermensch4 — 2015-11-17 17:55 

„Mi vesz rá egy orvosilag nem elmebeteg embert…” Mi van akkor ha egy bizonyos szint fölött a vallásosság elmebetegség vagy azt okoz másodlagosan azzal hogy hordozója eltávolodik a valóságtól?
„ideje megmutatnunk, hogy elsősorban nem keresztények, muszlimok, zsidók, hanem EMBEREK vagyunk,”
Mi van akkor ha az ember eredendően egy agresszív élőlény aki (egy bizonyos civilizációs szintet megugorva) minduntalan vallásokat gyárt eme alaptulajdonságának kordában tartására vagy igazolására?

 3. noirp — 2015-11-17 18:34 

Tökéletes. Mi a fenét mondhatnék még.

 4. dr Brcskzf Gröőő — 2015-11-17 18:36 

@untermensch4: tudtommal
1. az ember nem olyan hűde agresszív élőlény (Csányi Vilmos: azt a népsűrűséget, ami egy villamoson van, nem sok más faj bírná ki)
2. a vallás nem agressziókezelésre van, hanem csoportkohéziós eszköz. most már vannak jobbak.

a poszt (labryshoz szokás szerint csatlakozva) gyönyörű, nagyon köszönöm!

 5. noirp — 2015-11-17 18:45 

@dr Brcskzf Gröőő:
A vallás meg — mások szerint — a kollektív pszichózis egy formája.
Saját benyomásaim szerint 1) hatékony tudatmódosító, és ezúttal nem hülyéskedem 2) csoportkohéziós eszköz 3) lelkiismeret-pótlék 4) tudomány-és ismeretpótlék 5) lelki kapaszkodó 6) kitűnő marketingstratégiák tárháza.

 6. noirp — 2015-11-17 18:46 

@dr Brcskzf Gröőő:
off: végigolvastam a Tabán Bankot és vonyítva röhögtem. Nagyon köszönöm 🙂

 7. untermensch4 — 2015-11-17 20:16 

@dr Brcskzf Gröőő: 1) mióta (a vasúttal kezdődően) létezik tömegközlekedés, két világháborúnyira sikerült felpörögnie ennek a nem agresszív élőlénynek. (tudom, a korreláció nem jelent feltétlenül ok-okozati összefüggést). Másrészt a „villamos” elviselése közben eléggé elidegenednek és furcsán viselkednek az emberek. A megállókban pl (le- és felszállók egyaránt) madárként viselkednek, csirke vagy pingvin. Az akciós termékekre (és reklámjaikra) is csirke- vagy pngvin-szerű viselkedéssel reagálnak. Ez nekem úgy tűnik mintha csak a tompaság nyomná el (de nem szüntetné meg) az agressziót.
2) az összes vallás szabályozza az agressziót, ez lényeges elemük. Egyrészt korlátozza, jól levezethető csoportérdekből, másrészt átirányítja más csoportokra. A legbékésebb vallások hívei is könnyen alkalmazhatóak katonáskodásra, egészen minimális a vallási alapú alkalmatlanság. Másrészt én eléggé tág fogalomként alkalmazom a „vallás” szót, minden ahol közösen hinni kell valami ellenőrizhetetlen, magasztos dologban ami csak érzelmileg értékelhető, az nekem már vallás amit ha valaki túlzásba visz az vallási fanatikus.

 8. dr Brcskzf Gröőő — 2015-11-17 22:08 

@untermensch4:
1. nem akarom a világháborúkat bagatellizálni, de még így is:
http://hvg.hu/vilag/20141231_Jobb_lette_a_vilag
hihetőnek tűnik, hogy valamennyi elidegenedés kell ahhoz, hogy ép ésszel elviseljük ezt a népsűrűséget, az ilyen gyors technikai fejlődést.
2. mindenkinek köszönöm a pontosítást; már magam se tudom, mire gondolhattam, amikor leírtam. most arra gondolok (próbálom a forrást felidézni), hogy a vallások evolúciós értelemben a párszáz fős, családnál már valamivel nagyobb csoportok összetartásában játszottak szerepet; most a feladat is más és a körülmények is — hogy pontosan mi, azt nem tudom szavakba önteni (próbáltam, megint csak hülyeség lett belőle), inkább utalok panamajack mostani meg a XXI. százados posztjára.

 9. dr Brcskzf Gröőő — 2015-11-17 22:09 

@noirp: off: jólesik!

 10. Érvsebész — 2015-11-18 05:39 

 11. dr Brcskzf Gröőő — 2015-11-18 09:06 

@Érvsebész: nickem forrása, kedvenc lektűröm:
http://mek.oszk.hu/02800/02810/02810.htm

 12. rozamami — 2015-11-18 12:38 

Végigfutottam én is ezt a szálat.
Nagyon jó poszt, valahogy mégis elszomorodtam.
Van remény?

 13. panamajack — 2015-11-18 12:51 

@rozamami: Rajtunk múlik. Tudom, ez nem túl megnyugtató…

 14. untermensch4 — 2015-11-18 17:39 

@dr Brcskzf Gröőő: 2. A párszáz fő (mint minimum) fölötti használhatósága a vallásnak okés. Nekem az a bajom hogy nyilván van egy „tól-ig” létszám ami az optimum, viszont az „ig”-en túl (relatív túlnépesedés) a dolog elrákosodhat. Gyanús hogy ezt a túlterjeszkedést mostanában nem olyan nehéz elérni mint régen (gyorsuló információáramlás), így a vallások is „megbolondulnak” az információs túlterheléssel összefüggésben, mint az emberek. És nem csak azért mert a vallás emberekből áll, a „szervezet” maga minőségileg más elmebajt produkál mint ami a tagok egyenkénti tulajdonságaiból következne.

 15. Tromb74 — 2015-11-18 21:42 

@dr Brcskzf Gröőő: Ahh, még egy Csányi Vilmos rajongó rajtam kívül. Üdvözöllek testvír!

Csak megerősíteni tudom, amit mondtál. Bár sokan próbálják az embert eredendően erőszakos teremtménynek beállítani, de ez alaptalan ködösítés. Minden szörnyűségünk ellenére galamblelkű mimózák vagyunk közeli és távoli rokonainkhoz képest. Ha ennél szelídebbek lennénk, az már ellentétes lenne az evolúciós „elvárásokkal”.

Ámde van itt egy bibi. Az előember és a csimpánzok esetében a csoportok közötti agresszió vélhetőleg majdnem azonos szintű volt, ennek számos bizonyítéka van. Pl. ez az egyetlen értelmes magyarázata annak, hogy az embercsoportok nem úgy terjedtek el az egész világon, hogy előbb benépesítették Afrikát, majd a Közel-Keletet, utána meg Európát és Ázsiát stb. A néhány száz fő fölött „osztódó” csoportok igyekeztek minnél nagyobb távolságot tartani egymástól, mert az érintkezésük általában vérfürdővel végződött, ami sok túl sok perspektívával nem kecsegtetett. Ezért igazából Afrika, Ázsia és Európa is elég szellős volt egy darabig…

…Természetesen az idő előrehaladtával és a bolygó benépesedésével párhuzamosan egyre inkább elterjedtek az olyan életképesebb attitűdök, mint az egyezségek, szövetségek stb. Most éppen az unióknál, államszövetségeknél meg hasonlóknál tartunk. Aztán itt vannak a gazdasági érdekek mentén kialakuló szövetségek, mint csoportok, de rengeteg más csoportot, szövetséget fel lehetne itt sorolni, viszont kettőt mindenképp fontos megemlíteni, a vallási és a társadalmi csoportokat.

A vallások evolúciója egészen különleges. Lehet, hogy hülyeséget fogok mondani, mert nem vagyok túl nagy ismerője a vallásoknak, de úgy tűnik, hogy a vallás sok szempontból a kultúra őskorában tart, mert még mindig inkább az osztódó fázis jellemzi, mint a szövetségkötő. Gondoljunk pl. a „new age” mozgalmakra, vagy a mohamedán vallás különféle hajmeresztő, de korántsem régi megnyilvánulásaira.
Tulajdonképpen találunk olyan vallást is, aminek rítusai között még az emberevés is szerepel, meg olyat is, ami rettentő bűnnek tartja egy ízeltlábú véletlen eltiprását.

A társadalmi csoportokról nem érdemes sokat írnom, Panama barátunk megtette a posztban. Hát ott is újra az egymástól való elszakadozás fázisába értünk, sokadszorra.

És itt jön a képbe a kis Mohamed, aki már eleve a brüsszeli gettóba születik, de ha szerencsésebb és kicsit vegyesebb közösségbe, akkor is komoly problémákkal küzd már az oviban, ha jár egyáltalán. Lárifári elérkezik a kamaszkorba, ami úgy alapvetően sem a legzökkenőmentesebb életszakasz, de Mohamed számára maga a pokol. Talán csak a szülei kínlódnak jobban nála, mint ahogyan a legtöbb szülő, akinek kamasz gyereke van. Nem, ebben a pillanatban orvosi értelemben még nem pszichopata. Nem véletlen, hogy a pszichiátriában a kamaszkori diagnosztika protokolja eltér a felnőtkoritól. Sok esetben előfordulnak olyan tünetek, amik egy felnőtnél évtizedes terápiát tennének indokoltá, de egy kamasznál egyszeri, soha többet elő nem forduló esetekről van szó, de nem mindig…

…A kamasz ilyenkor nem tartozik sehová, hanem keresi a hovatartozását. Csak a hovatartozás ebben az esetben előre kitervelten, mindenféle marketing stratégiával és pszichológiai felkészültséggel felvértezve bekopog az ajtón. Kicsit szakálasabb a kelleténél, kicsitt feketébb a ruhája a divatosnál, de nagyon kedves, megértő és empatikus. Azt mondja: kispajtás, te nem egy antiszociális, mihaszna kamasz vagy, hanem MOHAMEDÁN, ahogyan mi IS!!! (…és utána jönnek az apró, mocskos trükkök, amiről Panama is ír).

Ja, és ezúton szeretném megköszönni azoknak a felelőtlen, gerinctelen, mocskos politikusoknak és követőiknek a szolgálatait, akik azzal kezdik a mondandójukat, hogy ezek MOHAMEDÁNOK!!! Talán nem kell magyaráznom, hogy miért.

 16. Tromb74 — 2015-11-18 21:43 

@untermensch4: egy pszichológus veszett el benned 🙂

 17. flashbang52 — 2015-11-18 22:04 

Igy van ez Dottore Az első ( mai értelmben vett ) öngyilkos merénylö az speciel egy orosz volt.a cáratyuskát robbantotta fel/ magával együtt) Mint írta nincs remény, hogy más módon pusztítsák el a gyűlölt cárt.
A xinhai lázadás idején diákokból szerveztek öngyilkos merénylőket mert ahogy Szun Jat szen megénekelte őket a régi ( császári) világban reményük se volt arra, hogy jobban éljenek
A kamikaze pilóta ugye már közhely A Tokkotai egyes egységének parancsnoka azt mondta Japán egy sivár ( reménytelen ) hely ha fiai nem képesek magukat feláldozni érte.
Kevesen tudják de a németeknek is volt a háború végén egy Leonidas Gruppe- ja aki öngyilkos bevetéseket hajtottak végre, hogy a reménytelen helyzetben lévő Berlint felmentsék.

Aztán jön 1983 amikor a Hezbollah öngyilkos egysége ledózerolja az amerikai tengerészgyalogosok és a francia idegenlégiósok szálláshelyét.
A Hezbollah másnap kiadott közleményében azt írta Shiite use of suicide bombers was motivated by desperation.( ezt lehet elszántságnak is fordítani de lehet kétségbeesésnek/ reménytelenségnek is)

És innentől szabad a pálya…öngyilkos merényleteket szervezni a Közel és Távol keleten olyasmi lesz mint pornót készíteni Kaliforniában vagy tv sorozatot forgatni Irországban.Mindenki azt csinálja!!! és ahogy a pornó meg a tv sorozat is elöntötte a világot éppúgy az öngyilkos merénylet is ideért a kapuba.

Jut eszembe egy filmforgatókönyv részlete:

Egy messzi messzi galaxisban egyszer egy wukit megkérdeztek valahogy így: Te mocskos zsoldos mit csinálsz te aTattuinon?
A válasz ennyi volt Hrrröögggghöööhhömmmmhhnnöönnnggghhhh.. ( kb Azért vagyok ott baszod, hogy ne kelljen neked Mos Eisleyben lévő West end city centerben a családod után turkálni a romok alatt.
Jó duma te amerikabérenc molyfészek! Oda sose fognak gyönni, úgyhogy menggyé te is haza Khasyyykba oszt ottan tosszad a nénikédet. Meg vigyed a haverjaidat is.

A kérdező mostanában a legnagyobb támogatója „Halálcsillagot mindenki ellen használni kellene” mozgalomnak és a „Fogadj örökbe az intergalaktikus határon állomásozó Birodalmi rohamosztagosok közül egyet” Facebook portálon szervezi a „Lézerszablyás szittya bolygóvédők egyesületét.”

A wuki akkoriban is csempészéssel foglalkozott. Egy kis reményt csempészet a buckalakók lelkébe, hogy a világ mégsem akkora xar hely mint amilyennek a 4321112888 -dik homokdűne tetejéről látszik. 🙂

 18. flashbang52 — 2015-11-18 22:07 

Bocs ezt csúnyán benéztem A Poszt szerzője Von Jacko Dö pana’ma úgyhogy a megszólítás rá vonatkozik. 🙂

 19. untermensch4 — 2015-11-18 23:04 

@Tromb74: Hát igen, a pszichológuson kívül mások is elvesztek már (legutóbb egy grafikus), de végülis legalább jó hangulatú társaság bóklászik vhol itt bent… 🙂
A vallások kapcsán (leendő „szövetségkötési életfázis”) eszembe jutott egy korábbi ötletem: a „Tökéletes templom”. Amikor először hallottam hogy mennek majd magyar újjáépítő katonák afganisztánba, akkor kezdett derengeni.
Az alapja az hogy maga Mohamed mondott olyat hogy a pogányokhoz képest „a könyv emberei” már kimondottan okésak, alapból nem ellenség hanem barátfélék mert nem pogányok csak „szektás elhajlók” akik „megjavulhatnak”.
A „Tökéletes Templom” olyan épület lenne ami egyszerre tartalmazza a zsidó-keresztény-muszlim „szabványoknak” megfelelő istentiszteleti helyet és egy (kicsi) iskolát. A feladvány sztem az érintett vallások teológusai és építészmérnökök által közösen megoldható kellene hogy legyen (elvégre ha ugyanaz az isten akkor nem lehet áthidalhatatlan probléma hiszen „a mindenható”-ról beszélünk és olyan projektről ami vszeg tetszetős számára…), utána viszont bármelyik zakkant fanatikusnak a saját templomát is kellene támadnia (plusz egy (kicsi) iskolát) ha ellenségeskedésbe fogna.

 20. Tromb74 — 2015-11-18 23:54 

Na jó, elmesélek egy példát, vehetitek vallomásnak is 😀

Én közepesen gázos kamasz voltam, viszont soha nem voltam buta. Az utóbbi sajnos nem az én érdemem, inkább adottság, ami még mindig bőven kiaknázatlan. Van miért élni 😀
A fenti két tulajdonságból sajnos gyakorta következik, hogy az ember kamaszként mindenféle identitás válságba, meg értékrendi elbizonytalanodásba keveredik.
Hát 17 éves koromban pont egy ilyen mélypont közepette talált meg (szemük van hozzá) egy fiatal, nálam talán 2-3 évvel idősebb csoport az utcán. Négyen voltak, Jókedvűek, barátságosak, és közvetlenek. Megkérdezték, miért lógatom az orrom.
Lövésem sincs, pont miért lógattam, de nem is lényeges. Egy idő után szóba került a vallás, hogy szoktam-e róla gondolkodni. Hát én ilyen gondolkodós fajta vagyok, naná, hogy a vallást se hagyom ki, mondtam. Aztán beszélgettünk úgy általában istenről, a kisbetűsről mindenféle precízebb beazonosítás nélkül. Viszont nem nagyon erőltették a témát, mindig volt valami könnyed átkötés valami hétköznapi témára. Eltelt vagy másfél óra könnyed csevegéssel, de nem bújt elő belőlem a már akkor is kibontakozófélben lévő fundamentalista evolúcionista, pedig nem voltam konfliktuskerülő típus.
Természetesen hülye se voltam, tudtam, hogy mire megy ki a játék. Viszont van egy bűnöm, a kielégíthetetlen kíváncsiság, ez fogja egyszer a vesztemet okozni.
Baromira kíváncsi voltam, hogy ezek a srácok miért látszanak ilyen boldognak, kiegyensúlyozottnak. Alapvetően ez egy vonzó állapot volt pl. az orrom lógatásához képest. Könnyű drognak tűnik, miért ne szimatolnám meg közelről, gondoltam magamnak (mondom közepesen gázos kamasz, nem nagyon…)? Velük kapcsolatban amúgy ez volt az első, és szerencsére egyetlen tévedésem.
Találkoztam velük többször is. Elmentünk pl. biliárdozni, sörözni (ez ugye akkoriban 17 évesen se volt gond). Kiderült, hogy új keresztények blabla (felőlem). Szerencsére még mielőtt tudatos aszimilációm feloldódott volna a tudattalan sötét bugyraiban, jöttek a „világnézeti” különbségek.
– Van Bibliád?
– Van.
– Melyik?
– Károli Gáspár fordítása.
– Háááát, annak nehéz a nyelvezete, elvész benne a LÉNYEG!!!
– Nekem nem tűnt fel, pont a nyelvezete teremti meg a megfelelő atmoszférát.
– Olvasd inkább ezt.
(első kurva anyád, persze csak magamban)

– Melyik részeket olvastad belőle?
– Az egészet. Meg részletekben is párszor.
– Háááát, mi az Ószövetséget nem szoktuk olvasni, csak az Újszövetséget.
– Tényleg?
– Igen, ezeket a részeket pl. minden nap (mutatja a cerkával aláhúzott szakaszokat).
„ha minden nap olvassa, hogy a francba nem találja meg azokat a részeket aláhúzás nélkül?”
– Te figyelj! Ez így, ha az egészet egybe nézzük, akkor egy értelmetlen szöveggyűjtemény, de ha csak külön egy-egy részt, attól még nem lesz értelmesebb.
-blablabla
(második kurva anyád, magamban)

Aztán még elmentünk egy istentiszteletre, ahol éppen egy kamasz csajt kereszteltek. Egy bazinagy dézsában kellett ruhástól megmártóznia. Ez alapvetően olyan vizuális élmény, ami miatt talán érdemes betérni az egyházba, de a végén pénzgyűjtéssel tönkretették az ünnepélyes hangulatomat (deréktól felfelé legalábis).
– Nos, hogy tetszett?
– (alsó) részben tetszett, de miért kell a dézsa, a sima láblötykölés nem elegendő?
– Hát tetőtől talpig kell megtisztulni.
– Szerintem a pénz se nagyon passzol a jézusi tanításokhoz.
– Mi egy kis egyház vagyunk…
(valahanyadik kurva anyád)

A végeredmény pozitív, választ kaptam a kérdéseimre. A boldogság és kiegyensúlyozottság (egyik) oka lehet a felszínesség és a felkészültséggel palástolt ostobaság ideális elegye.

A bónusz igazság pedig, hogy ez bizony nem könnyű drog. Ja, és ami a legfontosabb:

Punk’s Not Dead!!!

 21. Tromb74 — 2015-11-18 23:58 

@flashbang52: Sokszor felmerült már bennem a kérdés, a te fejedben egy 500 kötetes történelmi anekdota gyűjtemény van? 🙂

 22. Tromb74 — 2015-11-19 00:05 

@untermensch4: Eedetileg én is grafikus volnék, csak eltévedtem 🙂

Tehát az ökomenikus fundamentalizmus templomát javasolnád megépíteni, ha jól értem? Megfontolandó ötlet. A muszlimok számára is elfogadható Jézus ábrázoláson még törném a fejem. Legyen pl. egy kő?

 23. flashbang52 — 2015-11-19 00:43 

@Tromb74:

634 Történésznek készültem Csak aztán tovább tanultam 🙂

 24. hadrian77 — 2015-11-19 11:01 

@flashbang52: az a cár robbantás már sokadik próbálkozás volt az anarchistáktól:
„Az anarchista merénylők előfutárainak tekinthető, elnyomó cári rendszer ellen fellépő narodnyikok többször is rálőttek II. Sándorra, 1879-ben pedig még a vonatát is megpróbálták felrobbantani. Végül 1881-ben egy bomba segítségével végeztek vele. ”

MIlyen a mai értelemben vett öngyilkos merénylő? Régen is követtek el gyilkosságot annak tudatában, hogy elkapják őket és meghalnak. Ennek szempontjából az elkövetés eszköze mindegy szvsz.

 25. panamajack — 2015-11-19 11:37 

@hadrian77: Az alapvető különbség az áldozatok kiválasztása. A klasszikus merénylők mindig valamilyen híres, nagyhatalmú embert (politikai vagy katonai vezetőt, királyt, stb) próbáltak megölni. A modern terrorizmus lényege, hogy véletlenszerűen kiválasztott civileket öldösnek, abból a célból, hogy a lakosságot megfélemlítsék. Ez régen azért sem létezett, mert a lakosság amúgy is eléggé terrorizálva volt (a saját vezetőik, különféle háborúk és bűnözők által), és egyáltalán nem számított különleges dolognak az erőszakos halál. Mondhatjuk azt is, hogy a mai értelemben vett terrorizmus is „civilizációs betegség”, akárcsak az elhízás vagy a cukorbaj…

 26. komojtalan — 2015-11-19 14:42 

Az írás majdnem tökéletes, egyetlen ponton szállnék vitába. Nem az én, te, mi pénzünkkel lehetne megoldani a helyzetet, mert az igen csak kevés, akkor már inkább építsen belőle magának és családjának relatív biztonságot aki tud. A világ vagyonának fele az 1% -nak kezében van. Minek? Minek nekik még több? Persze az is igaz, hogy túl sokan élünk a Földön, ennyi ember pár 100 év alatt kifosztja a tartalékokat, ha egyáltalán kihúzzuk addig. De az is lehet hogy feltaláljuk a korlátlan energiát és ha az van akkor minden van.

 27. panamajack — 2015-11-19 15:23 

@komojtalan: „A világ vagyonának fele az 1% -nak kezében van. Minek? Minek nekik még több?” – Ez valóban komoly probléma. De mi a fenét lehetne ez (ezek) ellen tenni? Ötlet?

 28. untermensch4 — 2015-11-19 18:03 

@Tromb74: Hát az én grafikusom még a teljes kibontakozás előtt veszett el. Ráadásul a nyomtatásban megjelent műveimet tartalmazó könyvben a „stáblistán” az van: „garfikák”. Mondjuk jobban belegondolva azt is mondhatom hogy a világ egyetlen garfikusa vagyok 🙂
Vonatkoztass el az ábrázolás „hogyan”-jától. Sztem Mohamed azért erőltette a képtilalmat mert elvonja a figyelmet a lényegről. Ha belegondolsz az európai isten-képet is uralja a „jóságos ősz öreg bácsi” figurája pedig elvileg egy időn kívüli entitás…
Egyébként Jézus ábrázolására a # is jó, utalva a halászos-hálós szövegrészre… Mindenképpen érdemes lenne energiát ölni bele, eléggé nagyfokú vallásosság sem feltétlenül gátja a kreativitásnak Pl volt egy hír ami szerint kifejlesztettek 48 óra alatt eltűnő tintát mivel a szombati munkavégzés tilalma így betartható. A magyarázat az volt hogy ha hétfőn át kell írni újra a szombati irományt egy másik tollal egy másik papírra akkor a két munkának egy munka-eredménye lesz, a kettőből a szombati semmivé válik =nemmunka. Ez nekem hasonlóan kreatív mint a totálisan lebetonozott izraeli sertéstelep sztorija (OFF: és a buszos „biztonsági disznószar” kapcsán beugrott a bilkofőtörzs címűből az „Így olcsóbb mint ha hozatnánk.” 🙂 ON). A kreativitás meg mégiscsak emberi tulajdonság, nem hiszem el hogy a hierarchia szempontjából globálisan „demokratikusabb” iszlámban ne tudnának megjelenni ilyen ötletes fejlesztések.

 29. untermensch4 — 2015-11-19 18:19 

@panamajack: „De mi a fenét lehetne ez (ezek) ellen tenni? Ötlet?” 🙂 😀
Divathullámot generálni egy „aszkétikusabb” életstílusra. Pl sportautó helyett PSvalahány és vmi robogóféle. Aki fontos azt megvárják, aki időben indul nem késik el. Aki siet az gyanús (utóbbi egy filmből vett idézet) :). Mekkora helyen férsz is el lakni? Az újhullámos mini-faház-építők egyik előnyként a „fél óra alatt kitakarítod az egész házat” mondatot is elejtették. Mekkora nappali kell ha úgyse a falat nézed hanem a tévét és mekkora tévé ha az ágyban is nézheted tableten? Mennyit ér egy-két hét szabadság ha időre pihensz?
Persze ez kudarc esetén csak újabb rétegdivat lenne ami újabb fogyasztói alcsoportot szül, siker esetén meg gallyravágná a jelenlegi gazdasági rendszert.
Mondjuk környezetvédelem-közlekedés-tömegtermelés témakörben grínpíszék vagy akárki aki szeret és tud trendlobbizni az atomerőművekről áttehetnék a célkeresztet a konténerszállító hajókra. Döbbenetes hogy száz évvel az akkori technikai színvonalon tökéletesre csiszolt vitorlások után nincs zömmel-szélenergiás teherszállítás viszont olyasmiket is füstölve úsztatnak amik nem is romlanak meg (mert az idő = pénz). Eközben a napenergia hasznosítás látszólag nem hatotta meg a hajózást (bölcs magyar energiapolitikus mondaná: a hajók éjszaka is úsznak amikor nem süt a nap).
Kicsit tömörebben: azzal mérni a szabadságot hogy mennyit vagy időhöz kötve és mennyit nem. A gazdagságot pedig már régóta jól lehet mérni pénzzel.

 30. flashbang52 — 2015-11-19 18:27 

@hadrian77:

Az lehet, hogy az elkövetés eszköze mindegy de ezt a témát kutatók azonban nem így gondolják. Ez volt az első dokumentált aki saját magát használta, robbanóeszköz célba juttatására úgy, hogy tudta a robbanás őt mindenképpen megöli és a célponton kívül mást is. Sok helyen persze úgy szerepel hogy ezt a második bombát is dobták a cár felé , de a korabeli híradások szerint a merénylő ledobta a bombát kettejük közé ( ezért a cár lábát tépte le a robbanás) Az első bombát távolról dobta el a haverja az is felrobbant de komolyabb kárt nem okozott.
Érdekssége a sztorinak, hogy az összes olyan elem megtalálható benne ami a mostani merényletekre is jellemző.
Egy szervezet nevében tevékenykednek. Felhasználják a technikai újításokat ( a dinamitot nem olyan régen fedezték fel és senki nem gondolta át a cár testőrségében, hogy kicsi ezért könnyen rejthető eszközben mekkora erő van.Hasonló hatás elérésére nagyjából egy lőporos hordónyi anyag kellett korábban) A bombákat a zsebükben oda tudják vinni a célszemélyhez.
Több támadó is van( három) és van egy előrejelző csoportjuk. ( egyikük nő ) A helyszin úgy van kiválasztva, hogy le kelljen lassítani a cár kocsijának és testőrség csak egyik oldalról tudja védeni ( a másik oldalon egy csatorna van). Az első robbanás csak megsebesíti a kisérő kozákokat, mire a cár megállítja a saját páncélozott hintóját és kiszáll belőle megnézni őket. ( kvázi elterelő támadás)
Ekkor megy oda második támadó és ledobja ( ejti) a saját bombáját.
Pedig messzebről is dobhatta volna mint a haverja mert ekkor a cár egy helyben áll és mindenki a sebesültekre és az elfogott első merénylőre figyel. A cár éppen üvöltözik, vele, hogy ezt most miért csinálta! Majd oldalra lép, és egyedül van a csatorna korlátnál.
A harmadik támadó már nem is lép akcióba hanem a jelzőkkel együtt hazamegy ahol persze elfogják őket.

 31. pandacsoki — 2015-11-20 00:03 

én is megaszondom… az a francia író, aki a „Behódolást” írta, Houellebecq, egy másik könyvében úgy fogalmaz, hogy a mai nyugaton nem lehet emberhez méltó életet élni. Igaz, az egyik főszereplője mondja ezt, de a főszereplői mindig gyanúsan hasonlítanak az íróra magára. Ezt a feltevést, hogy nem lehet ott emberhez méltó életet élni, se megcáfolni, se megerősíteni nem akarom most (tudom, tudom, akkor mit gondoljunk mi itt mucsán, ha még ott se stb, ezt most hagyjuk), csak megjegyzem, hogy ha ezt egy, sőt „a” francia sztárértelmiségi leírta, és kicsit is komolyan gondoilja, akkor talán ennek is köze van ahhoz, hogy egy egyre önzőbb világban (ahol az önzést pl. egyenesen jótékonynak hazudja az uralkodó (pl. gazdasági) ideológia) olyan tanokhoz fordulnak a delikvensek, ami elvileg az önzetlenségről szól, arról, hogy akár az életedet is feláldozod egy eszméért.

 32. panamajack — 2015-11-20 07:33 

@pandacsoki: A dekadens mából kiábrándult, a „primitív tisztaságba” visszavágyódó, nyavajgó párizsi értelmiségi toposza egyidős a Felvilágosodással… 🙂

 33. Tromb74 — 2015-11-20 07:52 

@pandacsoki: Azért általában azok fordulnak az ilyen tanokhoz, akik kimaradnak az önző jólétből.
Nem azt mondom, hogy nincs gond az európai életmóddal, van vele baj bőven, de ezeknek a fiataloknak nem ez a gondjuk. A párizsi merényletek kitervelője vígan sörözött, drogozott és pizzázott a vérengzést követő napokban, egy másik meg koktélozzással múlatta a napjait. Az IS meg Szíriában hajlamos lefejezni valakit, ha rágyújt egy cigire. Valahogy nem áll össze a kép.
Nagyon úgy tűnik, hogy maguk a merénylők sem passzolnának bele egy Iszlám Államba, oda se tudnának integrálódni. Felmerül a kérdés, hogy akkor mi is motiválja őket?
Ez ugye teljesen Breivik esetében se volt világos. A krapek olyan kattant volt, hogy még az ilyen-olyan radikális szervezeteknek is felállt a hátán a szőr tőle.
Az IS nem ilyen finnyás. Könnyen lehet, hogy egyszerűen felkutatja azokat azokat, akik elég bugyantak hozzá, hogy egy kis ideológiai tréning után ilyen szőrnyüségeket tegyenek. Nincs nehéz dolguk, maguktól jönnek. Elhízott német geek, osztrák kamaszlányok, bevándorlók frusztrált gyerekei. Ezeket nem az iszlám vonzza, hanem az, hogy úgy gondolják, végre lehetnek valakik.

Olvastátok az IS-től elengedett újságíró nyilatkozatát (sajna nem találom)? Hónapokig tartották fogva, közben többször eljátszoták, hogy kivégzik v. elengedik, mindenféle eszközzel próbálták megfélemlíteni brahiból. Néhányukkal még személyes kapcsolatot is kialakított.
Miután elengedték annyit mondott, hogy ezek többnyire megvadult fiatalok, akik katonásdit játszanak valamiféle homályos ideológiai keretek között.

Szerintem ez nem az iszlám, hanem a Warcraft vagy a Counter-Strike élőben. Kicsit így is kell hozzá viszonyulni. Ha túl sokat ül a gyerek a számítógép előtt, akkor nem árt kivinni a levegőre, hogy vannak ám itt érdekes gombák is meg mindenféle növények és állatok.
Ezt elsősorban persze a muszlimok tudnák megtenni, akiknek hangosan kéne hirdetniük, hogy hát az iszlám nem erről szól, menjetek játszódjatok mással!

http://444.hu/2015/11/19/egy-sziriai-ferfi-lelotte-az-iszlam-allam-birojat-aki-lefejeztette-a-csaladjat

 34. Tromb74 — 2015-11-20 09:00 

Ja, azt elfelejtettem mondani, hogy ez az újságíró hibának tartja a térség bombázását, mivel a sok civil áldozat miatt még többen fognak radikalizálódni a muszlimok közül, és csatlakoznak az IS-hez.

Én kicsit másképp látom ezt. Az oroszok nagyon szertnék erősíteni a pozíciójukat a térségben, ezért már vígan bombáznak. Ha jól számolom, „Charles de Gaulle” a mai napon ér a helyszínre, és lesznek majd követői is a közeljövőben.
Megkezdődik a vetélkedés az oroszok és a nyugat között, hogy ki tud több rakétát eldurrantani, mer’ há’ az mégse járja, hogy az oroszoké legyen a dicsőség, meg a befolyás a félszigeten. Bizony, hullani fognak a polgárok, asszonyok, gyerekek. Romosodnak az iskolák, kórházak és az infrastruktúra úgy általában. Ez bizony borzalmas és igazságtalan. A mocsok nyugat, ugye?
A muszlimok egy része majd fut az IS-hez, de a másik részében lesz annyi életösztön, hogy belássa, nincs más megoldás, ki kell csinálni az Iszlám Államot.
Szíriában napokon belül patakokban fog folyni a vér, pedig az igazi mészárosok, az amerikai tengerészgyalogság egyelőre még csak nyugodtan kártyázgat Katarban. Persze két parti között vetnek egy pillantást az M4A1-re, nincs-e rajta rozsdafolt.
A muszlimok többségének le fog esni, hogy akkor élhetik ezt túl, ha a félszigeten a 2016-os tavaszi kollekció színei között nem szerepel a fekete.
Ennek sajnálatos következménye, hogy Európában nőni fog a terrorcselekmények száma, amit nem lesz könnyű megakadályozni, de a pénz és az eszközök megvannak rá. Oké, elvagyunk kicsit lustulva, de két fekvőtámasz, három felülés és megmutatkozik mit is jelent az európai szervezettség. Itt Németországban autóval már most 5km/h-val jutsz át a határon Passzaunál, miközben fegyveresek kukucskálnak be az ablakon, de bárhol lekapnak a tíz körmödről, ha kicsit is gyanúsan viselkedsz, és lehet ezt még fokozni.
A világ megváltozott, de Európa képes ehhez alkalmazkodni. Jobban, mint bármelyik diktatúra.

 35. Tromb74 — 2015-11-20 09:21 

@Tromb74: A probléma mindössze annyi, hogy mi ebben az Európában nem úgy tűnik, hogy benne lennénk. Sok munka van benne, de sikerült elérnünk.

 37. Tromb74 — 2015-11-20 12:00 

@dr Brcskzf Gröőő: lgen, erről beszéltem, köszi!

Annyit hozzátennék, hogy a bombázás nem elegendő, sőt nem is igazán jó megoldás.
A fundamentalista muszlimok úgy viszonyulnak az IS-hez, mint a tinik a sátánizmushoz. Nem kínoznak macskát, meg nem ásnak ki hullákat a temetőből, de azért az egész olyan „cool”.
A fundamentalisták többsége se akarja magának az Iszlám államot, de azért vesznek pár bögrét, pólót, matricát a merch pultnál, mer’ ezek mégis tökös gyerekek.
Majd akkor derül ki, hogy kis pattanásos, szemüveges nyomingerek hadonásznak gépfegyverrel, ha szárazföldön egy századnyi IS vitéz belefut egy szakaszba a francia különleges alakulatokból, vagy az USA tengerészgyologosaiból pár kiöregedett, ellustult krapekkal kell farkasszemet nézniük. Azt már ne is kívánjuk nekik, hogy a Szpecnaz GRU elmebetegeiből csak párral is összeakadjanak, mert kínos lesz majd magyarázkodni, hogy mik ezek a szelfik a letépett fejű, fekete ruhás hullákkal a háttérben.
A bombázástól talán nem félnek, de attól nagyon is, hogy a rettenthetetlen harcos imázsuk szertefoszlik.

 38. xanax — 2015-11-20 12:22 

@Tromb74:

20. Tromb74 — 2015-11-18 23:54

Ebből te voltál a punk vagy ők voltak annak álcázva xD ?

Á propos punk!!!

A 2000-es évek elején Budi-pestre jártam továbbképzésre havonta egy hétig. Aki ismeri a pénteki vonatok zsúfoltságát az megérti miről beszélek.
Történt egy alkalommal, hogy felszállok egy 14.05-kor induló vonatra a Keletiben ( milyen érdekes, hogy minden vonat Ny-ról a Keleti Pu.-ra, és minden vonat K- ről a Nyugati- ba érkezik ).
Na szóval…egy gombos tűt nem tudtál volna leejteni, még a vagonok folyosója is degeszre volt tömve utasokkal…és mit ád a jó szerencse ? … egy üres kupét 8 üléssel és egy utassal benne! Az a kupé attól az EGY utastól volt tele: egy virtigli punk ült benne, teljes tolldísszel, piercinggel, bakancs, stb.
Egy életem, egy halálom én ( 40 évesen ) megkérdeztem tőle, hogy szabad-e? …kézlegyintős gesztus az egész kupéra, helo-helo, tessék, nyugodtan, széles mosoly.
…és egy nagyon kellemes 90 percet töltöttem egy rendkívül intelligens huszonéves fiatalemberrel, és kiröhögtük az egész vonatot, emberiséget, stb…hogy mégis a ruha teszi az embert, habár az ellenkezőjéről papolnak.

Két szomorú dolgot fűznék még hozzá:

1. Egy józan életvitelű 24 éves ismerősöm csak azért halt meg, mert a tudatzavaros, RASZTA frizurájú fiatalembert leszarták a kórházban, mert „hülye-buzi-narkos”. Túl későn derült ki, hogy agyvelőgyulladása volt, és „nem gondoltak rá” a frizurája alapján! … mintha a frizura vagy öltözet egy betegség tünete lenne.

2. Miért van az, hogy klb. stílusban öltözködő EGYETEMISTÁK, a diplomaosztás után mind egyen-arcot, egyen-frizurát, egyen-ruhát ( öltöny, nyakkendő, bohóccipő )
öltenek?
Hirtelen beállnak a sorba, mert tudják, hogy másképp esélytelenek, függetlenül a szellemi képességeiktől.

Szomorú, ahogy lenyesik a fiatalság szárnyait 🙁

 39. panamajack — 2015-11-20 12:34 

@xanax: Budi-pest, komolyan? Farmermellény, hasitasi, vokuhila-haj?

A pályaudvarok elnevezése meg tök logikus: a nyugatra induló vonalak keleti végén a Keleti pu van, és viszont.

 40. xanax — 2015-11-20 13:27 

@panamajack:

39. panamajack — 2015-11-20 12:34

Hasitasira nem emlékszem, de lehetett, a sörényt ha vokuhila hajnak nevezik, akkor igen 🙂

Igen, Budi-pest 😀 2002 / 03 …ha a fejed véded egy leszakadó jégcsaptól, akkor biztos egy kutyagumin csúszol el és töröd ki a lábad, nemde ?!

 41. Tromb74 — 2015-11-20 13:49 

@xanax: cimbora, én most is punk vagyok, csak konzervatív. Tegnap tárgyaltam egy cégvezetővel Németországban. Zakó volt rajtam meg Martens bakancs. Azért az ember 40 évesen se bolonduljon már meg 🙂

 42. professzorpizka — 2015-11-20 14:31 

@panamajack: Pont azt akartam írni, hogy a francia értelmiség immár közel háromszáz éve hintázik a bukolikus tisztaság és az abszint között 😀

 44. Tromb74 — 2015-11-20 16:53 

@panamajack: ezt i érdemes elolvasni. Ez volt az első és utolsó könyv, amit számítógép monitoron olvastam végig kb. 5 éve.
Annyira nem jó, de akkor úgy rákattantam, hogy egy fél éjszaka alatt benyaltam, aztán 2 napig borogattam a szemem.
http://www.szabadgondolkodo.hu/ateizmushonlap/feszvan.html

 45. xanax — 2015-11-20 21:45 

@Tromb74:

41. Tromb74 — 2015-11-20 13:49
Én meg nonkonformista konzervatív…tiszta antagonizmus 😀

El tudod képzelni, hogy néznek rám a kliensek, miután halálosan komoly beszélgetések után levedlek egyenruhámból, és a kijáratnál lazán rájuk köszönök halálfejes kalózkendővel és fülbevalóval, laza utcai öltözékkel?! …civilként én is ember vagyok, 53 évesen én sem bolondultam még meg, valahol elakadtam 18-20 évnél, csak nagyobb élettapasztalattal 😉

Forever young!!!

 46. pandacsoki — 2015-11-20 23:54 

@panamajack: van igazság abban, amit mondasz, ámde.
Nade.
Pont ez a nyavajgó értelmiségi néha egész jól ráhibáz a dolgokra.
Azonkívül az a főterrorista lófasz, Oszama, na ő gazdag volt, és szép is a maga módján, különösen a füle volt szép neki, meg minden, szóval nem az a gettós kölyök volt.
Tudom, ezért is írtad, hogy általában,
Ezt amit keresel, én is olvastam, de én se tudom már hol volt.

Na mindegy.
Na de amit Böjte atya ír, az is azt mondja, amit én.

http://mandiner.hu/cikk/20151120_bojte_csaba_milyen_vilagot_teremtettunk_teremtunk_ma_is

 47. flashbang52 — 2015-11-21 00:19 

@Tromb74:

A GRU Szpecnazról csak annyit hogy anno Csecsenföldön nagy sikereket vártak tőlük . Aztán a nagy sikerek csak nem akartak jönni, úgyhogy gyorsan ki is vonták őket mielőtt a szépen ápolt nimbuszuk csorbát szenvedne.
Nomármost a Daesh legjobb katonai parancsnokai éppenséggel Csecsenföldről származnak, nem véletlen, hogy a cárevics is kétszer meggondolja harcba dobja e a GRU -t Nagy nyilvánosság előtti pofára esést még annyire sem meri bevállalni mint az amerikaiak.

 48. untermensch4 — 2015-11-21 14:05 

@flashbang52: És ha a GRU szpecnaz helyett „krími önkéntesek” mennek..?

 49. flashbang52 — 2015-11-21 14:33 

@untermensch4:

Túristák 🙂

A szecnaz ugyanis nem létezik 🙂 Illetve annyira létezik mint a magyar kommandós. A köznyelv így hív minden egyenruhást aki csúnyán néz és maszkban van. Vagyis egy gyűjtófogalom.
Tehát szpecnaz lehet a GRU mellé rendelt mélységi felderitő vagy diverzáns egység egység ( a GRU ugyanis a katonai hírszerző igazgatóság ) Kb mintha a magyar Katonai Nemeztbizotnásig szolgálat kölcsönvenné a Szolniki 88 as különleges műveleti zászlóalj valamelyik Különleges Műveleti csoportját. De lehet a GRU saját különleges műveleti csoportja is.

De lehet Szpecnaz ( és volt is ) 45. (az Alexandr Nyevszkij és Kutuzov renddel kitüntetett) Gárda Önálló Különleges Rendeltetésű Ezred ami pedig elvileg a Légideszant Csapatokhoz tartozik. ( sejhaj Grúzia 🙂

Aztán ott vann az FSZB ( ex KGB) egysége az Alfa ( na erről ténylég tudnának az ukránok mesélni már aki túlélte)
Meg a másik a Vümpel (Zászlórúd, ilyen hülye neve sem volt még különleges alakulatnak)
Akiktől félhetnek ténylegesen a Daesh emberei az az MVD ( Belügy) alakulata a Vitjaz. ( na ezek csinálták meg amit a GRU szpecnaznak kellett volna )

Persze nem kell túlbonylítani aki Szíriában bármilyen különleges műveletet fog bonyolítani az GRU szpecnaz lesz vagy csak szpecnaz mert az emberek szeretik az egyszerű dolgokat. Kommandós oszt kész. ( Mondjuk a fent említett jóképüek közül bármelyikről el tudok képzelni egy fejletépős videót mert a kiképzésük a klasszikus orosz hagyományokat követi. Ha nem megy erővel akkor próbáljuk meg még nagyobb erővel.

https://www.youtube.com/watch?v=cSDh0UcKgU8

 50. panamajack — 2015-11-21 17:16 

@flashbang52: nem vagyok szakértője a dolognak, de kétlem, hogy Szíriában lehetne nyerni csak különleges alakulatok bevetésével. Oda egy rendes megszálló hadsereg kéne.

 51. flashbang52 — 2015-11-21 17:42 

@panamajack:

Igy van. Muszáj „boots on the grund” akár tetszik akár nem. De a közkatonákra senki nem emlékszik ( az más sok ) Ha megkérdezel bármilyen átlagmagyart meg fog neked esküdni, hogy a Sztálingrádi csatát valami orosz mesterlövész nyerte meg a vietnami háborút zöldsapkások 🙂 , az Öböl háborút a Delta Force. az afgán háborút a szpecnaz 🙂 az Iraki háborút a Navy seal.
A szíriai háborút a szpecnaz ( fogja) a magyar határt meg a TEK -esek őrzik 🙂 a migráncsoktól. 🙂

 52. Tromb74 — 2015-11-21 17:49 

@flashbang52: pontosan. Lélektani szempontból is fontosak a speciális alakulatok. Meg én úgy gondolom, elég sok túszejtős/ kiszabadítós szituáció is lesz, illetve egy kisebb falu terrortalanítása is inkább nekik való feladat.

 53. dr Brcskzf Gröőő — 2015-11-21 18:02 

@flashbang52: jé, tényleg! emlékszem, amikor a wikipédián próbáltam utánanézni Sztálingrádnak (arra már nem emlékszem, miért), nem hittem a szememnek, hogy mennyit lovagolnak a mesterlövészeken.

 54. flashbang52 — 2015-11-21 18:57 

Hát az oroszok nem a legjobbak a tússzabadítós történetekben.
Beszlán 1100 túsz ebből 430 meghal kb 700 megsérűl több száz eltűnik ???
Kizljar kórház 200 túsz. Először a túszokkal együtt elvonulást kapnak a csecsenek majd a határ előtt a GRU szpecnaz ( vagy akárki) rajtuk üt. 78 túsz meghal Salman Radujev lelép az emberei zömével
Bugyonovszkij kórház elleni a rohamot a szpecnaznak félbe kell szakítania mert annyi a veszteségük. Roham eredménye 166 túsz meghal. Samil Baszajev a túszok többségével lelép ( jó sok profitot termelve a csecsenföldi háborúhoz)
A leghíresebb a Dubrovka szinház ahol legalább 160 ember azért hal meg meg nincs elegendő orvosság az altatógáz hatása ellen illetve a ” megmentett ” de eszméletlen embereket egymásra pakolják.
Szóval a inkább ne az orosz túsz szabadítók jöjjenek. 🙂

Reméljük azóta fejlődtek! Bár a képek amik Szíriából jönnek azt támasztják alá, hogy nem. 🙂

Az orosz miltáns oldalakon már kész tényként kezelik, hogy az orosz straégiai bombázok atomcsapást mértek a Daesh re 🙂 Nem mondom meg mely magyar oldalak vették át kritika nélkül 🙂

 55. untermensch4 — 2015-11-21 22:26 

@flashbang52: Pont tegnap vagy tegnapelőtt mesélte vki a nyitójelenetet a robbanó busszal… úgy emlékszem pont a GRU szpecnaz hírneve miatt az oroszoknál egyébként is erős a hajlam a világvégi helyőrség elitebbik alakulatát szpecnaznak hívni. Ami mondjuk az „igaziaknak” azért jó mert ha elvegyülve kell lenniük ilyen-olyan alakulatban akkor az akármilyen álcázó alakulatjelzésük poénból egy „másik szpecnaz” is lehet a lájtosabbakból.
Mi van akkor ha a törökök kapják (már ha akarják is, nem kérdeztem tőlük) a megtisztelő lehetőséget a megszállásra? Papíron megvan hozzá a létszámuk és minimum a kurdlakta területek miatt a motivációjuk is hogy olyan rendet tegyenek ami nekik később nem szül egy problémát (pl kurd állam vagy olyan iszlamista szomszédok akik destabilizálhatják a török politikai rendszert, esetleg mindkettő egyben).

 56. flashbang52 — 2015-11-22 10:11 

@untermensch4:

Valami ilyesmin gondolkodom én is. Ahmed Davutuglu már 2009 felvázolt egyfajta új Oszmán birodalmat török katonai erőfölényre hivatkozva és arra, hogy a Közel keleten rend volt a Birodalom idején. Persze erre mindjárt felhorgadt az évezredes török arab szembenállás.
Erre még rájön egy lapáttal hogy a Daesh azt az érzést lovagolja meg (ami igen közkeletű és elfogadott a térségben,) hogy a közel keleti konfliktust a ” nyugati imperializmus okozza”. Ráadásul az első ilyen imperialista szemétláda Napóleon volt. Bingo ! Igy már jobban érthető az is miért a franciáknál vannak a terror támadások.
Valamikor a 2010 magasságában kezdett feltünni, hhogy az USA is kezd kivonulni a téréségből ( már nem akkora cucc az olajkészlet feletti ellenőrzés) a közel kelet azzal találta magát szembe, hogy jönnek vissza azok a korábbi államok akik még jobban utálnak mint az ameriakiakat.
Ha Erdogannak van egy kis esze akkor hagyja magát kéretni ( jó pénzért EU tagságért mit tudom én) Akkor viszont az amerikaiaknak is be kell szállni valamilyen módon ( cserébe a NATO repterek használatáért a törökök valszeg haditechnikát vagy technikai támogatást kérnek.)
Már menekült válság kapcsán is Törökországon van a hangsúly a németek már meg is ígérték a támogatást, szóval előbb utóbb lesz pénz is, Amivel számolniuk kell az Irán szerepe aki szintén egy befolyásos perzsa birdalomról ábrándozik ( és pénze is van hozzá) ( shíita- szunnita szembenállás)
A nagy kérdés még mit akar Szaud Arábia ( illetve nem is maga a szaudi állam hanem azok a pénzemberek akik a Daesh-t támogatják.)
A másik, hogy meddig fogják bírni az oroszok. Putyin látványos de költséges háborúba kezdett, ( Kaszpi tengerről lődöznek robotrepülőgépeket az összes fellelhető nehéztechnikát viszik kifelé és még ott van neki Ukrajna is meg, a hátában a grúzok meg a csecsenek) Szóval Francia ország nélkül nem sokáig húzta volna. De még ez is kevés lehet úgyhogy most ezerrel dolgoznak valamiféle koalició kialakításán.
A Daesh látja,hogy technikai erővel nem fog győzni ( nincs légierő, nincs komoly légvédelem, ezért arra gondolok, hogy a tálib módszerhez szépen szétoszlanak kisebb csoportokra és ide oda fognak vonulgatni a környező országok területén ahol a légicsapások kevésbé érik el őket. ( a táliboknak bejött pedig csak egy országba tudtak átkúszni ) itt meg a lehetőségek száma jóval nagyobb ( Irak Szíria vagy akár Szaud arábia, de én nem zárnám ki Jordániát sem)
Szerintem még 5-6 év múlva is címlapon lesznek mint ahogy a tálibok is ott voltak kb 10 évig és most is ott lennének ha nem vinné el előlük a Daesh. Az afgán probléma sincs megoldva csak lekerült a címlapról.

Közel Keleti értelmiségi ismerősimmel beszélgetve kiderül, hogy akár Törökország akár Irán lesz a befutó a hibás akkor is Európa lesz mert ők találták ki az egész mandátum rendszert. és a jelenlegi határokat. Tehát nekik is kellene megoldani. 🙂 Érdekes, hogy az oroszoktól senki nem vár semmit. Úgy gondolják azok hozzák a hardware-t de nem tartják őket elég intelligensnek ahhoz, hogy képesek legyenek egy hosszútávú megoldást is megcsinálni.
Az előítéletek azért náluk is szépen működnek nem csak a vallás 🙂

 57. Tromb74 — 2015-11-22 11:47 

Az nem kérdés,hogy a bűnös az imperialista nyugat lesz, ezzel nincs mit kezdeni. Viszont lecsúsztunk arról a lehetőségről, hogy jófejnek kell látszani, most már erőt kell mutatni.
Szerintem klasszikus frontos tili-toli háborúra nem lehet számítani, ahhoz ezek nagyon bénák. A túszosdit is úgy értettem, hogy ezek szépen bebújnak a civilek közé a falvakba, városokba. Házról házra járva kell majd őket kiműteni szinte egyenként. Ezekben az akciókban azért sok szerepe szokott lenni a speciális alakulatoknak, meg a mesterlövész támogatásnak. Gyaníthatóan rengeteg olyan eset lesz, hogy pl. beveszik magukat egy iskolába, ahol van 5 tanár, meg 50 gyerek. Ilyenkor elő kell adni, hogy hát mi bevetettük az erre legalkalmasabb alakulatunkat, nem rajtunk múlt, hogy a túszok 98 százaléka odaveszett, sorry.
Ahogy mondod, a félsziget nagy részén fognak ide-oda szaladozni, illete már hónapokkal ezelőtt írták, hogy jelentős részük Líbiába szivárog át, mert ott is kellően nagy a fejetlenség, ahhoz hogy ne tudjanak egységesen fellépni ellenük. Jelenleg vagy száz milícia lődöz mindenkire meg egymásra.
Nagy kérdés a törökök, meg persze Irán v. a sunnyogó öbölmenti államok. Hát ehhez ember kell, hogy kibogozza 😀

 58. panamajack — 2015-11-22 11:48 

@Tromb74: És akkor a kurdokról meg Izraelről még nem is beszéltünk…

 59. Tromb74 — 2015-11-22 13:21 

@panamajack: Azt meg végképp nem vágom, hogy a kurdokat meg a törököket hogyan lehet egymáshoz terelgetni. Izrael legalább tiszta ügy. Mindegy mit csinálnak, őket Nyugaton és Keleten is sokan fogják utálni.

Mondjuk pl. ezt a Nyugat nem nagyon tudja alulmúlni:
http://hvg.hu/vilag/20151122_Bababombakat_keszitett_az_IS
Erre a szuniták többségének is az véleménye, ami a sítáknak.

 60. flashbang52 — 2015-11-22 14:45 

@Tromb74:

A hír értékéből sokat levon, hogy a Russian Today adta közre,

Anno őket vádolták meg afganisztánban bababombák készítésével. Előtte a Viet Kongot vádolták az amerikaik. Ő előttük az orosz a németeket.( hogy csokoládéba teszik a robbanó cuccot amit a gyerekeknek adnak)

http://www.csmonitor.com/1987/0916/eafgh.html

https://www.flickr.com/photos/13476480@N07/8219620280

http://www.bbc.com/news/uk-34396939

Szóval nincs új a nap alatt ha az érzelmekre kell hatni.

 61. untermensch4 — 2015-11-22 18:24 

@flashbang52: Ha az EU-nak van egy kis esze, megbeszéli erdogannal hogy „atatürk 2.0”-t csinálnak belőle. Ő lesz aki kiűzi a gonosz imperialistákat a közel-kelet egy részéről de végleg és határozottan. Az oroszoktól vesz hozzá esetleg sok fegyvert vagy nem erőlködik annyira ukrajna kapcsán (a fekete-tengeren hosszabb távon úgyis oroszország a lényegesebb szomszéd), usa ugye úgyis kifelé sétálna a balhés vidékről ha ez arcvesztés nélkül lehetséges, EU tagjai meg úgysem tudják tartósan összeszedni magukat és egymást egy jó kis háborúhoz.
A kurdok vagy megszívják (ha párszor ide-oda megy rajtuk a front akkor nem is feltűnő ha fogynak) vagy lesz egy kis államuk aminek török részről kb a minimumfeltétele az lesz hogy törökországból egy lábnyomnyit se. Esetleg akkor ha egyébként körben messzeföldig törökország lehet akkor lesz „teljes” kurdisztán…
Azt sajnos nem tudom ebbe a sci-fibe belevenni hogy a török-arab szembenállás mennyire gátolja a felszabadítókénti üdvözlést. Esetleg rásegíthetne a törökök népszerűségére ha látszólag küszöbön állna az izraeli-török háború az „oszmán hódítás” miatt (így egy sima készültségi költséggel azért izrael sok „az ellenségem ellensége” típusú szimpatizánst adhatna a török nyomulásnak), ez részben álcázná is a feszült iráni-török tárgyalásokat ahol titokban megegyeznének a térség (egy részének) felosztásáról. EU szempontból törököké a meló, a dicsőséggel vagy a bukással a végén, olcsóbb mint az exponenciálisan növekendhető migráció. Törökök lehetnek nagyobb középhatalom. Irán kaphat némi növekményt, cserébe lesz is kivel háborúznia a meghódított területeken. Jó esetben egy stabil iráni-török „kis-hidegháború” születik. Ha a törökök túlnyerik magukat az európának nem probléma. Ha irán nyeri túl magát akkor még mindig lehet ellenük tuningolni a törököket, ebbe az öbölmenti szunniták is betársulhatnak ha eléggé félnek irántól (úgy tudom a siíta-szunnita ellentét miatt szoktak). Ha beáll a stabil állapot akkor a török rend akár tetszhetne is a térség lakóinak ha béke és fellendülés kíséri (és egyszer már irakban a háború utáni üzletből és fellendülésből a törökök begyakorolták magukat).

 62. flashbang52 — 2015-11-22 20:00 

@untermensch4:

Valami ilyesmi történik. A törökök már beszóltak az oroszoknak,,hogy a legközelebb felettük átrepülő cirkáló rakétákat le fogják lőni Ha azok túl közel csapkodnak atörök határhoz. ( ahol ugye nem a Daesh állásait lőtték hanem a törökök által támogatott Asszad ellenzéket.

Namármost Törökország NATO tag is meg igen jó helyen is van. Ha csúnyán megharagszanak orosz hajó az életbe nem jön ki a Fekete tengerről. Akkor meg cseszhetik az egész Krimet.
Ahol mit ad isten elment az áram hirtelen ( álltólag a tatár szeparatisták csinálták akik között ugye kevés a keresztény.)
Úgyhogy Putyinnak hamarosan fél szemmel hazafelé is figyelnie kell.

 63. untermensch4 — 2015-11-22 21:22 

@flashbang52: Akkor van rá esély hogy az EU végre „magára talál” és saját hiányosságait kipótlandó törökországot felfejleszti a nagybetűs pufferállammá? Bizánc reloaded 🙂
Irán meg lehet az oroszok barátja, a szunnitáknak marad az usa.

 68. becsuszoszereles1k — 2015-12-13 00:14 

67.@panamajack: Asszem ezt majd reggel inkabb…

62.@flashbang52: Csak eszembe jutott, hogy a torokok amugy is „Fekete tenger erzekenyek”. Egy „torokbarat bulbul” bolgar anekdota szerint, anno valami rettenetes torok veszteseggel jaro, ve’res tengeri csata utan, maguk a torokok adtak uj nevet a tengernek, azota az nekik Fekete tenger. 🙂
Amugy a San Stefano-i bekeszerzodesrol (1878) is biztosan szivesen megemlekeznenek… Ha kutya gyaur is, de egymillio katona harcolt akkor a torokok ellen, ami azert eleg komoly kihivas lehetett, illetve inkabb agya-bugya.

 69. norniron — 2015-12-13 02:13 

@becsuszoszereles1k:
Nos, a Fekete tenger bizonyos vélemények szerint onnan kapta a nevét, hogy az égtájakat színekkel is jelölték az ókorban, így az észak a fekete volt, a dél a vörös, a kelet a sárga, a nyugat a fehér, és ennek emléke az, hogy Mezopotámiából és/vagy a közel keletről nézve, ahonnan a civilizáció elindult, a Fekete-tenger valóban északon, a Vörös-tenger pedig valóban délen található. Akármi is az igazság, a törökökhöz sok köze nincs a névnek, mert már az ókorban így hívták.

 70. becsuszoszereles1k — 2015-12-13 03:42 

@norniron:

Koszonom szepen! 🙂 Atadom a bolgaroknak is alakalmasint a hirt!
Igaz, mert bizonyos velemenyek szerint Eszak a teljesen nyitott hely az egtajak kozul, ahol barmi, kontrolalatlanul bezudulhat, sotetlo” orveny; a Kelet, ahol az arany szinu Nap kel, a Szentely kapuja; Del, Delen all az aldozati oltar az orok tuzzel; mig Nyugat a lenyugvas helye, a beke’e’, a szinek feherre’ egyesulnek, ami a szentseg szine…

 71. heizer — 2015-12-13 22:00 

@panamajack: Ez mind szép és jó mert a semminél több de mivel kiotó teljesítese sem sikerült,azért az ember nehezen tudja elhinni hogy ez így is lesz.
Vicces a1,5 fokos c3lkitűzés is, amikor már a 2 foknak is örültek volna, hirtelen mindenki rájött, hogy ennél többet is elbír. A papír mindent elbír.
Ráadásul ha két fog az átlag, akkor egyes forgatòkönyvek szerint százmilliók által lakott térségek még símán élhetetlenné válnának. Nem is beszélve olyan véleményekröl melyek szerint a folyamat egy ponton túl megfut, és a pozitíyv visszacsatolások miatt nem lehet mejd megállíTani a melegedést átlag 5 fok alatt. Ami ugye már élhetetlen lesz. Mindenhol. Ja az is lehet hogy azt a pontot már elhagytuk.

Reménykedjünk.

 72. Rumcájsz von Jicsin — 2015-12-14 09:24 

@heizer:
„Ja az is lehet hogy azt a pontot már elhagytuk.”

Hm.. Egyes haragoszöldek szerint, ha azonnal nullára csökkenne az emisszió – ami elképzelhetetlen – akkor is több lenne mint 1,5 C fok!

 73. becsuszoszereles1k — 2015-12-14 12:19 

A vegen kiderul, hogy a konteobeli nacikok jartak jol, amikor elorelatoan az Antarktiszra/ala’ koltoztek; bar most ott ugral mindenki, aki szamit, egy kis furasert…

Nem gondolkozom rajta egyfolytaban, de a „jarulekos nyeresegeken” tul mit is jelentsen nekunk ez a klimakonferencia? :-O Paks se lesz, mi?! Vagy inkabb a franciak epitik meg.

Olyan kerdest mar fel sem teszek, hogy ‘Es mennyibe kerulhetett, jeeesssszusoom!’. Csak a proli beszel mindig a penzrol… [paradoxonkent a Marx-Engels-Leninszi ‘Vilag proletarjai egyesuljetek!’ megvalosulni latszik ugy is mint vilagpenzhatalmi globalas. 😀 ]

 74. heizer — 2015-12-14 15:29 

Szerintem Paks most pont jól járt ezzel a döntéssel, vagyis, van egy újabb érv ami megtámogatja.
Ahogy gondolom kis hazánk vezetőinek hozzáállását a környezetvédelemhez, szépen megengedik, hogy Áder regéljen róla pár sort, meg elmondhassa párszor, hogy tenni kéne valamit, de egyébként konkrétan Orbánék le fogják tojni.
Persze Pakshoz majd felhasználják.

RSS feed for comments on this post.

Szólj hozzá

Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.