Hol vannak a vállalkozók?

Hol vannak a vállalkozók? Hol van Landerer és Heckenast, aki kinyomtatja a nyomdájában a 12 pontot? Mai (péntekre előrehozott) szombati hosszúposztunkban ezt próbálom megmagyarázni. Ráadásul a blog megpróbál popkultúrét is csempészni az elemzésbe, hátha úgy könnyebben fogasztható…

 

Ahhoz hogy megértsük a dolgot, két alapfogalmat kell előszor megismerni

  1. Abszolutizmus

Az abszolutizmusról az iskolában valami olyasmit tanultunk, hogy a XVII. század körül több európai országban olyan uralkodó volt, aki felismerte, hogy nem lehet az államot hatékonyan vezetni akkor, amikor van hetvenhét féle herceg, gróf, báró, márki, earl, vajda, bán és érsek, akinek minden alól van valami mentessége, előjoga, és olyan birtoka, ahova valami ezeréves hagyomány alapján a király emberei a lábukat se tehetik be.

Közben pedik ott a Felvilágosodás, az emberiség feltalál egy csomó jó dolgot, ezeket be kéne vezetni, az államot fejleszteni kéne, de nem lehet, mert van egy réteg (az arisztokrácia) akinek nem ez az érdeke, hanem az, hogy a szokásos bevételeit továbbra is beszedhesse.

2. Polgárság

Az uralkodó tehát olyan rétegre akar támaszkodni, akinek hasonló érdekei vannak, mint neki. Ez a polgárság, amely az akkor még kevés és nem túl népes város lakosságát alkotja. Nincsenek olyan előjogaik, amelyek alapján autmatikusan, járadékszerű jövedelemhez jutnának, mint a főurak, és érdekükben áll mindenféle modern dolog bevezetése, mert ők azzal keresnének pénzt.

A polgárság tehát hallgatólagosan alkut köt az abszolút uralkodóval: elviseli a túlkapásait, hajlandó akár sok pénzt is befizetni a kasszába, ha cserébe hagyják dolgozni, és lebontják az előtte álló olyan akadályokat, amelyet csak a király hatalma tud lebontani. Ha királynak ehhez pénz, paripa és fegyver kell, akkor kifizetik neki. Jó befektetés.

A felvilágosult abszolút uralkodók fiai és unokái egyre kevésbé figyelnek oda, hogy ezt az alkut betartsák. Sokára, nagyon sokára jut el oda a polgárság, hogy azt mondja, hogy mostmár a bizniszt veszélyezteti az a mennyiségű pénz amit elszed a király, ráadásul még dolgozni sem lehet. És akkor jönnek a történelemkönyv következő leckéjében olvasható polgári forradalmak.

De ennyit a marxista osztályharcos történelemszemléletről, nézzük a magyarországi helyzetet.

Az MSZP-SZDSZ konglomerátum bukása előtt olyasmi lehetett, mint a Trónok Harca című film cselekménye* vagyis különböző, nem túl erős várurak uraltak mindent. A korrupciónak millió kis bázisa volt, kész tudomány volt kitalálni, hogy egy nagyon egyszerű dolog is hogy tud „átmenni”. Melyik államtitkár kinek az embere, de közben a helyi képviselő az a másik banda, akihez egy másik államtitkáron keresztül vezet az út…és így tovább.

Ráadásul ezek a főurak nem is csináltak semmit a pénzért, vagyis a vállalkozó számtalanszor találta magát abban a helyzetben, hogy már mindenkit megkent, akit meg lehetett kenni, de mégsem intéződik a dolog.

Ezért aztán nagyon sok cégnél, ha tartottak is Orbán Viktortól és Simicska Lajostól, 2010 májusában reménnyel néztek a jövőbe, hiszen világos viszonyokra lehetett számítani, ahol van egy vezetés, egy, de maximum két-három ember, akinek le kell adni a jattot és lehet dolgozni, lehet pénzt keresni.

A számítás részben be is jött. Az alacsonyra vitt jövedelemadó, a mértékletes áfacsalás eltűrése, az új munka törvénykönyve sok akadályt elhárított a vállalkozók előtt. Cserébe az állam persze kért dolgokat, például drágult a banki szolgáltatások díja a különadó miatt, drágább az energia, mint a környező országokban, de ezt egy rutinos vállalkozó az engedett kreatív könyveléssel és az alacsonyabb adókkal kompenzálni tudta.

A mérleg másik serpenyőjében két dolog van, és ez a kettő egyre inkább lehúzza a mérleget.

Az első a versenyképtelenség. A magyar állam szétvert több olyan dolgot, amely minden vállalkozás sikeres működéséhez kell. Ilyen például az oktatás, az egészségügy és az igazságszolgáltatás. Ezek hiánya nem azonnal rossz a vállalkozónak, hanem néhány éves távlatban, amikor nem jön értelmes tanuló az iskolából betanulni esztergályosnak, amikor a legjobb, tíz éve dolgozó esztergályosa hirtelen meghal, amikor nem tudják meggyógyítani a kórházban, amikor az üzemből lopkodó szarkát nem képes elfogni a rendőrség.

Ezek eredménye az, hogy hátrányba kerül olyan vállalkozásokkal szemben, akik olyan országokban működnek, ahol ezek a dolgok rendben vannak. Visszatérve a trónok harcára, a magyar állam is látványos lefejezésekkel küzd ezek ellen, pedig az abszolút uralkodótól (amilyen Orbán Viktor is) az az elvárás, hogy vezessen be törvénykönyvet, és építsen olyan államot, amely segíti a vállalkozót.

A másik, mérleget lehúzó súly a megőrülés. Gyurcsány Ferenctől is akkor pártoltak el, amikor havonta megjelent egy vezércikk a Népszabadságban, hogy akkor most merre is megy az ország és mi lesz belőlünk. Orbán Viktor egyre nagyobb céljai, Brüsszel megállítása, a világ illiberális demokráciáinak összekovácsolása már olyan dolog, amely  nemhogy előnyt okozna az országnak, de egyenesen hátrányos.

Leálltak a német befektetések, egyre nagyobb a bizalmatlanság a magyar vállalkozásokkal szemben.

Miért nem csinálnak a vállalkozók akkor forradalmat?

Mert nem ők szoktak.

A vállalkozó polgári réteg minden normálisan működő államban mérsékelt, konzervatív réteg. Nem megy ki hajnalig tüntetni, mert másnap reggel ki kell nyitni a boltot. Én is hazamentem a tüntetésről éjfélkor, mert reggel kilencre ügyfelet vártam az irodába, aki joggal lett volna felháborodva, ha azért nem intézem el az ügyét, mert én másnapos vagyok a tüntetés miatt. Én meg abból élek, hogy az a hírem, hogy el tudom intézni az emberek ügyeit, nagyon nagy dolognak kell ahhoz történni, hogy egy napra is bezárjam az irodát, hiszen én az irodából élek, és nem a forradalmárkodásból vagy elemzések írásából. Ezért írok ilyen hosszú posztokat hétvégén, a szabadidőmben.

A vállalkozók egészen nagy terheket is elviselnek, mielőtt zúgolódni kezdenének. Ott az iroda, a műhely, az üzem, a hűtőház, amelyekre fizetni kell a költséget, a hitelt, a lízinget. Az emberek, akiknek adni kell a fizetést. Ezt holmi kiabálásért és dobálásért senki nem adja fel. Aki feladja, az hülye.

Főleg, hogy ha erkölcsileg meg is bukott, ez a kormány nagyon erős. Még hatalmában áll bárkit kinyírni, bíróság elé hurcolni, ellehetetleníteni. Nem látszik az az erő, aki ebben megakadályozná. Landerer és Heckenast tudta, hogy ha a Helytartótanácstól kijön valaki őt elllenőrizni és cseszegetni, netán elviszik, akkor a márciusi ifjak lebontják azt az épületet, ahova be van zárva, és kiszabadítják.

A mai magyar vállalkozói réteg még nem érzi ezt. Annak aki Orbánék alternatívája akar lenni, el kell kezdeni az ő nyelvükön, nekik szóló műsort sugározni, de akkor is, az államhatalomtól függő, vagy attól tartó rétegek lesznek az utolsók, akik beszállnak. Akkor viszont XVI. Lajos következik.

* A blog azt a kritkát szokta kapni, hogy elvont és nehezen emészthető cikkeink vannak. A Trónok Harca c. sorozatról úgy tudjuk, hogy népszerű, Panamajack szokta is nézni, én nem, és tudtommal noirpova és Tromb sem. De, ha már népszerű, akkor megemlítjük, és beillesztek pár fotót lenge öltözetű nőkről, első a népszerűség.

 

 

21 hozzászólás

 1. yenoee — 2017-04-14 10:31 

A CEU-ügy kapcsán vitába keveredtem sógorommal, aki amúgy könyvelő. Érdekes módon azt nem értette meg a történetből, hogy aki nem magyar jobbágynak születik, miért nem tudja elfogadni, ha hoznak róla egy törvényt a megkérdezése nélkül, amit aztán azon nyomban – akár visszamenőleg – le is vernének rajta.

Sógorom vállalkozóként és vállalkozók könyvelőjeként azt szokta meg, hogy akár a normál napi üzletmenet szintjén keresse a kiskapukat és értelmezze az életszerűtlen szabályokat úgy, hogy sem ő, sem az ügyfele az ő hibája miatt ne álljon bele a földbe. Ha összefutnának, Kafka és Mrozek órákig tudna jegyzetelni.

Tizenhárom éve diplomáztam, tizenegy éve vagyok szabadúszó. Feljebb lépni (iroda, alkalmazottak, stb.) túl kockázatosnak tűnik. A jogszabályértelmezés a napi munkám része, pedig nem vagyok jogász. Ennyire átláthatatlanul bonyolult, követhetetlenül és kiszámíthatatlanul változó, életszerűtlen és bizonytalan jogszabályi környezet, mint amibe az utóbbi pár év alatt a kormányzat terelt minket, szerintem a világon nincs. Ahogy bizonyos szint alatt az sem egyértelmű a gépházból hallatszó nem éppen egészséges zajok miatt, hogy ki úszhat meg következmények nélkül szinte bármit és kivel statuálnak példát, ha kikapják egy ellenőrzésen.

Az pedig nem egy kellemes érzés, amikor már érted a hatalom struktúráját, és tisztában vagy vele, hogy a legkisebb, gyorsan kopó, alulfizetett és különlegesen alulképzett fogaskerekével beszélgetsz – egy ügyintézővel, akinek legfőbb dolga, hogy a hátsó irodákban bujkáló főnökei elől a golyót fogja. Aki ha felülbírál egy nyilvánvaló szabályt és számodra kedvezőtlenül hoz döntést, nem ismeri el, hogy tévedett, de különben sem tehető felelőssé, és ezen állásponton pár év pereskedés sem változtat. Míg te többször is csődbe mész, őt a szolgálati évek alapján előléptetik.

Amíg ez a rendszer nem változik, addig alkotói és haszonélvezői újratermelődnek. Kivéve, ha elfogy az a réteg, amely vállalkozásra alkalmas, mert rendelkezik anyagi és szellemi tőkével hozzá. Vagyis jómódú és képzett. Ez jellemzően a középosztály szintje, ami ugyebár jelenleg épp erősen fogyatkozik. A rendszer megváltozásához sem forradalomra, hanem erős civil kontrollra lenne szükség, amihez – micsoda meglepetés – megintcsak jómódú és képzett emberek adhatnák a gerincet.

 2. Inspector Lohmann — 2017-04-14 11:05 

Klasszikus közgazdasági tézisek szerint a kapitalisták a jobboldali eszmékhez állnak közelebb választáskor is, a munkásosztályé meg a baloldal. Ezért üzeni azt nekünk öles fehér betűkkel vörös alapon Botka László, hogy „Fizessenek a gazdagok!”, s nem azt, hogy „Támogassuk a KKV-kat!”.
Hogy ez a klasszikus közgazdaságtan hányszor mondott már csődöt azt persze nehéz számba venni is, de szerintem egy vállalkozónak még csak ideológiai okokból sincs jobb választása, nem hogy racionálisan nézve. Ebből a szemszögből jogos a felvetés, de el nem tudom képzelni, hogy melyik politikai erő vállalná magára a feladatot.
A korrupciós példa egyébként enyhén sértő a vállalkozói társadalomra nézve, a 2 pont meg elég ingatag lábakon áll – szakképzésre igazából pont többet kezdtek el költeni, ráadásul úgy, hogy felgyorsult a piaci szereplők bevonása az oktatásba, mint minden normális nyitott piacon. Persze biztos lehet a versenyképesség és az egészségügy között is valamiféle korrelációt felállítani, de az USA-ban évtizedekig nem zavart senkit, hogy míg a top menedzsert sztárdoktorok műthetik, addig melós Joe max. balkáni színvonalú ellátást kap és választhat, melyik ujját műtsék vissza munkahelyi baleset után a TB kontójára.
Szóval értem miről akart ez szólni, csak azt nem, hova akar kilyukadni. Már úgy reálisan.
Ui.: Távol áll a sorozatok világa, de ha már illusztrációk kerülnek be, legalább ne a lényegi rész kerüljön kivágásra. Most akkor a tévében levő Orbán egy csinos szőke hercegnő? Azonnal aláírom az HBO-nak címzett petíciót, hogy cseréljünk!

 3. professzorpizka — 2017-04-14 11:11 

@Inspector Lohmann: Sajnos amit a szakképzéssel csinálnak, abban a szándék jó, a megvalósítás viszont…fogalmazzunk úgy, hogy nem egyenletes színvonalú vagy átgondolt.

Az olyan országokban ahova naponta befut párezer bevándorló, kissé lassabban halad az egészségügyi rendszer felépítése…

 4. Tromb74 — 2017-04-14 11:33 

@yenoee: Te miért nem kommentelsz gyakrabban?

 5. yenoee — 2017-04-14 12:23 

@Tromb74: Mert a megjelentek nagy részével vagy egyetértek, vagy akad benne számomra új aspektus, akkor meg olvasni kell és nem kommentelni 🙂

 6. Tromb74 — 2017-04-14 12:48 

Először is kikérem magamnak. Igenis hogy elkezdtem nézni a Trónok harcát. Majdnem az első évad végéig eljutottam, köszönhetően a képen látható kisasszonynak és pár hasonlóan vonzó kolléganőjének köszönhetően. Sőt mai napig él bennem az elhatározás, hogy elkezdem a második évadot is. Mindig is jobban szerettem a szoft pornót, mint a hardot, sokkal változatosabb a koreográfia. Csak hát kellene a sztori is azért, az meg nekem kicsit lapos. …de mondom, majd megnézem.

A vállalkozói réteg tekintetében most kicsit sajátosabb a helyzet annál, ahogyan Pizka azt felvázolta. Pontosabban árnyaltabb. Az a baj, hogy ha nagyon elkezdi árnyalni az ember, előfordulhat, hogy rárúgja az ajtót valami különleges egység, vagy hirtelen el kell vinni a számítógépeket valamilyen adóvizsgálat ürügyén. Ehhez már évek óta nem kell semmi különösnek történnie, elég egy bejelentés v. feljelentés. Azért persze valamennyire beszéljünk róla.

Hát ugye a multik azok vörös posztó drága vezérünk szeme előtt. Leginkább azért, mert nem tudja őket hatalmába keríteni. Szervezettebbek, mint a magyar állam, de sokszor még a politikai erejük is izmosabb. Audi, Mercedes, hogy mást ne is említsek. Egyébként még a magyar telephellyel rendelkező uniós nem multi vállalatok is viszonylagos biztonságban vannak. Védik a seggüket. Meg hát akár el is mehetnek innen.
A magyar nagy- és kisvállalkozásoknál már más a helyzet. Na, ezt nem fogom itt most túlzottan árnyalni. Ezért lenne szükség egy blog konferenciára sör mellett valami kellemesebb helyen, mint az internet.
Annyi a lényeg, hogy azért ők valamilyen módon függenek a hatalomtól, vagy éppen macska egér játékot játszanak, hogy ezt elkerüljék valahogyan (részletek sör mellett). Igazából egy vállalkozó sok mindent csinálhat a jelenlegi keretek között is, de biztonságban akkor tud lenni (valamennyire), ha Európában gondolkodik vállalkozói szempontból is. Én ezt tudom ajánlani mindenkinek, mert az unióban van munka, meg igény mindenféle szolgáltatásra vagy gyártásra. Ha valami piacképes dolgott kitalálsz, nem fogsz éhen halni. Már akkor se nagyon, ha tudsz pl. mosogatni. Kicsit mosogatsz, közben meg kitalálsz egy vállalkozást, ami mosogatókat kölcsönöz a vendéglátóknak a húzósabb éttermi órák idejére. Legfeljebb nem jön be, kitalálsz valami mást. Odakint imádják ha valaki dolgozni akar. Segítenek is neki. Tehát beszarni azt pont nem kéne. Az a görög pincér, aki pár hónapja nyakon öntött egy korsó sörrel Regensburgban tök béna volt, egy szót nem beszélt semmilyen nyelven, de ő egy pincér volt egy Regensburgi étteremben. Pénzért. Kb. 30 lehetett, de ha kicsit összeszedi magát, lehet neki egy saját éterme 40 éves korára. Így néz ki egy működő gazdaság, egy barátságos vállalkozói környezet. A lényeg, hogy ez a vállalkozói réteg (Magyarországon) azért eléggé sakkban van tartva, nem könnyű ebből szabadulni.

Kisvállalkozók, családi vállalkozások. Egy forradalom szempontjából nagyon fontos réteg, ha nem a legfontosabb. Ellopni nem nagyon érdemes őket, nincs benne akkora pénz. Bár ez a Mészáros lassan mindenért lehajol. A diktatúrák haszonélvezői valamilyen tövényszerűségnek engedelmeskedve soha nem akarnak dolgozni. Szeretnek vitorlázni, dőzsölni, nyaralni, drága autókkal meg ilyesmikkel villogni. Dolgozni azt pont nem. Pláne annyi pénzért, ami egy családi vállalkozásban megfordul. Ezek baromira idegesítőek egy diktaúra számára. A nácik azt a megoldást választották, hogy akkor ezeket elgázosítják, majd a nekik kedves rajongók átveszik a boltot. Így lett. A kommunisták meg elkövették azt a hibát, hogy egy idő után elkezdték ezeket békén hagyni, vállalkozzanak csak. Ennek is megvoltak a racionális okai, de végén azért nem kis mértékben járultak hozzá, hogy megdőljön a rendszer.

Orbán azért inkább a náci és a kommunista megoldás ötvözését próbálja megvalósítani. Tehát a nem szimpi kisvállalkozásokat baszogatja, illetve csinál megélhetési lehetőséget a lojálisabb polgároknak (dohányboltok), közben meg próbálja a pórázt minél rövidebbre fogni ennek a rétegnek az esetében. Pénztárgép bekötések meg mindenféle idióta törvények (vasárnapi boltzár stb.) Ennek mindösszesen annyi az oka, hogy érezzék, ők bizony az aktuális hatalom kedve szerint érzik magukat jól, vagy éppen rosszul. Ha jól viselkednek, akkor jól.
egy kisvállakozást kettő perc alatt lehet tacsra tenni hatalmi eszközökkel, az egész társadalmiréteghez kell talán 60 nap. Hát ennyi idő alatt nem nagyon érik be egy forradalom gyümölcse, de az is bizonytalan ízű lesz.

Mi történik egy ilyen helyzetben, mint ez? Hát az történik, hogy jön a nyár. Lehet vitorlázni, nyaralni ilyesmik. A cégvezetők, tulajdonosok szoktak ilyet, ellentétben a szegényebb rétegekkel. Fantáziájuk kurvára nincs nekik. Egyikkel sem futotam össze múzeumban, hegytetőn, vagy erdő mélyén. Nem, ezek mind ugyanott szeretnek nyaralni. Legyen víz, napsütés, meg nyalják ki a seggüket. Kerül amibe kerül. Tehát találkoznak egymással. Ha akarnak, ha nem. És beszélgetnek egymással. Ez mondjuk kínszenvedés egy kívülállónak, mert kb. idétlen hülye sztorikról pofáznak, üzletről, pénzről, pénzről, pénzről… Persze beszélgetnek politikáról is, csak nem úgy, mint mi egymás között. Inkább hagyjuk. Ezeket ugye én csak fél füllel hallhattam, azt is közvetve, de leginkább csak elképzelem.

Jönnek a választások és hopp, nem nyert a Fidesz, megbukott a miniszterelnök úr. Lesz rá majd mindenféle magyarázat. Amit majd mi elhiszünk.

Ez egy elképzelt forgatókönyv, van mindenféle más is versenyben. Meg azért azt ne felejtsük el, hogy akármennyire meghülyültek ezek, pénz az számoltalanul áll rendelkezésre ahhoz, hogy megnyerjék a választásokat.

 7. Tromb74 — 2017-04-14 12:49 

@yenoee: Mondjuk azért hozzátenni lehet. Annyire nem vagyunk jók, hogy ne lehetne ezt csiszolgatni.

 8. slashtmp — 2017-04-14 14:12 

@Tromb74: Te, látom van valami becsípődés itt a vitorlázással, kötelességemnek érzem, hogy szóljak: a vitorlázás ugyan baromi drága sport, de mégsem gondolom, hogy az általad leírt réteg körében népszerű lenne. A vitorlázás ugyanis munkás dolog és ész is kell hozzá, a kishajós (jolle) műfaj meg kimondottan teljesítménysport.

Az hogy Magyarországon ilyen körökben sok a vitorlás az szerény elméletem szerint kizárólag annak köszönhető, hogy a Balatonon (még) nem engedélyezik a motorcsónakokat.

Ahol nincs ilyen korlátozás, ott csak az vitorlázik, aki szereti a vitorlázást, a többiek inkább (pénzügyi helyzettől függően) külmotoros ladikkal, jetskivel, 120 lábas motoros jachttal mennek ki a vízre zajt csapni és büdösíteni.

 9. Tromb74 — 2017-04-14 15:12 

@slashtmp: ja, nekem meg csak úgy eszembe jutott a vitorlázás jobb híján, nem?

 10. slashtmp — 2017-04-14 15:52 

@Tromb74: Tudom is én, mintha azt írtad volna, hogy a diktatúrák lusta haszonélvezői szeretnek vitorlázni, de akkor biztos félreértettem valamit. Nem az első eset.

 11. Tromb74 — 2017-04-14 18:19 

@slashtmp: Igen, azt is írtam. Meg azt, hogy a cégvezetők, meg tulajdonosok. Akik nem lusták, nem is buták.

Elsősorban persze nem 470-esen (mondjuk ilyen fasz is van) vagy akár jolle-val szelik a habokat. Még a 35 lábas hajó sem hajó, talán el is süllyed. Hát ugye valahol ott 42 láb környékén kezd lebegni a vizen egy hajótest. A sportolás meg Kékszalag, Biztosítási és Bankár kupa, OTP Private Banking Ügyvéd Kupa és Volvo Nagydíj. 😀 😀 😀 Jópofa nevek.
Én ezeken a hajókon még túl sok átizzadt pólóval nem találkoztam, meg hát különös sport az, amit Unicum gőzben is lehet űzni.

Ugye nem mondanám ezt, ha a székhelyünk udvarán nem rohadna egy teknő csak úgy tartalékba. És ezzel nekem semmi bajom nincs, a vitorlázás hobbi és sport céllal is remek dolog. Csak hát ugye ez ilyen social network szinten működik. Mindig előkerül valahonnan egy ilyen úgynevezett vitorlás, aki vagy remek partner lehetne a cégnek, vagy milyen jó munkaerő, mert hát komoly műszaki tudása van neki, hiszen vitorlások vizsgáztatásával meg mindenféle szabványok körüli szakértéssel foglalkozik. Mondjuk lehetne műszaki ellenőr. És lesz, bár nem túl hosszú ideig. Én meg mondom őszintén, nem nagyon szeretek Ausztriából olyan beszélgetéseket lefolytatni egy műegyetemen szerzett (SZERZETT) diplomával rendelkező (ja, ELTE TTK is van) mérnökkel, hogy…

– Szia, akkor most az a festék, amit TE RENDELTÉL és szállítottak megfelel annak a színnek, amit a RAL skála szerint előírt a megrendelő a vasnyikorgók lefestésére? (eleve hülye kérdés ugye, csak hát a tapasztalat)
– Hát figyelj, most lehet azon vitatkozni, hogy ez szürke vagy zöld, de…
bip bip bip bip bip. (ez a vonal, ami megszakadt.)

Ez szó szerint így hangzott. Na, most ez nem egy ritka példány a hajósoknál (bocsánat, tényleg nem vitorlások). váááá, most eszembe jutott néhány másik, de nem írom le.

Visszatérve a vitorlázásra. Teljesen oké. Nálam ott kezdődik a baj, amikor ki kell kötni. Mert ott van egy ilyen belterjes társaság, akik beszélnek. Meg beszélgetni is kell velük.
Vagy csak ott mászkálnak. Hát az egyikről a kikötőmester feszegetett le majdhogynem pajszerral, pedig nem kis darab fickó, mert csatak részegen elkezdte piszkálni az akkor három éves fiamat. Ez persze ritka, de azért szimpi társaság.

Hát én szoktam velük beszélgetni, de én igazából kajakozni szeretek egy tengeri kajakkal. Nem nagyon értik a varázsát. Pedig ott is van geometria, merített vízvonal, áramlatok, szél, lehet csinálni evezőt nagyon tudományosan (csináltam), meg mindenféle. Csak hát ha az összes faszságot félre rakod, akkor az a helyzet, hogy evezni kell, attól halad.
Nem nagyon van kifogás. Kis szél. nagy szél. Vihar (jaj), Keleti medencei áramlatok, viszkozitás, túl nagy vitorla, túl kis vitorla, Karbonból, nem karbonból, árva szúnyogok inváziója (hagyjál már, Gemencen szeretek a leginkább evezni). Faszt, evezni kell. Ha nyolc fokos vízben mellig merülve kell felrángatni a kajakot a sodrás miatt, akkor úgy. Senki nem nézi, hogy hű de menő, ebből kifolyólag nem hogy senki ki nem szed onnan ha valami gond van, de utána még órákat evezhetsz mire egyáltalán valakivel összefutsz.

Szóval igen, van ebben személyeskedés, mert hát nem nagyon jövök ki velük, na.

 12. Tromb74 — 2017-04-14 18:44 

@slashtmp: De tényleg nem a vitorlázás iránt elkötelezetteket akartam bántani, mert vannak olyanok is. Idén például fogok én is, úgy néz ki, de azért nagyon sokat nem.
Csak néha ezek felcsesznek. Például a viharról jut eszembe, azt szoktam is nézni, hogy miről is beszélnek.

Hát nekem csak vihar utáni nem viharról van videóm, az is hegyről, nem vízből, mert vihar közben általában nem jut eszembe videózni meg fényképezni se hegyen, se vízben.

https://www.youtube.com/watch?v=VWcXjEPeDX8
(A hangja még itt is elég jó :D)

Amúgy ilyen. ez kb. ugyanott készült, csak egy évvel korábban. ők tudtak felvételeket készíteni. Én egyedül voltam, hát nem nagyon jutott eszembe.
https://www.youtube.com/watch?v=ruqfWWZSBaQ

De igazából az a tuti, amikor nem kell keménykedni, csak élvezni az egészet. Én ezért csinálom, csak hát nem mindig jön össze.

https://www.youtube.com/watch?v=ZkixdKAhyDE&t=56s

 13. slashtmp — 2017-04-14 19:23 

@Tromb74: Hát te sem vagy normális :), egyedül, ilyen időben.

Ha már így elkalandoztunk, én azért biztatnálak, mert a vitorlázás nagyon jó sport, te valamiért hülyékkel találkoztál, ez olyan mintha a hegymászást, túrázást a Normafára vasárnap délelőtt kirándulók alapján ítélnéd meg.

Ha belekezdesz, főleg látva, hogy miket csinálsz, jollézzál. A 470-esen vagy mondjuk egy Laser-en ötös szélben nem lehet pofázásból megélni.

Kajakot én is szeretem, csak mindig ideges leszek ha elkezd fújni a szél, hogy nincs rajta vitorla…

 14. Tromb74 — 2017-04-14 19:52 

@slashtmp: lehet rá rakni vitorlát. Ki is kell próbálnom.

Egyébként a hegymászók között is sok a seggfej. Pont ezért jó egyedül:)

 15. slashtmp — 2017-04-14 19:58 

@Tromb74: Lehet rá, tudom, de az nem olyan…

Ha már 470-est említetted (nekem is volt nagyon régen), ez a vitorlázás, nem a Bankár kupa:
https://www.youtube.com/watch?v=iZ-nBDcMlWs

 16. Tromb74 — 2017-04-14 20:27 

@slashtmp: Igen, ez szép.

 17. tudi — 2017-04-17 18:24 

Nos szerintem is, csak akkor lesz itten változás, ha ténylegesen lesz egy olyan erő, ami megfelelő határozottságot és maga mögött még nemzetközi támogatást is tudhat majd, mert akkor aki érzi a változást, az beáll mögéjük. Bár ahogy a Fidesz próbálja a mérsékeltebb ellenfeleket lejáratni, úgy dagad egy idő után a radikálisabb „Minden fideszest kinyírni a gecibe”(Simicska után szabadon)
klub tábora. És ez sok jóra nem szokott vezetni, ne legyen igazam, de ha itt forradalom lesz, az inkább Líbia 2.0 lenne, főleg, ha minél tovább hatalmon marad Orbán és még a párton belül sem lesz ellenzéke, mint polgári forradalom.

 18. Valószínűségi Sárkány — 2017-04-21 17:11 

Kicsit hadd trollkodjak:
Tudtommal Landerer császári besúgó volt. Kossuth is azért lehetett főszerkesztő mert így ellenőrzött körülmények közt publikált.

A cikk határozottan tetszik.

 19. untermensch4 — 2017-04-22 20:35 

@Valószínűségi Sárkány: Troll ON: Meg Kossuth a bürokráciának köszönhetően nem lett karaktergyilkosság áldozata amikor a hűtlen kezelés gyanúja miatt keletkezett iratokat keresték, rossz levéltárban. 🙂

 20. koxi — 2017-04-25 11:21 

„* A blog azt a kritkát szokta kapni, hogy elvont és nehezen emészthető cikkeink vannak….”

Ezzel sokszor én is így vagyok. De ahogy -azt hiszem Pély Barna- mondta valamelyik tehetségkutatóban, ez most teljesen átjött :-DD Hála az író törekvéseinek. Pedig Trónok harcát sem nézek. Jó írás, köszönöm.

RSS feed for comments on this post.

Szólj hozzá

Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.