A magyar kormány akkora baráti sallerba szaladt bele az USA keze által, hogy azóta is rezeg a fejük. A fideszes sajtónak és szavazóseregnek természetesen lövése sincs, hogy valójában mi is történt. Ami ennél sokkal aggasztóbb, hogy úgy tűnik, a kormányzat prominensei sem értik. Dajcstomi, Szíjjártó és Rogán viccesen fenyegetőnek szánt, valójában csak bután agresszív odamondogatásai valószínűleg komoly derültséget okoznak amerikai külügyi körökben, de ami mögötte van, az a mi szempontunkból egyáltalán nem vicces. Mármint az, hogy a magyar kormány, a külügyminiszterrel az élen teljesen fogalmatlan azzal kapcsolatban, hogy mi is a diplomácia. És erre nyilván nem mentség, hogy az emberek 99%-a ugyanúgy az.
A népszerű közhely szerint a diplomácia sakkjáték. Ravasz stratégaként tologatjuk a bábuinkat a táblán, parasztokat áldozunk, hogy leüthessük az ellenfél vezérét, és végül mattot adunk a királynak, ahogy aztat Móricka (és Petike) elképzeli… A sakk mindazonáltal nem a diplomácia, hanem a háború szimulációja. És ugyan a másik népszerű közhely szerint a háború csak a diplomácia folytatása más eszközökkel, azért a kettő alapvető dolgokban különbözik egymástól. A háborúban általában adott egy (vagy több, de ez most mindegy) ellenség, akikkel direktben konfrontálódunk. Felállunk egymással szemben a harcmezőn, aztán uccu neki. Mindketten tudjuk, mit kíván a másik: legyőzni, elpusztítani minket. Ártani akar nekünk, ahogy mi is neki. A háború meglehetősen egyértelmű dolog, a megvívása nem a „miért”, hanem a „hogyan” művészete. Sakkjátékban és háborúban – magyar viszonyok között – a Fidesz (illetve a vezetője) tényleg nagyon ügyes. Orbán Viktor remek taktikus, kellően agresszív és ravasz játékos, aki türelemnek és hosszú távú stratégiai gondolkodásnak sincs híján. Ennek köszönhetően itthon minden játszmát megnyert, és az Európai Unióval való direkt konfrontációkból is jól jött ki eddig. Ellenben a diplomáciai érzéke nulla.
A diplomácia lényege ugyanis nem a sakkal, hanem egy másik népszerű és ősi (de nálunk kevésbé ismert) játékkal, a go-val írható le. Ha valaki nem ismeri, a go-ban különböző színű kavicsokat rakosgatunk egy négyzetrácsos táblára, és az a célunk, hogy minél több területet „foglaljunk el” miközben megakadályozzuk, hogy az ellenfél tegye ugyanezt. A bábuk között viszont soha nincsen direkt konfrontáció, az ellenfél kavicsait úgy „üthetjük le”, ha teljesen bekerítjük őket, elvágjuk a mozgásterüket, elszívjuk előlük a levegőt. De még ez sem szükséges a győzelemhez, elég ha csak több kavicsot sikerül leraknunk, mint a többieknek. Igen, többieknek. A go-t ugyanis a sakkal ellentétben kettőnél több játékos is tudja játszani. Szövetségek köttethetnek valamelyik ellenfél kikapcsolására, ideiglenesek vagy tartósak, két vagy több fél között. Elvileg még abban is megegyezhetnek a felek, ki győzzön, ki legyen a második, stb. A variációk száma a sakkban is végtelen, a go-ban viszont végtelen a négyzeten. A két játékhoz nem ugyanolyan gondolkodás kell. Míg a sakk a metodikus, analitikusan tervező elmét díjazza, a go-hoz intuitívabb, az egyes bábuk és helyzetek helyett a játék „áramlatait” és „erővonalait” érzékelni tudó, szemlélődő (hogy azt ne mondjam keleties) hozzáállás a célravezetőbb. Aki túlságosan az ellenfél lehengerlésére koncentrál, előbb-utóbb azon veszi észre magát, hogy bekerítették. Lehet, hogy sokáig úgy érzi nyerésre áll, szépen növeli a területét, miközben látszólag nem történik semmilyen ellenlépés. Aztán egyszer csak eltűnik a kavicsainak a fele.
A valódi diplomáciában van még pluszban egy pár nehezítés: például nem ugyanolyan az induló pozíciónk, és nem ugyanannyi kavicsot kapunk. Ennek a jelentőségét a Magyarország kontra USA meccsben ugyebár fölösleges részleteznem. Az eddigi magyar reakciók egyetlen dolgot mutatnak: a magyar fél sakkjátszmaként kívánja kezelni az ügyet, ahol két egyenlő fél küzd meg egymással a lovagiasság (általuk elképzelt) szabályai szerint. Mindeközben egyre jobban körbe vagyunk kerítve, és gyorsan fogynak a menekülési útvonalak. Igazából csak az a tét, hogy az öt szem kavicsunkkal ki tudunk-e kanyarítani magunknak egy kényelmes sarkot a nagy nyugati tömbön belül, vagy szabad prédává leszünk a nagyhalak kiszorítosdijában. Úgyhogy tessék csak nyugodtan tovább viccelődni…
48 hozzászólás
1. marcipan — 2014-10-20 22:27
szépen nem tolták ezt ki a választások előtt, de igen meg lennék lepve, ha nem tárgyalnának az alternatív „miniszterelnökkel”, bár istentelen mennyiségű pénzt kell beletenni.
2. zigzag — 2014-10-21 09:12
Kitűnő hasonlat és írás!
3. professzorpizka — 2014-10-21 09:20
@marcipan: Nem tárgyalnak alternatív miniszterelnökkel, mert az alternatív vezetőkkel az utóbbi időkben (ld. pl. Irakban az az elvakult síita pasas) voltak negatív tapasztalataik. Figyelnek, emberekkel ismerkednek, és akiben meglátják a megfelelő szervezőkét, azt finoman meg fogják tolni. Bármilyen „kívülről nyomott” ember alkalmat adna Orbánnak arra, hogy harcot vívjon ellene, és ott csak Orbán nyerhet.
4. panamajack — 2014-10-21 09:57
@marcipan: Pizkának igaza van. Ráadásul, még ha sikeres lenne egy ilyen kívülről támogatott „puccs”, Magyarországot teljesen destabilizálná egy olyan kormány, amelynek a támogatottsága valószínűleg sehol sem lenne nemhogy a Fideszéhez, de a Jobbikéhoz képest sem. Az pedig senkinek sem érdeke, hogy az EU-n belül kialakuljon egy második Ukrajna.
5. panamajack — 2014-10-21 11:51
Tompikára igazán szájkosarat tehetne már a gazdi!
http://mandiner.hu/cikk/20141021_deutsch_tamas_so_it_s_time_for_humor
6. karaj — 2014-10-21 12:33
@professzorpizka: egyetértek, sőt (konteo on) konkrétan magyarországon is nagyon a szék mellé ült valamelyik tesco gazdaságos felix rodriguez (gondolom nem épp az amcsi diplomáciai ((„diplomáciai”)) tápláléklánc csúcsa itteni összekötőnek lenni) annak tekintetében, hogy kit kéne kicsit megtolni az istencsászár ellen
7. flashbang52 — 2014-10-21 12:34
go FiDI go… 🙂
8. marcipan — 2014-10-21 18:47
cukik vagytok a határozott leugatással, de nem mondtam h az mszpvel/együttel/lmpvel vagy ki tudja melyikkel, csak ti gondoltátok 🙂 minek beszélnének onnan bárkivel egy határozottan fideszt támogató választás után?
de ha nem mérik fel, h a fideszen belül milyen hangulat és azt, h ha azt dobja a gép, kit kellene megtolni onnan, akkor hüjék. nem túl valószínű, h minden egyes fideszes vezető a seggét veri a földhöz attól az ökörségtől, amit művelnek.
9. professzorpizka — 2014-10-21 19:22
@marcipan: Aranyhusibogár, ugyanarról beszélünk :DDDD
10. marcipan — 2014-10-21 19:40
@professzorpizka: csillagvirágom, hát szoktunk mi másról? 😀 😀 😀
11. marcipan — 2014-10-21 19:46
most pedig tippversenyt hirdetek, melyik fideszes vezeti a puccsot?
12. pierredelacroix — 2014-10-21 21:02
@professzorpizka: „Chimerica”-hoz mit szólsz???
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2008/11/16/AR2008111601736.html
13. pierredelacroix — 2014-10-21 21:05
@marcipan: Erről majd csak hetek múlva beszélhetünk. Jó, ha nem januárban fog valami biztos kiszivárogni (a jövő évi költségvetés vitája-tervezése-módosítása szokott lenni a kristályosodási pont).
Annyi biztos, hogy nem a „Dunántúlról” fog kikerülni a kihívó, mert kevés fogalmatlanabb csapat van, mint a helyi FIDESZ pártszervezet nálunk (általában kevés vizet is zavarnak, a hivatalos ellenzék – bármely oldali – azonban általában annál dörzsöltebb banda).
14. panamajack — 2014-10-22 08:50
Nektek is az az érzésetek, hogy a kormány kommunikációja az ügyben totális káoszba fulladt? Egymásnak ellentmondó nyilatkozatok, teljes tanácstalanság a kormánysajtóban. Orbánnak előbb-utóbb muszáj lesz megszólalnia.
15. pierredelacroix — 2014-10-22 10:15
@panamajack: Hol élsz te??? :)) Most komolyan: tényleg hol laksz te? Mint említettem, én egy dunántúli kisvárosban, amely hosszú-hosszú évtizede balos (igaz, hogy a fent említett gyenge FIDESZ mellett létezett egy rövid ideig egy viszonylag erős Jobbik, de mostanra belső konfliktusok miatt sikerült felszámolniuk saját magukat), valahogy máshogy tűnik: a családomban (akik azért érdeklődnek a politika összefüggései iránt) is elég erős a vélemény, hogy egyrészt az amerikai cégek saját érdekeik miatt szólaltak meg (kihagyták őket az üzletből), másrész Amerikában is van korrupció, tehát miért ugrálnak (illetve milyen disznóság, hogy névtelenül tiltanak ki embereket). (Vagyis a klasszikus „verik a négereket” új alfaja).
Ezek után még meg kell szólalnia Orbánnak?
16. komojtalan — 2014-10-22 10:49
@pierredelacroix: Sajnos az előző posztban leírt értelmiségiek azt hiszik mindenkinek van legalább egy kis esze. Tényleg nehéz mást feltételezni, de sajnos nem így van, bizonyítja ezt a 2 millió Fidesz szavazó. Az egyszerű emberek azt nem értik mennyi 2 milliárd, csak azt értik mennyi 1.000 forint rezsicsökkentés. Saját környezetemben is ezt tapasztalom és nyugodtan kijelenthetem ez a választók többsége. Olyan lelkesen írták alá tavaly a rezsicsökkentő ívet, hogy amikor felvetettem más mennyit kap azt válaszolták: Jó-jó, de most mi is kapunk valamit. Erre nem tudtam mit válaszolni, nem akartam összeveszni velük, rájuk hagytam. Már írtam régebben is, hogy kellene egy józan paraszti ésszel rendelkező tanácsadó, aki lehetőleg nem is szerepel sehol nehogy elrontsák. Olyan győzelmet lehetne aratni, amiről az okosok nem is álmodnak. Teljesen el vannak rugaszkodva a valóságtól, partikon, rendezvényeken nem lehet szavazókat szerezni. Ebben mondjuk zseniális a Fidesz, hogy ők az egyszerű dolgozókkal is kapcsolatban vannak, a többi párt nem is tartotta embereknek őket. A Jobbik már kezdi megérteni, jobban is szerepeltek a választásokon, a MSzP, LMP, Együttnél ezek az emberek nem is léteznek, lásd a zseniális tegnapi Lánc-híd akciót.
17. panamajack — 2014-10-22 11:10
@pierredelacroix: Akármennyire hihetetlen ez egy kádárilag szocializálódott kismagyarnak (nem rád gondolok, hanem az ismerőseidre), a politika és a kormányzás nem kizárólag a zemberek szimpátiájának megnyeréséről szól. Vagy igen, de akkor nem Szingapúr, hanem Venezuela az illiberális példaképünk (ez egyébként valószínűleg így is van).
18. panamajack — 2014-10-22 11:13
@komojtalan: neked is azt mondom, hogy igen, a választások megnyeréséhez kell a populista „mi a nép nyelvén beszélünk” hozzáállás, de a kormányzáshoz ez messze nem elég. Bizony néha le kell szarni az „egyszerű emberek” véleményét – épp az ő érdekükben.
19. komojtalan — 2014-10-22 14:12
@panamajack: Néha? A Fidesz inkább mindig. Természetesen én is el tudok képzelni olyan esetet amikor a többségnek kell alkalmazkodni, vagy esetleg rossznak tűnő beruházásokat/eseményeket támogatni, de a rendszerváltó kormányok 3 évig garázdálkodnak, 1 évig megvesztegetnek. Jó példa erre a Bokros csomag, ha azt nem lépik meg akkor csődbe ment volna az ország, ez alapozta meg a későbbi 10 év osztogató politikáját. Valahol az emberek is érzik, hogy nem volt rossz az a csomag, mert nem utálják annyira mint „kellene”. Bajnai kormányozni jó, választást nyerni teljesen alkalmatlan, Gyurcsány az ellentéte.
20. panamajack — 2014-10-22 15:55
Újabb remek ötlet Szíjjártótól, kitűnő időzítéssel.
http://index.hu/belfold/2014/10/22/220_embert_elkuldenek_a_kulugyminiszteriumbol/
21. panamajack — 2014-10-22 16:00
@komojtalan: A Fidesz tipikus populista párt, SOHA nem megy nyíltan a zemberek akaratával szembe. (nem véletlenül írok amúgy zembereket olyan létező entitások helyett, mint például a „választópolgárok”, „dolgozók”, „középosztály”, „Mari néni a szomszédból”. A zemberek az olyan, mint a háttérhatalom meg a tudjukkik: mindenki azt helyettesít be oda, akit akar) Az hogy az ÉRDEKEIKKEL folyamatosan szembemegy, az teljesen más lapra tartozik.
22. flashbang52 — 2014-10-22 22:40
220 embert elküldenek a KÜM ből ez igaz. .. Kis hibával… ugyanis júliustól augusztusig viszont felvettek közel 200 at . A KÜM korábban befért két épületbe( Bem tér és a Nagy Imre tér.) Jelenleg már három épületben férnek csak el. Bérelnek egy irodaházban is több emeletet, a Horvát
utcában.
Vitya addig nem fog megszólalni amíg valami halvány fénysugarat nem lát, hogy ő személyesen jól fog kijönni belőle. Hiszen ő nem kerülhet kellemetlen szituációba. Führer prinzip foreva.. ( Addig hagyja, hogy mamelukjai izzadjanak szenvedjenek helyette.( később majd jutalmazza őket a hősies helytállásáért, vagy ha vállalhatatlanok akkor kapnak valami jó kis nagyköveti posztot jó messze, vagy egy alközépvezér beosztást valamelyik ” „fideszközeli” cégnél.
23. norniron — 2014-10-23 13:11
@panamajack:
A rendszerváltás utáni kormányokra jellemző volt az, hogy nagy dérrel-dúrral bejelentik, hogy a bürokráciát leépítik, de valahogy eddig minden kormány nagyobb államapparátust hagyott az utódjára, mint amit az elődjétől átvett.
De addig ne is várjunk semmit, amíg a közigazgatásban egy mezei osztályvezető-helyettesi státusz is politikai pozíció. Hatékonyság-növekedést végképp ne.
24. panamajack — 2014-10-23 14:18
Bekerítve.
http://444.hu/2014/10/23/konnyu-a-magyar-kormanyt-kivulrol-szivatni/
25. norniron — 2014-10-23 15:13
@panamajack:
Természetesen ez sem az, aminek látszik. Ha bármi kifogásuk lett volna az amerikaiaknak a magyarországi korrupció ellen, akkor 1776 óta egyszer sem álltak volna szóba velünk 🙂
Annyira el van rohadva minden, hogyha a korrupt embereket eltávolítanánk mindenhonnan, az összes közhivatal, hatóság és önkormányzat folyosóin ördögszekereket fújdogálna a szél… 🙂
És ez nem most ősszel kezdődött, és nem is 2010-ben, nem Kádár idején, nem Móricz vagy Mikszáth idejében, hanem valamikor sokkal régebben. Néha elgondolkodom azon, hogy vajon már Árpád apánk is korrupt volt?
26. panamajack — 2014-10-23 15:58
@norniron: korrupció mindenütt van, ez önmagában még nem lenne katasztrófa. A baj az, hogy egyrészt a mértéke jelenleg valószínűleg sokkal nagyobb, mint bármikor a XX-dik századi magyar történelem folyamán, másrészt az eleve bürokratikus és egyre etatistább közigazgatás és gazdaságirányítás gyakorlatilag megbénítja a magyar gazdaság nagy részét. Ebből a szempontból nálunk rosszabb a helyzet, mint Dél-Amerika vagy Délkelet-Ázsia liberálisabb gazdaságaiban, ahol a mindent átszövő korrupció hatásait enyhíti az, hogy az állam viszonylag kevéssé szól bele a piac működésébe, csak (még éppen elviselhető mértékű) sápot szed.
27. norniron — 2014-10-23 21:11
@panamajack:
Én éppenséggel fordítva látom. Magyarországon nem az állam szól bele a gazdasági életbe, hanem néhány, politikailag jól pozicionált piaci szereplő határozza meg az állam tevékenységét (szélsőséges esetekben még magát a törvényhozást is), illetve torzítják saját gazdasági érdekeik alapján a piacot. Ennek megfelelően a Fidesz nem politikai párt, amelynek a tagjai egyszerűen meg akarnának gazdagodni, hanem egy jól körülhatárolható gazdasági-pénzügyi konglomerátum képviselete, amelynek célja az, hogy állam élén professzionálisan érvényesítse ezen csoport érdekeit. Az MSZP ugyanez volt, csak ők legyőzettek, ezért sok cég az elmúlt években otthagyta az MSZP nevezetű gazdasági konglomerátumot, és hűségesküt tettek az új uraknak, cserébe működhetnek tovább. És a korrupció természete is réges-régen átalakult, már nem sápszedés van, hanem lényeg a pozíciószerzés a megrendelések elosztásánál (útépítés, az elmúlt években menő volt a szennyvízcsatornázás-szennyvíztelep, most ismét közlekedésfejlesztés lesz soron), azaz az EU-s pályázatok elosztásánál a pénzcsapoknál ki állhat. És ez még nem is feltétlenül drágítja meg annyira a beruházást, mint mondjuk Dél-Amerikában, ahol gondolni kell az utolsó hivatalnok lefizetésére is, de másrészről meg rendkívüli mértékben torzítja a piacot, aminek nem tudom, mi lesz a vége, de abban biztos vagyok, hogy semmi jóra nem vezet.
28. panamajack — 2014-10-24 07:39
@norniron: Szerintem nagyjából ugyanarról beszélünk. Ez a „State capture” jelensége.
29. bertrand — 2014-10-24 17:33
Azért most Kövér és Deutsch a morálisan meggyengült euroatlanti világból kihátrálós nyilatkozataikkal eléggé feldühítettek. Ez most komoly? Létezik, hogy ennyire szűklátókörűek legyenek? Persze a fideszes ismerőseim mindig azt válaszolják, hogy ez csak okos taktikázás. De a mostani ingatag helyzetünk
miatt nem tudom elképzelni, hogy ez tényleg okos lenne.
Ja, és szerintem legalább akkora érvágás lenne az országnak az EU-ból való kilépés, mint Trianon. Ezt a hasonlatot talán még ott is megértik.
30. panamajack — 2014-10-24 19:53
@bertrand: A Kövér-féle nyilatkozattal én sem tudok mit kezdeni. Ez taktikai szempontból is igen hülye lépés. Hogy mást ne mondjak, még Oroszországnak is csak EU-tagként vagyunk érdekesek…
31. zsanvalzsan — 2014-10-24 20:37
Jééé, be tudtam jelentkezni! Hihetetlen …
A lopásokról, állami korrupcióról úgy gondolom, az mindaddig jelen lesz, amíg az alábbi fontos feltételek egyszerre nem teljesülnek:
– A politikai pártok finanszírozására reális összegeket kell szánni. Ki kell húzni a homokból a fejünket, és elismerni: a kampány pénzbe kerül, a pártoknak valahogy működnie kell. A jelenlegi finanszírozás nem elegendő, ezért a győztes párt folyton lopni kényszerül. Igen, megélhetési bűnözők ők mind, csak a bili most megbillent egy kicsit.
– Ennek a finanszírozásnak teljesen nyíltnak kell lennie. Hadd kövesse bárki az interneten, hány plakátot, mennyi másolópapírt vettek, mibe kerül XY tisztségviselő. A legteljesebb részletességgel és nyíltsággal kell ezt csinálni.
– Ha nem biztosított a nyíltság, vagy nem igazak az ott levő adatok, azonnali mandátumvesztés legyen a következmény.
Amikor a fentiek megvannak, akkor lehet továbblépni, igazságos választások, a politikusoknak a mandátumvesztése utáni megélhetése, alkotmányozás (soha többé kétharmadot) ügyekben.
32. marcipan — 2014-10-24 21:20
@panamajack: gondolkozom egy ideje, h tényleg ezzel állunk-e szemben, de nem vagyok benne biztos.
33. marcipan — 2014-10-24 21:26
@zsanvalzsan: macerás ez, mert az én véleményem ugyan az, h mindenki arra cseszi el a pénzét amire akarja (ha párttámogatásra, hát arra), plusz h a politikus igenis dolgozik, az egységsugarú júzeren talán óvatosan kell átverni, h igen, kap többszázezret egy hónapban egy politikus. és ha másért nem, legalább azért megérdemli, mert mosolyogva hallgatja meg a hozzá hasonló idióták elméleteit 🙂
34. becsuszoszereles1k — 2014-10-24 21:55
32., 33.@marcipan:
Kepes vagy kirugni szegenyek (politikusok) alol a kissamlit is!? 😀
35. noirp — 2014-10-25 10:53
Nem is tudom, hol kezdjem.
Egy hétig nem voltam itthon, de már 24 órával a hazaérés után világosan láttam, mi NEM hiányzott, míg erre-arra bódorogtam és a hanyatló nyugatról származó ppt-ket nézegettem, meg mindenféle gyanús idegenekkel diszkutáltam, ahelyett, hogy itthon építettem volna a nemzeti irányultságú tudományt.
@pierredelacroix, 15. hsz.
„Hol élsz te??? :)) Most komolyan: tényleg hol laksz te?(…) a családomban (akik azért érdeklődnek a politika összefüggései iránt) is elég erős a vélemény, hogy egyrészt az amerikai cégek saját érdekeik miatt szólaltak meg (kihagyták őket az üzletből), másrész Amerikában is van korrupció, tehát miért ugrálnak”
Mármost én jövök-megyek országon belül, lakni pedig Heves megyében lakom (és beletörődtem, hogy tartózkodási helyem egy állatkert) de ugyanezeket a reakciókat hallom ám, nagyjából.
Opciók a következők:
— Az USA miért ugat bele? Kijafaszom az a Hillary Clinton? (laborvezető)
— Az USA büdös impirilista népség, ládd-e, a Majdanon is csupa ügynök csinálta a balhét, Porosenkó is szíáé-ügynök, stb. (történészhallgatónak indult, intelligens kolléga, vele legalább jókat vitatkozom)
— Azért szavaztam a Fideszre, mert ha visszajön a baloldal, anarchia lesz (szülő)
— Minket mindenki szekálik, a norvégok meg az usákok is, a büdös cigányokat kellene támogatnunk. Ez is Trianon miatt van. Elnyomnak minket (vegyes válogatás a kollégák, ismerősök közül).
— Hogy mivan? Milyen kitiltás? Nekem ez kimaradt (kolléganő)
— Jaaaaj, aaaannyiraaa uuuunooomm mááár, hogy az RTL-en is már mindig a Fidesszel foglalkoznaaaak. Korábban voltak jó műsoroook, a Házon kívült néztük, de már ott is politizálnak, engem ez nemérdekeeeel (2 másik kolléganő)
…és jelezném, nem téesz, diplomások mázsaszám, szóval, úgy érzem, szar van a palacsintában.
Helyettem ír ugyanerről komojtalan, 16. hsz.:
„Sajnos az előző posztban leírt értelmiségiek azt hiszik mindenkinek van legalább egy kis esze. Tényleg nehéz mást feltételezni, de sajnos nem így van, bizonyítja ezt a 2 millió Fidesz szavazó. (…) Saját környezetemben is ezt tapasztalom és nyugodtan kijelenthetem ez a választók többsége.”
Hozzáfűzés: a kétmillió fideszesnek a létező legnagyobb segítség a passzívak serege (hárommillió? négy?) akiknek láthatóan fontosabb a napi Jóban-rosszban, meg a kutyakabátka-rendelés a Facebookon keresztül, mint az, hogy épp hogy basszák el valószínűleg az egész életét.
marcipan, 33. hsz. Azt bizony nagyon nehéz lesz megértetni az egységsugarú júzerrel, hogy a politikus is dolgozik, mert nem ezt látja.
Saját megjegyzés: én már (legyünk őszinték) kezdek belerögződni abba a vélekedésbe, hogy minden társadalom olyan vezetőkkel bír, amilyeneket érdemel. Nekünk ez futotta saját erőből; ezt termeltük ki, ezeket emeltük piedesztálra, ezeket imádjuk nyáladzva (ez a Gyurcsányt hősként beállítókra is vonatkozik). Amíg csak azt megtehetik, hogy éjszakánként egymilliót basznak el svájci kurvákra, élethosszanti jövedelmük másfélszeresét egy meglehetősen ízléstelen villára (és még akad is a választópolgárok közt, aki védi őket) — addig a z ilyesminél nagyobb horderejű ügyekben se várok jobbat.
A politikusaink szvsz csak tünetek, büdös kelések. Az őket kitermelő társadalom az, ami igazán a katyvasz. A nyávogó trianonnyikok sereglete, akik szerint nekünk tisztelet járna, csak mert…Akik szerint minket mindenki baszogat, csak mert, pedig mi mindig csak áldozatok voltunk. Az értelmiségi-ellenesek, akik szerint Mari néni kellene a minisztériumba [mert nem tudnak Ratkó Annáról, Bebrits Lajosról]. A munkáról, teljesítményről fölöttébb érdekes nézeteket valló menedzsereink [= neked parizert kell enned, mert különben nekem nem jut pármai sonka, pedig az nekem jár].
Az ellenzéki értelmiséget Pizka már megírta, nem folytatom.
A kormánypártnak nem látom, hogy volna értelmisége.
Nemigen hiszem, hogy itt az én életemben polgári demokrácia lesz. Tényleg nem. Sajnálom.
36. noirp — 2014-10-25 11:00
@zsanvalzsan:
Ez mind gyönyörű, de előbb azt kell beléjük vernünk: ide figyelj, te nyikhaj, ha egy ötszáz lapos köteg másolópapírral kevesebbet írsz ki az Internetre, mint amennyit tényleg vett a pártod, a nép a Dunába tolja a székházatokat.
Máshogy szvsz nem megy…:)
Tehát nem csak a mandátumvesztés szükséges, hanem választók is, akik azt kiköveteljék.
37. zsanvalzsan — 2014-10-25 20:28
@noirp:
Ezek a választók előbb – utóbb ki fognak alakulni, illetve ki vannak már, „csak” szaporodniuk kellene.
Úgy, ahogy demokraták is lesznek az országban szép számmal, de nem most, hanem úgy másfél emberöltő múlva. Majd figyeld csak meg!
Régóta gondolkozom, hogyan lehetne egy működő, önmagától a helyes irányba tartó társadalmi rendszert felépíteni olyan emberekkel, akik ma Magyarországon élnek. És velejéig korruptak, meg közönyösek meg ami rosszat el tudunk képzelni. Akikről Krasznahorkai is beszélt Olgánál.
Be kell vallanom, nem sok okos dolog jutott eszembe.
De valahogy el kéne kezdeni.
Csak épp senkinek sem érdeke ez.
38. bertrand — 2014-10-27 01:10
Ezt a twitteres beszélgetést érdemes elolvasni. Kovács Zoltán, a miniszterelnöki hivatal külügyekért felelős szóvivője beszólogat André Goodfriend USA-ügyvivőnek:
https://twitter.com/GoodfriendMA/status/526507545352212481
Most ebből megpróbálom elképzelni a Szijjártó vs. államtitkár-helyettes beszélgetést Washingtonban.
39. bertrand — 2014-10-27 01:17
@bertrand: bocs, bénán linkeltem, fel kell görgetni, a lap tetején kezdődik a beszélgetés
40. panamajack — 2014-10-27 10:11
@bertrand: megmondom őszintén, engem meglepett, hogy az amerikai ügyvivő kiment a tüntetésre. Az még inkább, hogy twitterezett is róla. Ha tényleg csak a hangulatra lett volna kíváncsi, ahogy írja, kiküldhetett volna egy alacsonyabb rangú, a sajtó számára ismeretlen diplomatát is. Vagy legalább nem twitterezik róla. Arra nem emlékszem, hogy bármit is írt volna a Békemenetekről, vagy akár látták volna ott.
Szóval ez teljesen egyértelműen egy üzenet Amerika részéről. És szerintem nem is elsősorban Orbánnak (akit úgy tűnik, teljesen leírtak), hanem az EU-nak, azon belül pedig Merkelnek. Az USA és az EU (Németország) érdekei ugyanis nem esnek teljesen egybe a magyar, és azon keresztül az orosz kérdésben. Németország szeretné egyrészt mindenáron fenntartani az EU egységét és stabilitását (ami érthető cél, különösen most, hogy UK-vel is komoly feszültségek vannak), másrészt az oroszokkal való konfrontációt is civilizált keretek között tartaná (gázfüggés, ugye). Plusz tisztában van vele, hogy Magyarországon jelenleg nagyon nehéz lenne a Fidesszel szemben egy kormányzóképes alternatívát találni, márcsak azért is, mert pillanatnyilag a Jobbik a második legnépszerűbb párt (ugyan az egyesített baloldali ellenzék erősebb lenne, de azt jól tudjuk, hogy mennyi esély van egyesíteni őket…).
Ellenben Amerika, úgy tűnik, elsősorban az Oroszországi elleni egységfront minden áron való fenntartásában érdekelt, és ezért akár beáldozná Magyarországot is (amely geopolitikai jelentősége jelenleg sokkal kisebb, mint mondjuk a délszláv háború idején volt). Az persze ezek után egyértelmű (ha még eddig nem lett volna az), hogy Szíjjártó amerikai útja teljes kudarc volt, és a magyar kormánynak vészesen lecsökkent a manőverezési képessége. Ráadásul úgy néz ki, mostanra a magyarországi szélsőjobbnak legalább annyira elege lett Orbánból, mint a baloldalnak. Érdekes játszma lesz, az biztos…
41. panamajack — 2014-10-27 10:38
@panamajack: Egyébként a dolgok lényegét nem a beígért Békemenet, meg a twitter-cicaharc mutatja meg, hanem az alábbi két kis cikkecske:
http://index.hu/gazdasag/energia/2014/10/27/fel_even_belul_epithetjuk_a_deli_aramlatot/
http://index.hu/gazdasag/2014/10/27/800_millio_dollart_bukott_a_gyenge_forinton_a_templeton/
42. noirp — 2014-10-27 14:33
@zsanvalzsan:
1) Választópolgárok kinevelése: Talán…most…
http://velemenyvezer.444.hu/2014/10/27/elkezdodott/
…ámbár a 2012-es diákmegmozdulások is elég kemények voltak, mégse fékezték különösebben a Nemzeti Elmebaj Rendszerét.
Hátha most kiékelnek néhány kereket?
2) off: Mondjuk maga az internetadó-ötlet nálam kiékelt néhány kerekecskét, mert ennyire süket baromnak, mint aki ezt kiagyalta, nehéz lehet születni. Aki 2014-ben azt gondolja, hogy az internet luxus (mert a luxusfogyasztás szok adóköteles lenni)…azzal baj van.
Vagy azt gondolja, hogy nem luxus, az internet elterjedt dolog…nosza adóztassuk meg, ennyit a legszegényebb háztartás is meg bír fizetni?
Nem bánom, de akkor a papírt is tessenek megadóztatni, amire nyomtatnak, nemcsak az Internetet. Annál nagyobb és biztosabb sötétségbe lehet borítani a fél országot. Barmok…
Másik (amire tkp válaszolni akartam)
„Régóta gondolkozom, hogyan lehetne egy működő, önmagától a helyes irányba tartó társadalmi rendszert felépíteni olyan emberekkel, akik ma Magyarországon élnek. És velejéig korruptak, meg közönyösek meg ami rosszat el tudunk képzelni. (…)
Be kell vallanom, nem sok okos dolog jutott eszembe.” — írod.
Az a baj, h nekem se 🙁 Semmi a világon. Annyira keresztül-kasul rohadtnak érzem az egészet. És annyira dühít, h _önerőből_ ennyire hülye a magyar.
csak az az ötletem maradt, hogy: el innét, amíg lehet! kötelező nekem elcseszni az életemet egy süllyedő országban? egyelőre nem.
aber
1) nem megy az olyan könnyen
2) mi lesz a következő generációval (2003-2012 közt született kölykök vannak a családomban), ha mindenki, akinek 60-nál magasabb az IQ-ja, lelép?
kurvák faszát…
már bocsánat.
43. bertrand — 2014-10-27 19:16
@panamajack: nem tudok nagyon mit hozzátenni. ha ez tényleg a mostani helyzethez igazított üzenet volt (pl. Goodfriend már nyáron is ott volt az emlékműves tüntetéseken, persze ő kb. ott lakik), akkor abban reménykedem, hogy a hangsúly orbán leírása, és nem magyarországé.
44. untermensch4 — 2014-11-04 11:02
@noirp: „Régóta gondolkozom, hogyan lehetne egy működő, önmagától a helyes irányba tartó társadalmi rendszert felépíteni olyan emberekkel, akik ma Magyarországon élnek. És velejéig korruptak, meg közönyösek meg ami rosszat el tudunk képzelni”
a hőbörgést és a frusztráltságot kifelejtetted a listáról 🙂
nekem van egy félig kiforrott „nagyon okos” ötletem csak hozzáértés híján lassan haladok a kidolgozással. az alap az lenne hogy arra építsünk ami van, de mi is az..?
sztem az a problémánk lényege hogy
1) nem vagyunk nyugat-európaiak (teljesen) de vannak köztünk akik igen
2) nem vagyunk (mind) kelet-európaiak de vannak köztünk akik igen
3) nem vagyunk (mind) balkániak de vannak akik igen
4) vannak köztünk cigányok akiknek a saját kultúrája ezekhez képest egy negyedik, akkor is ha sokat mondogatjuk hogy az balkáni
5) van egy nem indoeurópai, „elszigetelt” nyelvünk aminek a használata kapcsán a már meglévők mellé még termelünk magunknak egy rakás lelki problémát, közösségi szinten is
soviniszta értelemben vehető különlegességünk az hogy mindezek így másoknál nincsenek (persze úgy könnyű hogy az 5 hiányzik…:) ) de ahol vannak ott is mások az arányok és egy-egy modul jobban beolvadt a közösségi kultúrába míg nálunk inkább a keveredés káosza (negatív jelzőként) fordul elő. ráadásul ez az állapotunk már kb a török kor vége óta fennáll de attól hogy bölcs vezéreink akármelyik (1-3) skatulyába is akarják belegyömöszölni/hozzáidomítani a nyájat, mindig túl sokan kilógnak a sablonból. eközben időről időre jönnek a történelmi pofára esések mert ha nincs meg a(z erőltetés nélküli) belső összhang akkor kifelé sem lehet érdeket képviselni.
szal odáig jutottam hogy erre az elnagyolt alaphelyzetre kellene egy működtethető „társadalmi rendszert” (lehet nem ez a legjobb elnevezés) kitalálni. a ner nem az, bár néha kicsiit… viszont minden évszakban csak arra jó hogy segítse a nagyüzemi közpénzlopást
45. untermensch4 — 2014-11-04 11:05
@untermensch4: a soviniszta előtt egy központozás kimaradt
46. becsuszoszereles1k — 2014-11-04 14:48
„mert ha nincs meg a(z erőltetés nélküli) belső összhang akkor kifelé sem lehet érdeket képviselni.” Meg befele sem…
Lovagok es Lovaginak!
Jelszavam: ‘Karizma es karizom, et libertate!’ Pro patria! Cum Deo!
47. becsuszoszereles1k — 2014-11-05 10:51
40.@panamajck:
„Ráadásul úgy néz ki, mostanra a magyarországi szélsőjobbnak legalább annyira elege lett Orbánból, mint a baloldalnak. Érdekes játszma lesz, az biztos…”
Jo megoldas lehet (elso lepeskent), ha addig menetelnek egymassal szembe, amig be nem szoritjak a galand feje’t!
Latsz ebben raciot? Ha spontan, akkor en igen…
48. becsuszoszereles1k — 2014-11-05 10:59
@becsuszoszereles1k:
Vagy hogy a focinal maradjunk: ha leszakad egy tribun, ami a tul nagy terhelestol ( emberek szama/sulya +ugralas/orditozas) van, persze igazabol a rossz tervezestol, vagy a rossz kivitelezestol – szoval, a szurkolok olyankor minden tekintetben partsemlegesekke valnak hirtelen…
RSS feed for comments on this post.
Szólj hozzá
Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.