Szálljatok le Orbán Viktorról!

Szálljatok le Orbán Viktorról, mert ha vele foglalkoztok, annak bukás a vége. Viktorral együtt.

A közelmúltban írtam a bicikliversenyen egymást bámuló esélyesek mellett elhúzó, határozott kezdeményező versenyzőről. Azóta ezt a teóriát John Degenkolb ismételten és sokadjára bebizonyította az egynapos klasszikusok egyik királyán, a Paris-Roubaix versenyen.

Szintén írtam arról a „tévéműsorról” amelyet a Jobbik sugároz a választóknak, és amely a népszerűségük titka. Ennek megrázó példája Karcag, ahol az egész várost alkotó „kisegzisztenciák” adtak fejenként 3-5 milliónyi tőkét Marcsinak. Eltekintve balekságuktól, vegyük elő szociológus énünket és gondoljunk arra: ez a készpénzben, tehermentesen, azonnal rendelkezésre álló tartalékuk, a lecsúszás elleni védelem. A kapzsiság mellett azért is dobták fel a rulettkerékre, mert azt hitték, ezzel kijjebb jöhetnek a lecsúszásveszélyes zónából.

Ezt a bejegyzést viszont azért írom, mert a két fenti premisszából adódik egy gyakorlati tanács mindazoknak, akik 2018-as választási sikerre törekszenek.

Viktor egy sérült sárkány. A barlangjából kijönni, repülni, karmaival rombolni már nem tud. Megbukott. Most. A netadóval kezdte, aztán a kitiltási botránnyal folytatta, és most a brókerbotránnyal bevégezte. Politikai haláltusáját vívja, mostmár ellenzéktől, mindentől függetlenül vége lesz, legfeljebb választási csalással, vagy rendkívüli állapot bevezetésével tud hatalmon maradni.

A sérült sárkányoknak van viszont pár kellemetlen tulajdonságuk. Előszöris rendkívül agresszívak. Másrészt, aki közel megy hozzájuk, sárkányölőt játszva, azt lefújják a nazális lángszóróval. Az okos ember a lángtól kellő távolságban várja, míg kellően legyengül a sárkány, vagy a futár (tényleg, milyen lenne egy bayreuth-i rendezésben egy DHL futár) megérkezik az azbesztruhával.

Ha tehát egy párt akar valamit a 2018-as választásokon, ne menjen Viktor közelébe még másfél évig. Ez az időszak két dologra szolgál, ha úgy tetszik ez a 2018-as választási siker kulcsa:

1) szavazói bázis építése. El kell menni a tanárokhoz, akik szenvednek a KLIK-től, a kocsmárosokhoz, akik nem árulhatnak cigit, a multikhoz, akik nem nyithatnak ki vasárnap. A külföldön élő magyar fiatalokhoz, akiket meg kell győzni arról, hogy ér harminc eurót a választás hetében hazajönni. Viktorból mindenkinek elege van, csak meg kell szervezni.

2) hálózat építése. Csak az a párt tud nyerni, amelyik az ország bármely kistelepülésére el tud jutni két órán belül, és bármely nagyobb településének bármelyik utcájába el tud jutni két órán belül. Nem szabad két óránál nagyobb távolságban lenni a választóktól. Iroda kell legalább megyénként, a fiatalságnak jól szervezett facebook- tumblr- twitter-élet, mobilapp, satöbbi.

Mindez persze nem azt jelenti, hogy nem kell foglalkozni a Fidesz viselt dolgaival, hiszen ez szítja a kormányváltó hangulatot. Az emberek azonban egyáltalán nem hisznek abban, hogy a problémáknak a rendszeren belül van megoldása, például hogy Rogán Antalt majd elviszi a Hiperigazságos Központi Nyomozó Ügyészség és jól megbünteti. Ugyan. Mi magyarok mohók vagyunk, önzők, kapkodók…de nem hülyék. A Fidesz veszte az, hogy elkezdett minket hülyének nézni.

A sárkányt azonban az fogja legyőzni, aki a célegyenesbe forduláskor, tehát nagyjából két év múlva, 20% fölötti támogatással és mozgósítható vidéki és városi erőkkel fog rendelkezni. Jelenleg egy ilyen párt van. Nagyon kéne másik is. Ameddig viszont egy párt van, amelyik nem a Viktorral van elfoglalva, ez nem fog sikerülni.

35 hozzászólás

 1. komojtalan — 2015-04-17 10:45 

Szokás szerint telitalálat, hol maradnak azok a cikkek amikkel nem értek egyet :-)? A Jobbikos cikket láttam az RSS -n, de még nem volt időm elolvasni, de sajnos ez az írás őket igazolja. Nem szabad csakis az értelmiségiekre hagyatkozni, különösen nem csak a (fő)városiakra, az a mai rendszerben biztos vereség. Mondjuk azt a kitételt nem igazán értem, hogy ne menjünk a „sárkány közelébe”, szerintem úgy volna helyes ne menjünk TÚL közel, de azért érezze a törődést. Szerintem egyébként 2018 -ban már nem OV -t kell kihívni majd, hanem mást és minél inkább halogatják a váltást annál inkább úgy járhatnak mint a MSzP. Viszont a Fideszben látok olyan potenciális jelentkezőt aki keresztül tudja vinni a leváltását, más kérdés hogy ő sem jobb nekünk.

 2. bertrand — 2015-04-18 01:31 

Szívesen szavaznék egy közepesen konzervatív vagy liberális pártra, ami élni hagyja az embereket és működni a gazdaságot, valamint többre becsüli a szakértelmet a lojalitásnál, a kormányzást pedig nem világmegváltásnak, hanem többnyire háttérmunkának tekinti. Hiszek benne (szeretnék hinni), hogy kellő türelemmel és szerénységgel elég választót meg tudna győzni egy ilyen párt.

Olyan bonyolult ez? Miért nincs ilyen? Nem hiszem el, hogy egy tízmilliós országban nincs öt-tíz értelmes, politikai ambíciókkal bíró ember, hogy egy ilyen pártot megalapítson.

 3. Rumcájsz von Jicsin — 2015-04-18 09:21 

Van valami publikus hír, hogy a géniusz a héten merre jár? Ezen a héten egy árva bötüt sem idéztek a vezénylőtábornok heti közszerepléséből!

Gyanús, nagyon gyanús!!

 4. zsanvalzsan — 2015-04-18 10:11 

@bertrand:
Szerintem vannai ilyen emberek, és én látni vélek ilyen pártot (pártocskát) is. Direkt nem fogom leírni, kikre gondolok.
Viszont: ma, Magyarországon szakértelemmel, logikus érveléssel, józan ésszel nem lehet választást nyerni.
Ahol pedig demagógok hazudoznak, hangosan ordibálnak, onnan a szakértelem csendben elvonul, lehetőleg messzire.

 5. bertrand — 2015-04-18 14:29 

@zsanvalzsan: „Viszont: ma, Magyarországon szakértelemmel, logikus érveléssel, józan ésszel nem lehet választást nyerni.”

Lehet, hogy igazad van de ez akkor is előítélet. Nem tudok olyanról, aki 2010-ben vagy 2014-ben komolyan megpróbálta volna. Aki nem csinálja azt, amit Professore írt ebben és az előző posztban posztban (menni a nép közé, építkezni, alapos háttértudásra épülő egyszerű üzeneteket eljuttatni), az nem komoly. Persze kampányban adni kell az érzelmeknek is, de attól még a pártnak lehetne az alapértéke a józanság.

 6. zsanvalzsan — 2015-04-18 15:21 

@bertrand:
Szerintem nem előítélet, hanem tapasztalat.
Például Róna Péter ahányszor megszólal, annyiszor érvel józan ésszel, szakmai szempontok szerint, közérthetően. Lehet vele egyetérteni vagy nem egyetérteni, de ő szakmai szempontok szerint próbál dolgokat véleményezni. Az most más kérdés, hogy az LMP milyen párt.

Vagy pl. Bokros egyedüliként a politikai mezőnyben, fogta magát és írt egy kormányprogramot.
Lehet hogy jó, lehet hogy nem jó, de ő az egyetlen, aki leírta, szerinte mit kéne tenni oktatásban, egészségügyben, államigazgatásban, satöbbi.

Nos, ez a két ember ugyancsak gyenge eredményt ért el a választásokon.
Ha most ezeket az érveket el szeretnénk juttatni minden faluba, minden kocsmába, minden városi kávéházba, hogy ezekről legyen szó, hogy erről beszéljenek a szavazók, akkor ahhoz hány aktivista hány órai munkája kell, és mennyi benzin meg terembérlet meg meghívó? Vagy hányszor kell meghívni a vendégeket 1-1 pohár italra?
Az mind pénz, ami kezdetben nincs.
De valahonnan szerezni (kérni, lopni, satöbbi) kell.
A kölcsönpénzt vissza kell majd adni.
A lopott pénz nyomait el kell tüntetni.
És akkor máris borult az egész szépen felépített, józan, egészséges kormányprogram.

 7. gab800 — 2015-04-20 15:35 

@zsanvalzsan: Nem vagyok vállalkozó, de ha az lennék, akkor nagyon szeretnék egy olyan kormányt, amilyet bertrand is felvázolt. Ha hosszabb távon gondolkodom, akkor lehet, hogy az jön ki, hogy egy ilyen párt támogatása be fogja hozni a befektetést akkor is, ha nem mutyizok majd később pofára, hanem „csak” jól működik a gazdaság. Bilibe lóg-e vajon a kezem, hogy vannak ilyen vállalkozók országszerte?

Másrészt ugye ott a probléma, ami sajnos igaz szerintem is, hogy a nagy tömegek a demagógiára fogékonyak, a logikára, józan paraszti észre kevésbé. Mivel szoftvermérnök vagy mi fene lennék, nekem az első gondolatom rögtön az volt, hogy szét kell választani a rétegeket: van egy központi, józan agytröszt, aki a megoldásokat szállítja, valamint egy réteg, megnyerő, PR-ben jártas megmondóember, akik az agytrösztök elemzéseit félmondatos bullshitbe tudják tömöríteni. Ők is persze abszolút fogékonyak az agytrösztök terveire. Az agytrösztök és a „reklámarcok” között pedig kell egy profi PR csoport, magánszektorból, jó fizetéssel.

Ez volt (majdnem) az első hozzászólásom ezen a blogon, üdv mindenkinek!

 8. professzorpizka — 2015-04-20 15:48 

@gab800: légy üdvöz, te és értékes gondolataid!

 9. becsuszoszereles1k — 2015-04-20 17:36 

7.@gab800:

„központi, józan agytröszt, aki a megoldásokat szállítja, valamint egy réteg, megnyerő, PR-ben jártas megmondóember, akik az agytrösztök elemzéseit félmondatos bullshitbe tudják tömöríteni. Ők is persze abszolút fogékonyak az agytrösztök terveire. Az agytrösztök és a “reklámarcok” között pedig kell egy profi PR csoport, magánszektorból, jó fizetéssel.”

Ez eddig igazabol igy nezett ki:

– agytroszt =
A) to”ke (tokes/ ahany fele toke) B) v.: ertelmiseg C) v.: ellenzek

– PR-ben jartas megmondo, a.trosztre fogekony =
A) politika (politikus) B) v.: kormany C) v.: iranyito’ hatalom

– profi PR csoport =
A) media (ujsagiro) B) v.: media C) v.: media

Mikor, mi es hogyan erdekelte (legalabb az 1400-as evektol) az embereket – a sajtotortenet tukreben:
https://www.google.co.il/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&uact=8&ved=0CCEQFjAB&url=http%3A%2F%2Fwww.sulinet.hu%2Ftovabbtan%2Ffelveteli%2F2001%2F7het%2Fkommunikacio%2Fkomm7.html&ei=kxk1VbzsLZTlatfQgaAM&usg=AFQjCNESIeT2Lhxh9FaxTIAzmQxy-aCNeQ&sig2=ZzFkseklFoRKvI5W71dS2w

 10. zsanvalzsan — 2015-04-20 21:30 

@professzorpizka:
Hinnye, még egy mérnök az olvasóid között …
Prof, attól tartok, nehéz lesz az életed. 🙂

 11. professzorpizka — 2015-04-20 23:24 

@zsanvalzsan: egy??? tele vagyok kockákkal!

 12. bertrand — 2015-04-21 00:28 

@zsanvalzsan: nem mondom, hogy értek hozzá (én is a kocka olvasók táborát erősítem), de azért nem vagyok benne biztos, hogy egy piacpárti mozgalom-párt-akármi ne tudna jó sok pénzt összekalapozni különféle vállalatoktól. Persze akkor multibérencnek fogják csúfolni, de hát egyrészt pont a multik szerepének a tisztázása lenne az egyik cél, másrészt meg ez még mindig sokkal tisztább módja a pénzszerzésnek, mint amit jelenleg a pártok művelnek. Az USA-ban ugye ez a bevett módja kampányfinanszírozásnak, viszont azt nem tudom, hogy Nyugat-Európában hogy működik.

@gab800: Oh, eszembe juttattad kamaszkorom legszebb hajnalba nyúló pásztoróráit a C++-szal 🙂 Azóta sajnos átnyergeltem elméleti fizikára, de annyit még tudok, hogy a front end – back end tengely az élet számos területén jól használható analógia!

 13. bertrand — 2015-04-21 01:29 

@bertrand: Azt egyébként nem tudom, hogy illik-e támogatást elfogadni külföldi multitól, viszont attól félek, hogy hazai vállalatok nem tudnának elég pénzt összedobni.

 14. zsanvalzsan — 2015-04-21 09:52 

@bertrand:
párt:
– Te, figyejjé, gazdagcsávó, aggyá pézet, sokat, me’ megyek, oszt váltom a világot megfele!

gazdagcsávó:
– Jóvan, ‘csém, van itt péz, válcsad megfele. ‘Sztán monnyadmán, mé jó ez nekem, mikor ippeg ebbeja káoszba tuttam jó megszennyi magamat? Tökjóez, hiddel.

párt:
– Á, nemjóez, itt a sok pízed, oszt micsinász vele? Jó lesz, ha a gyereked jó suliba jár, jó lesz, ha nem csapnak a zuccán agyon, jóleszaz, aggyad a pézet, hadd válcsam mán, me’ dógom is van, sürgős.

gazdagcsávó:
– Na, fijam, beszéjjünk értelmesen. Adok pézet, mit acc érte, he? Lyányod van-e, jó bögyös? Vagy a Zasszon? Hányéves is? Vagy majd én építek neked fasza hidat meg lesz autópálya is nemmessze, én viszek az összes suliba jóféle ámítógépet, van is itt egy rakás, a fene enné el űket, de tudok én űrhajót is építeni meg óceánjáró lépegető ekszkavátort. Kell az neked mind, azzal váltod a világot megfele! (Az enyémet legalább, hehehe)

Na, innen hogyan lépsz tovább?

 15. gab800 — 2015-04-21 12:53 

@bertrand: Igen, valami ilyesmi mozgatott: a bullshit csapat a front end, az agytrösztök a back end, a PR csapat meg egyfajta controller, ami a megfelelő témákra összpontosítja az energiákat, és folyamatosan szondázza, monitorozza a közhangulatot, hogy a leghamarabb és a legprofibban csapja le a csapat a magas labdákat.

Én amúgy a politikához, kommunikációhoz sajnos egyáltalán nem értek, ezért próbáltam megoldást keresni a kocka énemből :). A rendszerszintű gondolkodás viszont a szakmám része, és szeretném azt hinni, hogy valamennyire értek is hozzá.

 16. panamajack — 2015-04-21 14:15 

@zsanvalzsan: A dolog nyitja, hogy nem EGY gazdagcsávóhoz kell menni, hanem SOKHOZ, és mindegyiktől viszonylag kis összeget kérni. Ez esetben a példádban szereplő gazdagcsávónak azt lehet felelni, hogy: „Haver, nem igérhetek neked semmi ilyesmit, ha nem akarsz, ne adjál egy fillért se. Azért nem árt, ha tudod, az összes konkurensed adakozott. Na nem mintha ez számítana, ha hatalomra kerülök, mindenki egyenlő elbánást kap, de azért gondoltam, megemlítem…”

 17. gab800 — 2015-04-21 16:33 

@panamajack: Egy kis reklámfelületet azért fel lehet ajánlani, kapjanak valami ellenszolgáltatást rövid távon is, ha már ideológiával nem lehet őket megfogni.

De minél jobban belegondolok ebbe a pártfinanszírozás dologba, annál jobban érzem úgy, hogy 22-es csapdája: nagy sikerhez sok lóvé kell, sok lóvéhoz sok szívességet kell visszafizetni. És akkor ott vagy ahová nem akartál kerülni.

 18. zsanvalzsan — 2015-04-21 16:34 

@panamajack:
Ezt a nagyok talán meg tudják tenni. Talán már meg is tették.
Ha holnap gründolok egy induló kis pártocskát, vajon ki fog nekem bármit is adni?
A nagyok meg – elku.. ja nem, elszemtelenednek egy idő után.
Nem tetszik nekem ez a fajta finanszírozás. Én akkor vagyok nyugodt, ha én fizethetem a prímást.

 20. panamajack — 2015-04-21 17:04 

@zsanvalzsan: nyilván, ezért van a pártok normatív állami támogatása is. A baj akkor van, ha nem átlátható, hogy pontosan kinek honnan jön a pénz. Ha pontosan lehet tudni, hogy A párt fő támogatója a Monsanto, B párté viszont a Greenpeace, a választók bele tudják ezt kalkulálni a programjuk értelmezésébe is. Azt kell tudatosítani, hogy egy párt célja NEM a világmegváltás, hanem bizonyos elvek ÉS bizonyos érdekek képviselete.

 21. zsanvalzsan — 2015-04-21 19:08 

@panamajack:
Csak akkor lehet pontosan tudni a pénz eredetét, ha a pártok pénzügyei teljesen, tételesen nyilvánosak.
A nyomtatópatrontól Gabika fizetésén keresztül az elnöki pártautóig, a rendezvények számláiig, minden.
Ezzel meg aza gond, hogy ki fogja ezt a törvényt meghozni, ki fogja ellenőrizni a betartását, és ki tudja ezt kikényszeríteni?

Kéne továbbá egy degresszív választási törvény, hogy soha többé ne nyerhesse túl magát egyik párt se. Legyen kötelező az egyeztetés, az alku.

Megyek, meg kell mosni a kezemet, valahova belelógott …

 22. flashbang52 — 2015-04-21 21:28 

http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=98900033.TV

Itt a törvény csak be kellene tartani ( tartatni)

 23. bertrand — 2015-04-21 23:20 

@zsanvalzsan: igazad van, a kiegyensúlyozott választási rendszer és a hatékonyan ellenőrizhető pártfinanszírozás csak hosszú távú cél lehet – az előbbihez potenciálisan alkotmányt is kell majd módosítani. Most viszont arról beszélgetünk, hogy hogyan nyerhetne 2018-ban egy a mostaniaktól teljesen különböző. értelmezhető gazdaságpolitikát vivő, következetesen nyugatbarát stb. párt. Ennek egyik feltétele az ügyes és azért tisztességes pénzszerzés. Szerinted a vállalatoktól, gazdag emberektől való gyűjtés nem működik, mert a korrumpálódás elkerülhetetlen. Ezzel többen nem értünk egyet. A kérdés: szerinted mi működik?

 24. professzorpizka — 2015-04-22 07:56 

@gab800: Ezt a csapdát nevezzük politikának, és igazából szórakoztató dolog, legalábbis ti, kedves olvasók, szórakozni szoktatok itt vele 😀

 25. professzorpizka — 2015-04-22 08:05 

@bertrand: Alapvetően nem bonyolult dolog, pénz hiányzik hozzá és frontember. Mindkettővel kapcsolatban vannak tippjeim…

Hogy a pénzgyűjtés bonyolult lenne? Múlt heti hír, hogy a német multik 2/3-a elégedtelen a magyar gazdaságpolitikával. Meggyőződésem, hogy Csányi Sándornak is van két-három milliárdja arra az emberre, aki Lázár Jánosból másodvonalbeli ellenzéki politikust csinál, és akkor még nem jártunk a takszövökkel megszopatott Demjánnál, a MET-et pokolba kívánó energiamultiknál, a bankadóval szopatott bankoknál…
Ha mindenki belead évi tízmilliót (egy budapesti ALDI üzlet kétnapi forgalmáról beszélünk) akkor simán összejön az alap működéshez szükséges évi fél-egymilliárdos keret, amiből meg lehet fizetni azt a húsz-harmincfős teamet, aki már tud vinni egy választási kampányt.
Közben el lehet kezdeni a háttérben interjúztatni a leendő kulcsembereket, leülni a német-francia-amerikai-angol-osztrák követségekkel, hogy ha lenne mondjuk egy német versenyhivatali gyakorlatra valami kis alap párezer ojrós ösztöndíj, akkor arra menne három-négy, németül jól beszélő 28-34 éves fiatal, akik később, mint a GVH vezetői nyilván kiválóan együtt tudnának működni a német cégekkel, és érvényesítenék a német sztenderdeket…

 26. untermensch4 — 2015-04-22 10:40 

@professzorpizka: 25 + mellé „merjünk nagyok lenni” és „keleti nyitás” árukapcsolással, a japánok. A leendő párt közlekedéspolitikájába bele lehet ígérni hogy a dugódíjjal kapcsolatos sz..kavarást leegyszerűsítik, igen-nem (helyi önkormányzati hatáskör és bevétel), ha igen akkor pedig adott hosszúságXszélesség alapterületes kategóriák lesznek. Hogy ez pont olyan méreteket jelent mint a japán rendszerben amire pont rutinosan gyártanak és így lesz némi piaci előnyük itt, esetleg… hm.
Persze a legszebb putyin kizsebelése lenne, „törlesztéskor” történő beintéssel de ilyen szuicid politikusok nem hiszem hogy vannak.

 27. gab800 — 2015-04-22 12:03 

@professzorpizka: Ez mondjuk jól hangzik, de valami kegyetlen jól kell ezt lekomunikálni, mert a „nyugatbérenc, külföldi ügynök” sapkát egyből rá fogják húzni a pártra, és – sajnos – nagyon sokan vevők is lehetnek rá. Ha a PR csapat profi, akkor az ilyen dolgokra már fel vannak készülve.

 28. professzorpizka — 2015-04-22 13:24 

@gab800: például azzal, hogy ezek a cégek a legnagyobb munkáltatók…

 29. gab800 — 2015-04-22 14:39 

@professzorpizka: Nem lehetetlen az ügy ezek szerint :).

Professzor úr lát valami esélyt egy hasonló csoportosulás felemelkedésére 2018-ra, vagy legalább az országos politikába bekapcsolódásra?

 30. professzorpizka — 2015-04-22 15:38 

@gab800: a professzor úr szokott ilyesmint gondolkodni, csak nagyon zavarják a hülyék

 31. gab800 — 2015-04-22 15:49 

@professzorpizka: Akkor ne kérdezzek annyit? 😀

 32. zsanvalzsan — 2015-04-23 20:10 

@professzorpizka:
A professzor úr, ha teheti, szakítson háromnegyed órát a drága idejéből, és hallgassa meg Szilágyi Ákost.
Atv, Friderikusz, április 22.

 33. bertrand — 2015-05-22 23:02 

Egy érdekes meglátás. Talán Juhász Péterék is jobban tennék, hogyha kicsit profibb, pártszerűbb alakulaton dolgoznának:

http://hvg.hu/velemeny/20150522_Inkabb_csinaljatok_partokat

 34. noirp — 2015-10-02 16:09 

A sérült sárkányról szóló passzushoz:

„Politikai haláltusáját vívja, mostmár ellenzéktől, mindentől függetlenül vége lesz, legfeljebb választási csalással, vagy rendkívüli állapot bevezetésével tud hatalmon maradni.”

most, másfél év után, annyi a hozzáfűzésem, hogy: a rendkívüli állapot, így vagy úgy, de lassan megvan…

 35. noirp — 2015-10-02 16:11 

*jav.: fél év. Elnézést kérek a téves számolásért.

Mondjuk: ha lehet, így még rosszabb. Ami megbuktathatja, rövid fél év alatt esett ki a nemzet látóteréből. Csak gratulálni tudok magunknak, na.

RSS feed for comments on this post.

Szólj hozzá

Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.