Kovács ezredes és a háttérintézmények

Az utóbbi időszak legfontosabb híre (a terror-alkotmánymódosítós bábozásnál is fontosabb), hogy mikor ezt írom, épp 18.000 ember csatlakozott a www.tanitanek.com oldalon a miskolci Hermanos tanárok nyílt leveléhez. Ha van olyan, aki szokott Ráérünk blogot olvasni, és még nem csatlakozott, azonnal csatlakozzon.

A második legfontosabb hír, a több, mint hetven háttérintézmény megszüntetése. Ez elég bonyolult dolog, és kötve hiszem, hogy bárki belemenne a médiában, úgyhogy tessék felkészülni, ez most kicsit hosszú lesz.

Induljuk el a hadseregtől, ahol az állomány 70%-a, mint minden rendes hadseregben, gyalogos lövészkatona. Parancsnokuk Kovács ezds. aki igazi kemény katona, vaskézzel fegyelmez, szemet huny férfias csínyek felett, elvárja, hogy bármelyik közlegénye asztal alá igya az ellenség legalább két zászlóalját, de jaj annak, akinek egyelen kis gyűrődést is meglát az egyenruháján. A bakonyi hadgyakorlatokon legénységi kosztot eszik és sátorban alszik, mint az emberei.

Vannak a seregben olyan emberek, akiket még véletlenül sem szabad Kovács ezds. kezei közé engedni. Szabó tzls. aki radartechnikus, kicsit görbén tartja magát, hatdioptriás szemüvege van és utál korán kelni. Ugyanakkor a tavalyi bakonyi kitelepülés alkalmával, amikor a NATO-zavarógép jött zavarni a radart és a rádiókat, akkor a szomszéd falu szélső házának kerítéséből lopott drótból (Nagy tőrm. a bevállalós felderítő hozta) egy oszcilloszkópból és néhány mobiltelefonból olyan zavarszűrőt csinált, hogy a zavarviszonyok ellenére a törzsnél simán tudták venni a felderítők jelentéseit, így felkészültek a támadásra. Nagy tőrm. a bevállalós a kommandós, hát igen, ő suttyomban kezelgeti Kovács ezds. lányát, nem volna szerencsés, ha Kovács ezds. kezei között landolna.

Ezek a fiúk, noha létszámuk elenyésző a gyalogsághoz képest, nem véletlenül vannak azonos vezetési szintről irányítva, mint a gyalogság. Más logika szerint működnek, mint a legtöbb katonai alakulat, ám létük ugyanolyan fontos a háború megnyeréséhez.

Na pont ezt tudják a minisztériumi háttérintézmények. Normális esetben azért vannak, hogy valamilyen olyan dolgot csináljanak, amelyek az általános közigazgatási drillbe nem férnek bele. Ezerféle oka lehet ennek. Lehet, hogy kutatnak, ismereteket gyűjtenek (mint a titkosszolgálatok vagy a külügy háttérintézményei) vagy nagyon speciális dolgokat (pl. hasadóanyag) kezelnek. Ezeket jó kiszervezni kis rezervátumokba, ahol senki se kap szívbajt, ha a venezuelai partnerintézménytől nem az előírásos 30 nap alatt fordul meg a levél, hanem a 47. napon sikerül annyit megtudni, hogy hasta manana, senor.

A háttérinézmények bevonása a minisztériumi hierarchiába azzal is fenyeget, hogy egyrészt feleslegesen meghosszabbodnak döntési folyamatok (hiszen végig kell menni a papírnak a láncolaton, ahelyett, hogy a háttérszerv vezetője azonnal a miniszteri kabinethez vinné be) másrészt pedig azzal, hogy valami hozzá nem értő, kizárólag a közigazgatás normál műveleteiben jártas (ha egyáltalán…) ember fog dönteni olyan kérdésekben, amelyekben egy vagy akár két-három szinttel az ő feje felett kell dönteni. Sőt az is előfordulhat, hogy minisztériumi döntést kell hozni olyan ügyben, amelyben korábban simán döntött mondjuk a Vérellátó Szolgálat vezetője, anélkül, hogy a miniszter egyáltalán hallott volna a dologról.

Persze elképzelhető (a konkrét esetben szinte biztos) hogy ezek a stratégiai területek közvetenül be lesznek kötve valamelyik miniszterhez, de leginkább Lázár Jánoshoz. Ez azzal fenyeget, hogy a normál minisztérium-háttérintézmény struktúrában meglevő szakmai fékek meglazulnak. Visszatérve a hadsereges példához: ha Furkó őrgy., a főkommandós bullfrog azt mondja, hogy márpedig az adott manőverhez mélységi felderítést nem tud nyújtani vagy mondjuk a repülősök parancsnoka mondja azt, hogy nem fog menni a légitámogatás, akkor Kovács ezds. is le lesz tiltva a projektről (kivéve: Market Garden hadművelet, nagy siker volt…). Ha viszont ezek az emberek Kovács ezds. alatt vannak, akkor Kovács ezds. szempontjai szerint lesz megtervezve a hadművelet és lesz szétbombázva/csapdába csalva az egész sereg.

Ha a háttérintézmények irányítása Lázár vagy más fideszes főkatona alá kerül, az azt jelenti, hogy a szakértelem, mint döntési tényező, az utolsó bástyáit is elveszíti a magyar állam irányításában, és megvalósul a teljesen politikai személetű, autoriter irányítás, immár intézményesen is.

Persze, mivel ez itt most Magyarországon történik, ne felejtsük el, hogy a nagyon nagyszámú háttérintézmény felállítása a koalíciós politika velejárója, hiszen így lehet a felek között kialakult erőviszonyoknak legpontosabban megfelelő hatalommegosztást csinálni.

Tiétek a gyógyszerügy, de megtartjuk az állatgyógyászatot, úgy, hogy csinálunk külön állatgyógyszerészeti szakhatóságot. Viszitek a külügy hátterét, de a mi embereinket nem rúghatjátok ki, inkább megcsináljuk a gazdasági minisztériumon belül a nemzetközi tudományi intézetet.

Mivel a Fidesz mindenféle koalíciós kényszertől mentesen kormányoz, ilyen szempontból is érthető, hogy fel akarják számolni ezeket az intézményeket, semmi szükségük rezervátumukra.

Szokás Orbán Viktor államát Kádár János államához hasonlítani. Az itt leírtak jelentik az egyik legfontosabb különbséget. Nincsenek rezervátumok. Nincs tűrés, nincsenek kis intézetek, ahol megbízható adatokért, egy kis ipari kémkedésért, vagy nemzetközi kapcsolatokért cserébe el lehet lenni. Nincsenek megtűrve legendás mérnökurak és főkutató urak (az elvtársi világban), akik felvehetnek rendszeridegen elemeket, ha eredményt produkálnak.

Ez azt kódolja, hogy Orbán Viktor államának nem lehet olyan nyugodt vége, mint Kádár János államának. Egész addig azonban jaj mindenkinek, aki az államtól függ, és nem áll be a sorba.

Kovács ezredest nagyon szeretik a beosztottjai. Mert félnek tőle.

27 hozzászólás

 1. eltopo — 2016-01-22 10:51 

Honnan ez az optimista hangulat?

 2. pierredelacroix — 2016-01-22 11:19 

Oké, hogy koalíciós intézmények, de akkor miért szüntetnék meg a Nyelvstratégiai Intézetet? Rájöttek, hogy a KDNP népszerűsége csökken vagy a Simicska-birodalom része? Mert ők hozták létre tavaly, és valahogy nem hiszem, hogy mostantól kevesebb sovinizmusra számíthatunk tőlük. (És még mindig nem csinált semmit, feladata nulla, de legalább eddig is sokba került és a megszüntetése is kb. ugyanannyiba fog)
Szerintem kicsit már megint kapkodnak az Urak.
http://www.nyest.hu/hirek/kereses/Nyelvstrat%C3%A9giai+Int%C3%A9zet

 3. pierredelacroix — 2016-01-22 11:25 

@pierredelacroix: Bocs, 2014. április 1-én, de egészen tavalyig tetszhalott volt.

 4. Tromb74 — 2016-01-22 12:59 

Nevezhetjük a magunk mögötti híd felégetésének is a folyamatot?

 5. zigzag — 2016-01-22 13:26 

Nono! Dehogy is nincs szükségük rezervátumokra! Hát a miniszter urak hová tüntethetnék el kedvenc de éppen útban lévő kádereiket? Miként khm. gazdálkodhatnának az intézmények erőforrásaival – státuszok, pénzügyi keretek, egyebek? Csakis úgy, ha ezek az intézmények léteznek és hozzátartoznak a királysághoz.

 6. Tromb74 — 2016-01-22 13:35 

Ez a poszt hosszú?

No, akkor ezt olvassa, aki ráér!

http://magyarnarancs.hu/publicisztika/kover-laszlo-es-a-magyar-kultura-genhibai-97981

Azért (is) linkeltem, mert témába vág.

Ilyenkor arról szoktam álmodozni, hogy TGM háta megett megjelenik a főszerkesztő egy vastag, piros filccel…

 7. heizer — 2016-01-22 13:40 

Elmondom, hogy mit gondolok erről.

Lázárnak ugye ki van adva a bürokráciacsökkentés, feltehetőleg valamilyen határidővel és eredménykényszerrel. Bizonyos nyilatkozatokból, illetve már meghozott intézkedésekből arra lehet következtetni, hogy ennek megpróbált ténylegesen neki állni (mármint megpróbálta csökkenteni a bürokráciát), de az intézményi, jogszabályi, káderi ellenállások miatt nem nagyon halad a dolog.

Így az eredménykényszer miatt fogta a legegyszerűbb és legszokványosabb megoldást amit lehetett: bizonyos szerveket – , amikről minden laikusnak, sőt feltehetőleg jó néhány kormánytagnak is az „ilyen van? minek!” az első véleménye, – megfog, megszüntet, beolvaszt, plusz bértömeget vág.

 8. professzorpizka — 2016-01-22 13:46 

@zigzag: Pont ez a lényeg. A káderek korábban kaptak szép kis intézményes játszótereket. Ezeket visszavágják, és csak az öregek (Fekete, Vajna) vagy a családtagok (pl Vitézy és az ő múzeum élére buktatása) kapnak ilyesmit, inkább üzleti-magánvagyonbeli uradalmak alakulnak ki, ld. pl. L. Simon borászata.
Mindenki másnak a hülye unokaöccse a szervezeten belül kap rangot, nem holmi külön játszótereken, vagyis beállhat a sorba, de mindenféle függetlenség nélkül. A lényeg ez, a függetlenség megvonása.

 9. slashtmp — 2016-01-22 13:53 

@Tromb74: Piros filc megvolt: „Nyomtatott kiadásunk két hete az esszé rövidített változatát tette közzé, most itt a vágatlan dolgozat.”

 10. professzorpizka — 2016-01-22 13:55 

@heizer: Igen, ezt jól látod, hogy Lázárnak nem lenne ellenére valami átláthatóbb, kisebb rendszer. Lázárt egy dolog akadályozza (ami egyébként az egész magyar politikai elitet) a bizalom hiánya. Nálunk sajnos hagyomány a mikromenedzselő miniszter. Akkor tudna sikerrel járni, ha lennének önjáró emberei. Önjáró emberei egyébkén nálunk Csányinak meg Simicskának vannak. Azért tudnak az uralkodó elittel hűvös, vagy éppen ellenséges viszonyban is fennmaradni, mert 1) elérték a kritikus tömeget 2) a birodalmukban a középvezetőknek, ha megszavazták a bizalmat, engedik a normális szakmunkát.
Amennyire én pletykákból tudom, Lázár környezetében az a jellemző, hogy mindenkit keményen ellenőriznek, és mindenki legfelülre jelent. A hadsereges példában a vezérkari főnök nem kérdezi meg Furkó őrnagyot, hogy az ellenséges üzemanyag raktárat két szakasznyi vagy egy egész századnyi erővel akarja felrobbantani, vagy éppen egy fő fog belopózni és időzített bombákat elhelyezni. Azért ő a kommandósok parancsnoka, mert ért a különleges műveletekhez, meg fogja oldani. Abban a pillanatban, hogy rátesznek egy „megbízható” tanácsadót vagy épp óránként jelentenie kell, hogy épp hogy állnak, akkor elkezdi ő is a hivatali táncrendet alkalmazni, és lőttek az akciónak.

 11. slashtmp — 2016-01-22 14:00 

@professzorpizka: Meg arra is nagyon jó ez a rendszer, hogy még véletlenül se kerüljenek kompetens, önállóan gondolkodni képes emberek a közigazgatásba. Érdekes nézni Lázár vergődését, láthatóan érzi ő is, hogy nem működik az államigazgatás, de még mindig nem jött rá (vagy de, csak amilyen aljas inkább igazodik a vezérhez), hogy ez a központosított vezérelvű struktúra csak lojális hülyéket termel ki magából.

 12. Tromb74 — 2016-01-22 14:06 

@professzorpizka: Itt egy kicsit részletesebb, hosszútávú prognózis jól jönne.

Ebből nekem annyi jön le, hogy az ideológiai alapon való döntéshozás meg a központosítás nagyot lép előre.

Olyan rész is lesz, hogy a földmíves bekopog M. Lőrinchez, sercint egyet, megpödri a bajszát, majd aaaazannnnnyáááádat!!! felkiáltással lekaszálja belőle a feleslegest?

 13. professzorpizka — 2016-01-22 14:21 

@Tromb74: Nehéz hosszú távú prognózist csinálni, mert nem lehet tudni, hogy az egyéni erőfeszítés meddig tart életben rendszereket, ld. pl. egészségügy és oktatás. Pusztán infrastruktúra oldaláról nézve ezeknek már régen össze kellett volna omlania. Az egészségügyet életben tartja egyrészt az, hogy a fizetős magán-egészségügyi szolgáltatások megjelentek a felső tízezer alatt is, másrészt pedig egy csomó orvos és ápoló, egyszerűen szakmai tisztességből, fenntartja áldozatával az állami rendszert is, igaz, csökkenő színvonalon. Az pedig definíció kérdése, hogy mikor tekintesz egy rendszert összeomlottnak. Akkor, amikor összedől a kórház, vagy akkor, ha nem nyújtja a korábbi szolgáltatási színvonalának mondjuk 53,2%-át, vagy hogy hol van az a vonal, amely alatt a rendszerhibák kaszkádszerűen összeomlasztják a rendszert.

A dűtünk-borítunk forradalomra meg majndem ilyen lehetetlen bármit mondani. Évtizedekig lehet lakni egy puskaporraktárban, ha nincs szikra. Hogy mikor van szikra, azt meg senki sem tudja megmondani, vagy ha megmondja, legfeljebb saját vágyairól beszél.

 14. Tromb74 — 2016-01-22 16:07 

@professzorpizka: Nincs szikra irányú vágyam, mert meggyőződésem, hogy semmiből nehezebb valamit csinálni, mint valamiből.

Viszont bizonyos rendszerek összeomlása lassan kívánatos lenne, mert önfeláldozó módon megóvhatná a többit, vagy az egészet a pusztulástól. Vagy nem 🙁

 15. flashbang52 — 2016-01-23 13:21 

Végül is tökmindegy, hogy maradnak e háttérintézmények avagy sem. A jelenlegi felsöközép vezetői struktura nem használta őket már régóta.
Ugyanis ők a kinevezésük pillanatában mindent, azonnal és helyesen tudtak. Csak és kizárólag jó és célszerű döntéseket hoztak, bármilyen információmorzsából de a nélkül is.
Tavalyelőtt ilyentájt viccelődtünk azon, hogy a szakértelem kizáró okká vált Magyarországon egy pozíció betöltésénél.
Miniszoknyás és bubifrizurás államtiktárok helyettes államtitkárok hoznak dontéseket ( megfellebbezhetetlenül)a saját bubifrizurás, miniszoknyás kabinetjük vagy titkárságuk esetleg tanácsadóik ” által ” kidolgozott ” ( értsd_ internetről leemelt gugli fordítóval megcsinált stratégiai/ taktikai/ short és longimpact stb) ” javaslatok” és ” tanulmányok” alapján.
A vicces az, hogy ezeket a ” tanulmányokat” még versenyzetetik is egymással a( annak látszatát keltve, hogy itt komoly döntéselőkészítés folyik) pedig tök mindegy hogy 1 rakás kutyaszarból kell választani vagy három rakásból.
Itt már rég nincs szükség az ilyen szakmai és egyébb műhelyekre. ( lsd a jogutód nélkül megszűnőket) mert a vezetés úgy gondolja, hogy nélkülük is baromira elboldogul.

A jelenlegi lista is csak egy a sok agymenő által kiötlötből. ( valahol említik is cikkben).
Ezeknek az intézményeknek a megszüntetése vajmi kevés hatással lesz a bürokrácia csökkentésére.

Illetve lesz rá hatása ha bürokráciát a weber -i értelemben nézzük. Weber a bürokrácia alatt a szakosodott, szakértelemmel , szabályozott hatáskörökkel és illetékességel, rendelkező szervezetet érti amelyik részrehajlás nélkül végzi a munkáját ( magyarul a profi)
Na ennek a professzionalizmusnak a csökkentése biztos, hogy sikerül ha ezt a listát végrehajtják.
De a köznapi értelemben vett bürokráciát nem fogja csökkenteni a hatékonyságot nem fogja javítani sőt még az olcsóbb államot sem.

 16. tiboru — 2016-01-24 11:35 

@Tromb74:

„…meggyőződésem, hogy semmiből nehezebb valamit csinálni, mint valamiből.”

Egy speciális szakterületen elég sokat foglalkoztam kiképzéssel és azt kell mondanom, hogy néha jobb a zöldmezős beruházás, mint egy meglévő, szar állapotban levő épület toldozása-foltozása. Hogy tovább folytassam az építészeti metaforát: néha rombolni kell ahhoz, hogy utána hatékonyan építkezhess.

 17. professzorpizka — 2016-01-24 13:45 

@tiboru: Igen, csak az itt „hard landing2-et jelentene, miközben az egész magyar politikai a hetvenes évek eleje óta arról szól, hogy bármilyen mélyre le lehet menni, ha nem koppanunk.

 18. Tromb74 — 2016-01-24 18:13 

@tiboru: Neheze képzelhető el az, hogy a politikai elit véres tetemeiből majd valamiféle mérsékelt, szakmaiságra épülő irány csírázna ki.

 19. untermensch4 — 2016-01-24 22:11 

@pierredelacroix: A nyelvstratégiai intézet esetében sztem hosszas merengés után rájöttek hogy ez a fagyi visszanyal. Merthogy nyelvészeket kellene nyelvi eszközökkel meggyőzni arról hogy ez jó (azoknak is akiknek nem mert nem csókosok) és rávenni őket hogy ne harcoljanak ellene saját nyelvi eszközeikkel. Az meg nem hiányzik egy bölcsvezetőnek se hogy pont nyelvészek legyenek bosszúvágyilag motiválva ellenük amikor olyan jól ellötyög a marketing az átlagos fogyasztókkal.

 20. untermensch4 — 2016-01-24 22:15 

@Tromb74: ’56 után is mérsékeltebb irány csírázott pedig vitathatatlanul megvolt a fegyveres túlerő a keménykedéshez. Egy tényleg szakmai politikusréteg kibontakozását azért nagyban segítené ha a közpénz-centrikus „kapcsolati tőkések” tőkéjéből holt tőke válnék és a túlélőkkel a verseny tényleg a szakmaiságról kellene hogy szóljon (főleg ha a nemszakmaiság konkrét életveszéllyel fenyeget).

 21. untermensch4 — 2016-01-24 22:16 

@tiboru: „Hogy tovább folytassam az építészeti metaforát: néha rombolni kell ahhoz, hogy utána hatékonyan építkezhess.”
Ezt az a Bakunyin nevű építész mondta, ugye… 🙂

 22. untermensch4 — 2016-01-24 22:21 

@professzorpizka: Másik írásnál kommentben megakadt a szemem az Epidemiológiai Központ-on a megszüntetési listáról. Tekintve hogy már egészen alacsony szinten is torzítják a statisztikákat, az ezekből a statisztikákból dolgozó intézmény megszűnése nem nagy dolog, a nem látszó két problémát (rossz bemeneti adatok, rossz kimeneti intézkedések) leegyszerűsítik „nincs”-re, ami csak egy probléma.

 23. padi — 2016-01-25 08:53 

Pár dologról még nem esett szó:

1. A vonatkozó kormányhatározat (a Kormány 1958/2015. (XII. 23.) Korm. határozata) nem utal arra, hogy nagyszabású leépítéseket terveznének.

2. Erre könnyű azt válaszolni, hogy majd hülyék lennének ezt beleírni, minek keltsenek pánikot, de belső infóim is vannak arra vonatkozóan, hogy alapvetően átszervezésről van szó (legalábbis a jogutód nélkül megszűnő intézményeket leszámítva). Kisebb leépítés, üres posztok leadása elképzelhető, de nem ez a fő cél. (Más megközelítésben: választás előtt 2 évvel 50.000 embert nem fognak kirúgni.)

3.Akkor viszont mi a fő cél? A kézivezérlés látszólag kézenfekvő magyarázat, de egyrészt ennyi területet nemhogy mikro- de makromenedzsment szintjén sem tud elirányítani sem Lázár János, sem más. Másrészt, nem is látszik a gyakorlati haszna annak, hogy a szakmai háttérmunkát végző szervezeteket az eddiginél közvetlenebbül kössék a „gazdához” – az illetékes minisztérium eddig is odaszólt, ha akart.

4. További – elméleti – lehetőség, hogy az átszervezéssel helyet akarnak csinálni X új embernek, akinek eddig nem jutott konc. A gyakorlatban ez ellen szól, hogy hat éve a Fidesz kormányoz, mindenhova odaültethette már, akit akart, és nem is látszik a célcsoport (tudtommal nincs napirenden pl. az országgyűlés korábbi karcsúsításához hasonló intézkedés).

Szóval a magam részéről nem látom az átalakítás tényleges mozgatórugóját.

 24. eltopo — 2016-01-25 09:16 

@padi:
„A kormány minden intézkedése megmagyarázható a lopás, az öncélú szemétkedés és a dilettantizmus megfelelő kombinációjával. Nincs kivétel. Ha elsőre nem nyilvánvaló egy kormányintézkedés indítéka, akkor lopni akarnak.”
Vincent első törvénye

 25. soad1221 — 2016-01-26 11:48 

@professzorpizka: na pont ezt akartam írni én is, hogy a Lázár-féle bürokráciacsökkentés ott vérzik el, hogy nincs rendes hierarchia kialakítva… Igen, találó a céges hasonlat az önjáró középvezetőkkel…
az optimista énemet kell elővennem, hogy azt mondjam, hogy ezt persze még ki tudja alakítani, ha idejében elkezdi beépíteni a középvezetőit, akkor még lehet ez sikeres és jó kör.. A kinevelésről értelemszerűen nem tudunk, ha volt esze, akkor már évekkel ezelőtt betett a rendszerbe olyan személyeket, akikből potenciálisan lehetnek középvezetők….

hát igen, kell az az optimista énem, hogy ezt gondoljam…. 🙂

 26. untermensch4 — 2016-01-26 12:32 

@padi: 4. Lehet hogy többen akarnak oda ülni mint ahány „oda” van. Akik nem tudnak eléggé közel férkőzni vmi konchoz azok így potenciális lázadókká válnak, az pedig a kommunista-jellegű csoportoknál örök probléma hogy túlterjeszkedés vagy trauma hatására elkezdenek frakciókra szakadni… ez itt a túlterjeszkedés esete, a traumásat az ún. „ellenzék” műveli.

 27. slashtmp — 2016-01-26 13:38 

@padi: „A kézivezérlés látszólag kézenfekvő magyarázat, de egyrészt ennyi területet nemhogy mikro- de makromenedzsment szintjén sem tud elirányítani sem Lázár János, sem más”
Persze, csak erre ők még mindig nem jöttek rá. A Topo által idézett Vincent törvény tökéletes, ebben az esetben mondjuk 70% dilettantizmus, 20% lopás, 10% szemétkedés (valamelyik intézményvezető nem elég gyorsan teljesítette Lázár valamelyik utasítását, ilyesmik).

RSS feed for comments on this post.

Szólj hozzá

Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.