Az össztűz oka

Azt kérdezi Hargitay András, hogy mivel érdemelte ki az össztüzet a magyar úszósport. (itt: http://index.hu/sport/uszas/2016/04/13/hargitay_nyugalmat_szeretne/)

Nos, a válasz egyszerű: hazugsággal. A kellemetlen az, hogy nem Hargitay András hazudott, nem is az elismert úszószakemberek hazudtak úgy általában.

Azért kapja az össztüzet, mert többedjére derül ki, hogy valami nincs rendben a szexuális visszaélések kezelése körül. Nincs kibeszélve, feltűnő az úszónők csendje a botrány kirobbanása után. Az is gond, hogy megtörtént ez-az, de az igazi gond az, hogy ezzel kapcsolatban érzi mindenki: nincs nyíltság, nincs őszinteség. Ezek, ha jól tudom, kiemelt sportemberi értékek, és nagyon furán mutat egy sportszövetség, ha pátoszos nyilatkozatok mögé bújik, ahelyett, hogy nyílt lenne és őszinte.

Aztán van itt pár dolog, amiről hosszú ideje legfeljebb messze a partvonal mellől szoktak beszélni. Például az, hogy mindig mell-hát-vegyes. Mindig azok a távok, ahol a sikerhez a legjobban a vita maxima terhelés (vagy, mint a rokonszakma kenusoknál Kolonics György esetében: a vita maxima feletti terhelés) huzamos elviselése, magyarán a fájdalomtűrés a kulcs. A hosszabb távokon ritkábbak a sikerek, gyorson és rövid távokon elment mellettünk a világ.

Mindez összeolvasva azzal, hogy a versenylónevelésből idő előtt kieső úszok elviselhetetlen fájdalomról számolnak be, sorban, szinte mindegyik, felemlegetve az edzőlegendák módszereit, azt a képzetet keltik, hogy hőseink, bajnokaink olyan emberek, akik minden vita felett álló sportemberi képességeik mellett, képesek voltak ezt a drillt elviselni. Mellesleg Moldova valamikor a nyolcvanas években írt erről, tehát ez a feszültség, csak úgy mint a molesztálós-megerőszakolós esetek, legalább harminc éve rontja a légkört.

Persze lehet, hogy ez nincs így. Amit írtam, az lehet, hogy szakmai érvekkel cáfolható. Csak az a helyzet áll elő, hogy előbb csak egy Szepesi Nikolett, de aztán egy Hosszú Katinka is előáll azzal, hogy nem mennek rendben a dolgok. Aztán az se használ a jó hírnévnek, hogy Risztov Éva is Debrecenig bujdosott, és a nyilatkozataiban az volt, hogy ott találta meg azt a közeget, ahol elfogadják, és ahol nem kell feltétlen átalakulnia. Megtalálta magát (és igen, itt most AZT is körülírtam) és ha hinni lehet a híreknek, akkor a hosszútávú úszósiker mellett a magánéleti boldogság is eljött neki.

Tudja, Hargitay úr, ezek fiatal, egészséges, kiemelkedő eredményeket elért sportemberek. Ezek szava áll szemben Gyárfás úr, Kiss úr és a hasonlók szavával. Miért ne gondolná a közvélemény azt, hogy a fiatal, egészséges, kiemelkedő sportembernek van igaza? Az a Szovjetunióban volt szokás, hogy az aznapi dátumot sem hitték el valakinek, ha nem volt legalább hatvan éves.

Aztán, az össztűz oka az is, hogy bekerültek a nagy állami lenyúlógépbe. Miközben az oktatás, az egészségügy lázad, bárki, aki átsétál a Margit-hídon láthatja a (már elnézést, de) lóbaszó méretű uszodát, rajta Orbán Viktor haveri cégének emblémájával. Szinte hallani, ahogy cseng a kassza, és mindezt az Ön és a kiváló magyar úszók hátán akarják elvitetni, mondván, hogy az ő világhírük miatt kell akkora uszodát építeni, mint a bajkonuri rakétakilövő és ebben a legatyásodott országban vizes vébét rendezni.

A közvélemény arra kezd rájönni, hogy Önt és az egész magyar úszósportot, iszonyatos emberi áldozatokra kényszerítik évtizedek óta, azért, hogy aztán sütkérezhessenek a dicsfényben. Közben Európa egyik legelhízottabb, legkevésbé sportos nemzete vagyunk, sportlétesítményeink a béka segge alatt.

Az úszósport nyilvános emberáldozat, azonban ahogy illik, a hívek alól eltakarva végzik. Most a hívek kicsit beleláttak, és szörnyülködnek, ennyi az egész. Nyugodjon meg, ha Hosszú, Gyurta, Cseh összeúszik 4-5 aranyat, minden el lesz felejtve, és az ön főnöke továbbra is Gyárfás Tamás lesz.

Ja igen, elég lett volna annyit írnom, hogy az Ön főnöke Gyárfás Tamás, ezért van össztűz.

56 hozzászólás

 2. marcipan — 2016-04-13 19:46 

@Panther V: csak az adó meg a halál.
örülnék egy szép gyíkemberes konteónak, már ki is dolgoztam. de a botrány valójában úgy szokott kinézni, h vki összeveszik vkivel, aztán lesznek még egy csomóan, akiknek eszükbe jut lendületet venni, amiből hét határra szóló káosz lesz. és kideríthetetlen h végül is kinek a kurva anyja.

 3. Panther V — 2016-04-13 20:03 

@marcipan:
Ez csodaszép volt. Leborulnék lábaid elott,

 4. flashbang52 — 2016-04-13 22:22 

@marcipan:

A koncon összeverekedő sakálok egyidősek az emberiség történetével.
Nagy valószínűséggel ilyen egyszerű ennek az össztűznek a kiindulása.

Ha meg nem, akkor a CIA_FBI _ Homeland Security csinálta Goodfriend irányítása mellett Shane Tusup megbizásából, mert a nejének nem akartak túlnyomásos oxigén szobát a mahagóni berakásos szövetségi iroda mellé. 🙂

 5. neoprimitiv — 2016-04-13 22:47 

Az egy dolog, hogy az egyik legelhízottabb nemzet vagyunk, az nem okvetlenül az úszószövetség kompetenciája.

Az viszont igen, hogy hiába van már legalább negyven éve iskolai úszásoktatás, a magyar lakosság kb. 40%-a nem tud úszni. Persze amikor bajkonuri űrkilövőre van pénz, a tanuszodák vagy a gyerekeket oda szállító busz költségeinek a kifizetésére meg nincs (ld. KLIK cikkek pár héttel ezelőtt), akkor ezen nincs mit meglepődni.

Magyarország egyedül a sportban őrzi meg a demokráciát: képviselőkön keresztül gyakoroljuk. Hosszú Katinka úszik, én kibontok még egy sört meg zacskó csipszet és így ketten együtt győzünk.

 6. untermensch4 — 2016-04-14 03:01 

„Azért kapja az össztüzet, mert többedjére derül ki, hogy valami nincs rendben…”
a „nincs rendben”-listáról hallottam egy tételt, a szolnoki Damjanich-uszoda történetét.
Olyan városi sportuszoda-féle volt, úszásoktatás, sportesemények (labdával is meg rajtkővel), lelátó, belvárosi elhelyezkedés. „Nem EU-s Béláim, túl drága lenne a víztisztító-vízszűrő izé fejlesztése.” Így hát ledózerolták, a válság kitörése okán már nem épült fel a polgármesternek (volt testnevelő-tanár) kedves befektetők wellnesz-szállodája (a neszek mellékesek, ez úgy belváros hogy a néhai uszoda körül nincsenek lakók akiket zavar a síp meg a vízcsobogás). A csend miatt is csináltak a helyén egy szép, füves-lugasos parkot (ahol kánikulában jól jönne még annyi fa lombkoronája amit kivágtak dózeroláds közben az uszoda udvarán de az újonnan ültetettek majd megnőnek mire kivágják őket és megépül a wllnesz-szálló), belvizes időben az egykori medencék helyén itt-ott láposabb a gyep…
Ja igen, sport. Van egy másik strand amit „előléptettek”, majd ott lesznek sport-izék. A polgármester baráti viszonyban van az üzemeltetőjével, így amikor kiderült hogy pont nincsen is (évtizedek óta) olyan méterszer méteres medence ami sajna szabvány bizonyos versenyszámokhoz, hát ástak vagy kettőt. Meg az előléptetésre tekintettel felújították az egészet hiszen várták az egykori harmadik, szintén bezárt (fedőneve: MÁV-strand, amikor bezárták, a „nem-EU-sság” mellé „túlságosan veszteséges” is volt, a termálkutak meg olyanok hogy nem lehet elzárni csak egyszer végleg, amíg folyik meg fizetni kell vmi sarcot állambácsinak mert folyik a termálvíz, természeti kincsileg, a Tiszába) létesítmény egykori vendégkörét is, persze az indiánokat kivéve.
Én elhiszem bemondásra hogy lebontani egy sportuszodát és (az előbbinél kisebb kapacitású, három helyett kettő medencés, ha jól emlékszem) sportuszodává alakítani egy strandfürdőt (vagy mit) olcsóbb (a parkot tekintsük független zöldmezős beruházásnak, tényleg zöld mező meg virágok) mint három medencét felszerelni vízforgató/szűrő izékkel (ha jól számolom kettő mégis kellett az új medencékbe…) és az se baj ha nem annyira fedett mint a korábbi mert mostanság enyhe teleink vannak, de inkább mégsem. Nem hiszem el. Informátoraim szerint a szolnokiak többsége sem. (ezt mondjuk a fidesz-kommunikáció simán megugorja: szolnok beceneve „kis-moszkva”, a Munkáspárt (Thürmer Gyula és még pár élőhalott a tanácsköztársaság kisdobos-szekciójából, no meg Kádár is lehet hogy itt mondta be a rádióba hogy „innentől átveszem”, de ez egy másik érdekes anekdota…). Meg korábban abban a Damjanich-uszodában több generációnyi nagy sportolót neveltek fel papuccsal, tán ez kellene hogy járjon azzal, a sportvezetőség értesül arról hogy korrupció-gyanús uszoda-ledózerolás történik. Utána meg ha nem szállnak szembe a Birodalommal (ugyanazon informátorom szerint az említett polgármester legutóbbi választási poszterein vkinek „Freud-i elfotóboltolása” történhetett, a bácsi úgy nézett ki mint Palpatine öltönyben 🙂 ). Tehát benne vannak a buliban, valahogy. De semmiképpen nincsenek ellene (amely esetben lemondás/leváltás/tiltakozás okán hallottunk volna már az esetről).
utóirat: úszni tudok, kerékpározni is szoktam de utóbbit csak azért mert lusta vagyok még gyalogolni is. Mivel nem követem a sporttal kapcsolatos eseményeket, eme állampolgári bejelentésen alapuló információim lehetnek tévesek és vszeg nem naprakészek (meg a medencék számában sem vagyok már teljesen biztos, csak hogy „sportosból” kevesebb lett mint volt).

 7. marcipan — 2016-04-14 08:19 

@untermensch4: helybéliekkel beszélgetve még az is kiderül az ügyről, h mindenkinek nosztalgikus kötődése volt, mert ott tanult úszni, de utána lehetőleg be se tette oda a lábát (nemigaz, éjszaka bemászott fürdőzni). némelyek azt is tudni vélik, h olyan bőrfertőzéseket lehetett összeszedni, amit az orvostudomány még fel se talált. sőt, a gonosz „másik” helyre járt, mert az füves-parkos rendben tartott, sok parkolóval, kajáldával, rendes jégkrém és kukoricaválasztékkal működött.
az időnként megjelenő, kimutatható számú látogatót azok a tizenéves lányok tették ki, akik nem átallottak még a körömgomba rémével is szembe nézni, h vízilabdásokat spottolhassanak 🙂

 8. untermensch4 — 2016-04-14 09:04 

@marcipan: Pillanatnyi kialvatlanságomat tekintve magam vagyok a potenciális kommunikációs zavar de a 2. hsz (megalkotója) iránti főhajtás okán előítéletesen mellőzöm a rosszindulat feltételezését. 🙂
Mivel a sport volt az az alaptémakör, nem ama halmaz (nemsportoló, kényelmes átlagember aki inkább a termálvizes „ücsörgünk mint a makákók” stílusban fürdőik – nem a japánokat mondtam mert azok kulturáltan le is zuhanyoznak előtte) felől közelítettem meg aminek magam is eleme vagyok (szerencsés testalkati adottságok miatt nem vagyok pocakos ugyan de ez csak kellemes optikai csalódás). Annyit viszont tudok a sportról hogy ha vasnyikorgó-úszás versenyszámhoz világszerte X-szer Y alapterületű medence használatos akkor a versenyrendezésre alkalmas medencék megszüntetése és utána(!) homlokcsapkodás (legalábbis látszólag) hogy hát „Nem tudunk évente ennyi meg ennyi rendezvényt Béláim mer’ betemettük.” Az kb az a szint mint amikor felszólalásában kérte a polgármester anno a közgyűlést a svájcifrank-alapú hitel megszavazására. Dönteni könnyű csak előtte meghallgatni szakértőket és jól dönteni nem az.
Így második olvasatra te is alaposan elbeszélgettél helyiekkel…
Mióta megszűnt a strandok/uszodák (nem tudom mi lenne a teljesen pontos elnevezés, nekem a strand szimpatikusabb) piaci versenye, a „hova menjünk strandra” kérdésre olyan szcenáriókat is hallottam hogy 25-30 km-re lévők versenyképessé váltak a maradék egy szolnokival ami helyett a lakós’ képes felülni távolsági buszra és ugyanannyi gyaloglással Tiszaföldvárra (ha jól emlékszem) menni pedig nagyon nem esik útba.
Nem értek hozzá de érdekes. Mindenesetre az megnyugtatott hogy szorgalmas, módszeres állampolgárok világnézettől függetlenül azért gyűjtögettek a mostani és az előző színű polgármester ingatlan-panamáiról adatokat amit utóbb ilyen műszálas talárt viselő emberek megcsodálhatnak majd egyszer (igazi politikai váltógazdaság magyar módra…), de minimális érdeklődésem ellenére már nekem is soknak tűnik amiről tudok hogy kicsesznek sportokkal és így művelőikkel. Mások hobbijának az elrontása sem tetszik.

 9. drisa — 2016-04-14 11:06 

@untermensch4:

Érdemi és ontopik hozzászólásként megjegyezném, hogy nem(csak) Tiszaföldvárra, hanem inkább Martfűre járnak át a szolnokiak.

Mondjuk sosem értettem, hogy egy ilyen – relative szép környezetű – város miért nem tud élni a lehetőségeivel és miért van itt ilyen „semminek nincs gazdája” fíling. Miért nem használják jobban a Tiszát?

Honosítani kéne Lázár Jánost, nekem senki ne mondja, hogy Hmvhely előnyösebb adottságú település Szolnoknál, oszt’ mégis már rá sem ismertem, mikor tavaly – 8 év pauza után – elnéztem arra.

 10. untermensch4 — 2016-04-14 11:58 

@drisa: „Miért nem használják jobban a Tiszát?”
Hát vannak közbeszerzés-léptéket kívánó álmodozások itt-ott. Jónéhány éve egyszer arrafelé punkoskodtam a Tisza-parton amikor megláttam két öltönykét, az egyik átszellemült váteszi tekintettel fejtegetett vmit a másiknak, gondoltam kikémlelem. „Itt egy jacht-kikötő lesz.” Nofene. Megkérdeztem később hajós ismerőst hogy mit tud hozzáfűzni, illetve szerinte van-e perspektíva abban hogy ilyen-olyan úszó járműves ny.eu-i turistákat csalogassunk ide (merthogy pl élővilág az van de a helyieknek nem tűnik fel hogy velük egy magasságban siklik a gólya a folyómederben, fhanszia rendszámos autós meg majd’ megőrül az örömtől miközben igazából útbaigazítást szeretne mert eltévedt kissé…).
Aszongya a hajós hogy ez olyan mindent vagy semmit. Vagy végig van a folyó mentén sok kikötőcske szabványos, a lakóhajók csatlakoztatható villany- víz- és szennyvíz-kapcsolattal (igen, képzeljem csak el, európaiakat nem lehet tömegesen rávenni hogy a szennyvizet simán a folyóba öntsék… kissé tájidegen megközelítés mert nem a bírságolástól való félelem miatt tesznek így hanem vmiféle meggyőződésből hogy ez jó ötlet), mert nem nagy poén szeged-szolnok-tiszató megállókkal vegetálni végig a nyaralást ha már van az embernek egy jó kis hajója. A hajózási csatornarendszereken kinevelkedett flották tagjai pedig nem is kívánnának annyi kotrást mint az uszályok (régebben, ha jól tudom már nem igazán van vízi forgalom). Ilyen mértékű összehangolt cselekvés megannyi önkormányzat között magyarisztánban elképzelhetetlen (pedig, főleg a kérdés feltevése tájékán, eu-s pályázatban a „kistérségi társulás” és „régiós fejlesztés” meg ilyesmik jó varázsigék voltak. ne adj’ isten még a határon átnyúlóan ukrán-román /pardon, kárpátaljai-erdélyi/ kiterjesztése is lehetett volna a dolognak, mindenféle átkötésekkel más helyi turisztikai izékre, minimum a helyi lakosság által csak ráfizetésesen használható termálvízre).
Meg egyszer vhol találtam ezt: https://www.youtube.com/watch?v=fRE1HRdsxr0
Mostanság, ha jól tudom szolnokon jut ezer lakosra a legtöbb méternyi folyóparti sétány ország- de talán európa-szerte (jól hangzik, mi?) de amit utolsó szegig közmunkásokkal csináltak (a NER nagyobb dicsőségére) ott ki-kikukucskálnak némi minőségi problémák.

 11. bezbolosdodi — 2016-04-14 12:46 

„Közben Európa egyik legelhízottabb, legkevésbé sportos nemzete vagyunk, sportlétesítményeink a béka segge alatt.”
Azért a mindennapos testneveléssel egyetértesz? 🙂 Meg a szándékkal…

Azzal egyetértek, hogy ennek az ügynek a kommunikálása gyalázatos. Azzal nem, hogy ha épül uszoda az baj, ha meg nem akkor az a baj….

Ami pedig a molesztálásokat, fogdosásokat stb. illeti. Tegyük fel, hogy a lányom majd úszni szeretne. És mondjuk lesz hozzá tehetsége, kitartása is. Amikor egyik nap azzal jön haza, hogy az edzőbácsi ezt-és azt csinált, és az jóval túllépett egy határon, akkor az apuka, vagyis én biztosan megcsavargatom edzőbácsi kezét, hogy ezt többet ne és ha mégis akkor a következő már nem a keze lesz az. Ehhez viszont kettő dolog kell: 1. A lányom mindig őszinte legyen velem és ezt merje elmondani. 2. Én ebbe ne törődjek bele és ne hallgassak róla. Akkor sem, ha edzőbácsi az atyaúristen, meg ez edzők császára és a kis fogdosástól eltekintve majd híres bajnokot farag a lányomból.
És ide illik az Idézet:
„Nincs kibeszélve, feltűnő az úszónők csendje a botrány kirobbanása után.”

Ami pedig Hosszú Katinka kifakadását illeti, lehet megkövezni a más véleményem miatt, de ott a fő motiváció a pénz volt. Na meg a férje. Meg a pénz megint. Hogy ez összetalálkozott ezzel ez üggyel is, hát…..
Szepesi Nikolett úszói eredményeit nem ismerem, de a neten rákeresve, valami miatt a szexbotrányai jönnek elő.

A sport pedig a már a pénzről, az eredményekről, és a pénzről szól. Emiatt csinálnak galdiátorokat a sportolokból. Már évtizedek óta. És nem csak itt, úszásban.
„Nem a győzelem, hanem a részvétel a fontos!” – Pierre de Coubertin
Aha.

 12. panamajack — 2016-04-14 12:53 

@bezbolosdodi: aha, szóval mindenki hibás, csak az edzőbácsi, valamint az edzőbácsi főnökei nem. Ök az IGAZI áldozatok.

 13. komojtalan — 2016-04-14 12:55 

Már megint sport téma … A versenysport soha nem az egészségről szól, semmilyen versenysport, sem az úszás, sem a futás, sem röplabda és lehetne sorolni. Az Olimpia alatt divat megkérdezni mire lenne hajlandó valaki egy aranyért. Az átlag ember(!), tehát nem sportoló, hanem az utcán megállított járókelők több mint a fele belement volna abba hogy az Olimpiai aranyért – erre most nem emlékszem pontosan – 45 éves korában meghal. Mekkora lehet ez a szám a sportolóknál? 80-90%? Ez a szülő felelőssége, akar e élsportolót nevelni a gyerekéből? Én nem. A rendszeresen sport az kell, élsport nem kell. Mégis hogy a fenébe lennének képesek emberek ilyen teljesítményekre? Csak szenvedéssel, csak korbáccsal nevelve, mert ezek az eredmények már nem emberiek. Valaki lefut egy maratont 3 óra alatt (már az is ember feletti) csak rendszeres sportolással és a maradék 55 perc? Lehet erre azt mondani dopping. A dopping sem csodaszer, nekem egy kiló kokszot adhatnának naponta még sem futnám le soha a maratoni távot nem hogy 2 óra 3 perc alatt, hanem egyáltalán. Ezért nem az edzők, nem a szövetség a felelős, hanem a szülők. Egy gyereket mindenre rá lehet szoktatni, a szülőknek kellene tudni hogy ez már nem egészséges, de ugye a szülők 50% belemenne abba hogy 45 évesen meghal egy Olimpiai aranyért, a kör bezárult.

 14. bezbolosdodi — 2016-04-14 13:01 

@panamajack:
Vagy félreértetted, vagy szándékosan félremagyarázod.
Sehol sem mondtam azt, hogy edzőbácsi és a főnök nem hibás!!!! Hanem csak arra mutottam volna rá, hogy azért máshol is akad hiba…

 15. bezbolosdodi — 2016-04-14 13:03 

@bezbolosdodi:
pl. komojtalan kifejtette bővebben is.

 16. Érvsebész — 2016-04-14 13:40 

@marcipan: 🙂

Köszönöm ezt a megjegyzést, tizenéves lányként pontosan ezzel a célzattal látogattam a Damit 🙂 (szipp. hüpp.)

(Aztán elmúlt. A körömgomba is, csak lassabban)

 17. panamajack — 2016-04-14 13:43 

@komojtalan: börtönbe a szülők 50%-ával!!!

 18. Érvsebész — 2016-04-14 13:54 

@bezbolosdodi:

I. Egy gyerek védettsége a zaklató faszfejektől nem múlhat azon, hogy 1) az apjával milyen a viszonya 2) hogy az apja mire képes érte.

A legtöbb gyerekzaklatós probléma (nemcsak az uszodában) éppen ott van, ahol ezekben van valami defekt. A biztos szülői háttér nélküli gyerek sokkal kiszolgáltatottabb érzelmileg, különösen egy olyan felnőttnek, akiben hajlamos lehet apapótlékot látni, illetve aki a számára megkérdőjelezhetetlen tekintély*.

Akiért meg nincs aki szóljon (mert pl. nem olyan elkötelezett szülő, mint te**), azért mindenkinek szólnia kell.

II. A pénz, mint Hosszú Katinka motivációja – jó reggelt kívánok, az élsport a pénzről szól, ezt ezen a blogon, ahol a kapitalizmus a benyomásom szerint nem szitokszóként van használva, talán nem akkora kaland kijelenteni.

III. Szepesi Nikolett úszóeredményei: https://hu.wikipedia.org/wiki/Szepesi_Nikolett

(avagy „Kérjetek és adatik néktek; keressetek és találtok; zörgessetek és megnyittatik néktek. Mert a ki kér, mind kap; és a ki keres, talál; és a zörgetőnek megnyittatik”)

——
*Én spec. igyekszem úgy nevelni a gyerekeimet, hogy mindenféle tekintélyt nyugodtan megkérdőjelezhetnek, de tény, hogy nem is élsportolók

** Ennek is vannak fokozatai persze, az én gyerekeimet pl. egyszer sem lehet büntetlenül bántalmazni, senkinek

 19. marcipan — 2016-04-14 13:58 

@Érvsebész: khm, én meg csak olvastam róla az újságban, h vannak, akik már láttak ilyet…. 😀

 20. bezbolosdodi — 2016-04-14 14:05 

@Érvsebész:
SZP: és tényleg. Bár, ahogy olvasom nem volt valami fényes a visszavonulása…
Az én véleményem meg az, hogy a szülő igenis legyen elköltelezett (és felelős) a gyereke irányában, és ne arra várjon, hogy majd valaki más intézkedik. (Akkor is ha éppen elvált…)

 21. marcipan — 2016-04-14 14:09 

@bezbolosdodi: és hagyjuk a picsába ezt az egész társadalom-jogállam blablát. az erősebb kutya baszik azt jónapotkívánok.

 22. Érvsebész — 2016-04-14 14:14 

@bezbolosdodi: Persze, amelyik gyereknek meg nem ilyen jutott, az így járt.

 23. bezbolosdodi — 2016-04-14 14:14 

@marcipan:
Eddig is hagyták.. nem ez a baj????
Ha már Google:

Gyárfás T: 1993 óta!!!!!!!! a Magyar Úszószövetség elnöke. Újraválasztották: 1996 (lemondása után), 2000, 2004, 2008, 2012, 2015.
Kiss L: 1967-től edző…..

Ha meg mindez köztudott volt ezekben a körökben immár évtizedek óta (edzők, vezetők, úszók, újságírók stb), és ló..t sem tettek, akkor ezeknek mind egy nagy ló…t a seggükbe. De annak is, aki ezt tudta, de csak most hozta elő, és nem már évekkel ezelőtt!!!!

 24. bezbolosdodi — 2016-04-14 14:16 

@Érvsebész:
Akkor azt őszintén sajnálom. De nem vagyunk istenek, hogy mindenkinek segíteni tudjunk… nem jut mindenkinek ugyanannyi a jóból.

 25. Érvsebész — 2016-04-14 14:18 

@bezbolosdodi: „Ha meg mindez köztudott volt ezekben a körökben immár évtizedek óta (edzők, vezetők, úszók, újságírók stb), és ló..t sem tettek, akkor ezeknek mind egy nagy ló…t a seggükbe. De annak is, aki ezt tudta, de csak most hozta elő, és nem már évekkel ezelőtt!!!!”

Igen.

Meg emellett mindazoknak, akik a jövőre nézve akarják a szőnyeg alá söpörni.

 26. Érvsebész — 2016-04-14 14:19 

@bezbolosdodi: 2016-04-14 14:16

akkor hadd idézzelek újra:

„Ha meg mindez köztudott volt ezekben a körökben immár évtizedek óta (edzők, vezetők, úszók, újságírók stb), és ló..t sem tettek, akkor ezeknek mind egy nagy ló…t a seggükbe. De annak is, aki ezt tudta, de csak most hozta elő, és nem már évekkel ezelőtt!!!!”

 27. tacfarinas — 2016-04-14 14:21 

@bezbolosdodi: Szepesinek volt egy EB-bronza, meg csomószor volt magyar bajnok mindenféle hátúszó számokban. A pekingi olimpia rosszul sikerült neki, de úgy, hogy előtte pár hónappal volt egy kartörése, ez nem csoda.
A könyvei… hát azok olyanok amilyenek, de a Tesco puhafedeles szekcióból lehetett megszerezni, úgy nagyjából Vavyan Fable meg Földi Pál: „A Waffen-SS legyőzhetetlen hadtápszolgálata” mellől, nem árult zsákbamacskát 🙂
Ettől függetlenül egy teljesen korrekt karriert befutó, sikeres úszó volt, amit a magyar úszósport világáról mondott, az valószínűleg megállja a helyét.

 28. marcipan — 2016-04-14 14:22 

@bezbolosdodi: biztos h te vagy a legnagyobb barom a földön.

 29. professzorpizka — 2016-04-14 14:49 

Bézbólos barátunk befejezte pályafutását a ráérünk blogon.

 30. panamajack — 2016-04-14 15:11 

Szóval a Kádár-rendszerben (és hát nagyjából azóta is) az élsport utánpótlás-nevelése Magyarországon a következőképpen működött.

Először is, ha egy gyerek sportolni akart, akkor elment (vagy a szülei elvitték) valamelyik egyesületbe, ahol gyakorlatilag ingyen, vagy minimális összegért járhatott úszni, vívni, birkózni, stb nagyon színvonalas edzők felügyelete alatt. Ez a része jó volt. Csakhogy, amint a saját bőrömön is tapasztaltam, amikor a 80-as években birkózni jártam, pár hónap „beetetés” után az edzők nagyon keményen elkezdtek szelektálni a „tehetséges és ígéretes” újoncok, és a „futottak még” kategória között. Ez idáig rendben is lett volna, ha a „futottak még” gyerekek tovább űzhették volna hobbiból a sportot, miközben a „tehetségesek” előtt megnyílik az élsportolóvá válás lehetősége. De nem ez történt. Az edző egy idő után CSAK ÉS KIZÁRÓLAG a tehetségesekkel foglalkozott, akiknek kötelező volt elkezdeni a versenyzést is, a többieket pedig szisztematikusan kiszorították az egyesületből. Én is abba kellett hogy hagyjam két év után, hiába szerettem.

Na most azok a „szerencsések”, akiket kiemelt a tehetségük, bekerültek egy mókuskerékbe, ahonnan egyre nehezebb volt kiszállni. Egyre több versenyen KELLETT részt venniük, egyre több edzésre járniuk. Közben végig azt éreztették velük, hogy ők KÜLÖNLEGESEK, jobbak, értékesebbek a többi gyereknél. A suliban is különböző privilégiumokat kaptak, kihagyhattak órákat, nem csesztették őket a házifeladattal, stb. Azért egy 10 éves gyereknek ez hihetetlenül komoly motivációt ad. Közben persze a társadalom a sportolókat hősként kezeli, a szülők is büszkék a csemetéjük sikereire (ami egy gyereknek ugye mindennél jobban esik), és az az általános hozzáállás, hogy a kemény munka, a szenvedés, akár a verés is magátol érthetődő része a dolognak, az ár, amit meg kell és meg is érdemes fizetni az elismerésért (nem győzöm hangsúlyozni: az elismerés, a „kiválasztottság” tudata egy gyerek vagy kiskamasz esetében szinte mindent felülíróan fontos lehet, különösen, ha a családi háttere sem ideális).

Egy bizonyos szinten túl a „csapat” úgy működik, mint egy szekta: a tagok egy alternatív valóságban élnek, olyan szabályok szerint, ami külsősnek teljesen értelmetlennek és kegyetlennek tűnnek, de aki benne van, annak az a természetes. Ilyen körülmények között a szexuális zaklatást már csak azért sem merik/tudják elmondani a szülőknek, mert „azok úgy sem értenék”, hiszen semmit nem értenek abból, ami a „szektán” belül folyik. És persze ott az érzelmi zsarolás és manipuláció az elkövetők részéről, akiktől a gyerek teljesen függő viszonyban van. Így egyáltalán nem meglepő, hogy teljesen jószándékú, és a gyerekeiket szerető szülők is sokáig vakok és tétlenek maradnak…

 31. Érvsebész — 2016-04-14 16:01 

@panamajack: Így van; s később sem lett másképp. Amikor az enyémnél jeleztem az edzőnek, hogy nem tudom vállalni a mindennapos edzést, de szeretném heti 2-3 alkalommal levinni, elzárkózott. Az iskolai testnevelés unalmas, mióta alapvető tárgyi feltételek nélkül űzik minden nap, balesetveszélyes, a gyerekek vagy az élsport, vagy a semmi mozgás közt választhatnak. Az én iskolás éveimben még előfordulhatott, hogy suli után bementünk a tesiterembe kosarazni, a fiúk fociztak az udvaron. Ma a gyerekeket be se engedik az iskolába, még egy egyszerű táncpróbára sem, mert nincs aki felügyeljen rájuk, illetve a termet a KLIK nélkül nem lehet csak úgy odaadni.

Ami a szektasággal kapcsolatos kérdést illeti, amit írsz, az nagyon hasonlít a Sipos-ügyre, meg a pannonhalmira, ahol közös volt, hogy a gyerekek egy nagyon erős összetartozás-tudattal rendelkező közösséghez tartozást, illetve tkp. az onnan való kiközösíttetést kockáztatták azzal, ha nem fogadták el a szabályokat – amelyeket egy tekintélyszemély diktált.

 32. tudi — 2016-04-14 16:02 

Nos, hogy miért is ez a „kiemelt” figyelem most az úszósportra, hát ugye a botrányok és érdekes fejlemények amik az elmúlt cirka 1 évben történtek ott. Valamint magamból kiindulva azért érdekelne, hogy még milyen csontvázak vannak még ott a közmondásos szekrény mélyén. Hogy a botrány kipattanása minek volt köszönhető az is érdekes lehet, ugye bár Gyárfás nagy túlélő és túlélése érdekében akár képes lenne bármibe öltözni és jelvényét felvenni, csakhogy még elnök maradhasson és minden menjen a maga módján tovább, azért lehetnek kihívói, akik így akarják őt eltávolítani, akár a kormány támogatásával, tudtával, vagy nélküle.

 33. panamajack — 2016-04-14 16:07 

@Érvsebész: pontosan. A Sipos-ügy nekem is eszembe jutott ezzel kapcsolatban.

 34. flashbang52 — 2016-04-14 19:22 

Minden zárt közösség ( pláne ha megtolják azzal, hogy te vagy az elit) egy idő után inkább érzi magáénak a közösséget mint a természetes családját.
Ha problémái vannak akkor azt közösségen belüli hatályos szokásos stb próbálja meg megoldani és nem rohangál apuhoz anyuhoz bármennyire is legyen jó a kapcsolatuk.
Az eliten belül pedig mindig is a legfontosabb vezérlő elv a hallgatás törvénye. Te ezért vagy elit mert neked nem fáj te nem panaszkodsz te jobban bírod.
Ez aztán szépen átmegy másra is a napi kommunikációra és a kapcsolatokra.Ha valaki szemétkedik veled akkor nem szaladsz sírva hanem berántod a medencébe és ” megtüdőzteted”. Otthon megkérdezik milyen napod volt akkor annyit mondhatsz Jó -mert honnan tudhatná a másik. ( nem része az elitnek vagy egy másik elitnek része de akkor meg megérti )
Kivéve ha ezt az edző bá a főni a quartermaster, sensei, sempai stbcsinálja. Mert csinálhatja hiszen ő visz téged előre nélküle nem süt a nap és nem kék az ég sőt még a föld se forog. 🙂
De a probléma ott kezdődik, hogy Nehéz istennek lenni. Sokan el is buknak ebbe pláne amikor rájönn, hogy a Jóisten se gyakorol kontrolt az isten felett, tehát azt tesz amit akar amíg hozza az eredményeket.

 35. panamajack — 2016-04-14 20:05 

 36. flashbang52 — 2016-04-14 20:35 

@panamajack:

Megelőztél erről akartam írni.!

Réges régen egy messszi messzi galaxisban egy jóhírű sportcsarokban gyakokorlatoztunk. A szoros időbeosztás miatt pontosan kellett érkezni.
Előttünk mindig a junior kézilabdás fiúk voltak.
Egyik alkalommal egy rakás szülő állt előttunk az ajtóban. Kérdeztük mi a gond. Mondják semmi de itt van a doktorbácsi a TF ről és vitamint ad a gyerekeknek várni kell.
A srácok után mi mentünk be az öltözőbe.
Az egyik kollégám mondja: Furcsa egy vitamin ez főnök. A dobozokon az szerepel hogy Neroboletta .
Kérdem az meg mija tököm?
Hát doppingszer csak ez kisebb adag mint a Nerobol.
Honnan tudod?
Én is azt tolom!
Később hallottuk, hogy egy apukának is feltünt a dolog és kiverte a balhét..
A doktor bácsi pedig nem hozott többet vitaminokat, hozott helyette ” biokészítményeket”
Például Bionabolt 🙂 Ami szintén methandrostenolone/methandienon készítmény csak nem a Richter gyártotta hanem a bolgárok.

 37. panamajack — 2016-04-14 20:49 

@flashbang52: én meg emlékszem egy korabeli Ifjúsági Magazin cikkre, ahol a szülőket vádolták azzal, hogy doppingolják a gyerekeiket a jobb sporteredményekért. Egészen pontosan arról írtak, hogy bizonyos NAGYMAMÁK adnak a köszvényükre kapott Nerobol-ból az onokájuknak!

 38. professzorpizka — 2016-04-14 21:47 

@panamajack: Tegyük hozzá, hogy a doppingot mindenütt ugyanez a képmutatás övezi, a szevezett olasz és sapnyol doppingprogramból is mindig gonosz doktorok szoktak lebukni, akik suttyomban üzleteltek, a vezetőség tudta nélkül a sztárokkal.

 39. untermensch4 — 2016-04-15 08:44 

A dopping kapcsán van egy régebbi ötletem.
Az ókori görögöknél tán a sport nyilvános része volt. A v.i.p.2 páholy a dopping-készítőké volt (az 1 a helyi elité). A dopping-készítők is kaptak érmet, a reklámértéke is megvolt hogy az ő szerét fogyasztó sportoló micsoda eredményt ért el.
Gondoljuk el ezt napjainkban. Eleve komoly kutatások vannak egészség-sport-emberibiológia témában, doppingban is de fű alatt. A legújabb csodaszer attól is az hogy még nem mutatható ki. Amikor 25-30 év múlva esetleg igen akkor meg jó macerás lehet átírni a korábbi eredményeket és úgy egyébként is kissé késő. Viszont pont hogy a hosszú mintaőrizgetés meg a jó technikai-tudományos háttér miatt az ókori görögös megközelítés is működne, akinek a doppingjával „45 évesen” meghal a sportoló az kb komoly negatív reklám (vszeg a versenytárs gyártók nem is hagyják elsikkadni az ügyet, kivéve ha mindenkinek hullanak a versenylovai).
Az új szerek szabadalmi oltalma kapcsán is jelenthetne előnyt a sportsiker, a már ismerteket meg be lehetne illeszteni a pontozásos rendszerbe.
Vagy csak túl idealista vagyok hogy alapvető dolgokban (van/nincs dopping) nem kellene hazudnunk és akkor esetleg talán annyiban jobb lenne a helyzet hogy az élsport lenne egyesek életének a része nem pedig egyes emberek élete lenne a sport része. Eggyel kevesebb impulzus ami a szektás gondolkodásmód irányába presszionál embereket.

 40. untermensch4 — 2016-04-15 08:48 

@panamajack: Ezek a nagymamák nem bírnak magukkal. Egyik évben a németeknél rengetegen kaptak közülük motorkerékpárra is (nem robogó, rögtön a combosabb túra- és chopper-gépekre mentek rá az öreglányok). 😉 🙂 😀

 41. panamajack — 2016-04-15 09:36 

@untermensch4: ez egy érdekes ötlet. Olyasmi, mint a drogok legalizálása. Lehetnek előnyei meg hátrányai is…

 42. untermensch4 — 2016-04-15 11:02 

@panamajack: Mindennek lehetnek előnyei és hátrányai. Legalábbis eddig még nem tudok olyanról aminek csak az egyikjei lennének.
A mostani felállásban az élsport kezd olyan lenni hogy a laboratóriumi háttér versenyez, a sport csak a csomagolás. Pedig rémlik hogy mintha a sport lett volna a lényeg…
Mellesleg nem „olyan”, jelentős az átfedés. Az indiai kender pl doppingológiailag doppingszerként van listázva. Nem vmi összeesküvés vagy kriminológia okán hanem mert használható doppingolásra a thc.
Egyébként annak idején a drogok kriminalizálása volt „érdekes ötlet”, főleg amikor nettó rasszista drogtörvénykezés is volt (az USA első ópium-tilalmi törvénye megtiltotta az ópiumszívást… a kínaiaknak), tehát igazándiból azt is mondhatnánk hogy a drogtilalom a burkoltan továbbélő rasszizmus…
Sokaknak nem tűnik fel a „ha megengedjük mindenki drogossá válik” táborban (sem) hogy van az az idézet: „a vallás a tömegek ópiuma” ami csak úgy működhet érzékletes hasonlatként ha az olvasói tömegek tisztában vannak az ópiummal vagy úgy ha már akkor is „tícsukbemerrossz” közhangulat van de ez utóbbi esetben már lettek volna korlátozó drogtörvények*. És mégsem lett az ópium a tömegek vallása pedig gyógyszertárban hozzáférhető volt.
És hogy konteósra vegyem a figurát, mióta elkezdték tiltani a „drogokat”, két világháború és egy harmadikkal fenyegető hidegháború lett az eredmény. 🙂

*tudom hogy ez manipulatív volt mert szociológiailag kínára és gyarmati gazdaságpolitikára való utalás is leledzik tán az idézetben és szövegkörnyezetéből is kiragadtam de az itteninél kevésbé művelt közönséghez vagyok szokva, elnézést. 🙂

 43. panamajack — 2016-04-15 11:32 

@untermensch4: nem akarsz erről egy posztot írni?

 44. professzorpizka — 2016-04-15 11:44 

@untermensch4: Bizonyám, tessék szépen formába önteni, és kitesszük. Drogterjesztő gyíkemberek még úgysem voltunk 😀

 45. untermensch4 — 2016-04-15 11:48 

@panamajack: Nagyon megtisztelő felkérés. Konkrétabban miről? Azért kérdezem mert hajlamos vagyok csapongóan eltérni a tárgytól, elveszni a részletekben…

 46. professzorpizka — 2016-04-15 12:34 

@untermensch4: majd szerkesztem…

 47. flashbang52 — 2016-04-15 15:28 

Ha már elcsúsztunk a doppingoló nagymamák irányába. 🙂 Az uszodák környékén legalább olyan régóta téma, mint a Kiss féle balhé, hogy két azonos kiváló képességű úszó közül csak abból lesz bajnok ( vagyis az edzők azt emelik ki a többiek közül) akinek a mája veséje miegymása, gyorsabban képes a doppingszer markereket eltüntetni 🙂 Ehhez ugye nem elég egy sima sportorvosi vizsgálat sem de a TF nek kiváló laborjai voltak 🙂
Ezt először éppen Egerszegi – Szabó összehasonlítása során kezdték el rebesgetni anno. ( igen az a Szabó Tünde aki most az úszók főtitkára) De ezt emlegették a Rózsa Norbi – Güttler Karcsi esetében is.
Nem tudom, nem vagyok biokémikus, de elképzelhető, hogy nem csak abból lesz bajnok aki jobban bírja ha papuccsal verik 🙂

 48. untermensch4 — 2016-04-16 13:49 

@professzorpizka: Megírtam. Egy levegőből, impulzívan, bízva a felszínre törni készülő rejtett írói tehetségemben… 🙂 Meg lusta és felületes is vagyok úgyhogy nem is javítottam bele. Viszont nem tudom mi módon is küldjem el?

 49. professzorpizka — 2016-04-16 20:00 

@untermensch4: kaptál egy mailt a regisztrációkor megadott email címedre (citromailes cím)

 50. becsuszoszereles1k — 2016-04-17 01:40 

48.@untermensch4:
Várom az irásodat – igy tiszteletedre avatom fel az új billentyűzetemet. 🙂 Gratulálok!

 51. untermensch4 — 2016-04-17 10:29 

@professzorpizka: Ha minden igaz akkor elküldtem. Nem a regisztrációs hanem a szupertitkos saját címemről.

 52. untermensch4 — 2016-04-17 10:30 

@becsuszoszereles1k: Még várjunk a gratulációkkal, lehet hogy kritikán aluli lett… 🙂

 53. becsuszoszereles1k — 2016-04-17 11:27 

@untermensch4:
Nyugodt lehetsz, az eddigiekre alapozom a véleményemet! Légy férfi munka!! :))

 54. komojtalan — 2016-04-18 11:53 

Félve jöttem vissza, de kellemesen meglepődtem hogy sokan saját tapasztalatukból is tudják milyen egy gyerek sportoló élete, nem csak X egyoldalú elmondása alapján. Amit leírtak, teljesítmény kényszer, dopping, stb … mind igaz és mint kiderült nem csak az úszóknál. Ezért álságos Kissre, Gyárfásra fogni a világ összes baját. A pedofil papok után gondolom senki nem jár templomba, a pedofil tanárok után nem járatja a gyereket iskolába, stb … Sajnos vannak ilyen emberek és ahol nagyobb a kísértés hamarabb a bűn is. Egy „árokásó szakmunkás” viszonylag kisebb eséllyel ront meg egy gyereket, mint olyan aki naponta köztük forgolódik. A baj ha ezeket szőnyeg alá akarják söpörni és mindenhol azt akarják, mert árt az adott intézmény/szervezet renoméjának … Régen sem volt kevesebb, csak nem volt média aki felkapja, legfeljebb az emberek suttogtak egymás között, ha egyáltalán.

 55. panamajack — 2016-04-21 19:22 

Na ennyit erről a Hargitayról. Úgy látszik még messze nem elég az az össztűz.

http://444.hu/2016/04/21/kiss-laszlo-utodja-szerint-azok-az-erkolcstelenek-akik-kisst-tamadjak

 56. professzorpizka — 2016-04-21 20:05 

@panamajack: Jezsov eltárs helyett Berija elvtárs.

RSS feed for comments on this post.

Szólj hozzá

Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.