A cikk érthetősége kedvéért két életrajzi elemmel kezdem:
- Gyerekkoromnak azt a részét, amelyet nem könyvtárban töltöttem, azt egy megyei napilap szerkesztőségében, ahol apukám szerkesztő volt. Sok kedves öreg újságíró bácsi, kulcsos telex-szoba, és persze a fotólabor az izgalmas piros fényekkel és az újságírók fotózási tudásáról lesújtólag nyilatkozó Mari nénivel. A lapnak volt hétvégi kultúrmelléklete, és a legtöbb újságíró párbajképes volt a tárca és a novella műfajában, de volt költő is. Tudom, hogy kell írni, és idegesít, ha pénzért író emberek nem úgy írnak. A Népszabinál már jó ideje nem úgy írtak.
- 2008-ban az akkori munkahelyemet nemtelen támadás érte a jobboldali médiából. A részletek nem érdekesek, lényeg, hogy a felhasznált „titkos hangfelvételekről” utóbb kivétel nélkül kiderült, hogy manipuláltak voltak. Mivel a támadás egy akkori ügyfél miatt jött, a balos médiát érdekelte a dolog. Akkor találkoztam azokkal az újságírókkal, akiket most sajnálni kéne. Ezt nem írjuk meg. Azt se írjuk meg. Azt nem írhatjuk meg. Érted, ebből balhé lesz. Részei voltak a teszetosza Gyurcsány rendszernek, és most sorra kerültek az Orbán-rendszerben.
Sajtóetikai katasztrófa ez, de a bezárás már csak következmény. Persze, most lehet citálni a helikopteres cikket, amely tegnap jelent meg, meg az utóbbi pár hónap feltámadását.
Azt valahogy nem citálja senki, hogy a lap, amely elvileg az ellenzéki média mértékadó zászlóshajója volt, valahogy nem járt elől a tényfeltárásban. Valahogy nem ostorozta véresre a baloldal vezetőinek hátát, hogy lusta, ostoba bagázs, mikor mutattok fel valamit a kormány ellenében. Nem lehetett azt a lapot azzal az igénnyel kinyitni, hogy ott jó cikkek lesznek, amelyek objektívek, tényszerűek, belemenősek.
Párt nélküli pártlap volt, amely elvárta volna, hogy még száz évig elpöfögjön. Csakhogy egy gőzmozdony miatt nem fognak a Nyugatitól Záhonyig vizet és szenet tartani a sín mellett.
A világ mértékadó napilapjai mind meghallották az idők szavát. Twitter- insta- reddit- tumblr accountjaik vannak. Videókba és podcastekbe foglalják össze a lényeget, reggel a telefonon ott van az Espresso-alkalmazásuk a reggeli hírekkel, és pittyen a telefon, ha jön a Spiegel Eilmeldung. Tudósítóhálózatukat rég kiegészítették bloggerekkel.
És ehhez jár tartalom is. A Népszabinál se a forma, se a tartalom nem igazodott ahhoz, amit egy XXI. századi médiumtól el lehetne várni.
És hiányzott a bátorság, amely azon alapult volna, hogy nosza, írjuk meg, akárki, akárhogy fog hisztizni.
Én nagyon sajnálom a Népszabadság újságíróit és őszintén remélem, hogy tudnak majd boldogulni. A velük szemben alkalmazott eljárás nemtelen, aljas, felháborító.
De a leglassabb zebrát az oroszlán el szokta kapni.
De, itt a lehetőség. A Fideszt sok olvasó ember szívből utálja. Van ott pénz, ha valaki jól, fogyaszthatóan ír, és elvállalja a független újságírás nehéz terheit. Keserű kenyér ez, de a sajtószabadság nincs elveszve. Nem kell ide nyomda és székház. Írni kell. Írni lehet, írni kell, az írás az értelmes ember belső parancsa.
Kedves újságírók, engedjétek, hogy átjárjon titeket a furor, nézzetek jobbra és lássátok a felfuvalkodott tolvajokat. Nézzetek balra és lássátok a töketlen, semmire se jó, nyugdíjaskorú kisznyikeket. Nézzetek előre és lássátok az orosz pénzen hízlalt nyilasokat. Nézzetek hátra, és lássátok, hogy eddig mit nem tettetek meg.
Tegyétek meg, és a sajtószabadsággal semmiféle gond nem lesz.
29 hozzászólás
1. Érvsebész — 2016-10-08 19:29
Prof, lehet, hogy ezek valid szempontok, de nincs közük ahhoz, ami történt.
Nem azért zárták be az újságot, mert nem tudtak írni. Ráadásul egy csomóan dolgoztak be pl. a Hétvégének, akik nagyon is tudnak írni.
Nem azért zárták be az újságot, mert a „teszetosza Gyurcsány-rendszer”-ben nem voltak elég kritikusak. Egyáltalán: 2009-ben vége lett a Gyurcsány rendszerének, biztos, hogy értelmes még mindig küzdeni ellene?
„Nem lehetett azt a lapot azzal az igénnyel kinyitni, hogy ott jó cikkek lesznek, amelyek objektívek, tényszerűek, belemenősek.” – ha ilyenek lettek volna, nem zárták volna be egyik napról a másikra? Hadd jegyezzem meg ehelyt, with all due respect, hogy muhaha.
Feltéve, de meg nem engedve, hogy a Népszabadság, ahogy van, egy több évtizedes fostalicska, akkor is, mi az, hogy olvasóként nem férhetek hozzá az archívumhoz? Tudod, miért nem vettem meg a Megyesi kötetét? Mert úgy gondoltam, hogy _bármikor_ megtalálom ezeket a nol.hu-n (Azt gondolom, te se állítod, hogy Megyesi nem tud írni).
„Tegyétek meg, és a sajtószabadsággal semmiféle gond nem lesz.”
Táncsics Mihály kedveli ezt.
2. trespass — 2016-10-08 20:03
Szerintem kár volt elkövetni ezt a posztot. Indulatból ritkán születik jó.
A Népszabadság lehet nagyon szar, lehet, hogy gyáva újságírókkal van tele, lehet, hogy megérett a tönkremenetelre, csakhogy nem erről szól a dolog és úgy gondolom egyébként sem elegáns földön fekvő ellenfélbe rúgni.
Aztán lehet nincs igazam és tisztán szakmai indokok alapján zárják be és zavarják szét a dolgozókat, de lássuk be kívülről nem igazán így fest Hivatkoznak viszont gazdasági okokra, ami szintén érdekes, mivel anno messze értékén fölül vették meg a többségi tulajdont az akkor veszteséges népszabadságban és most hogy tavaly nyereséges lett a lap (ellentétben a tulaj állításával) gyorsan becsukják a boltot.
Ha pedig a politika keze van a dologban – ami a legvalószínűbb, akkor jobb ha minden írástudó elkezd aggódni, félreteszi a személyes ellenszenvét és kiáll mellettük, mert holnap bárki alól kihúzhatják a szőnyeget.
3. Tromb74 — 2016-10-08 20:50
Én a Profot lájkolom, de még vàrnék pötit az ítélettel.
4. professzorpizka — 2016-10-08 21:04
Lesz higgadtabb bejegyzes is csak feljon az epe, ha erre a sok derek europeer zsurnalisztara gondolok.
5. Tromb74 — 2016-10-08 21:07
Első látásra piaci szempontból indokoltnak, a kivitelezés szempontjából pedig nagyon szokatlannak tűnik az eljárás.
6. Tromb74 — 2016-10-08 21:09
@professzorpizka: hát igen, de azért az nem szokványos, hogy 24 óra alatt, előzetes bejelentés nélkül lekapcsolják a főkapcsolót.
7. kheiron — 2016-10-08 21:33
Kevésbé píszí módon:
Egy karrier, mely kezdődött a Rákosi-féle Szabad Néppel, folytatódott az 1956-os szovjet kollaboránsok általi átnevezéssel, aztán a végén már csak egy hamisított Teller-levélre futotta az erőből.
Hát így jártak.
8. dr Brcskzf Gröőő — 2016-10-08 21:55
a bezárás már csak következmény???? ez a bezárás? hogy nem szólnak se az előfizetőknek, se az archívum olvasóinak?
ami meg a tényfeltárást meg az elöljárást illeti, azért a K-monitornak a nol-t többet linkelte bármi másnál:
https://www.facebook.com/Kmonitor/posts/1242149789139222
9. norniron — 2016-10-08 21:55
Szerintem az a gond, hogy – függetlenül az újságírói kvalitásoktól – ez egy szimbolikus támadás volt. Vagy, ha a szándék nem is ez volt, de azonnal szimbólummá vált. a népszabadság egy szimbólum volt, amely nagyobb volt önmagánál. Erre egy jó hasonlat az amerikai elnök, mint intézmény, ami jóval nagyobb, szimbolikus erejénél fogva, mint az aktuális elnök személyes kvalitásai.
Ilyen felfokozott közhangulatban egy ilyen húzást megejteni, számomra megdöbbentő. Pont ez az, ami miatt más ez, mint a korábbi újságok kicsinálása, mert volt már ilyen, csak őket a feledés jótékony homálya borítja: az első ilyen a Bencsik-féle Pesti Hírlap tönkretétele volt, aztán követte az Új Magyarország (függetlenül attól, hogy ki mit gondol róluk, ezek a maguk idejében fontos, és széles körben olvasott újságok voltak, és olyan időben csinálták ki őket, amikor nem volt alternatív média, internet, facebook, twitter, honlap, mobilapp). Aztán jött a Magyar Hírlap először a megszüntetés lebegtetésével, aztán az egyik legkeményvonalasabb jobbos lappá válásával, báyerzsoltival. végül alig 1,5 éve a magyar Nemzet Simicska által inspirált lázadásával. Ami a jelenlegi helyzetet megkülönbözteti ezektől, az az, hogy olyan körülmények között történt, amikor különösen felzaklatott állapotban van az ország és a társadalom, és a népszavazásunk miatt a nemzetközi figyelem még ránk irányul. Ha 3-4 héttel később történik, feleekkora vihart nem kavart volna. Csak szokás szerint megint túl türelmetlenek és mohók voltak.
10. norniron — 2016-10-08 22:05
@Érvsebész:
Na igen, mintegy mellesleg egyik pillanatról a másikra elérhetetlenné tették Magyarország egyik legjelentősebb közéleti és irodalmi online archívumát is. Egyelőre nem tudni, mi lett a sorsa, hogy csak szimplán elérhetetlen, de a szervereken ott van valahol, de a faszbúkon olvasok olyan pletykákat is, hogy egyszerűen törölték ma délelőtt.
11. rognork — 2016-10-08 22:08
Szerintem a Népszabadságnak már 15 éve sem lett volna helye a világban. Az MSZP által fizetett hirdetések tartották el, nem az a durván zsugorodó előfizető réteg. Szipogunk egy kicsit, oszt megyünk tovább. Aki független újságírást akar művelni, azt ma is várja a független értelmiség, bár egy csöppet elavult ez a kifejezés.
Ha valaki tényleg jó, elég 200 elkötelezett ember, aki összedobja. Ha függetlenként nem tud ennyi követőt havi 2 ezerre megvenni, akkor nincs mit mondani.
12. kheiron — 2016-10-08 22:12
Az kétségtelen, hogy ez a jellegű hipp-hopp teljes körű felfüggesztés nem igazán volt eddig gyakori az újságoknál.
Mindenesetre érdekes lesz az elkövetkező pár nap.
13. Tromb74 — 2016-10-08 22:31
@rognork: úgy érted, hogy havi 400 000 forintból kéne oknyomozni, adatot igényelni, helyszínre utazni, fizetni az ügyvédet ha a Rogán beperel?
Hát ezt nem nagyon lehet kigazdálkodni.
Ha abból indulsz ki, hogy havi 150 000 forint nettó bért szeretnél magadnak, ami nem éppen sok, az közel 300 000 forint bérköltséget jelent.
14. kheiron — 2016-10-08 22:31
@norniron:
Meglehet, hogy most, a felfokozott hangulatba beleillik ez a lépés, hogy ha már úgyis a népszavazásos lázban ég az ország, akkor ez beleolvad a zajba.
15. norniron — 2016-10-08 22:32
@rognork:
Jó, ha így vesszük, a nyomtatott sajtóból melyik lapnak van helye a világban?
Másrészt viszont a népszabinak ott volt a brand, és a lehetőség, hogy szép fokozatosan átvonuljon az online felületre, ahogy ezt előbb-utóbb mindegyik lapnak meg kell tennie. Mellesleg a nol.hu még egész istenes volt a többi újság online változatához képest, elég megnézni mondjuk a Magyar Hírlap vagy a Népszava weboldalait, elég gyászosak. Az Mno még úgy-ahogy elmegy, de szerintem a nol.hu jobb volt nála.
16. trespass — 2016-10-08 22:53
@Tromb74: Miért indokolt piaci szempontból? Megvettek értékén felül egy veszteséget termelő lapot, ami a következő évben elkezdett nyereséget termelni. Nem eladják haszonnal, hanem bezárják realizálva egy rakás veszteséget. Nem brand-et vettek, mert ugyanezen a néven nagyon mást csinálni nem lehet, nem piacot vettek, mert szó nincs más balodali lapról, ami betöltené a lukat.
Az lehet, hogy egy tulaj megválik egy veszteségbe forduló vállalkozástól, de azért nem vesz senki egy veszteséges céget, hogy bezárja és elkönyveli a veszteséget. Nem tünik nagy üzletnek.
17. Tromb74 — 2016-10-08 23:35
@trespass: nyugi! Kicsit olvasgattam közben. Kezd világosodni az ügy.
„Első látásra piaci szempontból indokoltnak, a kivitelezés szempontjából pedig nagyon szokatlannak tűnik az eljárás”
Ezt egybe kell értelmezni. Bűzlik.
Viszont ezt az ügyet nem ma fogjuk kibogozni. Az biztosnak látszik, hogy nem csak a népszabira kell figyelni, hanem a kiadóhoz tartozó megyei lapokra és a Nemzeti Sportra is. Az utóbbi kinek is a kedvenc eledele?
18. rognork — 2016-10-09 08:59
Nyilván, ha az összegre hülyeséget írok, a lényeg még érthető. Szerintem igenis van egy réteg, aki szívesen eltartana pár újságírót, fizetéssel, perrel, céges telefonnal, mindennel.
A brand témához: lehet, hogy pár embernek még mond valamit a „nép” kezdetű újságok neve, de gyanítom 40 alatt a legenyhébb reakció az értetlenség. Nemtom mennyi létjogosultsága van egyáltalán a nyomtatott újságoknak. Ha a (baloldali) embereknek olyan fontos lett volna, akkor minden bizonnyal vették volna és akkor nem áll bele a földbe. Lehet hápogni, hogy mennyi kultúra rovat volt, de ezeket online is meg lehet csinálni, csak persze nehezebb lesz a villanyírógépen bekopogott cikkeket szkennelve felrakosgatni (viccelek mielőtt…).
Az, hogy bezárták, kurvára érthető, mindenki tudja miért történt. Az ő szemszögükből érthető lépés. Más szemszögből gusztustalan.
19. hadrian77 — 2016-10-09 09:00
Az egyes újságokat már nagyon régen felvásároltak médiacsoportok. Szerintem az utóbbim15 évben már csak kiadók és lapcsoportok adás-vétele folyt. A Népszabi bezárása csak egy mellékszál lehet a Mediaworks buliban, viszont megint jó kis lábon lövés lett belőle.
20. tiboru — 2016-10-09 09:25
@hadrian77:
Semmiféle lábonlövés nem lett belőle, ennek se lesz semmiféle komolyabb következménye. A Fidesz átmenetileg veszít 2-3%-ot, a baloldali nyilatkozók kaptak egy kis muníciót karácsonyig (amit szokás szerint megint a levegőbe fognak elpuffogtatni), aztán a NER tovább épül, a lopás változatlanul folytatódik. A legjobb esetben Rogánt januártól más, fontos beosztásba helyezik és ennyi.
21. komojtalan — 2016-10-09 09:35
Szeretem az ilyen „objektív” írásokat. Szóval 8 évvel ezelőtt veled kiszúrtak és ezért most örülsz a bezárásnak. Ez olyan egér-elefánt példa: Hallod hogy dübörgünk a hídon? Ha az általad említett kritériumokat figyelembe vesszük, akkor holnaptól minimum fél millió embernek nem lenne munkája, hogy egyik kedvenc csoportoddal éljünk: Pedagógusok. De pont a Népszabadság ami MÉG helyes … És akkor te kéred számon hogy a pedagógusokkal miért nem szolidárisok, stb … Írtam már máskor is, de mindennél időszerűbb:
Nem szóltam amikor a cigányokat vitték, nem szóltam amikor a zsidókat vitték, most nincs ki szóljon értem.
Nem azért baj ami a Népszabadsággal történt, mert jó újság volt (egy mondatot nem olvastam tőlük az utóbbi 5 évben), hanem mert ismét megszűnt egy úgy-ahogy hatalom ellenes újság. Ha csak a nyereséget nézzük nagyon kevés újság maradna talpon. Ha a kormány hirdetéseket kivesszük, akkor kb. egyetlen napilap sem lehetne. És akkor te még értelmes is vagy, mit gondolhat egy átlag magyar? Elcsépelt, de jogos: Ezért tart itt az ország.
Egy másik vicc a végére:
Mennek a pokolban ellenőrzésre:
Németekre, Oroszokra fegyveresek vigyáznak, Magyaroknál senki.
Mi ez a lazaság?
Hagyjad, a magyarok visszarángatják egymást a szarba …
22. rammjaeger — 2016-10-09 09:45
Komment a 444-en:
„Miért nem Pecina urat ekézitek, hogy nem hajlandó tovább finanszírozni a szólásszabadság utolsó fáklyahordozóját?”
Lulz.
Számomra ez az ügy libertariánus szemszögből érdekes, elvégre az ellenzéki réteg egy jelentős hányada ide sorolja magát. A kérdés az, milyen mértékben akarjuk kitenni a médiát a piaci törvényszerűségeknek, illetve mit tartunk indokolhatónak egy új tulajdonos részéről.
23. rammjaeger — 2016-10-09 10:04
@rognork:
A National Review az amerikai mainstream konzervatív sajtó zászlóshajója. Ők saját elmondásuk szerint sem maradnának talpon vállalati felajánlások (segély) nélkül, azaz a hirdetésekkel meg előfizetésekkel együtt sem jönnének ki nullszaldóra. Így néz ki ma az újságok helyzete.
24. tiboru — 2016-10-09 10:33
@rammjaeger:
Egy párhuzamos univerzumban el bírnám képzelni, hogy egy ilyen helyzetben a kormány mentőövet dob a legnagyobb ellenzéki lapnak (állami hirdetésekkel mondjuk), mondván: a demokrácia egyik záloga a többszínű sajtó. A kormánypárti lapokat is az állami megrendelések (hirdetések) tartják el, nosza kapjon az ellenzéki is egy kis szeletet a tortából, nem emiatt fogják elveszíteni a választásokat, ha el fogják (amúgy nem fogják). És még bezsebelnének 5-8% rokonszenv-növekedést is (szerintem).
Persze ez csak egy hülye, idealisztikus forgatókönyv, elismerem.
25. rognork — 2016-10-09 10:58
@rammjaeger: hát akkor szedjük össze magunkat, és kezdjünk el szponzorálni. Ha mi nem csináljuk, akkor ki?
26. chilis — 2016-10-09 12:15
-1
(Kivételesen elég gyenge poszt.)
27. hadrian77 — 2016-10-09 13:49
@tiboru: Persze, nem fognak megbukni. De olyan kis lövésecske, amit elő lehet venni 18-ban és pár százaléknyi szavazót veszíthetnek.
28. gab800 — 2016-10-09 17:39
@norniron:
Szerencsere az internetrol nagyon nehez barmit is letorolni. Itt elerheto a nol.hu, tobb mint valoszinu, hogy minden fontos iromany is meg fog maradni. Kisse lassu, de bongeszheto:
https://web.archive.org/web/*/nol.hu
Ez a legutolso snapshot, ami meg nem a sajtokozlemeny:
https://web.archive.org/web/20161006162329/http://nol.hu/
Udv
29. dr Brcskzf Gröőő — 2016-10-10 20:48
@dr Brcskzf Gröőő: továbbá azt látták, hogy a Népszabó beszámolt mindenről:
http://k.blog.hu/2016/10/10/ezt_vesztette_a_magyar_sajtoszabadsag_a_nepszabadsag_kinyirasaval
RSS feed for comments on this post.
Szólj hozzá
Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.