A mai posztunk korszerű, multimédiás jellegű lesz. Azért, mert beillesztek ide egy videót (ha sikerül). Nézzük meg együtt, hogy közelebb jussunk a mai poszt mondanivalójának a megértéséhez! A videóban az ősz bácsi John Madden, edzőlegenda.
Na. Ezt csinálja Magyarország, kicsit el van tájolva a súlyát illetően.
Az első részben tárgyalt dolgokat nagyjából minden ország ugyanúgy csinálja, legyen kicsi, vagy nagy. Ám ahhoz, hogy megértsük, mit tehet külpolitika terén egy ország, először le kell mázsálni. Szuperhatalom? Nagyhatalom? Középhatalom? Kishatalom? Kiszolgáltatott kishatalom?
Talán nem meglepő, hogy Magyarország a legutolsó kategóriában van. A szuperhatalom és a nagyhatalom teheti csak meg azt, hogy nagyhatalmi logikával, kizárólag saját érdekeire tekintettel járjon el. A középhatalmaknak ahhoz van elég súlya, hogy bizonyos bulikból kihagyhatatlanná tegyék magukat. A kishatalmaknak ügyességre és szövetségesekre van szükségük ehhez, a kiszolgáltatott kishatalmak pedig egyik néni szoknyájától a másikig szaladgálnak.
Az, hogy a magyar diplomácia 30 napon belül isteníti Putyint, csókolózik Alijev elnökkel, fejezi ki elkötelezettségét Münchenben, kap fejmosást Washingtonban… azt mutatja, hogy Magyarország mindenféle kapaszkodó nélkül sodródik jobbra-balra a nagyhatalmak között.
Külpolitikánkat valami olyan szemlélet vezérli, hogy mi egyedül, nem egész tízmillió lakosunkkal és kiváló szénsavas ásványvizeinkkel tárgyalópartnerei vagyunk a nagyhatalmaknak, ezért elég ezen a szinten jól helyezkedni és minden rendben lesz. Érdekes módon az a kisebbik baj, hogy rosszul helyezkedünk, az igazi probléma az, hogy rosszul mérjük fel a súlyunkat.
Ha felmérnénk, hogy kicsi és kiszolgáltatott ország vagyunk, tudnánk úgy viselkedni, ahogy az ilyen országoknak illik. Meghatározhatnánk elveket és értékeket, amelyekhez ragaszkodunk, néha akár rövidtávú érdekeink ellenére is, annak érdekében, hogy a hozzánk hasonlóan kicsi országokkal együtt súlyt tudjunk képezni a világpolitikában. A többi ilyen kicsivel viszont nemcsak racionális, hanem szentimentális partnerségre is szükség van. Ez viszont beleütközik egy aprócska nehézségbe: Európa történelmébe.
A kellemetlenség eredete 843-ig, a Verduni szerződésig megy vissza, amikor Kopasz Károly nagyjából a mai Franciaország, Német Lajos a mai Németország, Lothar pedig…ööö izé ura lett. Lothar birodalma, Lotharingia szétosztása a későbbi németek és franciák között, több mint ezer évig volt háborúk oka, és csak remélhetjük, hogy az Európai Unió végre lezárja ezt a vitát, mert Nagy Károly (a fenti, vicces nevű uralkodók mind az ő unokái voltak) birodalma ma újra egységes elvek alapján igyekszik magát kormányozni.
Európa nyugati részének történelme tehát felfogható háborúk sorozataként, amelyek egyre nagyobb volumenűek lettek, és talán a harmincéves háborúval érték el azt a léptéket, ahol már jóval messzebbre mutattak puszta helyi konfliktusoknál. A reformációval együtt (meg a kis jégkorszakkal, de ne menjünk most ennyire bele) Európa középső részében olyan feszültségek jöttek létre, amelyek egyszerűen szétrobbantották, és az újraegyesítés a következő évszázadok legfontosabb problémája lett.
Az egykori frank birodalom közepének és keleti részének (meg a határterületeinek) egyesítésére két erős jelölt maradt a 19. sz. elejére: a Habsburgok birodalma és a poroszok. Mindkettőnek sok erőssége volt és sok problémával is küszködött. A Habsburgok fő problémája az volt, ha az ő vezetésük alatt összeállt birodalomban rengeteg volt a nem német lakosság, amelynek elnémetesítésével Mária Terézia óta próbálkoztak, inkább kevesebb, mint több sikerrel.
Ma már tudjuk, hogy a „kis” német egység valósult meg, vagyis porosz vezetéssel, és a Habsburg területek nélkül egyesült újra a Német Birodalom (a második). Az első világháború után (és közben) minden, a központi hatalmak ellen harcoló fél átlátta, hogy a Habsburgoknak esélyt sem szabad hagyni arra, hogy birodalmukat megpróbálják egyben tartani, mert nagy része nagyon rövid időn belül német birodalmi befolyás alá fog kerülni.
Kapóra jött a Habsburgok (és bizony a kiegyezés után annyira hasító Magyar Királyság honatyái) elbaltázott nemzetiségi politikája, amely képtelen volt választ adni arra a kérdésre, hogy mi legyen a különféle szláv, német, magyar, román elemekből összeállt tarka birodalom vezetési formája, ahol megmarad az erő és nem sérülnek a nemzeti büszkeségek.
Az első világháborút lezáró békekötések Németország hátában tarka, széttagolt térképet hoztak létre, olyan országokkal, akik valamiért meg vannak sértődve a többiekre. A csehek, akik bugris parasztoknak tartják a szlovákokat, a magyarok, akik szőröstalpúzzák a románokat és így tovább. Ugyanakkor ezen államok politikai elitjének születése mind a nemzetállami lét kiharcolásához, és a megszerzett nemzeti terület védelméhez kötődik, vagyis mindegyik nagyon nacionalista volt, és jórészt napjainkig az is maradt, akkor is, ha esetleg minden egyéb kérdésben teljesen modern nézeteket vall.
Pedig több közös van bennünk, mint amennyit utóbbi száz évünk történelme sugall. Vannak réges-régi, hagyományos kereskedő-útvonalak, hülyén meghúzott határok miatt haldokló régiók. Ezeknek a kis államoknak réges-régen az lenne az érdeke, hogy együttműködjenek és megkeressék azokat a közös alapokat, amelyeket egymás érdekében mindig megvédenek.
Addig, ameddig ez meg nem történik, addig mindegyik államocska azzal lesz elfoglalva, hogy a többiekkel szemben, a többieket megelőzve érjen el valamit, és ezzel folyamatosan kiszolgáltatja magát a nagyhatalmaknak, legfeljebb azt választhatja meg, hogy melyikhez húzzon. (Igen, Magyarország ezt is elbénázza)
Persze, tudom, vannak kiváló helyi eredmények, mint a netre költöző Észtország vagy a bivalyerős haderőt összehozó lengyelek, vagy a ceausescu-i gyalulás után nulláról építkező Románia.
Hosszú távú, stabil eredmények azonban csak akkor lesznek, ha Közép-Európa kis országai elkezdenek összehangoltan kiállni közös érdekeikért. Tudom, hogy ez egy nagy utópia. De nem reménytelen. Miért?
Az Európai Unió, számtalan hátránya mellett egységes szabályokat és működési kereteket kényszerít ki. Például korlátozás nélkül átjárhatóvá teszi a trianoni határokat, a szolgáltatások szabad áramlásával pedig lehetőséget ad a természetellenes helyen levő nemzethatárok felett álló eurorégiók kialakulására. Ennek megértése kellene, hogy legyen a magyar külpolitika preferenciáinak első három helyén.
Közép-Európa máris eléggé egységes, ennek belátásához elég egy Lidlben levenni egy csomag budipapírt a stóc tetejéről. Ha ott elolvassuk, hogy milyen nyelven van ráírva az, hogy budipapír, akkor fogalmat alkothatunk arról, hogy egy hidegfejű gazdasági elemző (akinek az a feladata, hogy a lehető legkevesebb pénzből hozza ki a budipapír csomagolási költségét) szerint melyek azok az országok, amelyek nagyjából ugyanazok vásárlóerő és seggtörlési (tágabb értelemben: fogyasztói) szokások szempontjából.
Vagyis: nagyjából egységes (gazdasági) méretű, szokású, berendezkedésű országok között van Magyarország. Határvonalak vannak, akár Hamvas Bélát, akár Hofstede-t olvas az ember, láthatja is őket.
Ehhez képest a magyar külpolitika súlyosan hungarocentrikus, Magyarországot, mint valami mindenki felett uralkodni hivatott felsőbb erőt képzeli el, amelyik nyilatkozhat Közép-Európa jövőjéről.
Az előző részben kitárgyalt, fakezűségből adódó bakik kiküszöbölése a sürgős feladat. A hangsúlyok, a partnerek megtalálása, a helyes helyzetértékelés nehezebb és hosszabb, de az ország jövője múlik rajta.
70 hozzászólás
1. karaj — 2014-11-17 14:48
mi az, amiben nem értesz egyet vele:
http://mandiner.blog.hu/2014/10/15/a_maskent_gondolkodas_ujratanulasa_velunk_elo_rendszervaltas_v
2. professzorpizka — 2014-11-17 14:57
@karaj: hát, ugyanazt kapargatja, csak én privátim szoktam búskomor lenni, az írás nálam a terápia, nem a diagnózis eszköze 🙂
3. panamajack — 2014-11-17 15:06
A saját jelentőségünk túlértékelésére való hajlamunkat súlyosbítja az is, hogy voltak ilyen korszakok a történelmünkben (legutóbb a 70-80-as években, tehát nem is olyan rég), amikor az aktuális nagyhatalmi egymásnakfeszülés (jó időben jó helyen effektus) és viszonylag ügyes külpolitika eredményeképpen Magyarország a valós súlyánál nagyobb jelentőséggel bírt a világpolitikában. Sajnos ezt a magyarok mindig is hajlamosak voltak úgy értelmezni, hogy nekünk ez jár.
4. professzorpizka — 2014-11-17 15:14
@panamajack: óbazz…kimaradt, amit erről akartam írni… nem baj, írjunk egy negyedik részt, ehhez a részéhez úgyis te értesz jobban 🙂
5. professzorpizka — 2014-11-17 15:15
Amúgy, kedves panama, megírtuk a gazdaságpolitikát, most a külpolt… lassan van egy kormányprogramunk 😀
6. noirp — 2014-11-17 15:19
Gyönyörű elemzés a magyar hülyeségről: nézzük a Nagy-Magyarország-térképet, álmodunk nagyot (mert már merünk), a többiek meg le vannak sz.
7. panamajack — 2014-11-17 15:24
@professzorpizka: noirp-nak kiadhatnánk az iparfejlesztési tárcát.
8. noirp — 2014-11-17 15:29
@panamajack:
Mondj valamit, ami jómagyarembernek nem jár (és nem kettő a képibe)
9. professzorpizka — 2014-11-17 15:29
@panamajack: Vegy- és Nehézipari?
10. zigzag — 2014-11-17 15:35
Prof. Pizka for president 🙂
11. stoppos — 2014-11-17 16:24
Azt hiszem tényleg csak annyi hiányzik, hogy az összes szomszédunkkal jó rendesen összevesszünk, mintegy feltéve a külpolitkai i-re a pontot.
12. noirp — 2014-11-17 16:31
@professzorpizka:
Ha beleszólhatok, inkább a Hülye Járások Minisztériumát, ha kérhetném, önkritikai okokból. Isten óvja tőlem a tisztes ipart. 😉
Más: Prof, ez a passzusod:
„Közép-Európa máris eléggé egységes, ennek belátásához elég egy Lidlben levenni egy csomag budipapírt a stóc tetejéről. Ha ott elolvassuk, hogy milyen nyelven van ráírva az, hogy budipapír, akkor fogalmat alkothatunk arról, hogy egy hidegfejű gazdasági elemző (…) szerint melyek azok az országok, amelyek nagyjából ugyanazok vásárlóerő és seggtörlési (tágabb értelemben: fogyasztói) szokások szempontjából.”
…ez a Szekfű Gyula-féle „keresztény-germán közösség”-fogalom újratöltése, s szerintem jóval definitívebb az eredetinél…
13. panamajack — 2014-11-17 17:15
Azért azt már nem nagyon tudom hová tenni, amikor Kövér Laca az alábbi indoklással távolíttatja el az EU-zászlót az ülésteremből?
http://mandiner.hu/cikk/20141117_kover_kitiltott_az_ulesterembol_egy_unios_zaszlot#comment3422944
A kommentek olvasását szokás szerint csak erős idegzetűeknek javaslom.
14. panamajack — 2014-11-17 17:42
Jé, Török Gábor ezúttal tényleg elemez! És ugyanazt mondja, mint mi… 🙂
http://torokgaborelemez.blog.hu/2014/11/16/512_a_fecni_nem_pirul_el?utm_source=mandiner&utm_medium=link&utm_campaign=mandiner_201411
15. noirp — 2014-11-17 18:43
@panamajack:
Beleolvastam a kommentekbe, és hát
azt a sörpuccson fogant lotyó öreganyját bassza meg a Putyin hátán valamennyi agyarothadt állat, aki szerint:
„Kover mindig fejen talalja a szoget.
Igen, a szocialistaknak nem tetszik a magyar nemzeti szinu zaszlo.
Ok mindig az elnyomok zaszlajat lengettek,
akar voros, akar EUs.”
Meg azt a retardált pávián idesanyját, akinek az agyát örökölte a kedves hozzászóló…Tíz az egyhez fogadom le, hogy valami EU-s pályázatból vett/EU-s pályázatból kapott bérén vett
okostelefonból pötyögte be a bölcsességeit…
Konklúzió: nem elég erősek az idegeim…
16. flashbang52 — 2014-11-17 20:44
Tényleg minden vonalon terjed Mordor hatalma 🙂
http://magyarnarancs.hu/feketelyuk/bunkok-e-a-honvedelmi-miniszterium-sajtosai-92612
Kérem tisztelettel csak ne írjuk le a Kékkúti világrengető erejét 🙂 Ha egy színházi hetérából birodalom első asszonyává lehetett aki ebből sokat fogyasztott…. Lehet itt kellene keresni annak az okát, hogyan lett egy bencés gimnazista fiúból a III.Köztársaság Legfiatalabb külügyminisztere és miért kell holnaptól helyesen Vikipédiának hívni azt a metódust ahogy nemzetvezető testvér tisztességes beszédre okítja azt a kutya jenkit.
17. panamajack — 2014-11-17 20:48
@noirp: később egyre jobban beleheccelik magukat: először azzal jönnek, hogy a rohadt libsik ha hatalmon lennének, biztos megvernék az igazmagyarokat az árpádsávos vagy székely zászlóért. Ezek után rájönnek, hogy tulajdonképp az EU-zászlós libsik is megérdemelnének egy alapos verést. Végül eljutnak oda, hogy a gumibot ezeknek nem elég, sörét vagy golyó kell.
18. kszabo — 2014-11-18 06:08
A kül-bel politikai foci „biztos” talaja – http://youtu.be/jKzujiHV_wg
Száz éve nem jönnek rá, hogy nem azonos a valósággal:)
19. noirp — 2014-11-18 07:39
@flashbang52:
Nana, Theodora ha ku…khmbocsánat…volt is, és nagy intrikus, intelligensnek intelligens. Bizánci szintű szarkeveréshez ész kell, különben kiszúrt szemmel végzed valami pincében.
Nem az ásványvíz teszi az áLamfőt. 😀
20. noirp — 2014-11-18 07:47
@flashbang52:
…de azért ez nem a Theodora víz leszólását jelenti; én kifejezetten bírom, a másik, amit szerettem, a (már nem kapható) „mohai Ágnes” volt.
21. noirp — 2014-11-18 07:54
@panamajack:
Hát ha nem tudnak másban, csak verekedésben gondolkodni…Borzasztó lehet azért ez a nyúlketrec tágasságú belvilág, hallod.
(kézszéttár)
Legnagyobb örömömre az szolgál, mikor a többedik anyázó-libsibolsizó komment után már elveszítem a fejemet és hasonló stílusban válaszolok a tisztelt hozzászólónak, ő pedig kikéri magának a hangnemet 😀 😀
Nagyon kicsi méretben, de ez azért arra emlékeztet, amit a nürnbergi fővádlottaknak Eisenhowerhez írott leveleiből olvastam: mind azon nyavalygott, hogy nem a genfi konveciónak megfelelően bánnak vele.
Bocsánat az analógiáért, de tényleg erre emlékeztetett…
22. noirp — 2014-11-18 08:33
@panamajack:
Panama, tessék, egy kísérleti példa az elméletedre, friss, most pattant ki a karanténból
http://444.hu/2014/11/17/a-nyomtatott-lapban-draga-es-keves-a-hely-ezert-nem-fert-be-az-orban-interju-a-welt-am-sonntagba/
23. piszkosfredakapitany — 2014-11-18 09:34
A magyar külpolitikáról mostanában mindig a lokális (értsd: kocsmai) szkanderbajnok jut eszembe, aki miután lenyomott minden alkeszt a környéken, elhiszi, hogy csak egy lépésre van a világbajnoki címtől és ezzel a lendülettel akaszkodik össze a profikkal, akik lazán felmossák vele a padlót. Ezután hazakocog a „fatornyosba”, ahol hetekig meséli, hogy ki vagy kik hibájából (persze nem sajátból) nem sikerült nyernie…
24. panamajack — 2014-11-18 10:01
@noirp: Erre bezzeg volt hely a lapban:
http://m.hvg.hu/itthon/20141118_Magyar_tuntetokkel_vannak_tele_a_kulfoldi
Rohadt kettősmérce!
25. noirp — 2014-11-18 10:28
@panamajack:
MPFHA! Gyurcsány műve az egész!
26. noirp — 2014-11-18 10:35
@piszkosfredakapitany:
És a fatornyosban jónehányan el is hiszik neki. Hogy a többség-e, azt a rossáb se tudja, de mindenesetre jó hangos a drukkertábor, zeng az egész falu.
Ez a baj, nem pedig az, hogy a kocsma hősével ismételten, alaposan föltörlik a padlót.
[na, erre most — amilyen vizuális típus vagyok — elképzeltem a sajátmagát sváb háziasszonyként definiáló A. nénit, amint komótosan felmosófára tekeri hősünket]
27. komojtalan — 2014-11-18 13:05
@panamajack: Igen, én is ezt látom a magyarok legnagyobb hibájának és ahogy a mondás tartja: Az a legrosszabb ha a hülyeség szorgalommal párosul. Nem véletlen, hogy az Aranycsapathoz hasonlítjuk a focinkat, mikor a mostaniak, de még a 20 évvel ezelőttiek sem köthették volna meg a cipőfűzőjüket sem. Erre megválasztjuk másodszorra és harmadszorra is pocakos focistát, aki még a magyarok között is óriási egoval bír. Utólag visszanézve Magyarország 1998 -ban került le a sikeres felzárkózás pályájáról, de ezt 1998 -ban nem tudhatták a választók. 2002 -ben véleményt mondtak, 2006 -ban ismét, de ezt az embert nem lehet eltávolítani a hatalomból, legalábbis eddig még nem sikerült. Ha 1998 -ban marad Horn nem lehet tudni most hol tartanánk, de valószínűleg sokkal előrébb.
28. panamajack — 2014-11-18 13:13
@noirp: A mérsékelt jobboldali polgárság a tegnapi tüntetésről:
http://mandiner.hu/cikk/20141118_jose_maria_padilla_szanalmas_kiserletektol_ne_rettegjenek_mar
29. Tromb74 — 2014-11-18 13:17
Hiánypótló írás, drága professzore!
Talán egyetlen hátránya, hogy kénytelen leszel folytatni, több okból kifolyólag is.
Tényleg érdemes lenne kicsit kifejteni ennek a „testképzavarnak” az okait is, ahogyan Panamajack már pedzegette is a témát.
…és ha már van pontos diagnózis, akkor valamiféle stratégiát is fel lehetne vázolni (akár utópisztikusat is) arra, hogy a fenébe lehetne ezekből a nagyjából hasonló paraméterekkel rendelkező országokból valamiféle hatékony érdekközöséget kovácsolni a Júnión belül, és milyen szerep junta ebben Magyarországnak?
30. panamajack — 2014-11-18 13:22
@komojtalan: ezzel sajnos nem tudok egyetérteni. Nem tudom mennyire emlékszel a Horn-kormány utolsó évének botrányaira: Tocsik-ügy, Xénia-láz (Schmuck Andor!!!), TB-önkormányzatok, Postabank, hogy csak a legjellemzőbbeket említsem. És ami szerintem a legfontosabb, Bokrost maga Horn rúgta ki ’96 végén, mielőtt elmélyíthette volna a megkezdett reformokat, és a teszetosza pártfunkci Medgyessy-t rakta a helyére (aki innen ugródeszkázta fel magát később a főnöki székbe, hogy ott nagy lendülettel nekiláthasson az Elkúrásnak). Szerintem, ha nincs az első Orbán-kormány, talán már hamarabb is eljutottunk volna a mostani mélypontra – szoci vezetéssel.
31. noirp — 2014-11-18 13:58
@panamajack:
Kb egyetértek. Horn udvartartása sem volt semmi. Tocsik asszonyról inkább nem mondok semmit, mert megint káromkodás lesz a vége 😛 Schmuck Andorból szívem szerint disznótorost csinálnék. (Még idén is felmart egy marék suskát vmi szocdemnek mondott kamupártra, tovább erodálva a „szocdem” jelzőt)
Kiegészítés: visszanézve, szvsz nem 98-ban, hanem talán az 1999 legvégétől 2001 végéig tartott, h elinduljunk a lejtőn. Gazdaságilag, transzparenciában és agyilag is egyaránt.
Na csak néhány szép emlék:
— Györgyi Kálmán lemondása (HVG-címlap azon a héten: „Homály”),
— Chikán kirúgása,
— Osztogatás a Milenejomi Hepineszre, koronacipelés és -úsztatás, Milenejomi Országjáró, Milenejomi Zászló,
—Torgyán ámokfutása (hetekig rettegtem, mi lesz, ha tényleg köztársasági elnök lesz? anyám bejelentette: akkor emigrálunk, édes lányom)
— egyáltalán, az FKGP hasadásos elmebajai,
— háromgyereknégykerék, lakáshitel-dömping…
Aztán szvsz ugyanez folytatódott, csak jóléti rencerváltásnak hívtuk, nem volt több korona-hajóztatás és chilei cseresznye; meg talán kevesebbet röhögött rajtunk a nagyvilág, de előre nem tudom, mennyit haladtunk.
32. panamajack — 2014-11-18 15:08
@noirp: Én inkább azt mondanám, hogy 1996 és 2000 között volt egy időszak, amikor _úgy tűnt_, hogy gazdaságilag alapvetően jó irányba halad a hajó, és megkezdtük a kifelé kapaszkodást a gödörből. Csak hát ez is amolyan „magyaros” nekibuzdulás volt, hogy abban a pillanatban, hogy láthatóvá váltak az első valódi eredmények, ráültünk a babérjainkra, és elkezdtük a létrehozott soványka tőkénk gyors ütemű felélését. Az kitartott kb 2005-ig (de csak a 2004-es EU-csatlakozásnak köszönhetően), aztán még volt két viszonylag jó évünk köszönhetően a világgazdasági hitelbuboréknak.
33. panamajack — 2014-11-18 15:11
@noirp: A Horn-időszakból meg még pár „nosztalgikus” név:
Suchmann Tamás
Wellai Györgyi (GLOBEX)
Csintalan Sándor
Princz Gábor
34. Tromb74 — 2014-11-18 16:13
‘gyanmá, van itt külpol meg diplomác
http://hvg.hu/vilag/20141107_Szijjarto_szakacskonyvet_nepszerusitett_A
35. Tromb74 — 2014-11-18 16:20
ez is faszájos. Az ember, aki bármikor segget csinál az arcából.
http://youtu.be/NtKwEovr5Wo
36. noirp — 2014-11-18 17:13
@panamajack:
aj istenem, hogy a francba nem jutott eszembe Györgyike.
37. noirp — 2014-11-18 17:22
@Tromb74:
1) Rég volt, szép volt, tán igaz se vót
2) Magyar embernek nem szokott túl hosszú lenni az esze.
3) Bármely demagóg zsebbonaparte bazírozhat erre. Orbán is teszi.
38. noirp — 2014-11-18 17:28
@Tromb74:
wow, non plus ultra. (Vinnyogni ér?)
39. psmotor — 2014-11-18 18:10
http://hvg.hu/vilag/20141118_Nekiment_Putyinnak_Angela_Merkel
Jól látom, hogy Magyarország itt nem kapott lapot? Marad az igazodás valamelyik félhez? (A fenti okítás alapján.)
40. panamajack — 2014-11-18 18:28
@psmotor: Jól látod. És hát a jelenlegi helyzetben nem igazán van választásunk, a németekhez kell igazodnunk, akár tetszik, akár nem. Ezt Putyin is pontosan tudja. Úgyhogy hirtelen teljesen érdektelenek lettünk a számára, mint potenciális EU-n belüli szövetséges.
Ellenben szerzett egy ütőkártyát (Paks 2), amivel akármikor meg tud mogyorózni minket (már ha a kiszivárgott részletek a kapcsolódó feltételekről igazak), és rajtunk keresztül az EU-t (akiknek valahogy majd ki kell rántaniuk minket a szarból, ha például nem tudunk az oroszoknak időben fizetni a semmiért). Ugye nem úgy ismerjük Vlagyimir Vlagyimirovicsot, mint aki kihagyna egy jó mogyórózási lehetőséget?
Sajnos így működik ez a fránya diplomácia: aki nem eléggé óvatos, azzal nem csak az ellenségei mossák fel a padlót, de a „barátai” is…
41. noirp — 2014-11-18 19:27
@panamajack:
Gondolod, hogy az EU a görögök után még egy népet kihoz a zaciból?
42. panamajack — 2014-11-18 19:36
@noirp: Hát bedőlni mégsem hagyhat egy tagállamot, már csak Schengen miatt sem. Viszont annak is meglesz az ára: gyakorlatilag kézi vezérlés Brüsszelből (Berlinből).
43. panamajack — 2014-11-18 19:46
Így legyen lottóötösöm: Orbán nyelve elfoglalta méltó helyét Merkel valagában:
http://index.hu/belfold/2014/11/18/orban_felertekelodik_a_baratsag_a_nehez_idokben/
44. piszkosfredakapitany — 2014-11-18 20:40
@noirp: Sosem a többség számít, még demokráciában sem, hanem a hangosabbak. Illetve a nagy igazság, hogy a legtöbb ember, ha valamit sokszor hall, azt elfogadja igaznak.
És amíg a kocsma mindenkori hősét ünneplik, ő szépen csendben szárazra issza az utolsó söröshordót is…
Én is vizuális típus vagyok, nekem a korábbi munkahelyem tisztaságügyi koordinátora villant be, belőle simán kinéznék hasonló rémtetteket :))
45. komojtalan — 2014-11-18 22:30
@panamajack: És Szíjjártót, Lázárt, Simicskát nem cserélnéd el ezekre bármikor? Természetesen az sem volt jó, de ami 1998 -tól, vagy inkább 2000 -től megindult, ami most van az sokkal rosszabb. Bokrost muszáj volt kirúgni, így is kikaptak, hát még vele. Nem lehet tudni mi lett volna ha, de én úgy érzem sokkal jobb mint most, bár ezzel nem tettem magasra a mércét.
46. flashbang52 — 2014-11-18 23:27
Mondja már meg valaki nekik, hogy bár mind a kettőt futballnak hívják és zöld gyepen játsszák ,de az amerikai futballban más méretű a pálya, mások a szabályok és a labda is más formájú. .Ott az ide oda passzolgatást azzal zárják rövidre, hogy a vakondlakás ajtajáig legyalulják aki sokat totojázik.
(Ha már a sakk és a go közötti különbséget kiválóan megvilágító írást sem értette a Big bráhner ide delegált dolgozója hátha ez az összevetés majd segít.)
47. kszabo — 2014-11-19 07:31
@noirp: Ágnes most is jól van:) http://www.itbusiness.hu/Fooldal/szolgaltatasok/karrierszkenner/mohai_agnes.html
48. noirp — 2014-11-19 08:05
@panamajack:
Szegény Angela, ilyen egy antihigiénikus valamit viseljen a…?
49. noirp — 2014-11-19 08:06
@kszabo:
😀 😀
Buborékos vagy mentes?
50. noirp — 2014-11-19 08:09
@panamajack:
Aztán meg megy a hőbörgés, „hogy ne legyünk német gyarmat”?
51. noirp — 2014-11-19 11:31
@panamajack: És még egy: nem tudom, hogy a most kiszórt fityegők mennyiben ellensúlyozzák az Aldi, a Lidl és a Spar középfinom ***ogatását, Kövér Laca savas böfögéseit az EU-ból való kihátrálásról, az emlékműügyet és hogy a mostani ijedt bepucsítás meddig tart. Kb 1 hetet tippelek házelnök úr vagy köre legközelebbi szittyasuttyó kiszólásáig.
P’jack, ha tudod, klégy szíves, írd meg, miért ezeket a politikusokat válogatták ki, mi az indok. A középkeresztet nem túl nagy becsű — közép- — kitüntetésnek tudom. (egy exfőnököm is kapott)
52. panamajack — 2014-11-19 12:41
@noirp: A szittyasuttyó kiszólások természetesen ugyanolyan lendülettel fognak folytatódni, belső használatra. Viszont nemzetes Miniszterelnök Urunk szerintem vissza fog venni (illetve már visszavett) a tusványosi hangnemből. És a külföldi (német) cégek baszogatása is csak finoman fog folytatódni. Ami pedig a lényeg, hogy a magyar külpolitika, mint olyan, megszűnik létezni. Ezentúl mi a németek visszhangja leszünk, or else…
53. panamajack — 2014-11-19 12:44
@noirp: „miért ezeket a politikusokat válogatták ki, mi az indok” – minden parancsuralmi rendszerben a lojális idióták kerülnek magas polcra (néhány szükséges kivétellel). Ők ugyanis nem veszélyeztetik a Vezér hatalmát.
54. noirp — 2014-11-19 13:41
@panamajack:
Nem úgy értettem, hanem a kitüntetettek névsorát gondoltam
55. noirp — 2014-11-19 13:43
@panamajack:
A beltéri büfögéssel is van az a gond, hogy kihallatszik. Talán a 2 héttel ezelőtti Figyelő írt sóla: egyszerre jött Pestre egy CSU-s főmufti, illetve egy német szocdem államminiszter; az egyik finoman nem-helyeselte a kihátrálási écát, másik ki volt akadva (ha kell, előkotrom a cikket, mert pont a lényeg esett ki: a nevek)
56. panamajack — 2014-11-19 14:44
@noirp: Persze, kihallatszik, de ez _önmagában_ nem gond. Az, hogy Rezsiszilárd, Cöföske vagy akár Nagybajusz mit instállomozik belföldön, az igazából senkit sem érdekel. Komollyá akkor válik a dolog a külföld szemében, amikor már látszik, hogy az effektív magyar bel- és külpolitikát is hasonló elvek mentén alakítják, és ez már konkrét érdekeket (illetve közös európai/nyugati értékeket) sért. Most éppen ez a helyzet, meg is van a következménye. Viszont azzal is tisztában kell lennünk, hogy külföldi hatalmak csak annyiban avatkoznak be egy ország belügyeibe, amennyire ez az ő érdekei érvényesítéséhez FELTÉTLENÜL szükséges. Így ha Orbánék a nemzetközi porondon szépen beállnak a sorba, valamint a gyakorlatban respektálják az EU tagokra vonatkozó alapvető politikai és gazdasági szabályait, akkor a saját házuk táján végülis nyugodtan játszhatják a Döbrögi nagyurat. Persze szalonképes az nem lesz, meg néha az orra alá dörgölik a csúnyább kiszólásokat, de igazi következménye nem lesz, ahogy az elmúltnégyévben sem volt. Nem kívülről fogják megoldani a magyarok problémáját a kormányukkal.
57. panamajack — 2014-11-19 15:02
Ez a része érdekes az alábbi cikknek, a többi Ara-Kovács szokások baromságai.
„Akár az is megtörténhet, amiről a benti munkatársak mesélnek: hogy Szijjártó Péter miniszter tulajdonképpen megbukott, s Orbán csak az alkalmat lesi, mikor tudná presztízsveszteség nélkül kivonni őt az első vonalból. Tartja magát az a feltételezés is, hogy a minisztériumot rövidesen – azaz hónapokon belül – ismét kettéválasztják, külkereskedelmi és a tulajdonképpeni külügyminisztériumra. Az előbbi élén meghagynák Szijjártót, hogy az eddigi, keleti vonalat vigye nagyobb hírverés nélkül, az utóbbi pedig visszakapná eredeti funkcióját. Ez a hír tökéletesen beleillik abba a forgatókönyvbe, amelytől pár napja hangos a sajtó, s amely „egészen biztosan” tudni véli, hogy Orbán felhagy az eddigi Nyugat-ellenes politikával, s visszatalál a transzatlanti szövetségbe – és mindeközben szembefordul Moszkvával.”
Akár az is megtörténhet, amiről a benti munkatársak mesélnek: hogy Szijjártó Péter miniszter tulajdonképpen megbukott, s Orbán csak az alkalmat lesi, mikor tudná presztízsveszteség nélkül kivonni őt az első vonalból. Tartja magát az a feltételezés is, hogy a minisztériumot rövidesen – azaz hónapokon belül – ismét kettéválasztják, külkereskedelmi és a tulajdonképpeni külügyminisztériumra. Az előbbi élén meghagynák Szijjártót, hogy az eddigi, keleti vonalat vigye nagyobb hírverés nélkül, az utóbbi pedig visszakapná eredeti funkcióját. Ez a hír tökéletesen beleillik abba a forgatókönyvbe, amelytől pár napja hangos a sajtó, s amely „egészen biztosan” tudni véli, hogy Orbán felhagy az eddigi Nyugat-ellenes politikával, s visszatalál a transzatlanti szövetségbe – és mindeközben szembefordul Moszkvával.
http://magyarnarancs.hu/publicisztika/az-optimizmus-luxusa-az-orbanizmus-lehetosegei-92635
58. Tromb74 — 2014-11-19 16:08
@panamajack: Nekem is úgy tűnik, hogy Orbán ismét fordít egyet a köpönyegen.
http://444.hu/2014/11/19/szijjarto-moszkvaban-be-is-szolt-meg-nem-nem-is/
59. Tromb74 — 2014-11-19 16:12
@panamajack:
Sőt, szerintem Szijjártóval fogja elvégeztetni a piszkos munkát és csak utána váltja le
60. zsanvalzsan — 2014-11-19 17:02
Engedelmetekkel, visszatérnék a korrupciós vonalhoz.
Látni vélek ugyanis egy rendszerszintű problémát, ami minden, ismétlem, minden pártot korrupcióra, lenyúlásra, mutyira (nem kívánt törlendő) kényszerít.
Nevezetesen: rendszerváltó atyáink valami álszent megfontolásból jó szűkre szabták a pártok állami támogatását. Ma már – legalábbis nekem – világosan látszik, hogy a jó pártjaink ahelyett, hogy szépen szerényen éhenhalnának e csakély összegekből, inkább kiegészítik azt. Ha legálisan nem lehet, akkor hmmm … félig (sem) legálisan.
Valahogy kiszőkül pátezer tonna olaj, s hogy, hogy nem, senki se kerül börtönbe miatta, inkább rettentő titkos lesz az egész.
Valami jogásznő valahogy pont hozzájut párszáz milliócskához.
Valahogy elcserélődik a székház.
Valahogy pont a Gripen lesz a magyaroknak legjobb vadászgép, mily szerencse, hogy pont csak Magyarországon teljesen tisztán zajlik az egész konstrukció – százezer évig titkosítva 🙂
Sorolhatnám tovább, de félek, érdemtelenül kimaradna valami.
És nem tűnik fel senkinek, hogy a dolog nyitja: ha valaki hatalomra jut, akkor egy szervezetet kell működtetnie, mert viszonylag kevesen tudnak a gyereküknek hazafias lelkesedést adni vacsorára, tehát pénzért kénytelenek dolgozni. A pártiroda ügyintézőjétől a sofőrön át a plakátragasztóig.
És ha nincs törvényes pénz ezekre, akkor lopni kell.
Ha meg már úgyis lopnak, akkor előbb vagy utóbb sok milliárdot fognak lopni, mert akkor legalább hadd jusson az unokáknak is.
Addig nem lesz korrupciós téren javulás, amíg ezt valahogy meg nem szünteti valaki. (jut eszembe: most épp valakinek szinte korlátlan hatalma van, ha akarná, akár rendbe is tehetné ezt – is.)
Szóval, szerintem teljesen mindegy, kire cserélik le a jelenlegieket, az utánuk következőnek is majd kelleni fog egy kreatív pártpénztáros.
61. Rumcájsz von Jicsin — 2014-11-19 17:51
@zsanvalzsan:
Aztán amikor konkrétan beledurrantanak a nullás lisztbe, az eccerű állampolgár csak néz, mint hal a szatyorban!
Első rész:
http://www.privatkopo.hu/WebArticleShow.aspx?AGM=GazdasagiBunugyek&AN=bunbanotaskahordo&MN=GazdasagiBunugyek&LN=Hungarian
Második rész:
http://www.privatkopo.hu/WebArticleShow.aspx?MN=Hirmix&AGM=PolitikaEsBunozes&AN=meselabunbanotaskahordo&LN=Hungarian
62. komojtalan — 2014-11-20 09:28
@zsanvalzsan: Ez nekem is eszembe jutott régebben, csak valahogy elfelejtettem: Ha azt mondják 90 -el mehetek országúton, de szerintem többel is lehetne (100-110), onnan már csak egy ugrás, hogy a valódi sebességem 160 lesz. Vagy adócsalásnál: Ha megfizethető adók lennének eszembe nem jut adót csalni, de ha már csalok akkor nem 10-20k -t fogok, hanem 100-200k -t … Ez nem csak rám jellemző, hanem meg kell nézni az EVA sikerét. Megfizethető volt, sokkal többen fizették mint hitték, mind a két fél jól járt. Aztán meg kell nézni mit csináltak vele és mennyit hoz.
63. panamajack — 2014-11-20 10:54
Te is fiam, Mandiner?! 🙁
http://mandiner.hu/cikk/20141120_rajcsanyi_gellert_medvet_fogtam_nem_ereszt
64. panamajack — 2014-11-20 11:22
Egyébként Putyin kedves szavait a szakmában „Il bacio della morte” meghatározással szokták illetni.
65. Tromb74 — 2014-11-20 12:07
@panamajack: Sajnos ezt baromi sokan nem hajlandóak felfogni.
Egyre többet hangzik el a kifejezés: hidegháború. Nem véletlenül. Mi meg a frontvonalon idétlenkedünk a barikád tetején. Nincs senki, de senki a kormányban v. annak a közelében, aki merne szólni, hogy Petikém, Vikikém nem lesz ez így jó?
66. panamajack — 2014-11-20 14:50
@Tromb74: Ráadáásul itt nem is olyan egyértelmű, hogy ki kivel van. Az például, hogy Putyin Magyarországot pont akkor nevezte az egyik legfontosabb szövetségesének, amikor éppen hanyatt-homlok igazodni próbálunk a NATO elvárásaihoz, és Orbán hol a németek, hogy a „szövetségeseink” (értsd: USA) felé nyalint egyet, az egyáltalán nem véletlen. Kb olyan gesztus volt ez tőle, mintha a CIA igazgatója a Magyar Nemzetben méltatta volna André Goodfriend szakmai rátermettségét.
Orbánnak ergo immáron két oldalról is világossá tették, hogy nincs már semmiféle külpolitikai mozgástere. A pávatánc/hintapolitika csúfos kudarcot vallott, az oroszok felé pedig már csak azért sem kötelezheti el magát, mert nekik például egyáltalán nem nélkülözhetetlen. Paradox módon, jelenleg Orbán hatalmon maradása sokkal inkább a Nyugat érdeke (az ország stabilitásának megőrzése végett), mint Putyiné, aki adott esetben simán támogathatja a Jobbikot is helyette. Nyugaton viszont Viktor eljátszotta minden hitelét, így ugyan nem fognak konkrétan a megbuktatására játszani, de arra ügyelni fognak, hogy nagyon rövid pórázon tartsák. Mindeközben fogalmunk sincs, hogy az oroszok bosszúból mivel és hogyan fognak zsarolni minket Pakssal és a gázzal összefüggésben. Szép kilátások, mondhatom…
67. panamajack — 2014-11-20 15:03
És itt egy szép példa arra, hogy ezek mennyire nem értenek semmit:
http://mandiner.hu/cikk/20141120_turelem_lehet_orbant_kovetni
68. panamajack — 2014-11-20 20:32
@panamajack: Upsz.
http://m.mandiner.hu/cikk/20141120_vona_gabor_villamlatogatast_tettem_moszkvaban
69. panamajack — 2014-11-28 20:40
Na, ilyen amikor egy nagy játékos elszámítja magát. De persze azért a Nyugat hanyatlik!
http://444.hu/2014/11/28/putyin-oroszorszaga-sokkal-gyengebb-mint-aminek-latszik/
70. panamajack — 2014-12-02 19:55
„republikánus amerikai barátaink”
http://orulunkvincent.blog.hu/2014/12/02/miert_jar_az_erdobe_lanczi_andras#comments
RSS feed for comments on this post.
Szólj hozzá
Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.