Intermezzo

Egy gyors sikítás erejéig megszakítjuk adásunkat: olvasom a Véleményvezért, aki nagy öngólnak tartja Bajnai első 100 támogatóját.

Ez a lista:

Babarczy Eszter (eszmetörténész), Baglyas Erika (képzőművész), Bán Zsófia (író), Bárdos Péter (ügyvéd), Bársony Ágnes (szerkesztő), Bíró András (jogvédő), Bodó Balázs (médiakutató), Bognár Éva (szerkesztő), Bojár Gábor (vállalkozó), Born Ádám (rendező), Bródy János (költő, zenész), Csabai Gábor (újságíró, szerkesztő), Csanádi Judit (díszlettervező), Csák Ferenc (művészettörténész), Csákányi Eszter (színművész), Csáki Judit (kritikus), Csákó Mihály (egyetemi docens), Darvasi László (író), Dés László (zenész), Eörsi Anna (művészettörténész), Eörsi László (történész), Falus András (immunológus, egyetemi tanár), Fekete Ernő (színművész), Ferge Zsuzsa (akadémikus), Fischer Ádám (karmester), Fliegauf Benedek (filmrendező), Fullajtár Andrea (színművész), Gács Anna (kritikus, egyetemi oktató), Gerlóczy Ferenc (újságíró), Gottlieb Erzsébet (gyermekszemész), Gulyás József (kutató), Gyekiczky András (történész), György Péter (esztéta), Hajós András (zenész, előadóművész), Halmai Gábor (alkotmányjogász), Hegedűs István (szociológus), Heller Ágnes (filozófus), Heller Mária (szociológus), Hernádi Judit (színművész), Horgas Péter (díszlettervező), Huszár Tibor (akadémikus), Joka-Daróczi János (újságíró), Dr. Jován László (ügyvéd), Kálmán László (nyelvész), Kálmán C. György  (irodalomtörténész), Kárpáti Miklós (újságíró), Kazimir Annamária (szerkesztő-riporter), Kende János (filmoperatőr), Kocsis András (könyvkiadó), Kovács Éva (szociológus), Kőszeg Ferenc (jogvédő), Krémer Balázs (szociológus), Kulka János (színművész), Lang Györgyi (előadóművész), Láng Zsuzsa (újságíró), Lángh Júlia (író), Ludassy Mária (filozófiatörténész), Majtényi László (alkotmányjogász), Máté András (filozófus), Mattyasovszky-Zsolnay Bence (színházigazgató), Mélykuti Ilona (újságíró), Mundruczó Kornél (filmrendező), Nóvé Béla (történész), Parti Nagy Lajos (író, műfordító), Perecz László (filozófiatörténész), Pikó András (újságíró), Poszler György (esztéta), Radnóti Sándor (esztéta), Radnóti Zsuzsa (dramaturg), Rádai Eszter (újságíró), Ragályi Elemér (operatőr, rendező), Rajk László (építész), Rajk Judit (énekművész), Rangos Katalin (újságíró), Rényi Ágnes (szociológus), Rényi András (művészettörténész), Révész Tamás (fotóművész), Schilling Árpád (rendező, Krétakör), Dr. Schweitzer József  (nyugalmazott főrabbi), Sipos Pál (televíziós szerkesztő ), Straub Elek (üzletember), Szabó György (kulturális menedzser), Szabó Simon (filmrendező), Szelényi Zsuzsanna (nemzetközi fejlesztési szakember), Széky János (médiakritikus), Szüts Miklós (festőművész), Tarr Béla (filmrendező), Tillmann József A. (filozófus), Tóth Krisztina (költő, író), Török Ferenc (filmrendező), Trombitás Tamás (képzőművész), Vargha János (biológus, a Duna Kör alapítója), Vágvölgyi B. András (újságíró, filmrendező), Vajdai Vilmos (színész, társulatvezető), Vámos Tibor (tudós), Váradi András (biokémikus), Váradi Júlia (újságíró), Vásárhelyi Mária (szociológus), Vincze Mátyás (újságíró), Vojnich Erzsébet (festőművész), Wessely Anna (szociológus), Závada Pál (író), Závada Péter (költő, zenész)

Ezzel a listával nem az a baj, hogy tele van az MSZP és a Szadesz csecsein kövérre hízott alakokkal. Nem az a baj, hogy tele van kriptokomcsival (annyira amúgy nincs is).

A baj az, hogy nincs ezek között egy rendes ember sem. Úgy értem, amelyik dolgozik valamit. Na jó, van 2-3 orvos. Hogy egy bunkó vagyok? Nem, csak két másodpercig a választópolgár helyett gondolkodtam.

Én nem mondom, hogy kötelező három olvasztár, öt vájár, hat kolhozparaszt, egy pilóta és négy agromókus a listára. De hogy ne legyen egyetlen egy ember se, aki életében kapát fogott a kezébe?

Nyilvánvaló, hogy ez a lista propagandacélokat szolgál, hogy megmutassa, most aztán mindenki összefogott. Akkor viszont nem ártott volna célzottan találni rá pár, a célközönséget jobban megszólító alakot. Mittudomén, egy-két borászt, híres mérnököt, professzort, kamioncég-tulajdonost, tanárt, papot… Nem pedig azt a társaságot, amelyik nagy része az izlandi kajlafaszú narvál mellett is tüntetne, amennyiben az izlandi kajlafaszú narvál kijelenti, hogy nem szereti Orbán Viktort.

Füstölgés vége, írom a következő részt, tán a hét végén kész lesz.

63 hozzászólás

 1. karaj — 2012-11-09 13:09 

szerintem ez a lista nem propagandacélokat szolgál, hanem a régi gárda felé deklarálja, hogy bajnai a magyarországi klasszik balt fogja képviselni, nem pedig valami újat. egy propagandalistán ott lenne a humor összes nagyágyúja, nem csak hernádi.

egyébként van rajta rendes ember, pl bojár, aki a vállalkozással kapcsolatos diszkusszióban is felmerült, én róla nem tudok olyasmit, ami arra utalna, hogy ne tisztességesen vált volna a legsikeresebb magyar IT-vállalkozóvá, bár tudtam, hogy kicsit nagyobb haverságban van a maszoppal, mint az gusztusos

vagy pl falust jó és intelligens kutatónak tartom, eddig biztosan odafigyeltem volna a közéleti véleményére is, most ez persze kicsit változni fog

 2. professzorpizka — 2012-11-09 13:10 

@karaj: mindenki (majdnem) okos és érdemes ember a listán. De a “klasszikus magyar bal” oldalon kívül semmi másról nem szól. Lesz össznépi lista is?

 3. marcipan — 2012-11-09 13:13 

csillagszemű juhászom, mikor fogtál kapát a kezedbe? tessék olyan tisztességes elitistának lenni, amit a szakmád megkíván.
lárifári 🙂

 4. karaj — 2012-11-09 13:17 

@professzorpizka: mire lenne az jó? arra ott van árok meg juhász

 5. professzorpizka — 2012-11-09 13:19 

@karaj: gondolod ezt iylen tudatosan leosztották?

 6. marcipan — 2012-11-09 13:20 

@professzorpizka: látod? ő is juhászozik.

 7. karaj — 2012-11-09 13:25 

@professzorpizka: a két bohóc valószínűleg nem, de B-ről eddig feltételeztem, hogy nem csak véletlenül tévedt az ő tüntetésükre

 8. tiboru — 2012-11-09 15:48 

@professzorpizka:

” Lesz össznépi lista is?”

Persze. Kubatovnál.

 9. tiboru — 2012-11-09 15:52 

Amúgy pedig a névsort olvasva az volt az érzésem, hogy ez a Klubrádió munkatársainak és állandó meghívottainak listája, csak a Drágabolgárúr hiánya hagy fájó űrt bennem.

 10. noirp — 2012-11-09 18:01 

Hű …tokmeg, Farkasházy Tivadar kimaradt. SkandaLLum.
Pedighát ő egy INTÉZMÉNY, kis hazánk leghumorosabb, leg-közéletérzékenyebb és legműveltebb embere.

 11. weelma1 — 2012-11-09 21:10 

Az utolsó bekezdés nagyon, mondhatnám tökéletesen, találó volt. Kicsit, persze, első felindulásból, de teljesen érthetően.

 12. weelma1 — 2012-11-09 21:12 

@tiboru: sokkba, tiboru, sokakban! A baj csak az, hogy ez nem vicc!

 13. FilcTroll — 2012-11-09 21:12 

Én arra vagyok kíváncsi nagyon, hogy miért nem látják ezek az emberek Bajnaitól a Gyurcsányt. Mindenki beszopja, hogy Bajnai önálló, független ember. És már másodszor szopják be… Ha Gyurcsány kérte volna a támogatásukat most, akkor nyilván öklendezve elszaladnak a legtöbben. De Gordon, az jöhet. Hihetetlen, hogy ennyi értelmes, értelmiségi ember ennyire vak legyen a nyilvánvaló tényekre. Csodálatos kommunikációs háború vár ránk az egymillió kiábrándult Fidesz-szavazó voksának megszerzéséért, látunk majd csodákat.

 14. weelma1 — 2012-11-09 21:13 

@weelma1: no mégegyszer az eleje: sokskban – sorry

 15. weelma1 — 2012-11-09 21:14 

@weelma1: bullshit – ez nem akar menni. szóval: sokakban

 16. weelma1 — 2012-11-09 21:20 

@FilcTroll: mert olyan kisfiús, mert olyan szolídan jólöltözött, mert nem harsány, mert, első ránézésre, nem hazudik, mert mindenki reménykedik valami kevésbé szarban, mert hinni akar!

 17. marcipan — 2012-11-09 21:43 

@weelma1: Szerinted milyen lenne az ideális jelölt?

A kérdés mindenkinek szól 🙂

 18. chph — 2012-11-09 22:13 

Hát, ez ilyen (tudom, háttal nem kezdünk mondatot)…
Látom itt feljött a másik miniszterelnök neve…
Én leginkább azt nem értem, hogy ma kicsiny hazánkban nincs az embereknek emlékezetük?
És ez érvényes a mostani, jelenlegi, kormányra is.
Megint olyan emberekre pörögnek rá, akik bebizonyították alkalmatlanságukat az országvezetésre.

Tévednék?

 19. weelma1 — 2012-11-09 22:15 

@marcipan: No, ez egy nagyon jó kérdés. De tényleg.
Akiben, akár, ismeretlenül is meg tudok bízni. Hülyén hangzik ugye? L’amour elsőre – persze ez hülyeség ilyen fajsúlyú “dolog” mellett. Egy dolog biztos: aki az elmúlt húszegynéhány évben exponálta magát kormányzati szerepben – tök mindegy melyikben – az nem lehet hiteles ennek a disznóólnak a kitakarításában. Hogy görény legyek: vissza akarok jönni, vissza akarok jönni……

 20. professzorpizka — 2012-11-09 22:15 

A kisfiússágtól tényleg nem látszik, hogy ő sem szűz már, ez tény. A kampánya az pont arról fog szólni, hogy lavírozzon a régi politikai szereplők között. A régiekből jó adagot meg kell tartni, mert gyenge a fiatal eresztés. A karrierista gátlástalan fajt hiánycikk lesz, mert kevés igazán ügyes és emiatt kevés ügyel arra hogy a fidesz mellett ne kompromittálódjon.
ugyanakkor a Gyurcsány-kérdést, a Mesterházy-kérdést, a Szadesz-kérdést mind-mind meg kell oldani.

 21. chph — 2012-11-09 22:16 

@marcipan:
Szerintem alapvetően két irányú lenne:
1. Vagy tök ismeretlen, egyik nagy párthoz sem köthető személy.
2. Vagy olyan, aki már bebizonyította, hogy szakmailag igenis képes vezetni, jelen esetben egy országot. Képes maga köré olyan szakembereket, vagy olyan politikusokat szervezni, akik tettek már le valamit az asztalra és nem csak vettek el onnan…

 22. chph — 2012-11-09 22:19 

@professzorpizka:
“ugyanakkor a Gyurcsány-kérdést, a Mesterházy-kérdést, a Szadesz-kérdést mind-mind meg kell oldani.”
Van ilyen kérdés?

 23. weelma1 — 2012-11-09 22:30 

@professzorpizka: ha lenne, ismétlem, ha lenne ilyen ” karrierista, gátlástalan faj, akkor egy , esetleges, győzelem esetén vajh mire használná a gátlástalanságát?

 24. weelma1 — 2012-11-09 22:37 

@chph:
1. igen, de honnan, kit? Lehet ötletelni. Hátha kerül valaki.
2. no, szerintem, ez illik BG-re,de: még az “Ő” oldalán sincs konszenzus. Szerinted honnan lehetne/kéne a pénzt összevakarni ehhez, hogy hiteles legyen?

 25. marcipan — 2012-11-09 22:44 

@chph:
1. flour tomi?
2. ha nem vezetett még országot akkor honnan tudod h képes rá? ha vezetett, akkor az eddigiek közül:…?

 26. chph — 2012-11-09 22:46 

@weelma1:
Ha lenne 1es-re tippem…
Jelenlegi politikai palettáról nem tudok. Vagy mert túl szürke, vagy mert nincs is. De szerintem ha szerveződne egy csoport, mint a millások (persze az is egy elbafott banda lett, de valahogy ilyen formán), akkor abból lehetne esélyes….
Hm, BG mint aki képes vezetni az országot? Végül is a Hajdú-Bétet tönkrevágta úgy ahogy volt….

 27. chph — 2012-11-09 22:48 

@marcipan:
1. Nem cölöpre gondoltam
2. De vezethetett bármi mást sikeresen, céget, vállalatbirodalmat, oktatási intézményt

 28. weelma1 — 2012-11-09 22:54 

@marcipan:
1. van jobb! győzike – bár nem tudom mi lenne Semjén reakciója.
2. a kérdés első fele: nem tudjuk. A második fele: senki – azzal együtt amit az előbb mondtam – ha hirtelen sok pénz lenne BG zsebében, akkor simli az egész.
bocs CHPH, hogy a nevedben is….

 29. weelma1 — 2012-11-09 22:56 

@chph: hátha nagyobban joban muzsikál! ( no, nem komolyan persze ) igazán nem a szívem csücske a fiú.

 30. chph — 2012-11-09 23:02 

@weelma1:
Bármelyiknél jobban muzsikál 😀

Amúgy már 10 éve is megmondtam, egy politikus akkor sikeres, ha jól és következetesen kommunikál.
A kettő csak együtt érvényes és kapcsolattal, a vagy kapcsolat nem játszik.
A mégsikeresebb politikus az tudja is mit csinál, az annál is jobb az úgy csinálja, hogy azt higgyük ez nekünk jó. És a non plus ultra aki tényleg azért csinálja, hogy nekünk jó.

Itt kishazánkban az első kritérium fele valósult meg és szerintem Gyurcsány jutott el majdnem oda, hogy a másik felét is megvalósította. (ettől még nem azt mondom, hogy ő lenne jó megint)

 31. marcipan — 2012-11-09 23:13 

@weelma1:
1. már csak ezért megérné 😀

 32. marcipan — 2012-11-09 23:14 

@chph:
és biztos vagy benne h ugyanúgy kell vezetni egy országot mint egy egyetemet/a microsoftot/a vaterát?

 33. weelma1 — 2012-11-09 23:16 

@chph: Legyünk idealisták? Ha igen, akkor tökéletesen igazad van. De: ez pénz nélkül nem megy és a nagy kérdés, hogy ez kitől jön. És mit akar cserében? Szerinted – manapság – lehet “független” valaki? Persze, lehet/lehetne távolságot tartani. Vagy teljesen idealista vagyok?
Gyurcsányról: nem kéne/kellettt volna ennyire harsánynak lenni.

 34. weelma1 — 2012-11-09 23:21 

@marcipan: szó se róla jót röhögnénk az első nehány napon, DE UTÁNA??? bár, ennél, komolytalanabb már nem lehetne a dolog.

 35. weelma1 — 2012-11-09 23:25 

@marcipan: lehet!!! ne feledd, hogy – minden reklám ellenére – ez a tökorrú EU ott áll mögöttünk. Mint a Microsoft/Vatera mögött – bizonyos mértékig – az állam. Ha az érdeke, éppen, úgy kívánja.

 36. marcipan — 2012-11-09 23:31 

@weelma1: ezt nem teljesen értem.

 37. weelma1 — 2012-11-09 23:47 

@marcipan: egy országot – természetesen – nem úgy kell vezetni, mint egy nagyvállalatot. DE! Egy igazán nagy vállalat mögött, mindig, ott áll egy ország/kormány, mert ez az érdeke. Adó/presztizs/stb. Az EU-nak is az, vagy az lenne, az érdeke, hogy NEKÜNK is jól fusson a szekér, mert az az égészre jó fényt vet/vetne. Persze, ha mi – nem Te meg Én – szab harcolunk, akkor betartanak. Minél jobban harcolunk,annál inkább betartanak. És az erősebb kutya/sok lúd disznót győz effektus alapján nem lehetünk nyerők. Gondolom én.

 38. karaj — 2012-11-10 08:15 

@FilcTroll: ami hihetetlen, az legtöbbször nem is igaz. az aláírók 95%-a pontosan tudja, mit ír alá.

 39. karaj — 2012-11-10 08:19 

@chph: szerintem tévedsz. még senki nem bizonyította az alkalmatlanságát, hiszen az egységsugarú szavazónak kb semmilyen eszköze nincs a kormányzati teljesítmény kiértékelésére, polgárháborúba vagy idegen megszállásba pedig senki nem taszította az országot. még mindig az a legjobb szavazói taktika, hogy aki annak idején túl közel volt a pártállamhoz, az jobb, ha gyanús. ezen kívül kb olyanok vannak, hogy aki fingik az asztalnál, az lehet, hogy nem jó politikus.

 40. stoppos — 2012-11-10 12:14 

Az interjúkból is látszik, hogy még azt sem tudják mit csinálnak. Szerintem lesznek ezek még összeszedettebbek. Egyelőre csak a bohóckodás megy.

 41. chph — 2012-11-10 13:26 

@karaj:
Ha így nézzük, nem, de akkor ki az aki bizonyított?
Amúgy meg szerintem a bizonyítás az akit egyszer megválasztanak és utána minimum újraválasszák (persze ez így sarkalatos, tudom). Vagy legalább is az ország nagy része nem vándorol ki vagy sír milyen nehéz és a gazdasági mutatóink a nemzeti valutánkkal egyetemben erősödik. Avagy mondjuk jólét felé indulnánk.
Ha jól sejtem ilyen nem volt, csakis mindig a csődöt próbáltuk meg elkerülni…

de szólj ha tévedek

 42. chph — 2012-11-10 13:29 

@marcipan:
Ha biztos lennék én magam is ezt csinálnám, de ha lebontjuk a dolgokat igen. Ha a módszer nem is ugyanaz, a cél még igen. Ha egy cégben rosszak a helyettesek, a középvezetők, és a munkások (vagy ezek bármely tetszőleges kombinációja), akkor nem halad úgy a szekér.
Érvényes ez a miniszterekre, minisztériumokra, törvényhozásra, rendfenntartásra, oktatásra, egészségügyre, stb….

 43. chph — 2012-11-10 13:34 

@weelma1:
Igazad van, túl idealista volt a megközelítésem. Persze lehet kompromisszumot kötni, mint mindig.
Nem függetlenségre célzok, csak kicsiny országunkban nincs színes, csak fekete-fehér, nincs közép, csak jobb és bal. Jó lenne ha kicsit másfelől jönne az aki. Aztán tőlem mindegy, hogy milyen párt, csak ne az legyen, hogy más nem létezik, dilettáns, szűk látókörű, stb…

 44. karaj — 2012-11-10 14:11 

@chph: természetesen pozitív irányban sem nagyon lehet bizonyítani.
az újraválasztás nem jelent semmit. a gazdasági mutatókra nagyon sokminden hatással van, nem csak a kormány tevékenysége, kiértékelésük pedig folytonos vita tárgya a közgazdászok között is. önmagában a forint árfolyama szintén nem túl informatív. azt szerintem most nagyon nehéz megmondani, hogy melyik gazdasági intézkedés volt kifejezetten káros, és melyik valamelyest előremutató az elmúlt évtizedekben (néhány kirívóan nyomi lépés kivételével talán, de sejtésem szerint te pl más dolgokat tartanál ilyennek, mint én)

akinek van valamilyen szakértelme, az az abban az irányban mutatott politikát ki tudja értékelni, de mivel a szakági policyk nem egymástól függetlenül, csak csomagban választhatóak, összességében ismét az általam korábban említett heurisztikát lehet használni, akinek pedig nincs (releváns) szakértelme, az kizárólag morális, ideológiai alapon tud dönteni.

 45. karaj — 2012-11-10 14:16 

egyébként amit érdekes nézegetni, azok az USA elnökök rangsorolásai, ott sok szempontot figyelembe vesznek. a jó öreg Franklin Delano a legtöbben az első hely környékén tartózkodik, de nagyon kíváncsi lennék pl arra, hogy ez mennyire lenne így, ha nem fűződne a nevéhez egy győztes háború (persze a new deal nagy dolog volt, de állításom az, hogy a hosszútávú gazdasági hatásaihoz igencsak hozzájárult a háború és annak következményei).

 46. chph — 2012-11-10 15:11 

@karaj:
Igen, részint nem vagyunk egyformák így biztos más dolgok fontosak nekünk, de közös halmaz biztos lenne.
De nézzünk pár példát.
1. nem átgondolt, idióta kommunikáció: mint pl 2010-ben “államcsőd lesz”, ebből kiindulva rövid idő alatt 20 forintokat értékelődött le a forint, amit azóta sem tudunk visszatornázni (nyilván nem is akarják)
2. véleményes szabályozások, pl az ÁFA 27%-ra emelése, biztos van az a közgazdász aki azt mondja ez jó lépés volt, de ismereteim alapján mondjuk a 2%-os növelés helyett egy 2%-os csökkenés ösztönzőbb lett volna. Biztos kiszámolták azt is, hogy akkor az emberek többet takarítanak meg és nem többet fogyasztanak…
3. Ez az IMF-es csiki-csuki hasonlít egy cirkuszhoz mint egy normális tárgyaláshoz (attól tekintsünk el, hogy most kell, vagy sem)
és biztos sorolhatnánk még.

Meg ezt vizsgálni kellene visszamenőlegesen is, csak pár példa, 4-es metró (több kormányon keresztül), euro bevezetésének időpontja (elmúlt 22 év slágere :D), stb.

 47. karaj — 2012-11-10 15:29 

@chph: nos tényleg nem vagyunk egyformák, mert szerintem ezek mindegyike vagy érdektelen vagy megismerhetetlen

ha gazdasági dolgokról van szó, végtelenszer fontosabb pl. az adókulcsrendszer vagy a nyugdíjrendszer. de azoknál is elég nehéz határozottan állást foglalni egy átfogó koncepció mellett.

 48. chph — 2012-11-10 15:37 

@karaj:
Nem mondtam, hogy egyszerű…

 49. FilcTroll — 2012-11-11 05:20 

@karaj: Ennél szerintem árnyaltabb a helyzet: bizonyára vannak, akik tudják, de a 95%-ot túlzásnak érzem. Sztem a választókhoz hasonlóan ők sem foglalkoznak a háttérrel, csak a nekik tetsző illúzióval. Bajnai a “normális ország” illúzióját kínálja nekik, amiben van egy nagy adag nyugatosság, kiszámíthatóság és az az érzés, hogy a gazdaság jó kezekben van.

A csomagban az is benne van, hogy a “baloldal” az elmúlt húsz évben jobbára békén hagyta az értelmiséget dolgozni (kutatni, művészkedni stb.) egyben képviselte a demokratikus, liberális minimumot, legalább szóban. Nem véletlen, hogy ezeket az embereket nácizással lehet mozgósítani.

Megmaradva kedvenc vesszőparipámnál: amikor a politikacsinálók azt társadalomkutatják, hogy mit akar a nép, akkor valójában mémkészlet-mintákra kíváncsiak, azt derítik fel, hogy mit akar hallani a nép a szavazatáért cserébe.

Bajnai kulcsüzenete kb. annyi lesz: kiszámíthatóság, normalitás. És sokan fognak rá pozitívan reagálni, ahogy a listán szereplő “balos” emberek is tették.

 50. karaj — 2012-11-11 11:07 

@FilcTroll: te elolvastad ezt a névsort? túlnyomó többsége simán támogatná gyurcsányt is. néhány aláíró politikai racionalitásból jelenleg nem, de nem a személye miatt. és van néhány, aki valószínűlegy Gy-t nem, de B-t igen, lehet, hogy nem 5 ilyen van a listán, hanem kb 10, de nem sokkal több. a listatagok többsége sima politikai szimbióta, akinek csak egy balos kormány kell, ‘szkész.

“A csomagban az is benne van, hogy a “baloldal” az elmúlt húsz évben jobbára békén hagyta az értelmiséget dolgozni (kutatni, művészkedni stb.) egyben képviselte a demokratikus, liberális minimumot, legalább szóban”

nem tudom, mi a foglalkozásod, de az említett területek egyikén dolgozó individuumként azt kell kérdeznem, hogy ugye ezt nem gondoltad komolyan. a baloldal az elmúlt húsz évben a hagyó miklós-féle közlelről a másik arcába röhögő “leszopatlak, de semmit sem tehetsz ellene, te kis hülye” mentalitást képviselte

“Nem véletlen, hogy ezeket az embereket nácizással lehet mozgósítani”
nácizással kizárólag olyan embereket lehet mozgósítani, akiknek halvány fingjuk sincs a körülöttük lévő világról. persze nem azt akarom sugallni, hogy ez az akadémiai és művészeti rétegnek nem jelentős részére igaz

“Bajnai kulcsüzenete kb. annyi lesz: kiszámíthatóság, normalitás”
és akkor ha én most kimegyek a blahára, és sokszor mondom, hogy kiszámíthatóság, akkor mindenki rám szavaz majd? roppant megbízható külsőm van, és magasabb is vagyok bajnainál

 51. Érvsebész — 2012-11-11 12:30 

@karaj: hát ja.Nem vicc. Arra fognak szavazni, aki azt ígéri nekik, amire vágynak. És most kiszámíthatóságra vágynak.

És annyira vágynak rá, hogy szerintem sokszor nem is kell mondanod.

Egy dologtól intenélek óva, hogy azzal a jelszóval menj ki, hogy “Megvédjük a kiszámíthatóságot!”, na ettől azért páran gyanakodni kezdenének.

 52. karaj — 2012-11-11 13:10 

@Érvsebész: és ha te is kimész közben az oktogonra, és ugyanazt mondod, akkor melyikünkre fog szavazni a nép fia?

 53. FilcTroll — 2012-11-11 14:42 

@karaj: Én asszem nem utálom annyira ezeket az embereket, mint te 🙂

Abban igazad van, hogy nekik elég egy balos kormány, szerintem ezzel nincs is baj, van akinek az kell, oszt kész. Normálisabb helyeken nem is szitokszó az, hogy ballib.

Amit én állítok, hogy ők nem értenek-nem tudnak belátni: Gyurcsány és holdudvara olyan politikai vállalat, ami a “baloldali” eszmék mögé bújva realizál tetemes anyagi hasznot. És nem elsősorban a Hagyó-féle kisstílű alakokról van szó, hanem jelentősebb tétekben játszott síbolásról. (A Fidesz kb. ugyanez, csak nemzeti színekben és más módszerrel.)

A békén hagyásról: a “szoci” módszer az, hogy békén hagyják az embereket, hogy mindenki csináljon, amit akar — ők közben a háttérben ügyeskednek. (A Fidesz ezzel ellentétben pl. kényszeresen belép az életembe, és nagyon durván baszogat hülyeségekkel: ez az ő módszerük — van akinek ez jön be.) Mindkét társaság közös abban, hogy folyvást az arcunkba hazudik míg a sötétben lop és rögtönöz, de mert a “balos” csapat eközben ad pénzt Fetrengve Fingó Alternatív Színházra és narválkutatásra, ezért a fetrengve fingó művészek és a narválkutatók jobban szeretik őket. Ha úgy tetszik: más-más rétegeket más-más módszerekkel veszteget meg és rémítget a két politikai oldal, a listatagok pedig a balos típusú megvesztegetést szeretik.

A nácirémítéssel meg sztem úgy áll a helyzet, hogy akinek a nagyszüleit a Dunába lőtték, az bizony zsigerből reagálni fog a náciveszélyt jelző kiáltásokra. Ez generációkon keresztül fenn fog állni még, mert ez a valóságról való annyira döbbenetes tapasztalat, amit nem lehet egyhamar meghaladni vagy átlépni. A nem érintettek könnyen mondják, hogy “jajmá’, oly régen történtek ezek a dolgok”, ám én ismerek olyan élő embert, aki kisgyerekkorában éppenhogy megmenekült a kivégzéstől. Az ilyesmi bizony nyomot hagy bárki életén és mint afféle mém, bizony hatékonyan öröklődik is. Az érintett zsidók gyerekei és unokái ma 30-50 évesek, aktívak és okosságuktól függetlenül bizony nácirémítéssel nagyon is befolyásolhatók.

 54. karaj — 2012-11-11 15:37 

@FilcTroll: én nem utálom ezeket az embereket, bizonyosakat semmirekellőnek tartok közülük, másokat jó szakembernek. a politikai állásfoglalásukkal nem értek egyet, de ez esetemben semmiképpen nem jelenti azt, hogy diszkreditálnom kéne más területeken is az illetőket. a balpreferenciát sem szitkoszóként használtam (itt :)), hanem arra a korábbi megállapításomra utaltam vele, hogy ez a lista nem valamiféle társadalmi összefogásra, hanem a klasszik bal felé való elköteleződésre utal.

a békén hagyás témakörében engem talán azért irritált jobban a balos verzió, mert személyileg azonosak voltak azokkal, akik szocializmus címén szopatták a teljes értelmiségi szférát kőkeményen korábban. a fidi intervencionista dolgai mögött meg az van, hogy kulturkapfot akarnak, csak a gond az, hogy messze túl prosztók hozzá. szóval ezen a téren mindkét gárda sáros, de azt semmiképp nem tartom általánosan igaznak, hogy az értelmiség a balt szereti. a poszt-pártértelmiség az persze de.

a nácis dolgot meg persze tudom és értem, de pl az obligát Dunába nekem is lőtték be rokonomat, csak épp a szerbek, amikor visszajöttek a vajdaságba (és még hosszasan tudnám sorolni az ezzel kapcsolatos családi traumákat). viszont ha nekem valaki csetnikveszéllyel jönne, nem reagálnék rá, hiszen tudom, hogy a csetnikek jelenleg nem rendelkeznek valós befolyással. a nácikra ugyanez igaz. mégegyszer mondom, az egyéni tragédiák hatsát teljes mértékben elfogadom, de aki informált döntést hozni tudó értelmiséginek kívánja láttatni magát, az erre nem hivatkozhat. ha azt mondja, hogy én örökké balos leszek, mert pl. ők mentettek meg, azt mondom, rendben van, tisztességes választás. ha azt mondja, hogy azért vagyok balos, mert jelenleg magyarországon náci hatalomátvétel veszélye fennáll, aszondom, ez egy hülye.

 55. FilcTroll — 2012-11-11 20:18 

@karaj: A Kibulizott országban olvasható az a meglátás, hogy Kádár azzal korrumpálta az értelmiséget, hogy részt adott a javakból valamint békén hagyta őket — ha ők is békén hagyták a rendszert. Én úgy látom, hogy a módszer tovább él, ahogy a figurák is tovább működnek mindenféle pártokban. Jöttek fiatalabb és éhesebb hiénák az eddigiek mellé; egy részük — bár ravasz — tényleg túl prosztó még portásnak is, de vannak képzett és mohó szemetek is köztük. A pártrendszer pedig a mohó, gátlástalan szemetek csúcsra jutását támogatja. (Én például részben épp emiatt nem osztom azt az elterjedt nézetet, hogy a nyugati civilizációban “szabadság” van és hogy a demokráciának nevezett rendszernél ne lehetne jobbat kieszelni, de ez messze vezetne.) Kenyeret és cirkuszt kapunk bőséggel, megesszük jó kedvvel.

A listán szereplők nagy részével nekem ugyanaz a bajom, ami a fideszhívőkkel: megdöbbent, hogy mennyire vakok a valóságra. Márpedig a sokakban vitathatatlanul meglévő jó szándék (mindkét oldalon) pont emiatt a vakság miatt vezet a pokolba.

Abban is egyetértünk, hogy nincs náciveszély, sőt. De a nácikkal való rettegtetés is csak egyfajta elvakítás, van aki arra érzékeny.

 56. csapos — 2012-11-11 23:15 

Professzor uram! A Rendszerváltó tanulmányaid kiváló írások. Gratula értük  Az Intermezzo számomra valahogy nem tükrözi az tanulmányok hangulatát, mintha a karmester valahogy kiesett volna a ritmusból.

Abban igazad van, hogy az aláírók között nincs „aki életében kapát fogott a kezébe”, de azt hiszem, ennek több oka van. Az első, hogy az ilyen petíciókra elsősorban az un. véleményformálók repülnek rá. Kovács 23 János vasbolti eladót, Köves Gizi őstermelőt kevesen ismerik, és főleg politikailag kevésbé aktívak. Ha megnézel, visszanézed egy nyugat-európai, vagy amerikai politikai petíció aláíróit, ott sem nagyon találsz kétkezi munkásokat. Persze lehetne közöttük, tanár, köztisztviselő, közalkalmazott, de te is tudod, hogy akár másnap elbocsáthatják. Sőt tény, hogy ellenzéki szereplő családtagjait bocsájtották el közhivatalból. És ezt még Józsi asztalos óvónő felesége is megkaphatja. Erre azért érdemes lett volna kitérned.

Abban sajnos igazad van, hogy az üzleti élet nagymoguljai nem törik magukat, hogy aláírjanak, rendezvényen véleményt nyilvánítsanak. De amikor a tenderek, megrendelések a kormány politikai támogatásának függvényei, illetve csak a csókosok kapják, akkor ezt meg tudom érteni. Megtapasztaltuk már azt is, hogy amelyik (kis)vállalkozó sokat ugrál, nem kormánypárti politizál, annál váratlan látogatást tehet a NAV, a KÖJÁL, és mindenki, aki büntethet.

És most egy kicsit az aláírók köréről. Ez a társadalom végletesen kettészakadt. Ide értve az értelmiséget, a véleményformálókat is. Hol találunk egyetlen pártatlan politológust a médiában? Korábbi szóhasználattal élve van egy urbánus (liberális, szociális érzelmű) csoport, akik bár kritizálták, de jobb híján (?) elfogadták az MSZP-t, SZDSZ-t, és van egy nép-nemzeti, a FIDESZ-t minden körülmények között támogató csoport. Ez van. Nincs más véleményformáló értelmiségünk, és akkor nekem inkább Bolgár és Farkasházy mint Bayer Zsolt, vagy Bencsik.

Weelma1, írja: „Egy dolog biztos, aki az elmúlt húszegynéhány évben exponálta magát kormányzati szerepben – tök mindegy melyikben – az nem lehet hiteles ennek a disznóólnak a kitakarításában.” De ki van más? Szerintem merő ábránd, másfél év alatt a semmiből elővenni egy teljesen új, ártatlan, jól képzett, nyelveket beszélő, a nemzetközi politikában elfogadott profi politikust. Olyat, aki üres populista szólamok helyett érvekkel tudja maga mellé állítani a választók többségét, olyat, aki a választás megnyerését követően kellő háttértámogatással ki tudja vezetni az országot a válságból, és nem lehet múltjában semmi negatívot találni. Az ilyen személyt messiásnak nevezik, eljövetelére tartok tőle, még pár száz évig várni kell. A fejlett demokráciákban a politikusok évekig készülnek arra, hogy egy ország vezetői legyenek, legalulról, önkormányzati szinten kezdik, vagy évekig háttérmunkások voltak pártjukban. És itt az évekig nagyon fontos.

Jelenleg egyetlen politikai párt van, aki még nem volt hatalmon, és ez a JOBBIK nem az a jobbik, amire szükségünk van.

Bölcs vezérünk úgy beágyazta magát a hatalomba, hogy onnan csak nagy ellenzéki többséggel lehet kirobbantani. Ehhez pedig összefogás kell. Ha a különböző ellenzéki szervezetek finnyáskodnak, hogy ennek Gyurcsány szaga van, annak meg liba szaga, ő meg a Juhász botjával elzavarna mindenkit, aki a hatalom közelében volt húsz éven át, akkor 2014-ben sok évre búcsút mondhatunk a demokráciának (ha addig marad belőle valamennyi).

Professzorpizka, idézlek: „Sólyom László, mielőtt sajnálatosan közszereplésre adta a fejét, elméleti munkásságot fejtett ki. Ő alkotta a “denaturált burzsoá” kifejezést.” Szerintem, ha mi most meg akarjuk alkotni a „denaturált” demokratát, akkor 2014-re nem lesz ellenzéki összefogás. És nekünk annyi.

 57. csapos — 2012-11-11 23:16 

@csapos:

A második sorban  = 🙂

 58. panamajack — 2012-11-12 01:47 

@FilcTroll: “akinek a nagyszüleit a Dunába lőtték, az bizony zsigerből reagálni fog a náciveszélyt jelző kiáltásokra. Ez generációkon keresztül fenn fog állni még, mert ez a valóságról való annyira döbbenetes tapasztalat, amit nem lehet egyhamar meghaladni vagy átlépni.” – ez nagyon igaz, és tényleg nagyon kevesen értik, milyen az, ha valaki az összes élő felmenőjétől gyerek kora óta hallja a sztorikat (arról is, hogy miért nincs sokkal több élő felmenője), meg azt, hogy anno ők is úgy gondolták, hogy “nagyobb a füstje, mint a lángja”, meg hogy “Európa egy civilizált hely, a 20-dik században már elképzelhetetlen az ilyesmi”. Én ezt ahhoz hasonlítanám, hogy ha valakinek már egyszer volt rákja, hiába nyilvánítják gyógyultnak, soha sem lehet biztos abban, hogy nem újul ki. Szóval sajnos az a helyzet, hogy pl a nagymamám fizikailag rosszul lett, amikor meglátta a TV-ben a gárdaavatást.

 59. FilcTroll — 2012-11-12 06:56 

És annyit még a nácirettegésről, hogy abban, hogy ezek a sebek nehezen gyógyulnak, bizony mindkét oldal ludas. A rettegtető bal éppúgy, mint a Horthy-kort magasztaló jobb. Közhely, hogy elmaradt annak a kornak a megtisztító kibeszélése és megértése, ráadásul mindenféle poitikai erő vissza is él ezzel a hiánnyal. A magyar polelit undorító mivolta, bugrissága és aljas cinizmusa itt is nyilvánvalóan megmutatkozik.

 60. karaj — 2012-11-12 08:48 

@panamajack: részben ismerős a helyzet. egyébként sok trauma okozta pszichózis van jelen a társadalomban, amik közül természetesen a népirtás következményei a legsúlyosabbak. De pl egyszer egy öreg kommancs mondta nekem, hogy tudja ő, hogy a gyurcsány őt nem képviseli, de ha most elfordulna az mszp-től, azzal azt kéne belátnia, hogy az élete nagy részét egy hazugságra építette, és azt nem bírná ki. És mivel ezek sok embert érintenek, alakítják a politikát is, és figyelembe kell venni őket minden értelmezésben.

 61. karaj — 2012-11-12 08:52 

@FilcTroll: a prosztóság egyébként kulcsprobléma szerintem, van egy olyan érzésem, hogy ha ezen a téren javulás állna be, az szignifikáns javulást hozna sok téren. Egyébként volt egy kevésbe pronyó kormány, ami hatalmasat bukott, mindenki tudja, hogy miért (persze mindenki mást vél tudni, hehe)

 62. vagymegsem — 2012-11-16 21:29 

@karaj:
“Itt arra szavaznak a népek, akitől az utolsó golyós tollat kapják.”Ezt mondta 2 választással ezelőtt egy nógrádi kis falú lakója…
A listán szereplő egyik “előadóművész” csalásért, már állt bíróság előtt…

 63. norniron — 2012-11-17 20:56 

Szép lista. Az különösen szívet melengető, hogy az egyik unokatestvérem is rajta van. Mellesleg Vele nemcsak rokoni, hanem időnként üzleti kapcsolatban is állok, és ismerem emiatt néhányukat, így megvizsgálva őket a következőkre jutottam:
1. ezek az emberek igen kényelmesen és jól élnek.
2. ahhoz hogy továbbra is ilyen jól éljenek, szükséges azt a langyos pocsolyát, amiben dagonyáznak, továbbra is fenntartani
3. Bajnai Gordon garantálja számukra, hogy a pocsolya nem fog kiszáradni, Viktor király meg nem
4. tehát alapvetően egzisztenciális okai vannak ezen “értelmiségiek” politikai ügyködéseinek, még akkor is, ha maguknak sem igen vallják ezt be
5. ha megvizsgáljuk őket, látható, hogy jó részük a showbusiness-ből, illetve annak környékéről jött (én ide sorolom a színészek, zenészek mellett az írókat, filozófusokat, karmestereket, szerkesztőket stb. is)
6. a showbusiness az utolsó terület, amit nem dominál a jelenlegi rezsim, sőt ahol a régi balosok még mindig elsöprő dominanciát élveznek
7. természetesen a showbusiness a magyarországi viszonyok között csak eufemizmus, mivel a business elem hiányzik belőle, az egész a különböző, rendszerbe öntött közpénzek elosztásáról szól
8. eddig ezen a téren érdemi változás nem történt, de attól félnek, hogy lehet
9. tehát mit tesznek? hűséget esküsznek annak, akiről úgy hiszik, hogy az idők végezetéig fenntartja a nekik kedvező állapotokat
10 végezetül szerintem ez Bajnainak nem öngólja, ezek az emberek kéretlenül írták alá ezt a nevetséges nyilatkozatukat, úgymond meggyőződésből.

RSS feed for comments on this post.

Szólj hozzá

Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.