Ebben a posztban próbálunk egy kicsit benézni Orbán népszavazási kezdeményezése mögé. Meglehet, ez most olyan lesz, mint az egyszeri verselemzés, amikor Arany János felnézett: gondolta a fene.
A hasonlók háborúja
A háborúzó felek mindig meg tudják mondani azt az 1700 dolgot, amelyben különböznek egymástól. Másik nézőpontból nézve viszont azt látjuk, hogy minél közelebb állnak egymáshoz, annál véresebbek a leszámolások. Kellő távolságból nézve a legvéresebb háborúk testvérháborúk.
Európa legvéresebb háborúit Nagy Károly egykori birodalmának területén vívták, olyan népek, amelyek nagyon különbözőnek látják magukat, de már egy lengyel is nehezen magyarázza meg a különbségeket közöttük, egy kínai meg tán fel sem ismeri. Ezek a leszámolások viszont a XX. században majdnem Európa pusztulásához vezettek. Az Unió annak a felismerése, hogy fegyverrel az európai dominanciát nem lehet eldönteni, és a feszültség élezése mindenkinek veszteséges is egyben.
Az európai integráció azonban érdekes csavart vett a déli és a keleti bővítéssel. Ameddig ugyannis németeket, franciákat, olaszokat kellett összebékíteni, addig számos dologban különböző, de fejlett Nyugat-Európai nemzeteket hangoltak össze. Ami ezután következett, az bizony nagy kérdéseket vetett fel.
Föderáció vagy birodalom?
Erre a kérdésre egyelőre az a válasz, hogy egyik sem. Ennek eldöntése ugyanis politikai akaratot feltételez, az pedig, nem kis részben a britek bevétele miatt, igen elágazó volt az EU-n belül. Maradt tehát a gazdasági integrációnak nevezett piaszerzés, amely megoldotta a német és a francia tőke expanzióját az egykori keleti blokk államaiba.
Az így létrejött konglomerátum mindaddig nagyszerűen mködik, ameddig arra használják, hogy a központ termékeit vásárolja meg a periféria és a periféria lássa el nyersanyaggal, olcsó munkaerővel a központot. (Bár a nyersanyag már kevésbé hangsúlyos.)
Politikai hiánybetegség II.
A keleti (és déli) országokkal szemben annyi volt az elvárás, hogy legyenek stabilak, tartsanak választásokat, tartsák rendben az infrastruktúrát (nagyjából) és a saját jól felfogott érdekükben ne adóztassák agyon a kközpontból jövő tőkét. Cserébe kaptak a jattból, amelynek az elköltésébe gondosan nem szólt bele senki.
Így tarthatott a kapuzárási pánikban szenvedő Berlusconi háremet, így építhet Viktor kisvasutat, így lehetnek Szlovákiában, Romániában és Magyarországon is olyan régiók, ahol százszor szegényebbek az emberek, mint akárcsak a volt keletnémet részeken.
Legkésőbb a Grexit alkalmával kiderült, hogy az Unió viszont tehetetlen, ha valaki még ezeket a minimál-szabályokat sem tartja be. Sem Brüsszel, sem pedig a legerősebb tagállamok nem tudtak izomból hatalmat gyakorolni olyan szituációban, amikor feltűntek más szereplők is a ringben (pl. Putyin).
A Brexit-szavazás után viszont teljesen világossá vált, hogy ezt a tehetetlenséget nem lehet fenntartani, mert minimális pénzből (a szélsőséges pártokra adott orosz támogatás az Unió keletre menő pénzeinek milliomod részében fejezhető ki) is folyamatos, teljes széthullással fenyegető feszültséget lehet kelteni. Ez pedig nem tartható.
Jöjjön a birodalom
Az Ayrault-Steinmeier dokomentum, amely közös gazdaságpolitikát, közös védelmi, határvédelmi rendszert irányzott elő, kiegészülve azzal, hogy a szlovák elnökség a közös európai (az EU pénzek elköltését felügyelő) ügyészség felállítását felkarolta (naná, a nagy része már mindenütt el van lopva) az azt jelzi, hogy az EU-ból központosítottabb, politikai értelemben is funkcionáló egységet akarnak csinálni, legalábbis érlelődik ilyen politikai szándék.
Mi ezzel a gond? Az iszonyatos költség. Megvan a módja annak, hogy akár Romániából vagy Bulgáriából Svájcot csináljon valaki. Nagyon egyszerű, havonta be kell oda nyomni a brunei szultán vagyonát és előbb-utóbb minden rendben lesz. Persze birodalmi szigorral, az együttműködést megtagadók statáriális kiiktatásával.
Erre pénz még talán volna, de egyáltalán nem biztos, hogy Németország az emúlt hetven év gazdasági csodájának minden fillérjét erre akarja költeni. Akárki megpróbálkozik ezzel, az politikailag is meg fog bukni.
Ráadásul aki az EU bármilyen kiteljesítésével próbálkozik az kénytelen birodalmi gondolattal cselekedni. Az pedig sose sült még el jól, lásd Napóleon, lásd Hitler, hogy mindkét vezető erőtől mondjak példát. Továbbra is meg kell maradnia az alap konzenzusnak tehát, hogy az EU vezető erői a dominanciát nem fegyverrel döntik el.
Nem lenne szokatlan a dolog, ahogy már korábban is írtam, az EU nagy fejlődési lépcsői mindig német-francia konszenzuson alapultak, valószínű most sem lesz ez másként.
Két sebesség
Az EU keleti felén a központi gazdaságpolitika, védelmi politika, ügyészség satöbbi, akkor jut eszébe egy állami vezetőnek, ha romlott marhasztéket vacsorázott és épp rémálmai vannak. A gazdasági szuverenitásukat teljesen feladott országok (mint Magyarország, a maga 80% feletti, EU-ba irányuló exportjával, és EU-fejlesztési pénz függőségével) vezetőinek a politikai szuverenitás maradéka, és ezzel élve a fejlesztési pénzek mind teljesebb lenyúlása az élet.
Ráadásul pontosan tudják, hogy a teljes uniós uralom egyrészt politikailag lehetetlen, másrészt feleslegesen költséges. Steinmeier és Ayrault azt üzente, hogy emelni fogják a kontroll szintjét és erre mindenki igyekszik keleten reagálni. A lengyelek NATO csúcsot tartanak, a románok ezerrel keresik az amerikaiak kedvét, a baltiaknak mindegy, csak ne jöjjenek vissza a szovjetek, a szlovákok mint uniós elnökség, igyekeznek az élére állni és ott húzni az időt.
Orbán Viktor, mint a hagyományosan legönjáróbb keleti vezető belengette a népszavazást, amely a semmiről szól, amelynek az eredményét hetvenféleképpen lehet interpretálni. De ez sem más, mint előkészület arra, hogy a majdani kétsebességes Európában a lehető legjobb pozíciókat tarthasson meg magának az ország élén.
Ahogy az előző posztban kifejtettem, erre a népszavazási kérdésre igennel válaszolni nem lehet. Nemcsak érzelmileg nem helyes, hanem politikailag is ellenjavallt. Ugyanis abban Orbánnak teljesen igaza van, hogy nem szabad feltett kézzel odamenni, mert senki sem akar minket a jóléti, német-francia Európába bevenni a két szép szemünkért. Alkudni kell, keményen alkudni. Minden lépés kontrollért euromilliárdokat.
Más kérdés, hogy ha a dolgok a szoros integrációba irányába fordulnak, az alku természete meg fog változni és meglehet Orbán kiváló taktikai érzéke mellett szükség lesz diplomácia skillekre is, amelyek most fájón hiányoznak. Jön a gó játszma, amelyet Panamajack oly szépen mutatott be ebben a posztban.
A népszavazással feltette az asztalra azt a követ, amellyel úgy gondolja, hogy súlyt képez arra, hogy kilépssel fenyegessen, amelyet a rajtunk átmenő útvonalak miatt nem fognak nekünk hagyni és alkudoznak. Ez határozott politikai húzás, amelynek a kimenetelei ezerfélék lehetnek. Nem tudni, hogy reagál mondjuk Románia, amely nem akar elszigetelődni, hogy reagál Kína, amelynek itt kereskedelmi útvonalai vezetnek a déli kikötőkből észak felé. Nem tudni mit lép erre Németország, esetleg azt mondja, hogy jól van, akkor legyetek kinn és kolduljatok.
Mint mindig, ennek a húzásnak is az egyik fő alapja az, hogy Magyarországon Orbán uralma megkérdőjelezhetetlen, egyszerűen rajta kívül nincs kivel tárgyalni. Nyilván, ha lenne komoly ellenzéke, akkor az bármely külföldi szereplővel azonos súllyal venne részt a játszmában. De nincsen. Azzal, hogy pacifikálták a szocikat (a Hiller- és a Molnár Gyula-féle interjú a Magyar Időkben már a kézhez szoktatás szintje) Simicskát pedig izomból tolják a Jobbikra, újabb nagy lépést tettek a 2018-as kétharmad felé.
A népszavazás pedig már most bénítani látszik az ellenzéket, a nem kézhez szoktatott része is bénán áll, alap ötletek sem jutnak eszükbe (én meg már kurvára nem írok ide egyet se, dolgozzanak, basszameg…pardon my French). Tehát Orbánnak kül- és belpolitikai szempontból jelenleg hasznos dolog ez a szavazás, amelyet ráadásul bármikor eldobhat, ha haszontalan lenne.
Hogy az országnak meg mi a hasznos, az jó szokás szerint a kutyát nem érdekli.
39 hozzászólás
1. tiboru — 2016-07-12 09:36
Azért durva belegondolni, hogy egy Marine Le Pen-előretörés és egy Bundesmutti-bukás szimultán bekövetkezése karnyújtásnyira hozhatja az Unió megszűnését.
Nem túl valószínű, de borzongani egy 5%-os valószínűségű forgatókönyvön is lehet.
2. noirp — 2016-07-12 09:52
@tiboru: Öt százalék, igen. Ezért fázom én — itt, kétezer kilométerre tőlük — az AfD-től. Szép jelszó az a Mut zur Narrheit, de nem sok jót várok tőle.
3. komojtalan — 2016-07-12 19:29
Minek kell egyáltalán szavazni? Mint írtad nincs jó válasz, ezért az a legjobb válasz ha kicsi a részvétel. Az ellenzék nevében én ezt reklámoznám, egy esetleges 30-40% -ot nem tenne ki a Fidesz az ablakba, még ha 100% -os Nem lenne akkor sem.
4. untermensch4 — 2016-07-12 19:42
@komojtalan: Én a szándékos érvénytelenül szavazás híve vagyok. Mivel rossz a kérdés. A szavazástól távolmaradás azt az illúziót kelti hogy akit lehet hülyíteni az szavaz és így jól felhasználható erőforrásként viselkedik, az apolitizálódóakkal meg nem kell foglalkozni, elvannak azok passzívan. Magyarország jobban teljesít.
A szándékosan érvénytelenített szavazatokról is lehet magyarázgatni hogy tképp arra gondolt amire Arany János, csak ott sejthető hogy aki leadta volt annyira ideges hogy elmenjen érvénytelenül szavazni.
5. panamajack — 2016-07-12 20:19
@komojtalan: Igen, valószínűleg az tenné a kormánynak a legrosszabat (bár az sem ártana sokat), ha a népszavazósdi teljes érdektelenségbe fulladna. Én az ellenzék helyében sem sokat foglalkoznék vele, az mondanám, hogy az egész egy parasztvakító hülyeség, és mindenki szavazzon vagy ne szavazzon arra, amire akar. Úgy sem fog semmin változtatni, akármilyen eredmény is lesz.
6. tudi — 2016-07-12 21:46
@panamajack:
Mondjuk én már olyat is olvastam, hogy drága soha nem hazudó, és nem köpönyegforgató miniszterelnökünk már alá is írta a kvótát, tehát ez egész marhaságnak semmi értelme, bár a propagandának megvan az eredménye, nálunk jobban senki sem fél a migráncsoktól, még olyan helyeken, ahol robbantás is kevesebben látnak összefüggést a bevándorlás és a terrorizmus között, mint nálunk.
7. rammjaeger — 2016-07-13 12:14
Mellesleg szerintem nem fair Cameront támadni a Brexit-népszavazás miatt. Ha nincs a migránscirkusz, amiért ő nem felelős, és nem is láthatta előre, minden valószínűség szerint a Bremain nyert volna 52 százalékkal. Akkor meg mindenki körbetapsolja őt, hogy jaj de fasza ötlet volt ezzel a bátor ígérettel, meg a végső szerencsés fordulattal megerősíteni az EU-projekt legitimációját, meg jól elkenni a nacionalisták száját.
8. panamajack — 2016-07-13 12:20
@rammjaeger: egy 52 százalékos (értsd: hangyafasznyi) Bremain-győzelem mennyiben erősítette volna meg az EU-projekt legitimációját?
9. rammjaeger — 2016-07-13 12:27
@panamajack: Annyival erősítette volna, amennyivel az 52%-os Brexit-győzelem aláásta. Utána fölényesen mondhatta volna mindenki, hogy még a sokat renitenskedő, húzódozó britek többsége sem akar kilépni. Jelentős vereség lett volna az összes EU-szkeptikus, EU-ellenes pártnak.
10. panamajack — 2016-07-13 12:47
@rammjaeger: ezt szerintem gondold át még egyszer. Szerintem ugyanis az EU-ellenes pártok ezt úgy tálalták volna, hogy a britek FELE ki akar lépni, csak a brüsszeliták beszaratták őket mindenféle hamis fenyegetéssel gazdasági összeomlásról, xenofóbiáról, stb. Na de majd legközelebb! Ehhez képest a „győzelem” politikailag megsemmisítette a Brexit-tábor prominenseit.
11. rammjaeger — 2016-07-13 13:05
@panamajack: Nem lett volna „legközelebb”. Az meg lényegtelen, mivel magyarázzák a saját vereségüket. A kormány annyit reagál, hogy a nemmel szavazókat meg a UKIP és társai szaratták be hazugságokkal, és ezzel le van tudva az érv-ellenérv köre. Egy Bremain-győzelem után ki beszélt volna arról, hogy veszélyben van az EU egysége, meg dőlhetnek sorban a dominók?
12. panamajack — 2016-07-13 13:56
@rammjaeger: egy hangyafasznyi Bremain-győzelem után minden ugyanúgy ment volna tovább, ahogy eddig – ami a Brexithez vezetett. Szóval ezt a referendumot Európa csak elveszíteni tudta, megnyerni nem.
13. komojtalan — 2016-07-13 14:06
@untermensch4: Az azért nem jó, mert akkor növeled a részvételt. A MSzP is csinálhat népszavazást a földről, de ők meg is mondták hogy ez inkább egy Fidesz elleni szavazás, nem is reménykednek benne hogy sikeres lesz, mert 50% kell az érvényességhez. Tehát az az egyetlen megoldás ha érvénytelen lesz ez a népszavazás. Sok esély nincs az érvényességre, hacsak nem bérelnek fel pár ezer migránst az előtte levő héten, mert a sokkal fontosabb választásokon sem jön össz a 60%.
14. nudniq — 2016-07-13 14:34
@komojtalan: és miért baj az,h nő a részvétel? Az _érvényesen_leadott_szavazatok_ száma ettől még nem lesz több.
Tudtommal amúgysem az számít a jogi értelemben vett érvényességhez,h a választásra jogosultak felénél többen menjenek el szavazni, hanem az,h a választásra jogosultak több mint fele _érvényesen_ szavazzon.
Ráadásul a jogilag vett érvényesség semmit sem számít: ez egy politikai játszma, és 39% részvétel melletti 67%-os NEM győzelmet „a magyar emberek kétharmadának akarataként” fogja interpretálni a Fidesz. (És mellette bárgyú mismásolásnak fog hallatszani minden ellenkező interpretációs próbálkozás.)
De ha 55% részvétel mellett az érvénytelen szavazatok alkotják a leadott szavazatok több, mint felét, az totális kudarc, és csak vereségként interpretálható. (Vereségként lenne interpretálható az IGEN győzelme is, de úgy van feltéve a kérdés,h arra olyan lehetetlen legyen az aktívan szavazók több mint felét rávenni. De az érvénytelen szavazásra bizony rávehető sok ember, aki IGEN-t azért nem lenne hajlandó ikszelni.)
15. untermensch4 — 2016-07-13 14:47
@nudniq: @komojtalan: ” Invalid is the new protest ! ” 🙂
A szándékos érvénytelen szavazásnál kurucosabbat az adott helyzetben nem tudok elképzelni (illetve tudok de az véres polgárháborúhoz vezetne…). Az érvénytelenség módja teret ad az egyéni kreativitásnak, nem csak egy lehetsz a statisztikai tömegből de a legérvénytelenebbül szavazó is. A szavazólapra akár ráírhatod véleményedet a vasárnapi zárvatartásról vagy a kisvasútról. Csak a szavazatszámlálókon keresztül tudod úgy megszólítani őket hogy érezzék őszinte szeretetedet. (Ebben az a csel hogy hiába rajzolna minden birka szívecskét meg szlogeneket, a dühös kisebbség sokkal nagyobb trauma a számlálóknak. Népszavazás és hangulatjelentés egyben.) AKAR TÖBBET TUDNI?!
🙂
16. komojtalan — 2016-07-14 09:22
@nudniq: Most megfogtál mert nem tudom mi számít bele az érvényességbe és nem is érdekel. Viszont a részvételi arányt nem lehet eltitkolni, az érvénytelen szavazatokra meg már másnap sem fog emlékezni senki. Ha lesz 10k érvénytelen szavazat sokat mondok, de az a 10k szavazót bele lehet számolni a részvételbe. Ezért írtam a MSzP -s leendő népszavazást, hogy az nem a földekről és átvitt értelemben a korrupcióról szól majd, hanem a részvételről. Ha mondjuk 40% elmenne szavazni – ebben reménykednek – az már egy elég nagy megszólítható tömeg.
17. norniron — 2016-07-14 10:34
@komojtalan:
Érvényesen szavazni a válasz melletti vagy feletti körbe tollal írt egymást metsző két vonallal lehet. Minden ettől eltérő szavazás érvénytelen. Én például egy fasz rajzolását tervezem.
18. yenoee — 2016-07-14 10:40
@norniron: Vajon mennyire kivitelezhető, hogy a nem egyértelmű szavazatokat ne az érvénytelenek, hanem a nem-ek közé sorolják?
19. norniron — 2016-07-14 11:08
@yenoee:
Mondjuk, hogy az összefirkált szavazólapon pont a „nem” melletti kis karikában van 2 db. egymást metsző vonal. Egyébként meg azért ülnek ott a szavazókörökben mindkét fél/a pártok képviselői, hogy az ilyen helyzetekben dűlőre jussanak.
20. heizer — 2016-07-14 11:31
@norniron: Én valamiért úgy tudtam, hogyha összevissza firkálod a lapokat akkor az már érvénytelennek számít, függetlenül attól ha szabályosan ikszelsz, de nem így van, szavazhatsz érvényesen is, miközben megfestheted rá a Feszty-körképet is.
Azért akkor volna nagy poén, ha az szszb tagok az ilyeneket lefotóznák és töltenék fel valamilyen közös portálra. Milyen jókat lehetne csemegézni. Ráadásul adva volna az esély, hogy, az üzenetedet nem csak a helyi szszb tagok hanem mások is látják.
Azért az érvénytelen szavazatok tömege durván megakaszthatja a számolási eljárást:
Idézet a választási eljárásról szóló törvényből: „72. § (4) A szavazatszámláló bizottság ezt követően külön csoportba helyezi és összeszámlálja az érvénytelen szavazólapokat. Az érvénytelenség okát a szavazólap hátoldalára rávezeti, és azt a szavazatszámláló bizottság jelen levő tagjai aláírják. Az érvénytelen szavazólapokat külön kötegbe foglalja, és a köteget lezárja úgy, hogy a pecsét megsértése nélkül szavazólapot ne lehessen kivenni, illetőleg betenni. A kötegekre rá kell írni a szavazókör sorszámát és a kötegben levő szavazólapok számát.”
A rendes magyar túlbiztosított bürokratikus eljárásnak megfelelően pár százezer érvénytelen szavazat azt jelenti, hogy a korábbiakkal ellentétben, amikor már éjfél körül szinte mindenhol végeredményt lehet hirdetni, valószínűleg még másnap délben is bennt ülnek szerencsétlen szszb tagok és az érvénytelen szavazatok hátlapját irogatják. Ami azért elég komoly trollkodás volna.
21. heizer — 2016-07-14 11:37
@panamajack: Ezzel nem értek egyet, ugyanis nagyjából pontosan látszott az osztrák államfőválasztáson, hogy nem így van. Miközben ment a rettegde a széljobbos jelölttől, meg az első fordulós vereségtől heteken át, minden komoly európai médiákban, amikor kiderült, hogy 30 e szavazattal nyert a „jó” oldal, mindenkiből kiszakadt egy hatalmas „húbazzeg, ezdeközelvolt” és onnantól fogva az örömködés ment, kurvára nem érdekelt senkit, hogy az emberek igen kicsi híján fele igazából mást akart. Amíg ki nem derültek a hibák ugyebár, és most indul megint ugyanez.
Ez ugyanez a helyzet, mint a fociban: a portugálok nyertek mekkora küzdők-taktikai zsenik-harcosok stb. pedig ha Elek kapufája bemegy akkor ugye … megint más van.
22. untermensch4 — 2016-07-14 13:58
@heizer: Trollisztánban arra buzdítani a szavazókat hogy a szavazófülke magányában trollkodjanak… sztem ez működhet. 🙂
A lefotózás nem rossz ötlet. Ha mindenki lefotózza a saját érvénytelen szavazólapját azt lehet feltöltögetni, versenyezni, „lájkold a legjobb szavazólapot”-csoportot indítani fészen, ilyesmi. És igen, nagy szívás a sok szavazat a szszb-tagoknak (akik önkéntesek tudtommal), ezért is jó a sok érvénytelen szavazat, a dühös szszb-tagok miatt nehéz lesz központilag örömódázni hogy milyen jó kis sikeres szavazás volt. Eleve nem lehet eltitkolni hogy sokáig motyóznak vele, ez még ha teljesen szabályos akkor is a rendszer elleni gyanakvást erősíti (mit trükköznek ezek két napig zárt ajtók mögött a számolással, biztos átírják…). Mert az megint nem szerencsés kommunikáció hogy túlbürokratizált az eljárás (többnyire a zemberek nem szeretik a túlzott bürokráciát).
23. nudniq — 2016-07-14 14:26
@heizer: Biztosra úgy kell menni,h első lépésként mindkét karikába teszel egy-egy teljesen egyértelmű X-et. Ezt követően pedig a maradék helyen kiéled a kreativitásodat.
Sőt, amit írtál, annak fényében legjobb, ha a kreativitás egy részét a szavazólap _hátoldalán_ éled ki, lehetőleg nem hagyva helyet az oda történő hivatalos bejegyzéseknek… kíváncsi vagyok,h ezután hogy oldanák meg törvényesen az érvénytelen szavazatok érvénytelenné nyilvánítását? (Miközben lehetetlenség érvényesnek tekinteni.) 🙂
@komojtalan: ha az érvénytelen szavazatok _megnyerik_ a szavazást, azt sehogy sem lehet ám elfelejteni. 😉
24. komojtalan — 2016-07-14 15:00
@nudniq: Ahogy Hofi mondta: Mama, ha ébren van ne álmodjon. Mint írtam max. 10k érvénytelen szavazatot várok. Már megint ez az értelmiségi felfogás, a parasztokat (tömeget) ha érdekli akkor szavazni fog, ha nem akkor nem megy el. Itt nem a válasz a lényeg, hanem hogy mennyi embert bír megmozgatni a Fidesz. Ha érvénytelen lesz a szavazás és erre sok esélyt adok, az óriási kudarc a Fidesznek, ezért nem szabad elmenni.
25. tudi — 2016-07-14 15:33
@komojtalan:
Sajnos én attól tartok, hogy lesz elég fogalmazzunk így fideszbirka, aki elmegy és nemet mond a gaz elnyomó Brüsszelnek. Bár én is a nem megyek, vagy az elmegyek, de érvénytelenül szavazok mellett vacillálok.
26. tudi — 2016-07-14 15:44
@heizer:
Mondjuk szerintem ezeken a választásokon az emberek nem konkrétan pártra, vagy a kilépésre szavaztak, hanem az elitről mondtak véleményt. Az osztrákoknál a két esélyes jelölt mind az eddigi nem igazán jelentős pártokból került ki(fogalmazzunk úgy az eddigi eliten kívüliek), az eddigi kormányzó és egymást váltó pártok be sem kerültek. Az megint érdekes, hogy ha ilyen kevés volt a különbség, akkor biza az is elképzelhető, hogy (bár a részvételt, meg földrajzi megoszlást a szavazatokban, meg miegymás adatokat nem tudom) a nem régen, max. 1-2 generáció óta ott élő „bevándorlók” közül is sokan voksolhattak az FPÖ-re.
27. untermensch4 — 2016-07-14 17:47
@komojtalan: És mennyi embert tud megmozgatni az hogy „szavazz érvénytelenül”?
A nem szavazás egyetértés a végeredménnyel, pont olyan arányokkal ahogy az eredményeződött.
Mindent lehet kommunikálni, mivel nem ügydöntő népszavazás ha összesen tíz ember megy el de abból kilenc nem-et szavaz akkor már a kétharmad kilencven százalékra gyarapodott mert jobban teljesít.
28. untermensch4 — 2016-07-14 17:55
@nudniq: Ez mekkora ötlet már, elrajzolni a helyet a hátoldalon a hivatalos bejegyzések elől… 🙂
Az érvénytelen szavazás fő fegyverzete egy szélesen fogó filctoll. Fekete. Azzal a két karikát és a kérdést, válaszokat is precízen át lehet húzni, kitakarva biztos nem érvényes, főleg ha másik lap nélkül azt sem lehet látni hol vannak a karikák…
29. panamajack — 2016-07-14 18:54
@heizer: Az alapvető különbség az, hogy mind az osztrák elnökválasztás, mind az EB döntő egy rendes, „kötelező” megmérettetés volt, a Brexit-referendum pedig egy teljesen fölösleges, ostoba cirkusz, ami kizárólag néhány tory politikus egójáról és személyes ambíciójáról szólt, és ahol még a „győztesek” sem hittek abban, amit propagáltak. Magyarul: a demokrácia megcsúfolása.
30. komojtalan — 2016-07-15 11:20
@untermensch4: Ne fárassz már, mint írtam kevesebb mint 10.000 embert és szerintem így is jócskán túlbecsültem. Akit nem érdekel az nem érvénytelenül fog szavazni hanem nem megy el. Nem lehet mindenki olyan kurva okos mert akkor ki lapátolna, ki kapálna? És ők vannak többen, nem is akármennyivel. Ezért nem lesz soha nagy párt a LMP, mert a fővárosban kurva okosak, de ha el kellene menni vidékre csak bámulnának mint borjú az új kapura és ezt szó szerint is lehet érteni :-).
31. Ősmágus — 2016-07-15 11:21
@untermensch4:
Azt azért vegyétek figyelembe, hogy nem mindenki ül önként a bizottságban (elnök, jegyzőkönyvvezető).
32. Ősmágus — 2016-07-15 11:25
@Ősmágus:
Én már a sokadik választáson fogok érvénytelen szavazatot leadni. Elmegyek, mert szeretném kinyilvánítani a politikai akaratomat, de nincs értelmes választási lehetőség. A kölykök is tök örülnek, hogy végigikszelhetnek egy-egy lapot.
Ez egy dolog. Már ez is nehezíti a bizottság dolgát. De ne csesszünk ki velük szándékosan.
33. heizer — 2016-07-15 11:33
@panamajack: Pont ezért gondolom, hogyha nyert volna a bremain egy kicsivel, akkor el lehetne felejteni azt, hogy hát sokan vannak akik a brexitre szavaztak, de inkább csak azért mert a troll politikusok felheccelték őket.
Viszont az ilyen véresen komoly ügyekben (jó így persze a brexit is az lett) mint az osztrák államfőválasztás (hogy az eb-t ne is említsem, 🙂 ) nem kellene figyelmen kívül hagynia mindenkinek (hogy szépen fogalmazzak, a véleményformáló elitnek különösen), hogy éppencsak egy hangyafinggal kaptak ki a Sithek!
34. heizer — 2016-07-15 11:36
@Ősmágus: Ez szerintem a polgári engedetlenségbe bőven beleférne, a tisztelt szszb tagok meg méltóztassanak ne a szavazókat, hanem a politikusokat szidni a hülyeségük miatt.
35. untermensch4 — 2016-07-15 17:35
@Ősmágus: „De ne csesszünk ki velük szándékosan.”
Aha. Ez arra emlékeztet amikor egyik volt főnököm azzal próbálta megmagyarázni hogy majd’ két ember munkáját kell(ene) végezni hogy ha nem csinálom azzal „a többiekkel cseszek ki”… Nem győzött meg.
„Azt azért vegyétek figyelembe, hogy nem mindenki ül önként a bizottságban (elnök, jegyzőkönyvvezető).”
Én sem önként vagyok mezei magyar állampolgár. Történelmileg így alakult. Az szszb elnököt és a jegyzőkönyvvezetőt vmilyen retorzióval fenyegetve kényszerítik hogy ingyen dolgozzanak ott?
36. meggymag — 2016-07-17 21:13
@tiboru:
Meglehet, hogy a Marie Le Pen-gondot már megoldotta Michel Houellebecq a Behódolás címü könyvében. Egyúttal a Bundesmuttiét is. Lényegében és egycsapásra az összes Muttik és a Lady-két is.
http://kiadok.lira.hu/kiado/magveto/index.php?action=konyv&id=139436009
37. heizer — 2016-07-21 09:09
Noha ki vagyok én, hogy reklamáljak amiért nincs poszt, és lehet, hogy éppen a 200 antifeminista tanulmányt elemzik a derék szerzők nyaralásuk közben, na szóval csak szolidan kifejezném hiányérzetem, de ezt inkább vegyétek bóknak, mint elégedetlenségnek!
üdv
38. noirp — 2016-07-22 12:35
@heizer: Hm, hát az egyik szerzőről pontosan tudom, mit csinál. Szanaszét Észak-Mo.-on botanizál, hogy aztán a télen legyen mivel piszmogjon. Én mondom, az a nő egy falubolondja.
üdv
39. professzorpizka — 2016-07-24 17:41
Én egész biztos nyaralok. Magyarország szuverenitásáról gondoltam írni, de a határidős melók kivédése után a vízparton találtam magam. Pár napon belül kidugom a fejem a malvazijából és a csapolt Karlovackóból és írok 🙂
RSS feed for comments on this post.
Szólj hozzá
Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.