Szupermigránsok, avagy az új háttérhatalom

Mostanában a csapból is migránsok folynak. Nem csak Magyarországon téma ez, hanem egész Európában, sőt az egész fejlett világban (bár szinte sehol sem csinálnak belőle olyan tömeghisztériát, mint nálunk). A migránsokról alkotott legelterjedtebb kép meglehetősen negatív: mosdatlan, sötétbőrű, képzetlen, nyomorgó tömegek, akik segélyen élnek, elveszik a munkánkat, megerőszakolják a lányainkat és mecsetekben terrorcselekményeket készítenek elő. Sajnos azt kell mondjam, ez egy naív sztereotípia. A valós helyzet ugyanis ennél sokkal félelmetesebb.

 
Hogy ezt megértsük, először nézzük a „migráns” szó valódi jelentését, ami ugyebár nem egyenlő a „menekülttel”. A migráns szó szerint lefordítva „vándort” jelent, tehát olyan embert, aki elhagyja az otthonát, hogy ideiglenesen vagy véglegesen máshol telepedjen le. Ennek rengeteg oka lehet, a menekülés csak az egyik. Azt persze mára minden rendes magyar ember tudja, hogy a hanyatló Nyugat tele van migránsokkal – szomáliai menekültekkel, pakisztáni gazdasági bevándorlókkal, török vendégmunkásokkal, kelet-európai mosogatókkal és pizzafutárokkal, román és bolgár cigánykoldusokkal. Ez tény.

 
De a migránsoknak van egy nem is olyan kis csoportja, amely nem nagyon illeszthető be a Magyar Idők-féle népvándorlásügyi kiskátéba. Őket régebben expatoknak hívták, de mára ez a fogalom is elavult. Az expatok általában nagyon magasan képzett, több nyelven beszélő, igen jó módú emberek, akik jellemzően multicégek alkalmazottaiként járják a nagyvilágot, és különböző helyi lerakatok/leányvállalatok menedzselésével foglalkoznak. Ez Magyarországon sem ismeretlen dolog, egyrészt a 80-as években nálunk is álomállásnak számított valamelyik állami vállalat külföldi kiküldöttjeként dolgozni, másrészt a 90-es években a nyugati tőkével együtt hozzánk is nagy tömegben jöttek expatok. Őket nem is volt szokás migránsnak tekinteni, hiszen általában csak néhány évet töltöttek el egy országban és kevéssé keveredtek a helyi lakossággal, inkább afféle diplomata-elzártságban éltek. A kétezres évektől viszont a hagyományos expat-lét egyre inkább visszaszorult.

 
A globalizálódó világban a cégeknek egyre kevésbé éri meg dupla fizetéséssel és luxusjuttatásokkal expatokat küldeni Indiába vagy Mexikóba, amikor a helyi fiatalok között is könnyedén találnak angolul kitűnően beszélő, világszínvonalú egyetemen végzett, ellenben a helyi viszonyokat is kiválóan ismerő szakembereket és menedzsereket. Másfelől viszont egy mai multicég központjában jellemzően a világ minden tájáról foglalkoztatnak embereket, hiszen például egy Google nem nemzeti/nemzetközi, hanem globális brand, amit nem is lehetne csak amerikai szakemberek által irányítva sikerre vinni. Mára teljesen elterjedt a gyakorlat, hogy a nagy cégek a világon bárhol kiválogatják a tehetséges alkalmazottakat, évekig a központban képzik és dolgoztatják őket, majd rotálják a különböző leányvállalatok között. Méghozzá nem feltétlenül expatként, hanem „helyi” alkalmazottként. Nem ritka, hogy egy ilyen „vállalati migráns” végleg le is telepszik abban az országban, ahová a munkája révén került. Mivel ezek nagyon vonzó karrierlehetőségek, a világ majd’ minden országának tehetséges középosztálybeli fiataljai nemzetközi képzést kínáló egyetemekre igyekeznek, gyakran eleve külföldön.

 
Az e-business rohamos fejlődésével pedig megjelent az internet-nomád fogalma is. Ezek olyan (jellemzően szintén fiatal) vállalkozók, akiknek az elsődleges munkaeszközük a világháló, így egyáltalán nincsenek helyhez kötve – gyakorlatilag ott élnek és dolgoznak, ahol épp kedvük tartja. Sokan közülük örök turistaként járják a világot, karibi tengerpartokon, dél-olasz kisvárosokban és ázsiai metropoliszokban múlatják az időt, miközben a laptopjukkal keresik meg a napi betevőt. És ami a legfontosabb, mindenhol szívesen látják őket, hiszen nem kerülnek semmibe, inkább csak hozzák a pénzt. Aztán olyan is akad közülük, aki mondjuk Thaiföldön alapít egy céget, az sikeres lesz, és végleg ott ragad. Vagy átmegy Szingapúrba, és alapít egy újat.

 
Multis társaikkal együtt ők alkotják a „szupermigránsok” körét, akiknek az államhatárok leginkább csak egy bosszantó, apróbb bürokratikus kényelmetlenséget jelentenek, nem pedig azokat a kereteket, amelyeken belül „élned, halnod kell”. Ez a helyzet most, 2015-ben. De ezzel a folyamatnak még egyáltalán nincs vége. A 90-es és 2000-es években felnőtt szupermigránsok ugyanis mostanában vannak családalapító korban. Egyáltalán nem meglepő módon egy szupermigráns a leggyakrabban egy másik szupermigránssal fog családot alapítani. Egy stabil párkapcsolat és házasság egyik legfontosabb alapja ugyanis a közös értékrend, közös élmények és közös kultúra. Nem nehéz belátni, hogy mondjuk egy magyar származású szupermigráns értékrendje, élményei és kulturális preferenciái sokkal közelebb állnak egy indiai (kanadai, argentín, filippinó) szupermigránséhoz, mint egy „röghözkötött” honfitársáéhoz. Hiszen ugyanazokon az egyetemeken tanultak, ugyanannál a multinál dolgoznak, ugyanúgy a neten élnek társasági életet, ugyanazon világvárosok felső-középosztálybeli negyedeiben laknak (érdemes megfigyelni, hogy London, New York vagy Párizs gazdag negyedei manapság legalább annyira „színesek”, mint a munkásgettók).

 
A 2010-es évek elején pedig megszületetett szupermigráns-gyerekek első igazi generációja. Ezeknek a gyerekeknek a multikulti olyan, mint a halaknak a víz: észre sem veszik. Eleve két, de inkább három nyelven tanulnak meg beszélni, születésüktől kezdve több állampolgársággal rendelkeznek, az ovodában pedig a világ minden tájáról szalajtott, a Fitzpatrick-skála minden színében pompázó játszótársakkal szocializálódnak. Nyaranta simán 12 órákat repülnek, csak azért, hogy meglátogassák a nagyszüleiket. A rasszizmus számukra egyszerűen értelmezhetetlen fogalom; teljesen természetesnek veszik, ha valamelyiküknek különböző színű szülei vannak. A világ jelenleg legjómódúbb, legmobilisabb, legszéleskörűbben művelt közegében nőnek fel, úgyhogy nagyon el kell cseszniük az életüket ahhoz, hogy ne a legjobb egyetemeken tanulhassanak tovább, és utána ne kapkodjanak értük a világ összes országában, cégénél, kormányhivatalánál és tudományos kutatóintézeténél. 20-30 év mulva ők lesznek a globális elit.

 
Kedves bezárkózó, európai és keresztényi értelemben rasszista, xenofób magyar testvéreim! Nagyobb veszélyben vagytok, mint gondolnátok! Nem attól kell tartanotok, hogy egy szír földműves elveszi a munkátokat, vagy hogy a szőke és kékszemű gyereketek ki fog ríni a suliban a sok kis Kolompár közül. Ne attól a négertől féljetek, aki majd az utcát söpri a házatok előtt, hanem attól a meghatározhatatlan fajú és nemzetiségű szupermigráns-ivadéktól, aki majd munkát és pénzt fog adni nektek megélhetésre. Aki nem is annyira háttér-hatalomként fogja uralni Európát, Amerikát és egyre inkább Ázsiát is, még ebben az évszázadban. Akihez jobban járnátok, ha már most csatlakoznátok, amíg még lehet…

102 hozzászólás

 1. eltopo — 2015-10-08 14:04 

Hehehe, beajánlom a mandinerre, hátha kiteszik és legalább páran stroke-ot kapnak!

😀

 2. tudi — 2015-10-08 16:30 

Na igen. Egy értelmes kormányban pont egy ilyen ún „szupermigránst” keresne külügyi posztra, pont a jó ismeretsége és kapcsolatai, na meg nyelvtudása okán, valamint mindent megtenne, hogy ezt a réteget bevonza az országba. Mondjuk ilyen szempontból Budapest és egypár vidéki város simán nyerő lehetne, ha a megfelelő infrastruktúra is kiépülne. Milyen jó lenne, ha Magyarország lenne Közép-Kelet Európa IT központja, mint összeszerelő gyára.

 3. noirp — 2015-10-08 16:30 

Panama! Ez kurva jó lett. Egyszer: tanultam belőle valami újat, amit eddig max. sejtettem. Kettő: ad valamelyes reményt, hogy a jövőben a zászló mégsem azoknak áll, akik be óhatják magukra vágni a nemzeti kiskertajtót; hiába tűnik úgy, jelen pillanatban, innen. (Elnézve az igazi finneket, AfD-t, Fideszt, Svéd Demokratákat, egyéb gyülekezeteket).
A következtetésed a „nem is annyira háttér”-ám nagyon is reális hatalomról jónak tartom.
S ezt így, ily szépen, egyenesen levezetni itthon — az EU-nak angolul legkisebb százalékban (és szvsz egyéb nyelveket se jobban) beszélő, lelkesen köcsögmultizó, és hát ugye a világ egyik legnagyobb Metapedia-állományát, plusz Szaniszló tévéműsorát kitermelő — társadalmában:
nos, ez ötcsillagos polgárpukkasztás 😀
Igaza van topónak: Mandínerre vele, hadd pusztuljon a férgese

 4. noirp — 2015-10-08 16:34 

@tudi:

„Milyen jó lenne, ha Magyarország lenne Közép-Kelet Európa IT központja, mint összeszerelő gyára.”

Mondd ezt annak a miniszterelnöknek, aki az e-mailt a faxtól már megkülönbözteti, de az sms előtt fejvakarva áll…tanácsadói pedig csak hülyébbek lehetnek nála.

Önreklám, tudom, de ajánlom neked ezt a posztot, egyetértésem jeléül:

https://raerunk.blogrepublik.eu/2013/04/15/thatcher-asszony-a-c-201-es-tanteremben/

 5. flashbang52 — 2015-10-08 19:50 

Fejin lett a szeg találva megest.
Hogy mennyire igaz ami fentebb le van írva.
Egy középkelet európai széles benzinkúthálózattal és rosszalkodó tengerparti kistestvérrel rendelkező nemzeti olajiparban utazó cég nemrégiben 10 középvezetői helyet hirdetett meg. Volt ám tolongás meg keresztapa és nagybácsi keresés aztán
Majd Lőn nagy csodálkozás mert a cég HR manágerei a 10 helyből 7 re pakisztáni fiatalt talált alkalmasnak. Mondanom sem kell, hogy a cég HR esei között is kevés a szirio -turáni szittyát beszélő népség.A HR főatyaisten skót helyettese palesztin ( na jó ex plaesztin mert elvette egy bécsújhelyi sváb lányt) Persze azért a szirio – turániak se hagyták magukat beindult a politico.hu.hogy hát ez mégis hallatlan inszinuáció és berendelték a skótot a minisztériumba. Aki magas ivben tett a berendelésre ( egyszerűen nem ment el ) mire az olajban úszó cégvezért vették elő,( gondolom azzal fenyegették, hogy az utcán az első szembejövő rendőr felismeri a körözési értésítőben interpol címszó alatt) No Ő gyorsan megoldotta. A fiatalokat elhelyezték mindenféle más állomáshelyekre a központból, ( természetesen a munkakörük és beosztásuk megmaradt) Újabb csoda lőn (lásd mint fent) ezek képesek onnan messzi távolból is ellátni a feladatukat (megkérdőjelezendő, hogy akkor mi a bánatos fittyfasznak terpeszkedik ott az ménkű nagy irodaház benne annyi emberrel ? )

 6. dr Brcskzf Gröőő — 2015-10-08 21:59 

nem tudom, igaz-e, de idevág:
„When I met some young desk officers of the Hungarian Foreign Ministry researching various patches of Africa, I learned that in addition to never having travelled to the countries they covered and not speaking any African languages, they were actually all Slovak citizens of Magyar origin. They obtained Hungarian passports so as to be able to work in the foreign ministry. Presumably, they enjoyed preferential access to bureaucratic jobs because Orban prefers his irredenta loyalists rather than educated Budapest elites (who likely have both independent ideas and too many dangerous contacts with the outside world).”
http://nationalinterest.org/feature/the-hungary-model-resurgent-nationalism-14025

 7. flashbang52 — 2015-10-08 22:53 

 8. hadrian77 — 2015-10-09 08:32 

Felsőoktatási államtitkár szupermigráns-e?

 9. panamajack — 2015-10-09 09:08 

@hadrian77: mire gondolsz?

 10. grossartigli — 2015-10-09 09:55 

Ez egy elméletnek elmegy, de gyakorlatilag a szupermigránsok számossága elenyésző. És belátható időn belül nemhogy a „Kolompárok”, de a”szír földműves” nagyságrendjét sem fogja elérni, így szociológiai szempontból zajként értékelhető a klasszikus fishbone diagrammon.

 11. panamajack — 2015-10-09 10:07 

@grossartigli: ez eléggé komoly félreértése a dolgoknak. Egyrészt a számuk nem elenyésző, hanem. És egyre csak nő. Másrészt, és ez a lényeg, a szupermigránsok még nyugati viszonylatban is kiemelkedően képzett, gazdag és befolyásos emberek már most is. Tegyük fel, hogy egy országban csak 1 ezrelék az arányuk. Ettől még nagy valószínűséggel mind az 1 ezrelék a legmagasabb és legbefolyásosabb posztokon található, és egymással határokon átívelő kapcsolatban állnak. Ha ez valahonnan (khm… tuggyukkik) ismerős, az nem teljesen a véletlen műve… 🙂

 12. grossartigli — 2015-10-09 11:55 

@panamajack: Ezt az érvelést már egyszer hallottam, járt nálam egy nemi preferációját illetően bizonytalan fiatalember, hogy hirdessek a hasonló célcsoportú kiadványukban mert…..:-).

 13. panamajack — 2015-10-09 12:23 

@grossartigli: És? Nem volt igaza? 🙂

 14. panamajack — 2015-10-09 12:33 

@grossartigli: Amúgy pedig azért van némi különbség. A melegek statisztikailag valóban jobbmódúak, mint a nagy átlag, de a korreláció eléggé laza, és nehezen értelmezhető. A szupermigráns státusz és a sikeresség között azonban konkrét ok-okozati összefüggés van.

 15. hadrian77 — 2015-10-09 13:00 

@panamajack: dolgozott mindenfelé a nagyvilágban, képzett, most épp idehaza van, de pár év múlva tovább is állhat. A fent megfogalmazott ismérvek közül elég sok illik rá.

 16. panamajack — 2015-10-09 13:06 

@hadrian77: Fogalmam sincs amúgy ki ő, de ha a kritériumok illenek rá, akkor az.

 17. flashbang52 — 2015-10-09 15:42 

Annyira nem jelentős tényezők. Tényleg nem: Csak annyira hogy gyakorlatilag ők adják a teljes EU döntéselőkészítő csapatának 89 % -t Kvázi az ő szemükkel látja a döntést hozó a világot ( mert azokból a non paperekből, és situation reportokból tájékozódik amit ezek az elő-szupermigránsok tesznek le az asztalára). Ezeken a helyeken a gyakornok már nem csak kávét főz meg betérdel a főnök elé ( na jó néha azt is) Márpedi g a gyakornokok és EU alkalmazottak túlnyomó része migráns.
De nagyjából ugyan ez a helyzet az amerikai kongresszussal is ( annyi a különbség, hogy ott lerakatják vele az állampolgári esküt) Viszont csak le kell ülni a Capitolium lépcsőjére és megnézni milyen stáb lohol a szenátorok nyomában.( Benetton reklám film lehetne bármelyik brigád ) Az eljárás meg ugyan az. Ezek a fiatal fiúk és lányok határozzák meg , hogy a mit ír alá a congressman /woman mert ők dolgozzák fel neki az információt. Még a beszédeit is ők írják, ők öltöztetik, ők mondják meg mit támogasson mit ellenezzen..De mondhattam volna bármelyik worldwide multi cég sales, PR, HR meg a bánat tudja milyen csapatát. Végül is csak a világpolitikában van jelentős szerepük meg a világgazdaságban, másban tényleg nincs.

Hadrian ha a regnáló államtitkárra gondoltál akkor rá igaz. ( az már más kérdés, hogy kapott a nyakába egy szittyajobbikos helyettest akit csak mostanában sikerült levakarnia magáról és eddig tevékenysége a hatalmi harcokban merült ki.

 18. panamajack — 2015-10-09 16:25 

@flashbang52: És akkor azt sem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy a szupermigránsok zöme a jelenség viszonylagos újdonságából adódóan még elég fiatal. Tehát ha már 30-40 évesen a legfelsőbb szinteken döntéselőkészítők, akkor azért nem teljesen irreális a feltevés, hogy 10 év múlva ők lehetnek a döntéshozók is.

 19. quercus — 2015-10-09 19:59 

Olvasgatjátok a mandinert? Hiába, a jó pap is holtig tanul.

 20. panamajack — 2015-10-09 20:05 

@quercus: én rendszeresen olvasgatom, miért?

 21. quercus — 2015-10-09 21:17 

@panamajack:

Tudom. Örömmel látom, hogy mások is. A mandiner egy vény nélkül kapható gyógyszer, a zindexes, meg a 444-es agymosás kezelésére. Már sokaknál bevált.

 22. panamajack — 2015-10-09 21:19 

@quercus: node hogy jön ez a poszthoz?

 23. quercus — 2015-10-09 21:58 

@panamajack:

Sehogy. A kommentek egy részéhez passzol.
Egyébként már ki lett rakva innen egy poszt a mandinerre a minap. Hát…
A Te posztod sem egyezne a „közönség” ízlésével.
Ami a posztot illeti. Lehet, hogy igazad van, de én nem szeretnék e-mailben irányított országban élni.

 24. panamajack — 2015-10-09 22:15 

@quercus: hát olyanban, ahol az alkotmányt ájpeden írták a szünetben?

 25. pandacsoki — 2015-10-09 23:39 

Kicsit ködös… Ezek a laptopos szupermenek mivel is járulnak hozzá a „reálgazdaság” termeléséhez? Talán gyorsabb lesz az Audi honlapja tőlük? Tök jó, de inkább az érdekel, hogy maga az Audi, mint autó milyen, és azt szvsz nem nagyon lehet a karibi tengerparton mojitót hörpölve összerakni.

 26. pandacsoki — 2015-10-09 23:55 

nekem az az igazán félelmetes dolog, hogy az ilyen kozmopolita léthez gyakran hozzátartozik az erőltetetten korrekt angol/USA akcentussal, harsányan előadott „small talk”, mikor a hűdenagy haverok, akiket a múlt héten még nem ismertek, de legalább a jövő héten se fognak már, megbeszélik, hogy kikkel voltak tegnap és hol, holnap kikkel lesznek, és a holnapiakkal valószínűleg azt fogják megbeszélni, hogy a tegnapiakkal hol voltak és kicsodák voltak ott. „Yes, she’s got a new boyfriend, imagine that. and opposites do seem to attract, as he for a change has at least some sense of direction.. blabla..

 27. panamajack — 2015-10-10 09:03 

@pandacsoki: nem figyelsz. Az internet-nomádok csak egy kisebb részét adják a szupermigránsoknak. Szóval mondjuk az Audinál nem csak a honlaptervező, de a főmérnök, a dizájner és a pénzügyi igazgató is simán lehet az.

 28. panamajack — 2015-10-10 09:04 

@pandacsoki: Látom, eddig csak filmekben találkoztál ilyen emberekkel…

 29. pandacsoki — 2015-10-10 09:24 

@panamajack: sajnos nem csak… egy valós egzisztenciális félelmet próbálok leírni 🙂

 30. pandacsoki — 2015-10-10 09:29 

@panamajack: az idézett mondat pedig tegnap este hangzott el, egy világvárosnak mondható helyen egy kocsmában egy kisebb nemzetközi társaságban, mondjuk bevallom, nem emlékszek rá pontosan.

 31. panamajack — 2015-10-10 10:09 

@pandacsoki: mert egy fajtatiszta ősmagyar korcsmában kizárólag kortárs orosz filozófusok világmegváltó gondolatait vitatják meg gyermekkori jóbarátok, ugye?

 32. flashbang52 — 2015-10-10 10:45 

@panamajack:

Pontosan. Ahogy írtad is ezek multukulti csajok és fiúk egyformán otthon vannak Lagosban Lahore-ban vagy Los Angelesben. Gyorsan alkalmazkodnak a új körülményekhez a kulturális különbségekhez és szokásokhoz ( nem esik mély depresszióba ha nem a nagymama mákos sütije van a vsárnapi ebéd mellé desszertnek.) Értelemszerűen a főnök is jobban kedveli őket gyorsabban haladnak előre és magasabbra jutnak. ( Persze ez nekünk az uram bátyám sógor koma világban élve egyenesen tudományos fantasztikumnak tűnik)
Nemrég olvastam a Blikkben egy tanulmányt 🙂 ami azon agyalgott, hogy a XXI században sikeres amerikai hadvezérek memoárjai nagyjából úgy kezdődnek, hogy már az apám is katona volt és 18 éves koromra a nyugati vagy keleti part összes helyőrségi városában laktunk. Nagyjából ez is megfelel annak amit mi multi kultinak hívunk mert elég hozzá három amerikai filmet megnézni, hogy kiderüljön egészen más emberek, egészen más kulturális közegben élnek Floridában mint Nevadában vagy Utah ban.A Blikk elemzője ( hivatkozva a Daily Sun magazin által elvégzett hasonló kutatásokra brit tudósok által ) atz a következtetést vonta le, hogy többek között ez a multikulturális háttér tette őket sikeressé mert gyorsabban alkalmazkodtak a változó körülményekhez mint azok a társaik akik ki se mozdultak saját környezetükből.

 33. flashbang52 — 2015-10-10 12:14 

@panamajack:

Vagy éppen stratégiai és országpolitikai döntéseket hoznak a halálbüntetésről, a migráció kezelésről, az eu gyarmatosításról és az azzal szembeni ellenállásról, meg arról, hogy mennnyivel jobb volt amikor az oroszokkal barátkoztunk, és minden baj okozója, sok liberális homokos tehát fel kell lépni ellenük szintúgy mint az állandóan okoskodó diplomások meg érettségizettek ellen mert kinek van szüksége a sok tudálékos f@szra menjen inkább S betűt reszelni az Csepelművekbe vasárnap meg templomba miközben folytassunk olyan unortodox gazdaságpolitikát, hogy attol koldul mindenki. Meg most mija fenének az sok sunyi duma a diplomáciába. Ami a szivűnkön az a szájunkon is wazze . Hát nem egyszerűbb odavágni, hogy még Nyóccc sört hozzááá vagy pofánváglak mint azt, hogy Tisztelt uram megértem az ön nehéz gyermekkorát és a munkához való hozzá állását, de ha meg nem sértem hozzon nekünk 8 korsó hideg sört a jobbik fajtából amit természetesen az est végén ki fogunk egyenlíteni. Amennyiben erre nem lenne hajlandó úgy kénytelenek leszünk az önt és a felügyeletére bízott szorakozó helyet elhagyni és a pénzunket másutt elkölteni. De másodlagos opcióként az is felmerült, hogy egy közepesen erős ütést fogunk az arcán elhelyezni pusztán abból a célból, hogy felhívjuk a figyelmét,hogy az ön egyik feladata az ide betérő vendégek kiszolgálása és jó hangulatok biztosítása. Természetesen mindezek teoretikus alapokon vázoltuk fel az ön számára, hiszen mindanyiunk közös érdeke, hogy ebből az estéből jól jöjjünk ki.

Na ugye.. épeszü kocsmába járó ember csakis az első verzó mellett dönthet akkor, is ha miniszter államtitkár vagy bármi más 🙂

 34. pandacsoki — 2015-10-10 16:30 

@panamajack: sejtettem, hogy vmi ilyen válasszal fogsz megtisztelni, pontosabban bennem is felmerült az előző komment elküldése után, hogy dialektikusan reagálni kellene egy effajta kézenfekvő ellenérvre: persze, a magyar fajkocsmában bizonyára még gázabb a hangulat, csak kicsit másképp. Én ha tehetem, egyikre se szavazok: de hát néha mégis élni kell társasági életet 🙂

 35. panamajack — 2015-10-10 16:41 

@pandacsoki: az ellenérv lényege az lenne, hogy ne egy kocsmában félfüllel hallott beszélgetésfoszlány alapján általánosíts…

 36. pandacsoki — 2015-10-10 22:44 

@panamajack: egyáltalán nem ezt teszem, sorry. Mindegy, ha nem érted, mire utalok, akkor nem érted, nem nagy ügy.

 37. panamajack — 2015-10-11 11:03 

@pandacsoki: Arra utalsz, hogy a szupermigránsok képtelenek a felszínesnél mélyebb emberi kapcsolatokat kialakítani (részben azért, mert állandóan mozgásban vannak), és a társas viszonyaik a Szex és New York szintjén mozognak. Mindezt úgy, hogy kocsmai ismeretségnél közelebb még egyhez sem kerültél. Vagy tévedek? Mert ha igen, akkor örülnék, ha kifejtenéd.

 38. pandacsoki — 2015-10-11 20:05 

@panamajack: régebben ösztöndíj révén, ma a munkám révén is rendszeresen járok külföldön, és igen, nehéz kivadászni azokat, akikkel több a közös nevező, mint az alkohol, a karrier és a pubokban szelfizés, ill. ha focivébé van, akkor az, ha eurovízió vagy mi, akkor az. Nem mondom, hogy csak felszínes az egész, de mintha a „multikultiból” hiányozna a „kulti”, ennyi, mindenesetre fiatalon és naivan nem így képzeltem a dolgot. Az Erasmus-os létről meg simán meg lehetne írni a „Lakótársat keresünk” inverzét, ami megmutaztja, milyen is az egész valójában, és ahhoz, hogy parodisztikus legyen, nem is kellene hozzá sokat túlozni. Biztos bennem is van a hiba.

 39. panamajack — 2015-10-11 20:10 

@pandacsoki: nekem homlokegyenest ellenkezőek a tapasztalataim. Mondjuk az is igaz, hogy az Erasmus ösztöndíjasoknak annyi közük van a szupermigránsokhoz, mint a felcsuti Puskas Akadémiának a Real Madridhoz.

 40. pandacsoki — 2015-10-11 20:49 

@panamajack: Jó, biztos nem csak ilyen… ami meg a „rasszizmust” illeti, diplomás, több nyelvet beszélő stb. görög, spanyol, brit fiataloktól is hallottam már megjegyzéseket a romákkal való… együttélés nehézségeiről (és nem én hoztam fel a témát!), holott náluk messze nincsenek olyan nagy számban, mint nálunk.
De valóban, ellenpéldát is tudnék mondani, pl. az LGT rajongó bolgár srác, aki a zenekar tagjainak nevét is kívülről tudta, vagy a szlovák lány, aki ismerte Kodály nevét („Kodáli”-nak mondta, de nem baj), a Tarr Béla rajongó brit stb.
De mégis, sokszor éreztem az egészet felszínesnek és mesterkéltnek, de biztosan bennem van a hiba.

 41. untermensch4 — 2015-10-11 20:52 

@panamajack: Sztem olyasmire gondolt hogy a szupermigránsok között az esetleges (a felszínes emberi kapcsolatok miatt esetleg nehezebben felismerhető) ám némileg pszichopata, leginkább „jobhopper”-ként „tetten érhető” versenyzők a korábbi hasonló hatalmú ám „röghöz kötött” illetőkhöz képest sokkal közveszélyesebbek lehetnek. Pl egy bizonyos cégnél a két fél-szupermigráns (mindkettő az anyacég származási országából kezdett a 90-es évek elején szupermigrálódni) rivalizálása (az ex-főnök kifúrja az újat hogy visszakerüljön a helyére) járt némi kellemetlenséggel, ez ilyen cég-léptékben heti százmilliós szabotázs, a GDP meg se érzi. De az említett nagyobb befolyás miatt itt-ott a világban lehetnek olyan kevésbé stabil helyek ahol egy ilyen kicsinek induló sz@rkavarásból helyi konfliktusok gyűrűzhetnek tova. Amik ugyan már meglévő feszültségekből táplálkoznak de aki meggyújt egy kanócot nem mondhatja hogy a puskapor hibája…
Ha a szupermigránsok száma nő akkor ezzel együtt a köztük lévő pszichopatáké is. És ha „a közös értékrend, közös élmények és közös kultúra” élesen elválasztja az elitet a plebs-től akkor az kedvez a dehumanizáló attitűdnek.

 42. untermensch4 — 2015-10-11 20:58 

@pandacsoki: A felszínes érzet aból is adódhat hogy x-y-z-generáció ide vagy oda, a nyugatiasabb munkamorál és tempó miatt az előmenetellel járó több munka (és felelősség) mégiscsak elveszi azt a szabadidőt ami a művészetekben, irodalomban és több helyi kultúrában való elmélyüléshez kéne. A multikultis embernek is 24 óra a nap, ha az ismeretségi körében több kultúrára kellene is rálátással bírnia. Ebben az értelemben a „multi” része olyan mint műszaki területen az univerzális szerszám, mindenre jó de a célszerszámhoz képest mindenre csak kevésbé („felszínesebben”)… 🙂

 43. panamajack — 2015-10-11 21:22 

@untermensch4: Azt egy szóval sem állítottam, hogy a szupermigránsok „jobb” emberek lennének a nagy átlagnál. Az mondtam, hogy sokkal nyitottabbak, szélesebb látókörűek és gyakran okosabbak. Ami azt jelenti, hogy pl. a NER-ben nevelkedett ifjútitánokat úgy nyomják majd le, mint a bélyeget. És igen, megvan az veszélye, hogy egy idő után amolyan „globális arisztokráciaként” kezedenek majd viselkedni, és az nem biztos, hogy jó lesz azoknak, akik alulmaradnak. Ezért sem túl szerencsés az oktatásban a XIX-dik századi értelemben vett nemzeti nevelést erőltetni. Konkrétan valószínűleg kicseszünk a gyerekeinkkel, ha a globalizáció és a multikulti ELLENÉBEN neveljük őket.

 44. pandacsoki — 2015-10-11 21:38 

@panamajack: mindenesetre, ha jól értem, akkor a szupermigránsoknál az anyagi jólét az identitás fontos velejárója, vagyis a szupermigránsok, illetve az nemzetközi elitiskolában nevelkedő szupergyerekeik szeme valószínűleg elkerekedne, ha a suliba integrációs céllal beültetnének pár valódi, illegális, papírelhagyó migráns srácot (ilyesmi persze a valóságban sose történhet meg, csak a példa kedvéért).

 45. Tromb74 — 2015-10-11 21:40 

A helyzet még ennél is „rémisztőbb”. És én most a klasszikus migránsokról beszélek. Az elmúlt másfél hónapban töltöttem egy-egy hetet Frankfurtban, Kölnben, Dortmund környékén, Hamburgban.
Mindenféle emberekkel találkoztam a felső vezetőktől a melósokig, sőt még szállásokat is hajkurásztam a saját melósainknak.
Természetesen szóbakerült a menekült kérdés is. Minden hiresztelés ellenére a tanultabb németek, jobbára üzletemberek véleménye eléggé egységesnek tűnt számomra. A leggyakrabban elhangzott mondat annyi volt: „It isn’t problem for us.” Persze az egyszerű emberek ott is hőzöngenek.
Hogy miért is voltak ilyen optimisták, csak akkor vált világossá, amikor elkezdtem melós szállásokat keresgélni. Ezt a típusú szállást „monteur zimmer” néven illeti népnyelv. Lényegében olcsó, 15-20 euro/fő/nap áron lehet olyan apartmanokat bérelni, ahol van mosási, főzési lehetőség, internet, TV. A színvonal a nagyon komfortostól a leprafészekig változik, de ez sajnos nincs összefüggésben az árral. A lázadás megelőzése okán, ha van rá mód, megnézem ezeket a szállásokat személyesen, mielőtt lefoglalnánk. Finomítók és erőművek környékén ezrével lehet ilyeneket találni, de most nem akart egy se horogra akadni. Néhány olyan ajánlat érkezett, hogy a helyszínre érve, bár nem vagyok az a nebáncs virág típus, de kétszer meggondoltam, hogy ki merjek-e szállni az autóból. Na, ami bent fogadott az harmonizált a környezettel, nem részletezem. Végül takálomra bekopogtam néhány jobb környéken található szállásra, ami ránézésre színvonalasabbnak tűnt. Állandóan menekültekbe botlottam, nem volt szabad szoba egy sem. Egy idő után beszélgettem is néhánnyal, akik Szomáliából érkeztek. Sokan beszéltek közülük használhatóan angolul, fiatalok voltak, ápoltak és intelligensek. Persze kínosabb kérdéseket nem feszegettem, hátha mégiscsak a Zorbánnak van igaza, és vadállatok 😉
Viszont amikor vissza értem a hotelbe a recepcióst kínvallatásnak vetettem alá. Kiderült, hogy az állam több százezer olcsó szállást foglalt le Németországban 2-5 évre a menekültek számára, mindenhova irodákat nyitott szociális munkásokkal, megkezdte az oktatási központok létesítét. Reszkesetek keleteurópai munkavállalók, mert készülnek az alkoholmentes, németűl beszélő melósok!
A helyzet annyira komoly, hogy a csőszerelőink másfél hónapig élvezhetik egy 3 csillagos hotel vendégszeretetét cégünk jóvoltából 🙂 🙂

 46. pandacsoki — 2015-10-11 21:42 

@untermensch4: igen, ez lehet az, ami hiányzik… de ok, biztos van, aki meg tudja oldani..

 47. panamajack — 2015-10-11 21:43 

@pandacsoki: ez sem ilyen egyszerű. Ebben a generációban ugyanis még elég sok olyan szupermigráns van, aki egészen szerény körülmények közül küzdötte fel magát. Mondjuk a gyerekeiknél már nyilván más lesz a helyzet.

 48. flashbang52 — 2015-10-12 02:57 

Senki nem állította, hogy a szupermigráns a szó utópisztikus értelmében jobb ember lesz. ( egy begyepesedett xenofóbb szélsőséges szlogeneket szajkozó változásképtelen embernél mindenképpen jobb) Ezen felül jobb munkaerő lesz, ezáltal magasabbra fog jutni a szervezeten belül, ebből kifolyólag előbb utóbb ők fogják betölteni a vezetői posztokat, és osztani az észt meg a pénzt a ” régimódi ” iskolán nevelkedett tömegeknek.

Egyébként a szupermigráns gyerekek kevésbé érzékenyek ha valódi migráns keveredik közéjük mert őket már nem érdekli igazából a bőrszin a vallás vagy a származási ország. Ha tudsz akkor befogadnak, ha nem tudsz együttműködni csak kritizálni, ha nem tudsz valamit letenni az asztalra csak amit elloptál, akkor mehetsz levesbe.

Az aszkari gyalogosok nagyon büszkék voltak a generációkon át őrizgetett fényesített díszes kovás puskáikra ami apáról fiúra szállt Aztán kiderült hogy négy darab Maxim géppuska elegendő hogy az egész múltbeli dicsőséget lenullázza a sárga földig. Az evolució márcsak egy ilyen elbaszott dolog, aki jobban tud alkalmazkodni az marad felül. Az alkalmazkodás gyorsaságának alapja pedig a minél szélesebb körú ismeretszerzés.Aki ezzel szembe megy az vagy hülye vagy megérdemli a jövőjét( mert hülye) 🙂

 49. zsanvalzsan — 2015-10-12 11:01 

@Tromb74:
> Reszkesetek keleteurópai munkavállalók, mert készülnek
> az alkoholmentes, németűl beszélő melósok!

Az ki van zárva! Ki volt írva útközben, hogy nem vehetik el a magyar ember munkáját!
(B+, mostakkó mámegin a zorbánnak vót igaza?)

 50. panamajack — 2015-10-12 11:02 

@flashbang52: Pontosan. Eszembe jutott egy cikk nemrégiben a Mandineren, ahol egy magyar anyáról volt szó, aki Angliában él, és ott egy nigériai férfivel lett egy közös gyerekük (mindketten értelmiségiek amúgy). A lényeg az volt, mennyire nehéz a külföldön született (pláne félig-)magyar gyerekeket otthon anyakönyveztetni, valamint magyar állampolgárként regisztráltatni, ami tényleg egy létező, igen komoly probléma. Na most a kommentelők annyit fogtak fel ebből, hogy milyen kár, hogy egy szülőképes magyar nő elveszett a Nemzet számára, mert külföldre ment, és KORCSOT (sic!) szült. Azt hiszem, nem kell részleteznem, hogy ennek a hozzáállásnak mi lesz az eredménye az ország jövője szempontjából, amikor a kis „korcs” fog majd dönteni valamelyik nagy multi közép-európai beruházásairól, vagy az EU-támogatások odaítéléséről.

 51. Tromb74 — 2015-10-12 12:36 

@zsanvalzsan: Igen, a Zorbánnak volt igaza, csak nem úgy.

Magyarországon ugye egyelőre nem nagyon van mit elvenni, de a nyugaton dolgozó magyaroknak van mitől félniük.
Néhány példa:
A kis 3-4 csillagos hotelek kiszolgáló személyzetét többnyire Németországban született törökök, vagy frissen kivándorolt kelet-európaiak adják. Többségük közepesen beszél németül, semmiféle vendéglátós v. hasonló végzettsége nincs.
A mindenféle iparban több tízezer magyar munkavállaló dolgozik folyamatos v. rendszeres kiküldetésben, talán ha 20 százalékuk beszéli a nyelvet. …de találkozhatsz magyarokkal bolti eladóként, benzinkútnál, étteremben stb.
Közös bennük, hogy alacsonyan képzettek, de komoly igényeik vannak, ha bérről esik szó. Nem nagyon érik be a tavaly bevezetett minimálbérrel.
A menekülteknek pedig (ha igaz) kb. 20 százalékuk képzett, szakmával rendelkező, angolul és/vagy franciául beszélő versenyző, a maradék pedig 2 éven belül elfogja sajátítani a német nyelvet és lesz valamilyen, a német gazdaság számára hasznos képzettsége. Ezeknek az embereknek a többsége fiatal, és erősen motivált a beilleszkedésben, munkaszerzésben.
Amennyiben Németország tanul a korábbi integrációs politika hiányosságaiból, óriásit nyerhet a bevándorlókon.
Nem szabad elfelejteni, hogy a németek nagyon ritkán számolják el magukat, hihetetlen erőforrásaik vannak, olyan adminisztrációs és bürokratikus háttérrel, ami szerintem egyedülálló a világon. A német rendfenntartó erők nagyon jól felszereltek, kiválóan képzettek, és hihetetlenül hatékonyak. A német vezetés egyetlen gyengéje, hogy meg kell győzniük a szavazóik többségét, de hát ez így van minden demokráciában.
Viszont ez is egy speciális eset. Azok, akik ingatlan kiadással foglalkoznak, már most jól jártak, több évre ki lettek tömve pénzzel, de rengeteg beruházás várható még a menekültekkel kapcsolatban. Oktatási központok, különféle kedvezmények a munkáltatóknak, akik vállalják a foglalkoztatásukat. Mecset építés, amit pl. Katar(?) szívesen finanszírozna, de természetesen német cégek lennének a kivitelezők. …és ezek csak a kezdeti jelek. Néhány éven belül a menekültek elkezdenek átszivárogni a munkaerőpiacra, mégpedig hogyhogy nem pont olyan végzettséggel, amire a németeknek szükségük van. Lesz nyelvtudásuk, tisztában lesznek a helyi törvényekkel és szabályokkal.
A másik speciális helyzet, hogy Németországban jelenleg a keresztény konzervatív ÉS liberálisok vannak hatalmon, ellenzékben pedig a zöldek meg a balosok.
Magyarán nincs konzervatívabb v. keresztényebb erő a parlamentben, mint a kormány.
A németek, mint mondtam, nagyon jól bírnak kalkulálni. Az értelmesebb már most üzleti lehetőséget lát a menekültekben, de az átlag sincs úgy beszarva, mint nálunk.
Alapvetően nagyon bíznak a Német államban, az állam- és közigazgatási rendszerükben (joggal). Jellemzően még az egyszerű, szkeptikus emberkék (már akikkel én beszéltem) is higgadtan és kimérten nyilatkoznak a helyzetről.

 52. quercus — 2015-10-12 14:20 

@Tromb74:

Amit leírtál megerősíti azok nézeteit, akik azt mondják (én is), hogy az EU gyakorlatilag a német érdekeket szolgálja. A németek korábbi, és jelenlegi érdeke, hogy olcsó munkaerővel rendelkező európai gyarmatokat szerezzenek az alacsony hozzáadott értékű munkák elvégzésére, ill. el tudják szipkázni Kelet-Európából a képzett munkaerőt.
Most az az érdekük, hogy a migránsokkal le tudják törni a béreket, így biztosítsák maguknak a versenyelőnyt a világpiacon.
Ezért nyomják ezerrel az elöregedő Európa dumát, miközben a periféria országaiban soha nem látott számú fiatal munkanélküli él. Miért nem őket akarják „integrálni” a német munkaerőpiac számára?

 53. panamajack — 2015-10-12 14:48 

@quercus: Itt rengeteg dolgot össze-vissza kutyulsz.

Először is: igen, a jelenlegi formájában az EU a németek játszótere. Egyszerűen azért mert egy szabad versenyen alapuló piacon szükségképpen a legerősebb, legügyesebb és leghatékonyabb versenyző jár jól – ez a dolog lényege. Másfelől az is igaz, az egyoldalú dominancia egyik piacon sem kívánatos, mert egy idő után éppen hogy a versenyt fojtja meg. Kérdés, hogy ez merre fogja vinni az EU további fejlődését, a még szorosabb integráció vagy a szétesés felé.

Ellenben a „gyarmatosítás” az egy ostoba, népbutító szöveg. Az persze sajnálatos tény, hogy Magyarország beleragadt az alacsony bérezésű, alacsony hozzáadott értékű összeszerelő-szerepbe, de ez elsősorban a magyar kormány és az ezredforduló utáni magyar gazdaságpolitika hibája (mint oly sok más esetben, függetlenül attól, hogy a kormány éppen jobb- vagy baloldali színezetű volt). Ezen a blogon amúgy sokat írtunk erről a témáról is.

A harmadik állításod meg teljesen értelmetlen. Németország már hosszú évek óta tömegével fogad és foglalkoztat kelet-közép-európai munkavállalókat. A probléma, ahogy Tromb74 írja, ezen munkavállalók minősége. Szaktudás, nyelvtudás, munkamorál. Akinek ezek megvannak, illetve hajlandó fejleszteni őket, az integrálódik, német fizetést kap, német életszínvonalon élhet. Aki nem, az eddig még ellébecolhatott, mivel akkora a munkaerőhiány van, hogy sok esetben elnézik neki. Számukra viszont most egy új, nagy létszámú konkurrencia jelenik meg a piacon. Pech, tetszettek volna kicsit jobban igyekezni…

 54. panamajack — 2015-10-12 14:52 

@quercus: Amúgy imádom azt, amikor a magyarok nagy hangon hírdetik az „erősebb kutya baszik!” ars poeticáját, aztán sírnak mint a fürdőskurva, amikor kiderül, hogy tényleg, csak nem ők az erősebb kutya…

 55. Tromb74 — 2015-10-12 15:29 

@quercus:
Alapvetően nem képzetlen, pláne nem alkoholista munkaerőre van szükségük, akiknek nagyobb az önérzete a tudásánál.
Én elég jól ismerem a Kelet-Európából származó munkaerő azon részét, akik pl. olajfinomítókban, erőművekben dolgoznak a leállásokon.
Mostanra kialakult egy belterjes társaság, akik a Balkánról, Magyarországról, Lengyelországból stb. szállítják a képzettnek mondott munkaerőt.
Ennek a munkaerőnek a jelentős része léhűtőkből áll, akik vagy rendelkeznek valamiféle szaktudással, vagy nem. Azok sem nagyon beszélnek németül, akik több 10 éve járnak ki dolgozni, nagy részük 50 feletti lecsúszott melós, aki alkohol problémákkal küzd.
Egy ilyen leállás úgy néz ki, hogy a finomító ( pl. mi jelenleg a Shell-nél dolgozunk Hamburgban) megrendeli a leállás menedzselését egy fővállalkozótól. A fővállalkozó nem kis cég, sokszor több tízezer alkalmazottal rendelkezik.A fővállalkozó nem vihet be semmilyen eszközt v. szerszámot, azt a Shell adja, viszont ő szervezi a szakembereket. A felső és közép vezetőket a saját állományából, a melósokat pedig alvállalkozóktól szerzi be.
Mi szerencsések vagyunk, mert közvetlen a fővállalkozóval állunk szerződésben, ez nagyjából annyit tesz, hogy egy szakemberért elkérhetünk kb. 31 eurót óránként. Viszont a többség úgy jut ki egy ilyen leállásra, hogy 2-3 semmit sem csináló alvállalkozón keresztül jut munkához, kb. 22-24 euróért/melós/óra.
Na most ebből a 22-24 euróból úgy kéne értelmes munkaerőt beszerezni, hogy az összes felmerülő költséget fedezze, és maradjon némi haszon.
Miután csináltam már nem kevés kalkulációt ezen a téren, fejből megmondom, hogy ha csak a 8,5 eurós minimálbért fizeted ki az embereknek, meg más kötelező dolgokat, mint szállás, utazás stb, akkor a nyereséged nem nagyon éri el a 10 százalékot, ami még nem is lenne gond, de a leállás időtartama gyakran rövidebb a tervezetnél, illetve időnként kibasznak néhány idiótát, aki részegen ment dolgozni. 8,5 euróért te nem nagyon kapsz használható munkaerőt. Sőt sajnos néha többért sem. A mi egyik drága szakinkat az első napon hajították ki a finomítóból ittasan, ő nettó 12,5 eurót kereshetett volna óránként (200-220 órát dolgoznak havonta). Nem éppen agysebész.

Hogy mi ezzel a gond? A fővállalkozónak 31 eurójába kerül egy melós óránként, attól függetlenül, hogy arról hány alvállalkozó húzza le a sápot, illetve attól függetlenül, hogy az megbízható, jó szakember, vagy esetleg egy alkoholista senkiházi.

Miért is ne érné meg pár év alatt lakatosokat, csőszerelőket kiképezni a bevándorlók közül, akik jelen pillanatban pont annyira nem beszélnek németül, mint a magyarok, fiatalok, és tutira nem mennek alkohol közelébe sem?
Nagyjából két évre van szükség ahhoz, hogy a szakmát és a nyelvet kellő mértékben elsajátítsák, onnantól kezdve pedig szép folyamatosan elkezdhetik begyakorolni magukat a szakmába. Erre minden esély megvan, hiszen pl. Magyarországon nincs utánpótlás. A dolgozóink fele már elmúlt ötven, a harmada negyven, és a maradék is közel áll a negyvenhez.

 56. Tromb74 — 2015-10-12 15:32 

@panamajack: „A probléma, ahogy Tromb74 írja, ezen munkavállalók minősége. Szaktudás, nyelvtudás, munkamorál”

Köszönöm, hogy összefoglaltad, amin már több száz karakter óta tépem a számat 😀 😀 😀

Így van. A kelet-európai munkaerő többsége pocsék minőségű, ezt én tapasztalatból állíthatom.

 57. Tromb74 — 2015-10-12 16:09 

@quercus:
Még azt hiszem a megértéshez szükséges, hogy elmondjam miként is működik egy lállás.
A „turnaround maintenance” a helyes kifejezés, magyarul talán részleges lellásnak lehetne hívni. Ilyenkor a finomító dolgozik, csak egy részét vonják ki a termelésből, ahol elvégzik a tervezett karbantartásokat. Amikor az egész finomítót leállítják, azt „shutdown maintenace” néven szokás illetni, de ez ritkán tervezett, ilyenkor már komoly gond van.
A lényeg, hogy ilyenkor esetenként 5-6000 szakember is melózik. szétszerelik a hőcserélőket, tisztogatják, tömítést cserélnek, összeszerelik, nyomáspróbát végeznek rajta stb.
Na most a meló akkor is elkészül, ha kb. 2000 melós csak zsebre dugott kézzel mászkál, meg a dohányzóban tölti az idejét, másik ezer pedig csak arra alkalmas, hogy a többinek adogassa a szerszámokat, vagy csavarokat tisztogasson. Legfeljebb a többiek kicsit többet dolgoznak, vagy be kell menniük éjszakára, esetleg vasárnap is. A munkavezetőket meg lehet kenni, hogy ne basszák ki a lébecolókat.
Mindenki jól jár, mert a munkavezetők zsebre raknak pár ezer euró zsebpénzt, a léhűtők megkapják a fizetésüket, a rendes melósoknak meg jó sok ledolgozott órájuk lesz, mire behozzák a lemaradást.
Mondom, mindenki jól jár, kivéve a finomítót, meg a fővállalkozót. Ők kifizettek egy komoly vagyont a semmire.
Persze a kép árnyaltabb. Valójában egy leállás legnagyobb „költsége” az, hogy a részleg kiesik a termelésből, magyarán a profit kiesés. A karbantartás költsége ehhez képest aprópénz. Tehát a finomító pont leszarja, hogy mi történik, ha minden elkészül határidőre, és általában elkészül.
Na, de mi van akkor ha majd esik az olaj ára? A finomító adott részlege kisebb profitot termel egységnyi idő alatt, a karbantartás költsége pedig várhatóan nagyobb lesz idővel. Csökken a játék tér. Az okos emberek kitalálják, hogyan is lehetne optimalizálni a nyereséget.
És ha nekem, közepesen okos embernek vannak ötleteim, akkor ők már kész tervekkel, hatástanulmányokkal is rendelkeznek.

 58. quercus — 2015-10-12 16:16 

Világos. Tehát. Ez a többszázezres horda, -aki fél Európán végigvonulva, sem Istent, sem embert, sem törvényt nem tisztelve- megállt Németországban, és akikről Európa, és a fritzek gyakorlatilag semmit nem tud, nos ezek már alapból magasabb minőséget képviselnek, mint a spanyol, görög, magyar, stb munkanélküli fiatalok. Sőt! Magasabb minőséget képviselnek, mint a már Európában élő muszlim bevándorlók, beleértve a második, harmadik generációt is. Akik között igen magas a munkanélküliek aránya.
Ez a friss hús majd két-három év alatt megtanulja a nyelvet, megtanulja a szakmát, teljes odaadással, erőbedobással fog dolgozni, nem szürcsöl, fegyelmezetten betartja az utasításokat, a szabályokat, stb. Ez ugye az eddigi viselkedésükből egyértelműen következik.
Csak érdeklődnék, ezek valami klónok?

Olyat mikor lehet, ezen a blogon olvasni, hogy a szar orbáni gazdaságpolitika helyett, ami sírba viszi Magyarországot, mi lenne a követendő példa? Hogyan kellene működnie a magyar gazdaságnak? Ha tényleg olyan szar, amit a kormány csinál, miért Varga Mihály lett Kelet-Közép Európa legjobb pénzügyminisztere?

Panama. Mi a véleményed Róna Péterről?

 59. Tromb74 — 2015-10-12 16:36 

@quercus:
Sajnos az a bizonyos horda, élőben nem nagyon emlékeztet hordára. Mint fentebb említettem, az elmúlt másfél hónap nagy részét Németország nagyvárosaiban töltöttem, lépten-nyomon belefutva a hordába, akik jelentős része ápolt, angolul és/vagy franciául beszélő fiatalokból állt, különféle szakképesítésekkel.
Valamint találkoztam olyan németekkel, akik több ezer, esetenként több tízezer alkalmazottnak munkát adó cégek felelős pozícióiban ülnek. http://www.wwv.de/index_de.html Pl. ez a cég több, mint 30 000 alkalmazottal dolgozik, Európa egyik legnagyobb ipari szolgáltatója, a német finomítók leállásának fővállalkozója.
Nos ennek a cégnek az egyik alkalmazottja, a kölni Shell finomító leállásának vezetője két pohár bor és némi pálinka elfogyasztása után annyit mondott, hogy a menekültek nem jelentenek Németország számára hosszútávú problémát, sőt…
…és itt a sőtre érdemes figyelni. Ezek a krapekok átlátják Németország politikai és gazdasági történéseit, nem a levegőbe beszélnek.

 60. panamajack — 2015-10-12 16:50 

@quercus: „Ha tényleg olyan szar, amit a kormány csinál, miért Varga Mihály lett Kelet-Közép Európa legjobb pénzügyminisztere?” – ne haragudj, de amikor megláttam az erről szóló diadalittas cikkeket, felröhögtem. Mert miért kapta meg Misi ezt az elismerést?

1, A svájcifrank-hitelek forintosításának príma időzítése. Ez tényleg nagy mázli volt. Igen, M-Á-Z-L-I. Ugyanis a frank-árfolyam év eleji elengedésére senki sem számított. Misi sem, különben nem az év pénzügyminisztere, hanem az év csillagjósa lenne.

2, A magyar államháztartás javuló egyenlege. Na igen. Fideszéknek sikerült egy 2-3 Bokros-csomagnyi megszorítást úgy keresztülverniük, hogy a nép továbbra is a népnyúzó balliberálisokat teszi felelőssé a nyomorért és lecsúszásért. Ez valódi politikai teljesítmény (mondjuk nem Varga Mihályé, hanem Orbáné), de tulajdonképpen csak azt mutatja, hogy a jobboldali szavazók a szart is jóízűen elfogyasztják, ha nemzetiszínű tányéron szolgálják fel.

3, A külföldiek által birtokolt állampapír-állomány három év alatt 40-ről 30 százalékra csökkent. Na ja, mert a sorozatos kamatcsökkentések után Templeton úgy gondolta, hogy túl kockázatosak vagyunk a rajtunk elérhető nyereséghez képest. Ugyanis a magyar gazdaság helyzete szinte teljesen egyoldalúan a német (autó-)ipar teljesítményétől függ. Azétól, amely épp most kapott egy hatalmas pofont a VW-botrány által. Király…

Összegezve: Varga Mihály és a magyar kormány pénzügyi teljesítményét egy 2014-es pillanatfelvétel alapján értékelték. KIZÁRÓLAG pénzügyi-államháztartási alapon (ami ugye eleve a libsi Ördög műve), figyelmen kívül hagyva a reálgazdasági és szociális költségeket. Pont úgy, mint Bokros (távozz, Sátán!) pénzügyminisztersége alatt. Varga Mihály ugyanis ugyanazt a pénzügypolitikát viszi tovább, mint a ballib kormányok. De mint mondottam, a szar finom étel, csak magyarosan kell tálalni!

 61. Tromb74 — 2015-10-12 16:53 

@quercus:
Egyébként a friss hússal az lesz, hogy jelentős részük megtanulja a nyelvet, így már az anyanyelvén túl 2-3 nyelven fog beszélni, elhelyezkedik egy tisztességes munkahelyen, tisztességes bérért, és rendkívül hálás lesz a lehetőségért, amit a német állam biztosított számára.
A maradék pedig nem fogja megkapni a munkavállalási engedélyt, nem engedik letelepedni, hanem visszaküldik oda, ahonnan jött. Hogy ez milyen arányban oszlik majd meg, az részben a menekültek hajlandóságán, részben a német állam érdekérvényesítő képességén múlik. Egyben biztos vagyok, az utóbbiban nem lesz hiba.

 62. panamajack — 2015-10-12 16:56 

@quercus: „Olyat mikor lehet, ezen a blogon olvasni, hogy a szar orbáni gazdaságpolitika helyett, ami sírba viszi Magyarországot, mi lenne a követendő példa?” – az egész blog erről szól, évek óta. Tessék visszaolvasni. Persze nem fogsz itt kész kormányprogramot találni (még), de a sok kis szösszenetből összeállhat a puzzle.

„Mi a véleményed Róna Péterről?” – szerintem egy nagyon okos és tisztességes közgazdász, meggondolásra méltó javaslatokkal. Kár, hogy otthon mindenki szarik rá, de ez egyáltalán nem újdonság…

https://raerunk.blogrepublik.eu/2012/10/21/rendszervalto-tanulmanyok-4-extra-hungariam/

 63. quercus — 2015-10-12 18:03 

@Tromb74:

Ahogy mondani szokták, úgy legyen. Amen.

 64. zsanvalzsan — 2015-10-12 18:11 

Hogy miért Varga Mihály kapta a nóbelcsontot?
Azért, mert neki adták. (a nemtudjukkik 🙂 )
Ez pont olyan, mintha azt kérdeznéd, miért pont XY kapta a Kossuth-díjat.
Azért ő, mert neki adták.
Nem kell a díjakhoz semmi teljesítmény. Azt tapasztalom, hogy némi nemzetközi lobbimunkával akárki is kaphat valami plecsnit, aztán legyen boldog vele.

 65. zsanvalzsan — 2015-10-12 18:13 

Amúgy, az tényleg jó kérdés, hogy miért kell friss bevándorlók hada, amikor pl Fr országban ott a rakásnyi fiatal munkanélküli, meg K-Eu-ban is ott van.

Erre például nem is tudok válaszolni.

 66. zsanvalzsan — 2015-10-12 18:20 

Róna Péter is intenzíven kritizálja Magyarország összeszerelőüzemmé válását. Sok mindenben igaza is van, én igen tisztelem és szívesen hallgatom az öreget.
Egyvalamit nem vesz figyelembe, amit az egyik vitában ( az általam kevéssé tisztelt ) Surányi György mondott: van kb egymilliónyi ember M.O.-on, aki semmi másra nem alkalmas, mint az egyszerű betanított munkára – ha egyáltalán. Aki néha olvas történeteket ilyen cégekről ( hadd ne írjak konkrét cégnevet ) azt is tudja, hogy bizony meglehetősen katonás fegyelem uralkodik ezeknél a vállalatoknál, legalábbis a szerelőszalag mellett.
A rizikó is hatalmas, mert semmelyik magyar ember nem tud olyan olcsón dolgozni, mint egy bangladesi. (És itt lehetne egy kis eszmefuttatást tenni a minimálbér kétarcúságáról, illetve, nem is kétarcú az, hanem egyenesen kártékony.) Csak a gyárat nem ide, hanem oda kell vinni, s kész is vagyunk 🙂 , néhány hétnyi logisztikai meló az egész.

 67. quercus — 2015-10-12 18:38 

@panamajack:

Ha azt mondom, nagy tétekben mertem volna fogadni, hogy ezt válaszolod, elhiszed?
Ti ötödik éve temetitek a magyar gazdaságot, de az az istennek sem akar meghalni. Az tény, a magyar társadalom nagy árat fizetett azért, hogy sikerült megfékezni a költségvetési alkoholizmust. De ez volt merkel mutti elvárása, és az Orbán-Matolcsy duó megcsinálta. Bokros csomag? Persze, csak sokkal okosabban előadva. Már évek óta mondom, mint laikus, hogy a cél ugyan az, csak a módszer más. Új trükköt alkalmaztak, ami maximálisan bevált.
A frank forintosítása elemi gazdasági érdek volt, -még akkor is ha maga a kontstrukció szimpla bűncselekmény. Folytatólagosan, üzletszerűen, különösen jelentős értékben elkövetett csalás. Egy jogállamban, az ebben résztvevő banki menedzsment már régen a sitten rohadna- mert addig nem lehetett a forint árfolyamát elengedni.
Az állampapírok esetében a lakossági befektetők arány jelentősen nőtt, ami jó irány.
Ezen túlmenően még vannak olyan lépések, amik a gazdaság élénkítésével jártak együtt. Meg vannak olyan húzások, amik ezekkel szembe menve, nagymértékben tompítják ezek sikerességét.

Ami Rónát illeti, örülök, hogy ez a véleményed róla. Csak halkan jegyzem meg, egy előadásában ő is azon a véleményen volt, hogy az EU, és benne Friztland gyarmatosította Kelet-Európát. Legutóbb pedig arról értekezett, hogy semmiképpen nem szabad bevezetnünk az eurót. Mindkét esetben igaza van.

 68. quercus — 2015-10-12 18:40 

@zsanvalzsan:

Na ez a másik amiben biztos voltam. A zOrbán kilobbizta a Vargának. Hosszú keze van ennek a zOrbánnak.

 69. quercus — 2015-10-12 18:41 

@zsanvalzsan:

A minimálbér mitől kártékony?

 70. zsanvalzsan — 2015-10-12 19:08 

@quercus:
Attól, hogy nemcsak a dolgozónak fizethető legkisebb összeget köti meg, hanem ezzel együtt azt is, hogy mely munkaköröket nem vállalhat el a dolgozó.
Próbálok valami példát írni:
Mondjuk, legyen valahol Nógrádban egy csóró család.
Apu elmenne dolgozni havi 60 bruttóért. Még mindig több, mint a 47 közmunka, nem?
Pont lenne is ilyen meló a szomszéd faluban, ládákat kéne összeszögelni. Pont nem kell még a 8 általános (6 első, 2 második) se.
Azt a havi 60-at valahogy kiköhögi a munakkadó, ennyi még belefér. Ennyit ki tud gazdálkodni a ládák árából.
De nem mehet oda, mert 100 a minimálbér. Nem kaphat 60-at, és a munkaadó sem fizethet 60-at, mert ez a törvény. Legalább 100-at kell fizetni.
Az a 100 már túl sok a munkaadónak, ennyit nem tud adni. Nem azért, mert kell e lé a legújabb BMW-re. Nem. Azért nem tud adni, mert nincs miből. Akkor drágábban kéne adja a ládát, de nem tudja, mert a vevője a drágábbat nem veszi meg, mert van a piacon import bangladesi láda, az is jó neki.
Mi a megoldás?
– A tulaj pedig becsukja a boltot és maga is beáll közmunkásnak
– A tulaj feketén fog dolgoztatni míg s..be nem rúgják érte
– A tulaj beszerez németországból használt ládaszögező automata gépet. kell hozzá 4 érettségizett ember, annyi pont van is a faluban.

Apunak egyik esetben se lesz havi 60-ért melója, de 100-ért se! Marad neki a 47 közmunka.

Ha erőltetettnek tűnik a példám, akkor kérlek gondolj arra, hogy valaha volt Magyarországon olyan, hogy textilipar. Már a 80-as években leépült, de a 70-es években is inkább vietnami meg kubai vendégmunkásnők dolgoztak benne, igen olcsó pénzekért.

 71. zsanvalzsan — 2015-10-12 19:14 

@quercus:
Most mér, ha a Gyucsány tudja zsinóron rángatni a fél világsajtót, hogy az ő kottájából fújjanak egy követ?

Hiszed vagy nem, a díjakat pedig adják, s nem kapják. Még a fizikai Nobel-díjra is áll ez a megállapítás, Gorcsev Iván ide vagy oda, akkor is.

 72. quercus — 2015-10-12 19:28 

@zsanvalzsan:

Erre már kitalálták a részmunkaidős foglalkoztatást. Ahol már nem pálya a minimálbér. Ebben a trükkös dologban az állami cégek járnak az élen pl. a Magyar Császári és Királyi Posta.
Egyébként az már magában vérlázító, ha egy országban a minimálbér alacsonyabb a létminimumnál. A példádról meg annyit. Ha egy vállalkozás nem tudja kitermelni legalább a minimálbért, azzal nem kell foglalkozni. Megjegyzem, a gengszterváltás óta minden regnáló kormány, beleértve a jelenlegit is ellenségnek tekinti a vállalkozókat. Ezzel társadalmi elvárásnak tesz eleget.

Az eu keretein belül, nincs esély sem a hazai tőkés réteg, sem a hazai középosztály megerősödésére. Főleg nem úgy, ahogy Orbán képzeli az irányított kapitalizmust.

 73. zsanvalzsan — 2015-10-12 19:37 

@quercus:
> ötödik éve temetitek a magyar gazdaságot, de az az istennek sem akar meghalni
Állítólag Bánhidi László (Matula Bácsi, tudod) mondása volt: ” Kinek rendben az emésztése, nem beszél a szarásról!”
Olvastál-e valaha olyat, hogy: „Németország jobban teljesít” vagy ” Működnek a brit reformok” vagy írt-e svájci lap valami olyasmit, hogy ” Utolérjük Ausztriát” ? Nem találod furának, hogy Magyarországgal kapcsolatban rendre ilyeneket olvasni, és mindig kormányoldalról?

> Az tény, a magyar társadalom nagy árat fizetett azért,
> hogy sikerült megfékezni a költségvetési alkoholizmust.

Egyetértek azzal, hogy nagy árat fizetett. Szerencse, hogy „nem hárították át”, képzeld el mekkora árat fizetne, ha áthárították volna!
Azzal, hogy megfékezték a költségvetési alkoholizmust, azzal nem tudok egyetérteni. Nem fékeztek meg semmit, csak behajtanak egy rakás adót, így hozzák közelebb a költségvetést az egyensúlyhoz – tudtommal most is deficites a ktgvetés, de 3% alatt van a deficit – tehát nincs egyensúly.

> egy előadásában ő is azon a véleményen volt, hogy az
> EU, és benne Friztland gyarmatosította Kelet-Európát.

Ez a gyarmatosítás, ez egy ostobaság, akkor is, ha maga Róna Péter mondja.
Nem gyarmatosított itt senki senkit se.
Tudod: könnyű Katát táncba vinni, ha maga is azt akarja.
Én úgy emlékszem, népszavazás volt az EU csatlakozásról, és a nép döntött.
Szegény nép, azt hitte, húz egy X-et a szavazólapra, s rögtön elérkezik a tejjel-mézzel folyó Kánaán … Az X-et behúzta, a Kánaán meg nem jött el.

Továbbá, nekem azt tanították, hogy a gyarmatokon fegyveres megszállás van, ott bábkormányok működnek, kik nem az ország, hanem a gyarmattartó érdekeit képviselik, a népet meg nyomják, mint Krahácsot, elfele. Namost, ha ezt elhisszük, akkor mikor is volt Magyarország megszállva idegen fegyveresek által? Mikor is volt bábkormány, aki egy külső nagyhatalommal kellett, hogy egyeztesse minden lépését? Én kérek elnézést …

> Legutóbb pedig arról értekezett, hogy semmiképpen
> nem szabad bevezetnünk az eurót.

Mint mondtam, én is szívesen hallgatom Róna Pétert, bár nemvagyok közgizgaz… izé.
Azt nem mondta, hogy nem szabad bevezetnünk az eurót.
Azt mondta (figyelem, össszetett mondat következik!) hogy a magyar gazdaság jelenlegi helyzetében nem szabad bevezetni az eurót, hanem majd akkor, ha a magyar gazdaság versenyképes lesz a némettel, osztrákkal, franciával. (Én teszem hozzá: de legalább a cseh gazdasággal, naaa, legalább azzal!) Akkor már igen. Hogy ez mikor lesz, azt nem csak Róna Péter nem tudja, de szerintem senki más se. Jelenleg tűzoltás van, a tirádák a gazdaság fellendüléséről vagy igazak vagy nem. Ha akarom, növekedésnek látom, ha akarom, akkor zajban eltemetett jelnek, amely pillanatnyilag emelkedik, de senki se tudja, mikor esik vissza majd megint.

 74. zsanvalzsan — 2015-10-12 19:58 

@quercus:
> Erre már kitalálták a részmunkaidős foglalkoztatást.
> Ahol már nem pálya a minimálbér.

Tényleg? Részmunkaidőben nem kell megadni a minimálbér időarányos részét? Én nem tudom, csak kérdezem. Mert ha így van, akkor az egész minimálbéresdi egy baromság – már elnézést.

> az már magában vérlázító, ha egy országban a
> minimálbér alacsonyabb a létminimumnál.

Mi legyen azokkal az országokkal, ahol egyáltalán nincs minimálbér?

> Ha egy vállalkozás nem tudja kitermelni legalább a minimálbért,
> azzal nem kell foglalkozni.
Így igaz, az a cég rossz, az tönkrement. Viszont a ládaszögezők meg mennek az utcára, terhelik a szoc. rendszert, mindezt azért, mert valakik valahol kitalálták, hogy mostantól nem ennyit kell adni fizetésnek, hanem amannyit.
Egy jól működő gazdaságban nem minimálbért adnak, hanem piaci bért. Ami megéri a munkaadónak (mert számolni azért tud), de megéri a dolgozónak is, mert ha nem, akkor fogja magát és elmegy máshova, többért.

> Az eu keretein belül, nincs esély sem a hazai tőkés réteg,
> sem a hazai középosztály megerősödésére.

Szerintem meg csak az EU-n belül van erre esély. Ezen vitázhatunk napestig, de gondold csak végig, mikor jobb: ha a frissen összeszögelt ládáidnak egy 10 milliós piacon kell vevőt találni, vagy ha egy 500 millióson?
Az nem működik, hogy valaki, akinek ideiglenesen hatalom van a kezében, eldönti, ki lesz sikeres, ki áll a saját lbán, és ki nem. Abból csak összeomlás lesz.

Közben eszembe jutott még egy példa:
Mondjuk, van egy nagyvállalat, nevezzük az egyszerűség kedvéért Krízlernek. Krízisben van (nomen est omen vagy mi). Nem kell az elavult terméke senkinek se, a hitelezők már csavargatják a … tudod, azt, a melósok nem kapnak bért, sztrájkolni akarnak meg minden ami rossz.
Jönne egy Íjja Kokka nevű új főnök. Látja, mi van a cégben: rossz hangulat, zsibbadás az van, erő, lendület az nincs.
Volnának ötletei, még jobbak is, mint a rabbinak 🙂 .
Nade, hogy néz az ki, hogy a melósoknak hónapok óta tartoznak, az Íjja Kokka meg felveszi a millás fizut?
Azt mondja ez a főnök:
– Kivezetem én ezt a céget a bajból, adjatok rá 3 évet. Addig nem kérek csak évi 5 Ft fizetést (mert 1Ft-os már nincs). Ha sikerült, a nyereségből adtok nekem 20%-ot, ha nem sikerül, ingyen gályáztam nektek 3 évig.
Egy ilyen dumát a legegyszerűbb melós is fel tud fogni, ettől új lendületre kaphat a szervezet. Ha mindenki elhiszi, hogy ez az Íjja Kokka fasza gyerek, meg tudja csinálni, akkor nagyot léptünk a siker felé.
(Igen, tudom, más is kelleni fog, de a bizalom, a lelkesedés egy vállalatnál nagyon fontos, bővebben majd kifejti Panamajack, ha akarja)
Magyarországon ez nem lehetséges, enek a főnöknek is meg kell kapnia a minimálbért, mert ez a törvény. Az elfásult embereknek így nem tud majd új életkedvet adni.

 76. flashbang52 — 2015-10-12 20:43 

@quercus:

Láttad te ezt ” hordát ” közelről, vagy csak MTV1 via Petrácska hiradásaiból ismered avagy néhány haver kiment szörnyűlködni a Keletihez?( mondjuk az ottani állapotok a legcivilizáltabb svájc atomtudósokat is hordává züllesztenék kb fél nap alatt)
Ahogy én láttam a „hordát” A szírek nagy többsége jól öltözött, nyelveket beszélő korábban normális egzisztenicával szakmával rendelkező. A nők közül a fiatalabbak teljesen európai ruhát viselnek a gyerekes anyák illetve az idősebbek pedig semmivel sem öltöznek konzervatívabban mint azokban a török városokban ahol eddig éltek. Együttműködőek, és rohadtul elegük van abból, hogy műveltségük ellenére állatok módjára hozzák viszik őket és akként is bánnak velük.Kb mint amikor az 56 os magyaroknak késsel villával evő tanfolyamot tartottak Amerikában.
A kurdok dettó. Talán köztük kevesebb a szakember, de ez az elmúlt száz évek kurd politikájának eredménye, hogy közelébe se tudtak menni a magasabb szintű iskoláknak.
Fekete Afrikaiak. Meglepően jól öltözöttek és tiszták. Mert azt tudják, hogy a büdös nigga semmi jóra nem számíthat Európában. Franciát vagy az angolt vagy mindekettőt beszélik mert otthon is az hivatalos nyelv. Nem túl képzettek de gyorsan tanulnak és valami elképesztően pozitívan állnak a dolgokhoz. Túlnyomó többségük kivárja, hogy mi fog történni.
A legproblémásabbak afgán paki fiatalok. Általában teljesen képzetlenek sokszor agreeszivak. ( arrafelé gyorsan meghal aki nyuszi) Megszokták, hogy a hazudozás a túlélés része és ezt itt is folytatni akarják( mert ebben nőttek fel) Viszont ha megkapják a maguk erős emberét rögtön visszavesznek sőt mindenkit megelőzve végzik amit kell, Valóban van egy rész akik már otthon is gazember volt meg itt sem lesz más, de ez itthon szintúgy megvan,

A horda jelentése a szótár szerint: garázda csapat amelyik féktelenül tombol, vagy hadjárat céljából alkalmilag összeállt sereg, vagy az emberek együttélő csoportja a vadság alsó fokán nemzeti törzsi szervezet kialakulását megelőző társadalmi egység. No melyik illik rájuk ?
Az első mert Röszkénél sikerült őket addig heccelni amíg szétverették magukat a TEK-kel? Azóta hány esetben törtek zúztak? Vagy a második? Érdekes egy hadjárat amit fegyvertelen emberek folytatnak az állig felfegyverzett európai államok ellen? Vagy netalántán egy a vadság alsó fokán álló primitív előemberek gyülekezete?

 77. quercus — 2015-10-12 21:06 

@flashbang52:

Akkor ezek szerint az a világ legtermészetesebb dolga, hogy ezek a jól öltözött hölgyek és urak, akik ugye szinte kivétel nélkül menekültek, nagy ívben leszarhatják az európai országok jogszabályait. Mert ugye az csak természetes, hogy ők döntik el, hol, hogyan lépnek be egy ország területére, hogy egyikük sem rendelkezik semmilyen okmánnyal, hogy nem hajlandók együttműködni a hatóságokkal, hogy akkor, és oda mennek ahová csak akarnak, szóval mindez természetes. De ha igen, miért nem tették meg ugyan ezt Szaud-Arábia, Dubai, vagy más gazdag muszlim ország irányába, ahol a testvéreik élnek? Azért mert ott szarrá lőtték volna őket a határon.
Heccelték őket Röszkénél, Nebazd, mivel? Azzal, hogy be akarták velük tartatni a magyar és az eu-s jogszabályokat? Vagy akkor az rájuk nem érvényes? És meddig nem érvényes? Teljes egészében, vagy csak bizonyos részei? Például büntetlenül leköphetnek, lekurvázhatnak, megüthetnek egy rendőrnőt, mert nő? Ez is oké?

Ha te bármelyik európai országban föl akarsz szállni egy repülőre, még a seggedbe is benéznek. Ami ugye természetes, mert terrorveszély van. Milyen terrorveszély? Budhista, hindu? Nem, iszlám terrorveszély van. De azzal ugye semmi gond, hogy beözönlik Európába többszázezer muszlim? Mert miután jól öltözöttek, és nyelveket beszélnek, csak jóemberek lehetnek.

 78. quercus — 2015-10-12 21:33 

És még valamit, mielőtt megkapnám a rasszista jelzőt.

Itt nem azzal van a baj hogy migránsok érkeznek Európába, hanem azzal, ahogyan érkeznek.

Továbbá. Azért annak örülnék, ha valami okos-ügyes német közgazdász kiszámolná,hogy mennyi adóbevétele lesz majd a német költségvetésnek ezek után a migráns munkavállalók után az egyik oldalon, és mennyi szociális kiadása a másik oldalon. Mert ha majd együtt lesz a kiscsalád, 5-6-8 gyerekkel, nekik nem lehet kevesebb támogatást adni, mint egy németnek.
De ha az egyenleg negatív lesz, hogyan is fogják ezek megkeresni az német nyuggerek nyugdíját?

 79. Tromb74 — 2015-10-12 21:39 

@quercus:
Tudom, nehéz lenyelni a békát, de néhány dolgot nem árt szem előtt tartani.
– Teljesen mindegy, hogyan érkeznek Európába, itt csak az számít, hogy mit tudnak letenni az asztalra. És hát jelentős részük már eleve többet, mint az, aki generációk óta itt él.
– A terrorizmusnak nincs vallása. Az Európában és Amerikában elkövetett terrorcselekményeknek töredéke hozható kapcsolatba bármiféle vallással. Bő 80 százalékuk szeparatista csoportok műve.
– Itt rengetegen abban a hitben ringatják magukat, hogy euróra válthatóak olyan tulajdonságok mint a fehér bőr, magyar vér, európai gyökerek stb. Tévednek, nincsenek ilyen mezők az Excel táblában, amiben a kalkulációkat készítjük. Bocs, de itt dolgozni kell.
– Semmi nincs veszve. Most dördült el a startpisztoly, mindenkinek van kb. két éve, hogy megtanulja a nyelvet, magáévá tegye a kultúrát, beleértve a törvényeket stb. Ha a borsodi fenegyerek két év alatt hozza azt a szintet, amit most a menekültektől elvárnak, én szívesebben adok neki munkát, mint Akárki Mohamednek valahonisztánból. De ha már a kezdeteknél csak a nyavajgást hallom (hallom elég gyakran), akkor hagy legyek már kicsit szkeptikus.

 80. Tromb74 — 2015-10-12 21:40 

@quercus: Már több száz kiszámolta, modellezte, megvitatta, leellenőrizte stb.

Ne gondold, hogy újat tudsz nekik mondani!

 81. panamajack — 2015-10-12 21:49 

@Tromb74: azért quercus felvetéseiben is sok igazság van. Eddig az egyetlen muszlim csoport, amelyet többé-kevésbé zökkenőmentesen sikerült Nyugat-Európában integrálni, a bosnyákok voltak. Azért ha Szíriában mindenki civilizált uriember lenne, akkor nem kéne onnan menekülni… Nem azt mondom, hogy az integrációjuk kivitelezhetetlen, de azért lebecsülni sem kell a nehézségeket és kockázatokat.

 82. zsanvalzsan — 2015-10-12 23:26 

Az integráció szükséges feltétele, hogy rendelkezésre álljon hozzá egy intézményrendszer. Integrációs iskola, átmeneti szállások, nyelvtanfolyamok, szakképzés, ami hirtelen eszembe jut.
Gondolom, Németországban ez rendelkezésre áll, működik, gyakorlott emberek dolgoznak benne.
Magyarországon nem tudok róla, hogy létezne. Egyik pillanatról a másikra ilyet létrehozni nem lehet, akkor se, ha megvan a szándék és a pénz is. Ha nincs, akkor meg pláne.

 83. Tromb74 — 2015-10-13 00:06 

@panamajack:
82. nagyjából válasz a reakciódra.
Alapvetően Németország tisztában van vele, hol kell változtatni a korábbi integrációs gyakorlaton ahhoz, hogy sikeresebb legyen, mint eddig. Van rá pénz, paripa, akarat. Ráadásul az eddigi közepesnek mondható teljesítmény sem igazán roppantotta meg a német gazdaságot, vagy a közbiztonságot.
Emlékszel te olyasmire, hogy Németországban muszlimok terrorkodtak volna? Németországban a terrorelhárítás pont olyan patentul működik, mint minden más.
Ez nem azt jelenti, hogy ne nőne a kockázat a menekültek beengedésével, de a németek ezt úgy oldják meg, hogy újabb erőforrásokat fordítanak az elhárításra. Nem úgy, hogy a sima járőröket átküldik gyorsan a terrorelhárításhoz, hanem százával képeznek ki speciális egységeket erre a célra.
Ez természetesen nagyon költséges dolog, de hosszú távon megtérül.
Egy menekültnek a jövőben két választása lesz Németországban, integráció v. kiutasítás. A probléma a második generációnál fog fellépni, és itt nem szabad azt a hibát elkövetni, hogy alapból németként tekintünk valakire, aki ott született (nem az állampolgárságra gondolok), és úgy gondolunk rá, mint aki már teljesen integrálódott a keresztény alapokra épített Európába.
Szóval nagyon nehéz lesz, de szerintem menni fog.

 84. panamajack — 2015-10-13 09:52 

@Tromb74: A vak optimizmus ugyanolyan destruktív tud ám lenni, mint a pánikkeltés! Németország eddig leginkább azért úszta meg a terrortámadásokat, mert a muszlim lakossága nagyrészt török, akik nemigen szoktak terrorkodni (mondjuk a kurdok igen, úgyhogy azért abban is van valami, amit mondasz). Viszont 1,5 millió arabbal már nem lesz ilyen egyszerű a helyzet (lásd Franciaországot). De még ez sem megoldhatatlan, és nem kezelhetetlen veszély. Viszont Európa határait nem lehet a végtelenségig nyitva tartani, ez tényleg végzetes hiba lenne. Ki kell alakítani egy közös, hatékony európai határőrizetet (aminek mondjuk Orbán az egyik legfőbb akadálya), és csak az előzetesen megszűrt, beutazási engedélyt kapott menekülteket beengedni, különben hatalmas gebasz várható.

 85. Tromb74 — 2015-10-13 10:24 

@panamajack: Ezzel teljes mértékben egyet kell, hogy értsek.
Egyelőre úgy tűnik, ez Orbán nélkül, de meg fog valósulni. A határok nem lesznek végtelenségig nyitva, a németek pedig nem fognak több menekültet beengedni, mint amennyit elbírnak koordinálni. Előfordulhat, hogy elszámítják magukat, de azért nem annyira, hogy azt ne lehetne útközben korrigálni.

A közös határőrizetnek és a regisztrációnak Magyarország lehetne az egyik legnagyobb győztese.
Nem értek egyet Pizkával abban, hogy a terepviszonyok ne lennének alkalmasak a hatékony határőrizetre. Mivel a menekültek gyalog érkeznek, nem pedig tankkal, a jól belátható terep nem nekik kedvez. A gyalogos csempészés meg átszivárgás pont a nehezen járható, változatos terepviszonyok között bír virágozni.
A Lengyelország és Szlovákia között pl. a Tátrán keresztül, Svájc és Olaszország között pedig a Matterhorn és a Monte Rosa közötti gerincen szokás átjutni kb. 3000 méteres magasságban.
Én voltam határőr, ha át akarnék jutni Ausztriába, akkor a Kőszegi-hegységben próbálkoznék, valószínűleg sikeresen.

Nekünk annyit kellet volna mondanunk, hogy vállaljuk az övezet ránk eső részének őrzését, a regisztrációt, de ez ennyibe meg ennyibe kerül. Jöhet a lové!

 86. Rumcájsz von Jicsin — 2015-10-13 10:44 

Az biztos, hogy sokan gondolják, hogy a „menekülteket” integrálni lehet. DE ajánlom figyelmetekbe egy 2012-ben megjelent cikket, hogy is néz ki a törökök integrálása:

http://kitekinto.hu/europa/2012/04/03/a_nemetorszagi_torok_kisebbseg_helyzeterl/

 87. Tromb74 — 2015-10-13 13:34 

@Rumcájsz von Jicsin: Ez teljes mértékben alátámasztja azt, amiről beszéltem, illetve a németek jelenlegi lépéseit.

 89. Tromb74 — 2015-10-13 21:27 

@flashbang52:
Ha jól értem, arról van szó, hogy a kis „etnikai” családi vállalkozások helyett érdemes a jövőben az általános kis- és közép vállalkozásokra koncentrálni, azokat támogatni, mert a második generációs bevándorlók és a svéd szülőkkel rendelkező, szőke benszülöttek számára egyaránt ennek a szektornak a hozzáférhetősége lesz fontos a munkaerőpiacon.

Vagy nem?

 90. flashbang52 — 2015-10-13 21:48 

@Tromb74:

Fogadni mertem volna, hogy Te érteni fogod ennek a gazdasági oldalát is.. 🙂
Nekem az volt benne a szimpatikus, hogy nem azon törik a fejüket, hogyan utálják ki őket ( mert úgysem tudnak asszimilálódni felkiáltással) hanem azon agyalnak, hogyan használják ki a potenciált ami bennük rejlik.. ( és ki nem mondva de azért a szőke benszülöttek maradjanak a főnökök 🙂

 91. Tromb74 — 2015-10-13 22:00 

@flashbang52:
Hát igen. Ha jól értem, valójában az etnikai vállalkozások etnikai jellegét akarják gyengíteni, pl. azért mert ez lassítja az aszimilációt, ami hordoz magában némi veszélyt. Cizelláltan fejtegetik de ez lehet a háttérben.

Na ez a gógyis, nem az Orbán.

 92. Tromb74 — 2015-10-13 22:10 

@flashbang52:
Ja, és köszi a linket. Az ilyeneket mostanában letöltögetem, mert ha esetleg Pizka kinevez foglalkoztatásügyi és munkaügyi államtitkárnak, ne legyek már teljesen felkészületlen.

 93. flashbang52 — 2015-10-14 02:23 

+Nincs mit:) Viszont miniszterségnél ne add alább ( haverok közt mit számít az alkotmány 🙂

Ha Dottore meg Panama átveszik a diktatúrát akkor kuplerájügyi népbiztos szeretnék lenni szigorú ellenőrzési és beszámoltatási kötelezettséggel politikai és gyakorlati főtanácsadói fizetéssel. Személyesen fogom felszerelni az óvszerkiadó automatákat a parlamentbe és meggyőződni a működőképességéről. A Krav Maga csoportom tagjait veszem magam mellé albiztosoknak és csak az kaphat főelőadói beosztást aki legalább be tud vinni egy jobhorog balhorog könyökütés kombót lábsöpréssel kombinálva és képes normaidőn belül meglőni az IPSC Blue Line El Presidente lőgyakorlatot. Ez alól csak az lehet kivétel aki 110 60 90 mérettáblázatot bírtokol 🙂 és nőböl van. Kérem még a Szent Hubertus rend arany fokozatát és az összes HM erdészet feletti felügyeletet. 🙂

 94. Tromb74 — 2015-10-14 09:04 

@flashbang52:
A 110 kicsit soknak tűnik a jóból, de egye fene 😀

 95. Tromb74 — 2015-10-14 15:50 

Ezt is érdemes átvizslatni, az utolsó grafikon nagyon beszédes.

http://adatujsagiras.atlatszo.hu/2015/10/12/ennyit-fejlodott-a-nemet-gazdasag-a-merkel-evtized-alatt/

 96. Rumcájsz von Jicsin — 2015-10-14 18:40 

@flashbang52:

„…aki 110 60 90 mérettáblázatot bírtokol…”
Szerintem figyelembe véve a többi paramétert a 110-től a művésznő orra bukna!

 97. flashbang52 — 2015-10-14 20:10 

Csak az irígység.. mindig csak az irígység.. Na jó a kedvetekért legyen 101 🙂 🙂
Hogy a kocka IT sok is örüljenek neki 🙂

 98. Rumcájsz von Jicsin — 2015-10-15 08:58 

@flashbang52:
Az sokkal érdekesebb, hogy milyen a kosár!! A,B,C vagy szemlélésre méltó D, esetleg E vagy H kosaras!!! 🙂

 99. Tromb74 — 2015-10-15 09:11 

@Rumcájsz von Jicsin: D felett már inkább riasztó az összhatás, a maradékot osszuk szét a szegények között!

 100. panamajack — 2015-10-15 09:16 

@Tromb74: Sosem értettem ezt a nagycsöcsmániát. Jeniffer Lawrence-é pl tökéletes, annál nagyobb nem is kell!

 101. Tromb74 — 2015-10-15 11:15 

@panamajack:
Ezzel én is így vagyok. J. Laurence minden tekintetben tökéletes, szabványba kéne foglalni a méreteit.

 102. flashbang52 — 2015-10-18 20:15 

Áhhh igazgyöngyöt a a malacoknak… 🙂
A brit tudósok más évezredekkel ez előtt kimutatták, hogy akik nem szeretik a nagy csöcsöt azokat bébitápszeres cumisüveggel nevelték, álszent Baden. Würtenbergi vénkisassonyok, mellesleg liberálisok és látens vasárnapi boltbajárók ( vagy ami még rosszabb valamiféle közel keleti vallási nevelésben részesültek 🙂 és soha nem láthatják meg a Macsó Pityut napfelkeltekor ( amija Zandokban van)

RSS feed for comments on this post.

Szólj hozzá

Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.